De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voetbaloorlog in supermarktland op komst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voetbaloorlog in supermarktland op komst"— Transcript van de presentatie:

1 Voetbaloorlog in supermarktland op komst
Wie wint de slag op het schoolplein?

2 Voetbaloorlog in supermarktland op komst
Voetbaloorlog in supermarktland op komst. Wie wint de slag op het schoolplein? De omzet stagneert in de Nederlandse supermarkten. In de eerste 19 weken van het jaar 2010 zijn de omzetten vrijwel gelijk gebleven (0.1% groei). De komende weken zal de concurrentie tussen de supermarkten zich vooral afspelen “wie de meest favoriete WK spaaractie heeft”. Maar liefst 13 supermarktformules strijden om de eer (… en de euro) om de opvolger te worden van de AH Welpies (EK 2008) middels een “Oranje” spaaractie (mn. gericht op de kinderen). Tijdens het EK 2008 behaalde de Welpies van AH 3.5% extra omzet; oftewel de totale extra supermarktomzet tijdens het EK 2008 kwam geheel op rekening van AH (€31 miljoen). AH trok meer klanten (+2.0%) en de klanten waren ook trouwer (+1.5%). Vooral onder de huishoudens met kinderen was AH tijdens het EK 2008 succesvol. 2

3 Voetbaloorlog in supermarktland op komst Wie wint de slag op het schoolplein?
GfK Rapporteert de effecten tijdens het WK wekelijks, zolang Oranje in de strijd is, middels: GfK Supermarktkengetallen: wat gebeurt er met de supermarktomzet tijdens het WK? GfK Oranje Food monitor: stijgt de Oranjekoorts? GfK Tompouce index: Vieren we het Oranje succes? Op dit moment wint het Koningshuis het nog van de Oranje Leeuwen! 3

4 Effect AH Welpies analyse (EK 2008)
Tijdens het EK 2008 behaalde de Welpies van AH 3.5% extra omzet; oftewel de totale extra supermarktomzet tijdens het EK 2008 kwam geheel op rekening van AH (31 miljoen). AH trok meer klanten (+2.0%) en de klanten waren ook trouwer (+1.5%). Vooral onder de huishoudens met kinderen was AH tijdens het EK 2008 succesvol. EK 2008 extra klanten AH* EK 2008 extra trouw AH* Extra omzetgroei* +2.0% % % wv met kinderen % % % wv zonder kinderen +1.0% % % * Basisweken t.o.v. overige weken 2008 gecorrigeerd voor seizoenseffect voor dezelfde perioden /jaren van 2007/ 2009.

5 Koninginnedag zorgt voor piek in Tompouce-consumptie; 1 op de 7 huishoudens (ruim 14%) kocht in de Koninginnedagweek van 2010 tompoucen!! Vanaf week 23 (weekend voor 1e wedstrijd Oranje) zal de Tompouce-index gaan stijgen. Koninginnedag EK/ WK voetbal

6 WK-spaaracties Supermarkten 2010

7 Albert Heijn: ? Nog geheim “Beesies” ??

8 C1000: WK Voetbal GoGo, 24 mei t/m 19 juni
C1000 pakt weer uit met de eerder ingezette ‘Gogo’s’, maar nu met een voetbaljasje. Van negen voetballanden zijn er tien te sparen, wat het totaal op negentig Gogo’s brengt. Ieder speeltje heeft een eigen karakter gekregen, zoals verdediger of aanvaller. Met speciale ‘bronzen’ exemplaren kan de eigenaar een prijs verdienen via de website. En er is een stickerboek met stickers die bij elke Gogo verpakt zit. Bij elke € 10,- aan boodschappen ontvang je één Gogo + sticker. Daarnaast ook bij geselecteerde producten. Totaal 90 Gogo’s bij elke € 10,- = € 900,- (= minimale besteding)

9 Super de Boer: WK Bungels, 17 mei t/m 27 juni
Super de Boer komt met oranje Bungels. Er zijn er 24 en deze kunnen klanten sparen vanaf 17 mei tot en met 27 juni bij actieproducten. Een gouden bungel geeft kans op een LED Tv. Verdere ondersteuning door speciaal WK-lied/ringtone, Bungel poster (afvinken welke Bungels je al hebt)

10 Plus: WK Juichbandjes, 20 mei t/m 20 juni
PLUS heeft vanaf vandaag tot  zondag 20 juni speciale ‘WK Juichbandjes’ die de klant ontvangt bij 15 euro aan boodschappen. Er zijn er 32 en er zit ook een speelschema bij. Bandjes zijn alleen te krijgen op donderdag t/m zaterdag. Totaal 32 bandjes bij elke € 15,- = € 480,- (=minimale besteding)

11 Coop/SuperCoop: WK Oranje Buddies
Coop en Supercoop pakken uit met WK Oranje Buddies; pluche oranje gezichtjes met alle zestien een verschillend geluidje als je erin knijpt. Om ze te sparen moeten vooral A-merken worden gekocht.

12 Dirk van den Broek / Dekamarkt: WK Handjes, 9 mei t/m 12 juni
Dirk van den Broek komt met WK Handjes: plastic poppetjes met een vrolijk gezichtje en een handje dat uitsteekt. Bij elke 15 euro krijgt de klant een Handje, daarnaast zijn er weekaanbiedingen waarbij de klant er een extra krijgt. Totaal 44 handjes bij elke € 15,- = € 660,- (= minimale bestedingen)

13 Hoogvliet: WK Stackys, 19 mei t/m 15 juni
Hoogvliet heeft de Stackys: stapelbare plastic poppetjes in de vorm van gestileerde dieren (één Stacky per 15 euro aan boodschappen). Wie overigens een oranje Stacky vindt, maakt kans op prijzen, zoals een boek of een fiets. In totaal zijn er 72 stacky’s. van 2 t/m 15 juni speciale verzameltribune bij besteding van € 50,- of los voor € 1,95. Totaal 72 stacky’s bij elke € 15,- = € 1.080,-

14 Spar: WK Sparky, 10 mei t/m 19 juni
Spar komt met Sparky, een dennenboompje in voetbaltenue. Vanaf maandag 10 mei tot en met zaterdag 19 juni ontvangen Sparklanten bij elke besteding van € 10 aan boodschappen een gratis Sparky-munt. Daarnaast kunnen er bij aankoop van wisselende reclame artikelen extra Sparky-munten worden gescoord. Tegen inlevering van maar 2 Sparky-spaarmunten ontvangt de Sparklant een gratis WK Sparky. Verder kan er een bijbehorend WK voetbalspel worden gekocht voor € 2,99. In totaal zijn er 16 verschillende Sparyk figuren. Bij elke verpakking ook een stickertenue om Spary aan te passen naar favoriete land. Bij elke €10 boodschappen 1 sparky-munt, 2 nodig voor een sparky = € 20,- 16 Sparky’s x € 20,- = € 320,-

15 Vomar: WK Pins, 16 mei t/m 26 juni
Vomar Voordeelmarkt heeft de zogeheten WK Pins. Speldjes in de vorm van een voetbalshirtje zijn te sparen sinds 16 mei tot en met zaterdag 26 juni. In totaal zijn er 32 pins, die bij elke €15,- euro boodschappen verkregen kunnen worden. Een gouden pin is inwisselbaar voor een bal bij de kassa van Vomar. Een keycord (€ 0,69) kan worden gebruikt om de pins op te doen. Tot slot is er ook nog een WK pins bord (€ 1,95), waar alle pins op geplaatst kunnen worden. Totaal 32 pins bij elke € 15,- = € 480,- (=minimale besteding)

16 Emté: Het Oranje Legioen, vanaf 25 mei
Vijf weken lang kunnen klanten sparen voor unieke Fans van Oranje. De complete collectie bestaat uit 18 bijzondere poppetjes: geen voetballers maar vrolijke Oranje supporters. Gratis bij aankoop van actieproducten. Ook is er een verzamelcap, waar de poppetjes op bevestigt kunnen worden. I

17 Poiesz / Boni: WK Slingers, 26 mei t/m ..
Poiesz en Boni komen met speciale WK slingers die de klant gratis krijgt bij de besteding van 20 euro. Deze spaaractie start op woensdag 26 mei.

18 GfK Oranje Food Monitor “Oranjekoorts in Nederland”

19 Inleiding Door middel van een vast pakket van Oranje gerelateerde foodproducten die in de supermarkten te koop zijn brengt GfK Panel Services Benelux wekelijks, zo lang Oranje in de race is, de Oranjekoorts in beeld. Het Oranjemandje bestaat uit 75 producten (zie GfK EK selectie op sheet 4). In de GfK Oranje Food Monitor wordt met behulp van de huishoudens van het GfK Consumerpanel, die representatief verspreid zijn over Nederland, gemeten hoeveel % van de huishoudens in de meetweek minimaal 1 Oranjeproduct uit het geselecteerde Oranjemandje heeft gekocht. Naast het totaaloverzicht voor Nederland wordt er gesegmenteerd naar: - Type huishoudens: bijv. jong/oud met of zonder kinderen - Regio: bijv.3 grote steden of Groningen versus Limburg In week is gestart met het volgen van het Oranjemandje.

20 GfK Oranje Food Monitor
% kopende huishoudens (Penetratie): Het percentage van alle Nederlandse huishoudens dat tenminste 1 product heeft gekocht van het geselecteerde Oranje mandje in de betreffende week.

21 GfK Oranje Selectie Maoam Oranje Box Haribo Hollandse Harten
Haribo Hollandse Drop Haribo Oranje Bollen Haribo Oranje-witte Bollen Lipton Lipton 1,5 liter actieproducten Frisia Oranje spekken Faam Inkoppertjes Mini Babybel Kaasjes Mini Babybel Light Kaasjes Klene Hup Holland Mix Stegeman LEVERWORST Stegeman CERVELAAT Stegeman SALAMI Stegeman MOSTERDCERVELAAT Stegeman CHORIZO Stegeman SALAMI TOSCAANS Stegeman RUNDERCERVELAAT Stegeman SAUCISSON D ARDENNES Bolletje Voetbalkoekjes Buys WK Zoenen Banketgroep Oranje Carrees Banketgroep Oranje Sterren Haust WK Voetbaltas met doel Bifi Oranje Supporter Smiths Go-ranjes Holland schuimpjes Holland jelly foam Holland dropstaafjes Holland toverballen Holland mix Leeuwenkoppen fruitgum Holland schuimpjes (oranje wit) Holland dropstaafjes (rood wit blauw en oranje) Kleenex Wilhelmus tissue Page WK-verpakking (8 rol/32 rol) Bavaria DutchDress Celavita Oranje Hempies M&Ms Holland Kleuren editie Pinda M&Ms Holland Kleuren editie Choco M&Ms AH Funpack Campina Oranjevla Heineken 6-pack met WK gadget Maitre Paul Oranje tompoucen Lidl oranje mini tompoucen Pringels Hot Holland Hot Lidl WK Berries Lidl Fruitgum Selectie Leeuwenkopjes Lidl WK Schuim Lidl WK Dropstaafjes uitdeelzak Lidl WK Box Lidl Chocolade flikken Lidl Oranje cakejes McCain Golden Goal Mona WK Oranjepudding

22 In week 19 (= afgelopen week) heeft 5,5% van de Nederlandse huishoudens een product uit de GfK Oranje Selectie gekocht. Met een index van 64 ligt dit nog 36% onder het niveau van Koninginnedag 2010 Basis: totaal Nederland Periode: week – week % KOPENDE HUISHOUDENS Koninginnedag NL - DEN Start WK NL - JAP NL - KAM WK ’10: 100 29 64 EK ’08: 100 44 71 63 83 136 WK ’06: 100 47 74 92 99 118 141 153 126 Basis: n = ConsumerScanpanel

23 Alleenstaande en ouderen zijn minder Oranje georienteerd, terwijl gezinnen en tweepersoons huishoudens meer Oranje Food consumeren. Basis: totaal Nederland Periode: week – week WEEK 5.5% % KOPENDE HUISHOUDENS 3.4 7.8 6.6 8.4 4.8 7.4 2.4 4.1

24 % Kopende huishoudens WEEK 19 2010: District I 3 Grote steden
In het Zuiden (mn. Brabant) maar ook in Flevoland ligt de Oranje consumptie hoger dan gemiddeld. Drenthe en Zeeland blijven achter. % Kopende huishoudens WEEK : 5.5% District III Noord Friesland: 4.6% Groningen: 5.3% Drenthe: 3.5% 4.6% District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) 5.1% Overijssel: 4.8% Flevoland: 7.1% Gelderland: 5.3% 5.3% District II West Utrecht: 4.6% N-Holland: 6.1% Z-Holland: 5.6% 5.5% District IV Oost Zeeland: 4.1% N-Brabant: 7.1% Limburg: 5.6% 6.4% District V Zuid


Download ppt "Voetbaloorlog in supermarktland op komst"

Verwante presentaties


Ads door Google