Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLouisa de Groot Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
VAC Gent Virginie Loveling gebouw
VAC heeft de naam Virginie Loveling gekregen. Deze naam verwijst naar een verdienstelijke artistieke inwoner uit de betrokken provincie. Virginie Loveling (geboren in Nevele in December 1923) was een trendsetter van het literair realisme, die een groot deel van haar leven in Gent woonde en werkte. Virginie Loveling was een geëmancipeerde, Vlaamsgezinde en vooral begenadigde schrijfster. In 1895 ontving ze voor haar roman ‘Een dure eed’ de vijfjaarlijkse Staatsprijs voor Letterkunde (nu de driejaarlijkse Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor proza). De meeste van haar verhalen spelen zich af in Oost-Vlaanderen, waarbij ook ‘haar’ Gent niet ontbreekt. 10 december 2013
2
Agenda 1.Virginie Loveling gebouw: een impressie…
2. ABB: 9e verdieping 3. Het Nieuwe Werken : anders werken -kantooromgevingen -principes -telewerken -faciliteiten 4. Concrete uitdagingen 5. Aanpak – planning – tijdslijn 6. Vragen?
3
Virginie Loveling gebouw
Adres = Koningin Maria Hendrikaplein Gent Nummer postbus: nog niet bekend Nummer postbus wordt bekend op volgende werkgroep 28/1/2014
4
Omgeving Virginie Loveling gebouw
5
Omgeving Virginie Loveling gebouw
6
Virginie Loveling gebouw
m² gebouwoppervlakte m² kantooroppervlakte 28 organisaties Meer dan 1300 personeelsleden Meer dan 1000 werkplekken ABB Oost-Vlaanderen: 48 personeelsleden + 2 MOD -antennes ABB Oost-Vlaanderen: 39 werkplekken Verhuis: 27 mei 2014
7
Virginie Loveling gebouw
Toren met 23 verdiepingen Sokkel / Arm met 4 verdiepingen Onthaal op +1 via hellend vlak Parkeergarage op -3 via Valentijn Vaerwijckweg Archiefruimte op -3 Restaurant op +3 Auditorium Romain Deconinck 219 plaatsen op +1 Panoramaruimte op +21
8
Virginie Loveling gebouw
20 satellietwerkplekken op + 4 Sportmogelijkheid: polyvalente ruimte op 0 Douches op +1 (3 , 3 en 1 ) Loketten/gesprekruimtes op +1 aan het onthaal EHBO – lokaal op +1 nabij onthaal Laad – en loskade: op 0 Vergaderzalen van 70, 30, of 20 personen: op +4 en +21
9
Vergaderzalen Reservatie via zaalreservatiesysteem (ZRS): operationeel begin 2014 Alle publieke vergaderzalen, ook gespreksruimten, en loket Vergaderzalen 12 personen = publiek Ook teamcockpits kunnen in het ZRS Persoonlijke keuze, ABB stapt (voorlopig) niet in Namen van bekende Gentenaren uit verschillende sectoren: theater, wetenschap, kunst, edm. Gespreksruimten kunnen bijvoorbeeld gereserveerd worden voor hoorzittingen met inburgeraars. Bij reservatie van vergaderzalen hoort ook ‘koffiegeld’ per voorziene stoel in de vergaderzaal => zoveel mogelijk rekening houden bij het boeken van vergaderzalen dat er geen vergaderzalen worden gerserveerd voor bijv 70 personen als er effectief maar 4 personen aanwezig moeten zijn. Voor de jacht is een loket 3 gereserveerd op volgende dagen: op maandagvoormiddag, dinsdag, woensdagvoormiddag, donderdag en vrijdag.
10
Vergaderzalen Theater Auditorium Romain Deconinck
Foyer naast auditorium Hélène Maréchal Polyvalente ruimte op gelijkvloers Karel Waeri
11
Vergaderzalen Wetenschap Vergaderzalen op 4de verdieping:
70 personen: Leo Baekeland 30 personen: Jozef Guislain 30 personen: Corneel Heymans 20 personen (naast Baekeland): Adolphe Quetelet 20 personen: Philippus Lansbergen
12
Vergaderzalen Vlaams Vergaderzalen op 21ste verdieping:
70 personen: Jacob van Artevelde 30 personen: Jan Hyoens 20 personen (naast Hyoens): Jan Frans Willems 20 personen: Karel Miry
13
Vergaderzalen Kunst e.a. (in chronologische volgorde)
15 vergaderzalen van 12 personen: 2: Vina Bovy 5: John Flanders 6: Albert Servaes 7: Karel van de Woestijne 8: Marthe Boël 9: George Minne
14
Vergaderzalen 10: Théo van Rysselberghe 11: Maurice Maeterlinck
12: Victor Horta 13: Pieter De Vigne 14: Louis Minard afkolflokaal = David 't Kindt, architect van de Mammelokker Meer informatie over de bekende Gentenaren,
15
Parking Rode pijl = ingang parking
Enkel mogelijk via Sint-Denijslaan en de nieuwe Valentin Vaerwyckweg.
16
Parking
17
Parking
18
Parking
19
Parkeermogelijkheden -3
350 parkeerplaatsen gehuurd door VO plaatsen voor dienstwagens (1 voor ABB Oost- Vlaanderen) plaatsen wagens personeelsleden (de 179ste betaalt) Parking toegankelijk met badge VO Afzonderlijke slagbomen voor VO Bezoekers: betalend parkeren Parking is 24/24 open Extra plaatsen via abonnement bij B-parking De in – en uitrit van de B parking bevindt zich aan de sint denijslaan 224, 9000 gent. Iedereen krijgt een personeelsbadge van de Vlaamse overheid (aanmaak gebeurt via de MOD), deze zal ook dienen om de prikklok te bedienen.
20
Parkeermogelijkheden
Fietsenstallingen voor 300 fietsen - bereikbaar via koningin Hendrikaplein 70, 9000 gent - Afzonderlijke afgesloten ruimte voor VO - Geen derden, reizigers,… - Aanmelden met badge De fietsenstalling is te bereiken via het koningin Hendrikaplein 70, 9000 gent
21
Restaurant +3 304 plaatsen 2 terrassen Open van: 8.00u tot 9.00 & 11.30u tot 13.30u Koude en warme broodjes (panini) Desserts, soep, fruit, dranken, koek,… Warm aanbod is mogelijk 2 warme schotels via maaltijdenregeneratie Aanbod cfr. Boudewijngebouw Brussel De terrassen zijn nog niet ingericht, er is ook nog geen duidelijkheid of ze al dan niet in gebruik zullen genomen worden. Maaltijdenregeneratie = elders bereide maaltijdcomponenten worden samengesteld tot maaltijden
22
Dienstverlening Openingsuren gebouw: 7u tot 19u
Bewaking aanwezig: 5u tot 21u Afstandsbewaking: 21u tot 7u +weekends Schoonmaak: 6u tot 9u Koffie via automaten Koffie in vergaderzalen: afhalen in keuken Schoonmaak: geen clean desk => er wordt niet gepoetst
23
9de verdieping 4 entiteiten:
- ABB Oost-Vlaanderen + MOD BZ: 39 werkplekken - Gouverneur + kabinet: 10 werkplekken - Toegangspoort Jongerenwelzijn: 16 werkplekken MOD ook vermelden als blijkt dat ze toch op 9de verdieping zitten
24
Kleuren : Oranje = ABB / Groen = toegangspoort jongerenwelzijn / roze = kabinet
25
Inplanting 9e verdieping
Bolletjes = legende meubilair : Oranje = gerenoveerd meubilair / blauw = 1 op 1 verhuisd / groen = nieuw meubilair
26
Inplanting verdieping: vogelperspectief
Wanden aan de lift/trappen: groen; andere wanden: wit; telefooncel: rood
27
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren
28
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
Open werkplek Individueel kantoor Concentratiecockpit Touch down werkplek Phone booths
29
Werken - Open werkplek Desk sharing - Semi-geconcentreerd werk - Clean desk - Ergonomie
30
Werken – individueel kantoor
AG/SG/AH – flexibel gebruik – clean desk (voorbeeldfunctie)
31
Werken - Concentratie cockpit
Geconcentreerd werk – telefoon – akoestisch afgesloten
32
Werken – Touchdown werkplek
Kortstondig gebruik tussen 2 vergaderingen in
33
Telefoneren – akoestische isolatie
Werken – Phone booths Telefoneren – akoestische isolatie
34
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren
35
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
2- Overleggen Intake cockpit Teamcockpit Vergaderzaal/overlegruimte Informeel overleg Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Op elke verdieping zijn er verschillende soorten werkplekken ingericht : open werkplekken, individueel kantoor (flexibel management kantoor), concentratiewerkplekken (concentratiecockpits), touch down werkplek en phone boots.
36
Overleggen – intake cockpit
Overleg 2 tot 4 pers. – flexibel gebruik
37
Overleggen – Teamcockpit
Overleg 6 tot 8 pers. – flexibel gebruik
38
Overleggen – Vergaderzaal
Overleg meer dan 8 pers. – bezoekers – branding
39
Overleggen – Informeel overleg
Vele gezichten – koffiehoek – zones van kruisbestuiving
40
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
1- Werken 2- Overleggen 3- Faciliteren
41
Het nieuwe werken, anders werken - kantooromgevingen
3- Faciliteren Servicelokaal Archief Kitchenette – Koffiehoek Balie Ontvangst-/wachtruimte Lockers – postvakjes –laadrekken telefoons
42
Faciliteren – Servicelokaal
Kopiëren/printen/scannen/faxen – economaat – akoestiek/HVAC
43
Dynamisch/semi-statisch – akoestische schuifdeurkasten/rolarchief
Faciliteren – Archief Dynamisch/semi-statisch – akoestische schuifdeurkasten/rolarchief
44
Faciliteren – Kitchenette/Koffiehoek
Eten(?)/drinken/ontspannen – Informele setting
45
Corporate identity – Ontvangen/doorverwijzen
Faciliteren – Balie Corporate identity – Ontvangen/doorverwijzen
46
Faciliteren – Ontvangst-/wachtruimte
Corporate identity – gekoppeld aan balie (koffiehoek/kitchenette)
47
Faciliteren – Lockers - postvakjes
Persoonlijk – rolkoffer – postvakje
48
Faciliteren – Vestiaires – laadrekken telefoons
Persoonlijk – sociale controle
49
Kantooromgevingen: 9de verdieping
50
Inplanting 9e verdieping
Bolletjes = legende meubilair : Oranje = gerenoveerd meubilair / blauw = 1 op 1 verhuisd / groen = nieuw meubilair
51
Het nieuwe werken: anders werken - principes
Delen van werkplekken Keuze werkplek afhankelijk van het werk (bv. al dan niet geconcentreerd werken) Clean desk (‘s avonds werkplek opruimen) Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau en niemand heeft een eigen printer ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Groepsklassementen: papier = geen individuele klassementen meer, digitaal: gebruiken van gemeenschappelijke servers => digitaliseren
52
Het nieuwe werken: anders werken - principes
Delen van werkplekken Keuze werkplek afhankelijk van het werk (bv. al dan niet geconcentreerd werken) Clean desk (‘s avonds werkplek opruimen) Groepsklassementen: papier en digitaal - Groepsbibliotheek - Papierzuinig werken (= digitalisering) Open feedbackcultuur (= elkaar aanspreken op naleven afspraken) Delen van werkplekken: 1.In principe heeft niemand zijn/haar eigen bureau en niemand heeft een eigen printer ; Op het einde van de werkdag moet de werkplek leeg zijn. Keuze van de werkplek is afhankelijk van het werk men doet. Groepsklassementen: papier = geen individuele klassementen meer, digitaal: gebruiken van gemeenschappelijke servers => digitaliseren
53
Het nieuwe werken: anders werken - telewerken
-Definitie: OB Telewerken = taken van op een satellietwerkplek of thuis uitvoeren -Geen recht, geen plicht: gunst -Vrije keuze personeelslid in overleg LG -Situatie ABB Oost-Vlaanderen: Momenteel slechts uitzonderlijk toegestaan -Evolutie: 1) OB Telewerken wordt herwerkt: evolutie naar Het Nieuwe Werken (HNW): plaats- en tijdonafhankelijk werken (PTOW). In voorbereiding. 2) ABB 2.15
54
Het nieuwe werken: anders werken - faciliteiten
-Draadloos netwerk: in alle gemeenschappelijke ruimtes -Telefonie: Draadloos via DECT (09/276 XX XXX) Toestel beschikbaar thv toegang werkvloer Luide telefoongesprekken: in telefooncel -Laptop + laptoptas -Zachte trolley Werkplekspel: bespreken van verschillende situaties op een fictieve werkvloer Goede afspraken maken goede vrienden
55
Concrete uitdagingen -Werken in een anders werken omgeving
-Digitalisering en papierzuinig werken Afsprakenkader Anders Werken Afsprakenkader Telewerken o.m. via werkplekspel (16 december 2013), workshops LG (feb 2014) Werkplekspel: bespreken van verschillende situaties op een fictieve werkvloer Goede afspraken maken goede vrienden
56
Aanpak (1/3) - Werkplekspel (16/12/2013)
- 2 workshops met de diensthoofden/ teamverantwoordelijken/directeur/ adviseur 05/02/2014 telewerken 25/2/2014 anders werken - Op weg naar momenten 10/12/2013 algemene kadering 04/03/2014 afsprakenkader
57
Aanpak (2/3) Mijnabb.be, Gent: oa. tijdslijn, FAQ, presentaties, …
- Clean days 16 januari 2014 20 maart 2014 - Archivering - overdracht depot Vilvoorde: januari + april 2014 - vernietiging: # 12 december 2013 (5 m³ ) V01 = 75 dozen, V02 = 80 dozen, V03 = 170 dozen, V05 = 45 dozen en V07 = 45 dozen (totaal: 415 dozen) # april 2014 Mijnabb.be: ook digitale klok
58
Aanpak (3/3) - WG opmaak groepsbibliotheek (Ellen)
- WG verfraaiing ABB verdieping (Katrien – kandidaten kunnen zich melden tot 15 januari 2014) - Bezoek VAC Virginie Loveling - 24 januari 2014 - Verhuis: 27 mei 2014
59
Planning - Tijdslijn Tijdslijn = dynamisch gegeven, zal in de loop van het raject nog aangepast/aangevuld worden.
60
Vragen? Mailen naar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.