Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Digitalisering in praktijk
André van Nijkerken Gijs van Duijn Presentatie: Pieter Versie: 0.7
2
Perspectief vanuit expertise
3
Perspectief vanuit inhoud
4
Omgevingswet? Waarom? Om de verschillende plannen voor de fysieke leefomgeving beter op elkaar af te stemmen Om duurzame projecten (zoals windmolenparken) te stimuleren Om gemeenten, provincies en waterschappen meer ruimte te geven, waardoor zij hun omgevingsbeleid beter kunnen afstemmen op hun eigen behoeften en doelstellingen Om particuliere ideeën meer ruimte te geven
5
Hoe te bereiken? Integrale benadering leefomgeving
Vergroten afwegingsruimte Inzicht in wat wel en niet kan Snellere besluitvorming
6
Op 1 juli 2015 ondertekenden de voorzitters van de VNG, het IPO en de UvW en de Minister van IenM het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet … Gekozen werd voor digitalisering a) ter ondersteuning van het wettelijk minimum en b) met instandhouding van het huidig niveau van dienstverlening …
7
BIT-rapport
8
Gebruiker 1. Bekend maken, beschikbaar stellen Omgevingsloket
2. Oriënteren via regels en kaart 3. Oriënteren via vragenbomen 4. Opstellen, indienen Slagsessie Eindhoven 28 september 2017 Slagsessie Utrecht 9/17/2018
9
Vragen Wanneer is wat exact beschikbaar vanuit het landelijke DSO en wat moet ik zelf doen? Wat moet ik 1 januari 2021 precies kunnen en wat (nog) niet? Hoe kan in tijdig anticiperen op ontwikkelingen stelsel? Wat zijn de ontwikkel- en doorlooptijden bij leveranciers? Hoe kan ik de verbinding in mijn organisatie borgen tussen de inhoudelijke kant (juristen en specialisten) en de noodzakelijke IT? In hoeverre kan ik aansluiten bij bestaande of nieuw te ontwikkelen dienstverleningsconcepten?
10
Ketens in de omgevingswet
Van plan tot publicatie Gebiedsoriëntatie Gebiedsanalyse Opstellen Omgevingsdocument Opstellen Toepasbare Regels Samenwerken Besluiten Bekendmaken Beschikbaar stellen Wat mag hier? Van idee tot afhandeling Oriënteren via Regels en Kaart Oriënteren via vragenbomen Opstellen Indienen Ontvangen Beoordelen Behandelen Samenwerken Besluiten Bekendmaken Wat treffen we hier aan? Van vraag tot informatie Er zijn verschillende ketens: van plan tot publicatie, hier gaat het met name om de plannenmakers en opstellers van omgevingsdocumenten, de stappen in het oranje balkje zijn de stappen die worden genomen bij het bevoegd gezag, vervolgens wordt het bekend en beschikbaar gesteld via de Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen De tweede keten gaat over dienstverlening en het vergunning-proces bij bevoegd gezagen. Hierbij begint het dus bij de klant die vervolgens een klantreis doorloopt. Hij orienteert zich op de kaart of via vraagbomen, stelt vervolgens een aanvraag op en dient deze in bij het bevoegd gezag Dit proces wordt vanuit de bovenste keten ondersteund met de vertaling vanuit het juridisch kader, wat mag ik hier wel of niet. De onderste keten betreft de keten van vraag naar informatie. Hierbij gaat het om de informatie over de via de informatieproducten. Denk dan aan fysieke omgeving (basiskaarten), maar ook om cijfers over geluidsmetingen en uitstoot van fijnstof. De kracht zit in de combinatie. Afhankelijk van de context van een vraag wordt informatie getoond vanuit juridisch kader of de werkelijke situatie Inwinnen Bewerken Beschikbaar stellen
11
Speelveld rond digitalisering
DSO: agile werkwijze, flexibiliteit, onderscheid landelijke voorzieningen en hetgeen lokaal moet worden georganiseerd Standaarden (STOP/TPOD, STAM en STTR), de hierop gebaseerde softwareontwikkeling voor vragenbomen, plansoftware en vergunningensystemen Digitaliseringsopgave eigen organisatie: Generieke digitale infrastructuur, dienstverleningsconcepten, samenwerking en zaakgericht werken Lokale context: soort bevoegd gezag, aantal en complexiteit vergunningen, complexiteit omgevingsopgave, visie op dienstverlening, Verbinding veranderopgave: anders werken, integraliteit, afwegingsruimte Allereest DSO: wat wordt er centraal ontwikkeld, wat moet ik zelf doen. Hoe kunnen we ook vanuit DSO bevoegd gezagen ook goed laten inhaken op dit tempo Een van zaken die hierin belangrijk zijn zijn de informatiemodellen en standaarden. Deze zijn relevant voor de koppeling vanuit BG’s met het DOS. Maar ook voor de software van het DSO zelf Er is een mix met
12
Waar zijn overheden al mee bezig?
13
Waar kan je al mee aan de slag?
Nu al doen (no-regret-options): anticiperen op ontwikkeling ketens Wettelijk verplichte activiteiten Bedrijfsvoering en dienstverlening Oriënteren op markt in aanpassing software en samenwerking andere BG’s voor slimmere oplossingen (collectivisering) Gebruik maken van ‘open’ karakter van het stelsel
14
Activiteiten bevoegd gezag
o.b.v. wettelijke plicht Omgevingsdocumenten Aanvragen en melden Archivering Basisregistraties Bedrijfsvoering en dienstverlening Dienstverlening: serviceformules Zaakgericht werken Gegevensmanagement Samenwerken Vragenbomen (toepasbare regels)
15
Oplevering vanuit UIVO-I (VNG realisatie)
Set uniforme interbestuurlijke ketenprocesbeschrijvingen Producten- en Dienstencatalogus interbestuurlijke procesketens voor de Omgevingswet (t.b.v. de bevoegde gezagen en uitvoeringsorganisaties) Uitgewerkte Zaaktype Catalogus Omgevingswet Verkenning Behoefte Samenwerkingsruimte, verder uitgewerkt in een Globaal Ontwerp (op architectuurniveau) Procesafspraken voor Digitale Duurzaamheid (archivering) in de interbestuurlijke proces-ketens Procesafspraken rondom Meervoudig Bronhouderschap 17/9/18
16
Omgevings-documenten
Van plan tot publicatie Gebiedsoriëntatie Gebiedsanalyse Opstellen Omgevingsdocument Opstellen Toepasbare Regels Samenwerken Besluiten Bekendmaken Beschikbaar stellen DSO content Omgevings-documenten Catalogus Toepasbare regels Aanvragen / Meldingen Werkmap Van idee tot afhandeling Oriënteren via Regels en Kaart Oriënteren via vragenbomen Opstellen Indienen Ontvangen Beoordelen Behandelen Samenwerken Besluiten Bekendmaken Informatie- producten BGT, BAG ondergrond Ruimte Bestemmingsplannen Generieke Digitale Infrastructuur Van vraag tot informatie Inwinnen Bewerken Beschikbaar stellen
17
Omgevings-documenten
Van plan tot publicatie Opstellen Omgevingsdocument Opstellen Toepasbare Regels DSO content Omgevings-documenten Toepasbare regels Van idee tot afhandeling Oriënteren via vragenbomen Dienstverlening: serviceformules Informatie- producten BGT, BAG ondergrond Generieke Digitale Infrastructuur Van vraag tot informatie
18
Hulpmiddelen ROM-netwerk Checklist IV (vanuit UIVO-i)
Aandeslagmetdeomgevingswet.nl Ervaringen proeftuinen en pilots
19
Tot slot Vragen? Verwijzen naar de vervolgpresentatie van Bas Hoondert? Hier opnemen 17/9/18
20
Op zoek naar meer informatie?
Website en online Website: Informatiepunt: aandeslagmetdeomgevingswet.nl/over-ons/informatiepunt/ omgevingswetportaal.nl ROM-netwerk: Volgende kwartaaldemo: 27 maart 2017
21
Verdieping: opstellen omgevingsdocumenten
9/17/2018
22
Standaard omgevingsdocumenten
Eén generieke standaard voor Officiële Publicaties met een specifieke toepassing voor omgevingsdocumenten. De standaard bestaat uit: Een informatiemodel (afspraken over welke soort gegevens er in de publicatie minimaal opgenomen moeten worden) (los van de inhoud van de publicatie) STOP: Standaard Officiële Publicaties TPOD: Toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten Een berichtenmodel (afspraken over de manier waarop je die gegevens uitwisselt) Een presentatiemodel(afspraken over hoe de publicatie eruit moet zien, zowel in kaartbeeld als in tekst) ketenplaat PR04: Standaard officiële publicaties met specifieke toepassing voor omgevingsdocumenten
23
Omgevingswet Omgevingsdocumenten conform STOP-TPOD
software voor opstellen STOP-TPOD software voor presentatie en beschikbaar stellen
24
De opgave is vooral om verbindingen te leggen
ARTIKEL BETEKENIS Hoe zijn artikelen, werkingsgebieden en geometrie gekoppeld? WERKINGSGEBIED ketenplaat
25
Nieuwe situatie Voorbeeld Tekst Omgevingsverordening ketenplaat Regels
De tekst voor de regels van de omgevingsverordening wordt op basis van het toepassingsprofiel volgens een vaste structuur opgebouwd. Ook straks bepaalt de profielkeuze welke mogelijkheden de software biedt voor de tekstopbouw. Maar de inhoudelijke tekst, oftewel hoe je je doel bereikt, dat bepaal je nog steeds zelf ketenplaat Nieuwe situatie Toepassingsprofiel Omgevingsverordening
26
Nieuwe situatie Voorbeeld: 2. Conversie via software Tekst is leidend!
Toepassingsprofiel Met behulp van het Toepassingsprofiel wordt de tekst van de omgevingsverordening gecodeerd, waardoor de tekst voor de computer begrijpbare informatie krijgt. Een deel van de informatie die nu in PRIMA bij de geometrie ingevuld wordt, komt straks direct bij de tekst, maar er komt nog veel meer informatie bij. Tekst is leidend! ketenplaat Nieuwe situatie Toepassingsprofiel Omgevingsverordening
27
Nieuwe situatie Voorbeeld: 3. XML ketenplaat Toepassingsprofiel
Voorbeeld annotaties Met behulp van het Toepassingsprofiel heeft de gecodeerde tekst (XML) ook geo-informatie en informatie voor de verbeelding. In plaats van allerlei losse bestanden is er straks één bestand met de complete tekst en geometrie. Voorbeeld Werkingsgebied (incl. coördinaten) voorbeeld geografische coördinaten ketenplaat Nieuwe situatie Toepassingsprofiel Omgevingsverordening
28
Nieuwe situatie Overzicht 2. Conversie via software ketenplaat
1. Tekst en Geo samen geïntegreerd in het digitale product 4. Verbeelding 3. XML 2. Conversie via software ketenplaat
29
Wat moet je straks kunnen?
Je kan omgevingsdocumenten opstellen en wijzigen conform standaarden Je kan de eigen regels toetsen aan/integreren in de regels en visie van andere bevoegde gezagen (tbv de integratie) Je kan omgevingsdocumenten aanleveren aan het Register Omgevingsdocumenten Je kan omgevingsdocumenten bekendmaken via de LVBB Je kan (concept)-omgevingsdocumenten valideren De catalogus kunnen raadplegen en gebruiken (begrippenharmonisatie) ketenplaat
30
Wat is daarvoor nodig? ketenplaat
Je werkproces is aangepast aan de eisen van de omgevingswet Je kan juridische regels en geo-informatie verwerken naar de standaarden voor omgevingsdocumenten Dit geldt voor opstellen en wijzigen (denk aan rechterlijke uitspraak) Je kan dit ook controleren en valideren Van domein-specifiek naar integraal werken Je hebt je ICT op orde De juiste software om omgevingsdocumenten te verwerken conform standaarden Denk ook aan een goede inbedding in je ICT-architectuur (Geo) en het verplicht gebruik van Digikoppeling voor aanlevering aan de LVBB ketenplaat 17/9/18
31
Verdieping: vragenbomen en toepasbare regels
9/17/2018
32
Over deze presentatie ketenplaat
Het doel van deze presentatie is een eerste kennismaking met de basisbegrippen van de STandaard Toepasbare Regels (STTR). Doelgroep zijn de verschillende bevoegd gezagen die toepasbare regels gaan maken op basis van de nieuwe Omgevingswet en hun eigen, lokaal geldende regels. Aan de orde komen onder andere wat je minimaal nodig hebt om een toepasbare regel te maken, wat de verschillende begrippen binnen de standaard betekenen, hoe je toepasbare regels moet aanleveren en hoe je toepasbare regels kunt valideren en testen. Let op! In de notities staan bij een aantal slides nuttige toelichting ketenplaat
33
Opbouw ketenplaat Juridische regels en toepasbare regels
Van juridische regels naar toepasbare regels Context van de STandaard Toepasbare Regels Wat zit er in de STandaard Toepasbare Regels Minimale vereisten voor een toepasbare regel Toevoegen van lagen en content De functionele structuur, activiteiten en onderwerpen Regelbeheerobjecten Link tussen functionele structuur en toepasbare regels Wat lever je op naar de service aanbieden regels Wat gebeurt er als je een regel aanlevert Hoe kun je testen ketenplaat
34
Juridische regels en toepasbare regels
Hoofdstuk II. Categorieën gevallen waarin voor bouwactiviteiten en planologische gebruiksactiviteiten geen omgevingsvergunning is vereist Artikel 2 Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op: 3. Een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen: a voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijke hoofdgebouw, niet hoger dan 5 meter 0,3 meter boven de bovenkant van het afscheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw het hoofdgebouw Hoe hoog wordt het nieuwe bouwwerk? 5 meter of lager Hoger dan 5 meter Wat zijn nu exact Toepasbare Regels en wat is hun relatie met Juridische regels? De Juridische regels zijn de regels die uit de Wet en regelgeving komen. Zij geven in tekst de regels aan. De Toepasbare regels zijn een vertaling van deze juridische regels zodat deze kunnen worden gebruikt in een applicatie. Bijvoorbeeld het loket waarin een gebruiker wil weten of hij vergunningplichtig is voor een bepaalde activiteit of welke gegevens iemand moet indienen voor een vergunning. juridische regels toepasbare regels ketenplaat
35
Van juridische regels naar toepasbare regels 1/2
Wet Juridische regel Specificeren Toepasbare regel Analyseren Semantisch model Uitvoeren Uitvoerbare regel Loket Checken / Indienen De weg van wet naar loket. Om in het loket een aanvraag te kunnen doen, een vergunningscheck te doen of informatie te verkrijgen, zijn uitvoerbare regels nodig. Om uitvoerbaar te zijn, dient een juridische regel toepasbaar gemaakt te worden. ketenplaat
36
Van juridische regels naar toepasbare regels 2/2
Wet en regelgeving Analyseren en Specificeren Bevoegd gezag A Uitvoeren Loket Wet en regelgeving Analyseren Specificeren Bevoegd gezag B Wet en regelgeving Analyseren Specificeren Verschillende bevoegd gezagen kunnen elk hun eigen proces kiezen om tot toepasbare regels te komen. Om de regels ook uit te kunnen voeren, moeten ze uiteindelijk wel worden aangeboden aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Bevoegd gezag C ketenplaat
37
STandaard Toepasbare Regels (STTR)
Wat zit er in de STTR STandaard Toepasbare Regels (STTR) Informatie Model Toepasbare Regels (IMTR) bedrijfsregel conversieregel uitvoeringsregel interactieregel Hoe om te gaan met IMTR Beschrijving service aanleveren regels De STandaard Toepasbare Regels bevat het volgende: Informatie Model Toepasbare Regels (IMTR): beschrijft het semantische model dat de Toepasbare Regels zo structureert dat deze automatisch verwerkt en uitgevoerd kunnen worden. Het beschrijft de verschillende lagen die aanwezig zijn in het informatiemodel. Deze lagen worden hierna uitgelegd. Beschrijving over hoe er met het IMTR om moet worden gegaan en welke keuzes er gemaakt zijn wat betreft regelstructuren. De STTR bevat ook een beschrijving over hoe regels van verschillende bevoegd gezagen op elkaar inhaken. Beschrijving van de service aanleveren regels. Hoe kan de service voor het aanleveren van toepasbare regels worden aangeroepen. ketenplaat
38
Is de te kappen boom hoger dan 5 meter?
Minimale vereisten voor een toepasbare regel Conclusie Kappen boom Bedrijfsregel vergunningplichtig vergunningvrij Lagenmodel IMTR ja nee Met een bedrijfsregel voor de conclusie en een uitvoeringsregel die een ja / nee uitkomst heeft kun je starten als meest ‘dunne’ lijn van functionaliteit. Je hebt daarmee een vraag (uitvoeringsregel) gemaakt die in het loket aan een aanvrager gesteld kan worden en een bedrijfsregel waarmee een conclusie wordt afgeleid wanneer de aanvrager de door het loket gestelde vraag beantwoordt. Is de te kappen boom hoger dan 5 meter? Vraag gesteld aan aanvrager, in loket Uitvoeringsregel ketenplaat
39
Andere vraagstelling – toevoegen conversieregel
Conclusie Kappen boom Bedrijfsregel vergunningplichtig vergunningvrij Lagenmodel IMTR ja nee hoogte groter dan 5 meter Conversieregel hoogte Je kunt de vraagstelling van een ja/nee vraag aanpassen naar een vraag die open is, of bestaat uit een keuzelijstje. Als de uitkomst van de gestelde vraag geen ja of nee is, komt er een conversielaag bij. In deze conversielaag geef je (in dit voorbeeld) aan bij welke hoogte van de te kappen boom het antwoord op de vraag ja wordt. Hoe hoog is de te kappen boom? Vraag gesteld aan aanvrager, in loket Uitvoeringsregel ketenplaat
40
Volgorde, groeperen – toevoegen interactieregel
Conclusie Kappen boom Bedrijfsregel vergunningplichtig vergunningvrij Lagenmodel IMTR ja nee hoogte groter dan 5 meter Conversieregel hoogte Is de boom monumentaal? Wil je vragen in een bepaalde volgorde uitvragen, of groeperen in een set vragen die logischerwijs bij elkaar horen, dan kun je dat doen door interactieregels toe te voegen. De interactieregels zijn ook in te zetten voor logische validatie op dat wat een gebruiker bij een vraag in mag vullen – bijvoorbeeld boom kan niet groter zijn dan 100 meter en niet kleiner dan 1 meter. Hoe hoog is de te kappen boom? Vraag gesteld aan aanvrager, in loket Uitvoeringsregel 2 1 Volgorde vragen in loket Interactieregel ketenplaat
41
Lagenmodel IMTR Verrijken vraagstelling in loket – toevoegen content
Conclusie Kappen boom Bedrijfsregel vergunningplichtig vergunningvrij Lagenmodel IMTR Meet de hoogte van de grond tot aan de hoogste tak ja nee hoogte groter dan 5 meter Geef het antwoord in hele centimeters Conversieregel hoogte Is de boom monumentaal? Content kan worden toegevoegd aan alle lagen behalve de conversielaag. Zo kun je verduidelijking geven (tekst, plaatjes, tips) bij vragen in de uitvoeringsregel, uitleg geven bij een groep vragen in een interactieregel of een toelichting geven op een conclusie in een bedrijfsregel. Hoe hoog is de te kappen boom? Vraag gesteld aan aanvrager, in loket Uitvoeringsregel 2 1 Volgorde vragen in loket Interactieregel ketenplaat
42
Aanpassen leefomgeving
Kappen boom Onderwerp Functionele structuur, activiteiten en onderwerpen De functionele structuur is een opdeling van de wet- en regelgeving in activiteiten. Een van de activiteiten zou ‘aanpassen leefomgeving’ kunnen zijn. Binnen zo’n activiteit vallen verschillende activiteiten, zoals in dit versimpelde voorbeeld ‘Kappen boom’. De onderste (of meest specifieke) activiteit in een functionele structuur noemen we een ‘onderwerp’. De functionele structuur staat los van de toepasbare regels (en wordt ook niet in de STTR beschreven), maar is wel randvoorwaardelijk om de toepasbare regels in het juiste kader te plaatsen. ketenplaat
43
Aanpassen leefomgeving
Kappen boom Onderwerp Voorschrift Kappen boom Conclusie Kappen boom Indieningsvereisten Kappen boom Regelbeheerobject Functionele structuur Regelbeheerobjecten Aan de onderwerpen kunnen ‘regelbeheerobjecten’ worden gehangen. Deze horen bij de functionele structuur. Dit zijn bij een onderwerp bijvoorbeeld: de conclusie - ben ik vergunning of melding plichtig – van het onderwerp. de indieningsvereisten - wat moet ik allemaal aanleveren als ik een vergunning aanvraag – van het onderwerp. Deze regelbeheerobjecten zijn nodig om toepasbare regels naar te laten verwijzen, als een soort kapstok. ketenplaat
44
Lagenmodel IMTR Verwijzing naar regelbeheerobject ketenplaat
Aanpassen leefomgeving Kappen boom Onderwerp Voorschrift Kappen boom Conclusie Kappen boom Indieningsvereisten Kappen boom Regelbeheerobject Functionele structuur Verwijzing naar regelbeheer object Conclusie Kappen boom Toepasbare regel Bedrijfsregel vergunningplichtig vergunningvrij Lagenmodel IMTR ja nee Vanuit de bedrijfsregel in de toepasbare regelset leg je de verwijzing naar het regelbeheerobject in de functionele structuur. Is de te kappen boom hoger dan 5 meter? Vraag gesteld aan aanvrager, in loket Uitvoeringsregel ketenplaat
45
Wat lever ik aan? Conclusie Kappen boom ketenplaat
Een toepasbare regel bestand: Alles binnen één regelbeheerobject, per onderwerp Gebruik de unieke naamgeving van Onderwerp per Regelbeheerobject Conclusie Kappen boom Bedrijfsregels Conversieregels Uitvoeringsregels Interactieregels Bijvoorbeeld: Conclusie Kappen boom voor gemeente Maastricht name: Conclusie Kappen boom kenmerk: Verwijzing naar regelbeheerobject (ID) Nu heb je alle activiteiten om te komen tot een toepasbare regel afgerond. Per onderwerp en regelbeheerobject stuur je (dit zal een software pakket voor je doen) het geheel aan regels die horen bij de conclusie kappen boom naar de service ‘regels ontvangen’. De naamgeving is daarbij belangrijk. Binnen jouw bevoegd gezag mag elke onderwerp naam maar 1 keer voorkomen. ketenplaat
46
Wat gebeurt er als ik een bestand aanlever?
Conclusie Boom kappen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Ontvangen regels service Indieningsvereisten Boom kappen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Registratie Toepasbare Regels Conclusie Slopen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Indieningsvereisten Slopen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Validatie Per toepasbare regel bestand lever je op aan de ontvangen regels service. Deze zal het bestand syntactisch en semantisch valideren. Als het bestand niet door de validatie heen komt, wordt deze niet opgenomen in de registratie. Als het bestand door de validatie heen komt, worden de toepasbare regels van het bestand opgeslagen in de registratie toepasbare regels. ketenplaat
47
Hoe kan ik mijn regels testen?
Conclusie Boom kappen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Ontvangen regels service LOKET of APP Indieningsvereisten Boom kappen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Registratie Toepasbare Regels Conclusie Slopen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Indieningsvereisten Slopen Interactieregels Uitvoeringsregels Conversieregels Bedrijfsregels Validatie Staging Productie Om als BG de regels te testen, is er de test service. Deze kan aangeroepen worden om de syntactische en semantische validatie op te doen, zonder dat de regel aan de ontvangen regels service wordt aangeboden. Per aangeboden toepasbare regel bestand zal de test service aangeven of het bestand door de validaties heen komt. Verder is er de Staging omgeving, een soort voorportaal op het loket, waarbij regels in samenhang kunnen worden bekeken, vóórdat deze gepubliceerd worden op het loket. Als regels eenmaal in productie staan, kan een aanvrager ze ook gebruiken om een aanvraag te doen en / of informatie te zoeken. Test service ketenplaat
48
STandaard Toepasbare Regels (STTR)
Context van STTR 3 LOKET of APP Functionele structuur WET 2 Registratie Toepasbare Regels STandaard Toepasbare Regels (STTR) 1 4 5 6 Om de context en procesgang rondom STTR verder toe te lichten, is de eerder getoonde plaat van wet naar loket hier op een andere manier weergegeven. De processtappen die je moet zetten om toepasbare regels te krijgen: Het aanbieden van wetteksten. Deze komt tot stand gelijk met het tot stand komen van de omgevingsplannen. Een deel van de wettekst zal geschikt zijn om een functionele structuur van te maken, een deel van de wettekst is uit te vragen als toepasbare regel. Welke wat is, bepaal je door analyse en annotatie op de juridische regels te doen. Van het deel van de wettekst wat uit te vragen is als toepasbare regel maak je (door te analyseren en specificeren) de functionele structuur. Als je regels uitvoerbaar wil maken, breng je in deze functionele structuur activiteiten en regelbeheerobjecten aan. De functionele structuur moet aangeboden zijn aan de registratie toepasbare regels, vóórdat het mogelijk is om daar toepasbare regels in te zetten. Er is altijd eerst een kapstok nodig, voordat je er een jas aan kunt hangen. Ook als je eerst de toepasbare regels ontwerpt en daarna pas de juridische regels, heb je hoe dan ook een functionele structuur nodig. Toepasbare regels moeten voldoen aan de STandaard Toepasbare Regels. Als de toepasbare regels daar aan voldoen, kunnen ze worden opgenomen in de registratie toepasbare regels en worden uitgevoerd. Hoe de STTR in elkaar zit en wat er verder gedaan moet worden, wordt hierna verder uitgewerkt. De Toepasbare regels worden aangeboden aan de service regels ontvangen. Deze valideert de aangeboden regels. Als ze goedgekeurd worden schrijft de service de regels weg naar de registratie toepasbare regels. Het loket of een app kijkt in de registratie en maakt daar zelf vragenbomen van. Omgevingsplan ketenplaat
49
Verdieping: dienstverlening en serviceformules
9/17/2018
50
Van centraal naar decentraal
ketenplaat
51
5. Informatiemodel loket – Context
DSO Opstellen DSO Indienen BG Zaak-systemen Apps van derden DSO – Digitaal Stelsel Omgevingswet BG – Bevoegd gezag ketenplaat
52
Interacties bij indienen
Wijzig bevoegd gezag Belanghebbende Vraag advies aan Indienen van een aanvraag Voeg advies toe Adviseur Vraag advies aan Voeg advies toe Draag over aan behandeldienst Initiatiefnemer (gemachtigde, adviseur) Bevoegd gezag Wijzig bevoegd gezag Draag over aan bevoegd gezag Wortdt ondersteund door verschillende componme nten Draag over aan behandeldienst Behandeldienst ketenplaat
53
Allemaal gebruikers van het Digitaal Stelsel Omgevingswet
Initiatiefnemer (gemachtigde, adviseur) Belanghebbende Bevoegd gezag Adviseur Behandeldienst ketenplaat
54
Klantreizen ketenplaat Omgevingswet stelt de gebruiker centraal
Gebruikers zijn: Initiatiefnemers (burgers en bedrijven) Belanghebbenden (incidenteel en prof) Bevoegd gezag (rijk, prv, gem, wtrsch) Een ieder Maar wat wil die gebruiker? En hoe wil de klant (externe gebruiker) geholpen worden – niet alleen digitaal maar via alle kanalen en door de overheid als geheel ketenplaat
55
Onderzoek klantreizen
39 Interviews huidige en gewenste klantreis in kaart gebracht en de belevingsprincipes opgesteld 30 expertsessie met medewerkers overheden expertprofielen gemaakt en dienstinnovaties bedacht Toegevoegd en nu in ontwikkeling: persona en klantreis BRZO-bedrijf en Rechterlijke Macht ketenplaat
56
Persona’s Per personagroep de 2 uitersten, spanningenmodel, communicatie alleen naar gemachtigde? Eigen belnag vs maatschappelijk draagvlak. Friso, de planner, grotere projecten van te voren regelen vs de dakkapellenbouwer
57
Je gaat je inleven, wat is e context
Je gaat je inleven, wat is e context. Dit is bepalend voor de klantbenadering. Diensten-Digitaal vaardig
59
Belevingsprincipes ketenplaat
60
Belevingsprincipes Per persona andere weging belevingsprincipes
61
Beleving huidige dienstverlening
63
Doorlopen fases, klantpijn en klantfijn
65
Deels 2021
66
Wat gebeurt er mee bij overheden?
verbeteren hun eigen dienstverlening Onafhankelijk van Ow; ook NU al verbeteren met dienstinnovaties HOE? Voeren zelf klantreizen uit Gebruiken resultaten van het onderzoek Gebruiken serviceformules van King ketenplaat
67
Benadering in relatie tot de deliverables
Van benadering naar deliverables Hoe wil de klant bediend worden klantreizen, persona’s, innovatievoorstellen Resultaten van 5 ketenpilots Snelserviceformule Ontwikkelformule Hoe passen wij onze gezamenlijke dienstverlening daarop aan Ontwerpformule Toezichtformule Verkenning toepasbare regels Interbestuurlijke samenhang Ketenprocessen Hoe werken wij als overheden samen Meervoudig bron- houderschap Digitale duurzaamheid Innovaties & Pilots 8 innovatieve vraagstukken en 20 concepten met werkende prototypes Wat betekent dit voor onze processen, ICT en cultuur? Producten en Dienstencatalogus Infomatie-architectuur Samenwerken Zaaktypencatalogus Welke collectieve voorzieningen zijn er nodig? Eisen en wensen t.a.v. Samenwerkingsruimte Scenario’s SOR Eisen en wensen t.a.v. locale systemen Eisen en wensen aan ketens DSO Hoe gaan we het implementeren? Roadmap BG ketenplaat
68
Wat gebeurt er mee bij DSO?
Nemen resultaten mee in ontwikkeling van componenten Maken gebruik van persona’s en resultaten bij ontwikkelen user interface Extra klantreizen Rechterlijke macht en BRZO-bedrijven ketenplaat
69
Gebruikerstesten ketenplaat 17 september 2018
70
17 september 2018
71
17 september 2018
72
Basisregistraties ketenplaat
een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving, Door de administratieve codering en de koppeling aan basisinformatie kan het gegeven ook gevonden worden op basis van bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld door te zoeken op gebruiksdoel ‘winkelfunctie’). De geografische positie beweegt mee bij mutaties, bijvoorbeeld als een pand wordt uitgebouwd. Zo wordt de uitbouw van dit pand ook beschermd, als het pand een beschermd monument is. wederkerige relatie met zaak en processystemen: de Omgevingswet maakt basisinformatie ook rijker en daarbij alle processen die gebruik maken van basisinformatie beter/ efficiënter. Hoe eerder de basisinformatie, zoals bijvoorbeeld de BAG, rechtstreeks wordt bijgewerkt met de actuele gegevens als gevolg van een verleende vergunning, des te sneller kan een nummerbeschikking worden verleend en kan andere basisinformatie zoals de Basisregistratie personen (BRP), de Basisregistratie waarde onroerende zaken WOZ en het Handelsregister (HR) worden geactualiseerd. ketenplaat
73
Generieke Digitale Infrastructuur
ketenplaat
74
Extra Info vanuit UIVO-I
9/17/2018
75
Samenwerken aan de uitvoering van de Omgevingswet
Interbestuurlijke samenwerking Samenwerken aan de uitvoering van de Omgevingswet Initiatief(nemer) zet procesketen in gang bijvoorbeeld een vergunningaanvraag met een bouwdeel, waterdeel en natuurdeel Meerdere bevoegde gezagen (BG’s)(en uitvoeringsorganisaties) betrokken om producten en deelproducten te realiseren Vraagt: interbestuurlijke procesketen met koppelvlakken tussen BG’s Gezamenlijke uniforme taal: PDC en ZTC Interbestuurlijke: Producten en Diensten Catalogus en Zaaktypen Catalogus Principes en afspraken Gedragscode Meervoudig Bronhouderschap Serviceformules Afspraken over archivering in de interbestuurlijke procesketens Samen werk faciliteiten Ruimte om interbestuurlijk samen te werken ketenplaat
76
ketenplaat
77
De cijfers en letters verwijzen naar de figuur hierboven:
1. De initiatiefnemer zet de interbestuurlijke ‘lopende band’ in gang. 2. Op basis van locatie en activiteiten kan worden bepaald welke producten / diensten van andere bevoegde gezagen en/of uitvoeringsorganisaties nodig zijn om het eindproduct, bijvoorbeeld een omgevingsvergunning, te kunnen leveren. 3. De betreffende bevoegde gezagen en uitvoeringsorganisaties werken zoveel mogelijk samen om binnen de wettelijke termijnen te komen tot een integraal eindproduct. In de verkenning Samenwerkingsruimte en globaal ontwerp van de benodigde voorzieningen zijn de eisen en wensen uitgewerkt ten behoeve van de ruimte om samen te werken. 4. In de interbestuurlijke Producten en Diensten Catalogus zijn de producten (varianten) en ‘halffabricaten’ op een uniforme manier beschreven. Pagina 5 van 6 Voorbeeld van eindproduct en halffabricaat: de Provincie wijst jaarlijks zwemwater aan (eindproduct) en heeft daarvoor de waterkwaliteitsmetingen van het Waterschap nodig. Wat voor het Waterschap een product is, is voor de Provincie een halffabricaat in het proces om te komen tot een besluit. 5. In de Zaaktypen Catalogus is uitgewerkt welke ‘lopende banden’ (zaaktypen) nodig zijn voor het produceren van de gevraagde producten en ‘halffabricaten’. 6. In het hoofdketenproces vindt de assemblage plaats van alle deelproducten en halffabricaten. In de deliverable Ketenprocesbeschrijvingen zijn de procesketens op hooflijnen uitgewerkt en de interbestuurlijke koppelvlakken beschreven. 7. Producten en diensten van procesketenpartners vormen halffabricaten voor het hoofdproces. 8. Voor de ketenpartner kan het echter een volledig en afgerond product of dienst zijn. 9. Onderdelen van de werkprocessen kunnen zijn uitbesteed aan bijvoorbeeld een omgevingsdienst of veiligheidsregio. 10. Alle besluiten, adviezen en instemmingen worden ingevoegd op het hoofdketenproces. 11. Uiteindelijk levert de procesketen een eindresultaat op dat moet worden gecommuniceerd met de initiatiefnemer, het Register Omgevingsdocumenten (ROD, LVBB) en o.a. Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK). Het eindresultaat is tevens een omgevingsdocument of beschikking. Indien het eindresultaat betekent dat op een bepaalde locatie andere beperkingen gaan gelden, leidt dat ook tot aanpassing van de Toepasbare Regels. A. Tijdens het ketenproces wordt een zaakdossier opgebouwd en worden bestanden / documenten gearchiveerd. Z. In de interbestuurlijke procesketen wordt, in ieder geval op de koppelvlakken tussen organisaties, zaakgericht gewerkt en zaakgericht gecommuniceerd. S. Een voordeel van zaakgericht werken en communiceren is dat de initiatiefnemer op de hoogte kan worden gehouden met behulp van statusinformatie. R. Om het hele ketenproces van idee tot beschikken in goede banen te kunnen leiden is ketenregie nodig. Het tetraëdermodel dat PDC, ZTC en Ketenprocessen verbindt wordt compleet gemaakt met de serviceformules die zijn uitgewerkt om te komen tot een betere dienstverlening. De gedragscode Meervoudig Bronhouderschap heeft als doel: een betere en tijdige interbestuurlijke afstemming door samen te werken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.