Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Goed voorbereid naar de Pabo!
Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer
2
Waarom is geschiedenis belangrijk?
“Those who fail to learn from history are doomed to repeat it.” Geschiedenis is belangrijk voor het verklaren van hedendaagse fenomenen Geschiedenis draagt inzichten aan die ook voor nu van belang zijn Geschiedenis maakt alert op de rol van traditie van in de maatschappij (dogma’s doorbreken) Geschiedenis maakt alert ten aanzien van te snelle hypotheses en generalisaties Geschiedenis kan inzicht in het hedendaagse bestaan van de mens verdiepen Geschiedenis bevat belangrijke onderdelen van de mens in zijn totaliteit. Geschiedenis kan begrip leren opbrengen voor ideeën en normen van andere generaties
3
Periodisering (tijdvakken)
4
Periodisering
5
Tijd van Jagers en Boeren
Leerdoelen: B.1.1 De aspirant-student kan uitleggen waarom jagers-verzamelaars nomaden waren. B.1.2 De aspirant-student kan veranderingen toelichten die het gevolg waren van de agrarische revolutie.
6
Kenmerkende aspecten T1
1. de levenswijze van jager-verzamelaars 2. het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
7
Invalshoeken Sociaal economisch Politiek bestuurlijk
Hoe gaan mensen met elkaar om? Wat doen mensen binnen de samenleving? Politiek bestuurlijk Hoe is de samenleving ingedeeld op bestuurlijk niveau? (macht, belangenbehartiging) Cultureel-religieus Wat zijn de tradities, waar geloven de mensen in? (kunst, gebouwen) Bronnen van een tijdvak Hoe komen wij aan de informatie? Hoe betrouwbaar is deze informatie?
8
Jagers Nederland 12000 tot 8000 v. C
9
Belangrijkste gebeurtenis
Neolithische revolutie De overgang van jagen-verzamelen naar akkerbouw en veeteelt deed zich het eerst voor omstreeks 7000 v.C
10
Boeren Landbouwrevolutie zorgt voor verandering Voedsel verbouwen
Genoeg voedsel Specialisering in andere beroepen
11
Boeren in Nederland Bandkeramiekers (5300-4900 v. C.)
Trechterbekercultuur( v.C.)
12
Jagers / boeren Jagers / verzamelaars boeren Sociaal / economisch
Zoeken voedsel, vissen, jagen (nomaden) Verbouwen voedsel (agrarisch) Politiek / bestuurlijk egalitair hiërarchisch Cultureel religieus Natuur godsdiensten (polytheïstisch) Bronnen van het tijdvak (weinig bronnen) Grotschilderingen, archeologische vondsten (speren enz) Archeologische vondsten (huizen, gereedschap, hunebedden) Volken worden vaak naar hun aardewerk genoemd.
13
Einde prehistorie 3000 v Chr. (schrift op kleitabletten)
14
Tijd van grieken en Romeinen 3000 v ch tot 500
Leerdoelen: De aspirant pabo student kan de Grieks Romeinse cultuur beschrijven en herkennen De aspirant pabo student kan voorbeelden herkennen en beschrijven van de invloed van de romeins-griekse cultuur op de Germanen
15
Tijd van Grieken en Romeinen
Kenmerkende aspecten 4. De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat 5. De groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde 6. De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur 7. De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa 8. De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten
16
Wetenschappelijk denken
Rond 450 v Christus komt Griekse beschaving tot bloei Wetenschap Hippocrates -> (geneeskunde) Politiek Democratie politiek in athene
17
Tijd van grieken en Romeinen 3000 v ch tot 500
Griekse polis
18
Groei Romeinse imperium
19
Voorbeeld van groei ‘Julius Caesar’
Vini vidi vici
20
Klassieke vormentaal O.a. beeldhouwkunst, bouwkunst.
21
De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa
Romeinen in Nederland Limes zorgen voor economie aan de grens (versneld de romanisering in de grensstreek) Leger bestaat uit Germanen Voedsel, kleding komt vaak uit de grensstreek zelf. (geen centrale staat meer)
22
Tijd van Grieken en Romeinen
De aspirant pabo student kan de ontwikkeling van het Christendom in het Romeinse Rijk beschrijven
23
Waarom is het belangrijk om het Christendom te behandelen?
Grootste godsdienst op de wereld
24
Beschrijf in het kort wat je allemaal weet van het Christendom
Denk hierbij aan de volgende vragen: Wat is het christendom? Wanneer ontstaat het christendom? Waar ontstaat het Christendom? Wie zijn de belangrijkste personen in het Christendom? Hoe wordt het christendom verspreid?
25
Jezus van Nazareth Kwam als zoon van God (kerstmis)
Predikte de wil van God Zei dat iedereen gelijk was ten aanzien van god Verlost de mensheid van hun zonden (Goede Vrijdag) Neerdalen van de heilige geest (Pinksteren) Wederopstanding (Pasen) Hemelvaart
26
Waar?
27
Verspreiding van het Christendom
Apostelen / discipelen (12) Jezus zegt: "Jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de sleutels van hetkoninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn."[1
28
Verspreiding door Paulus
29
Verspreiding
30
Waarom verspreidt het christendom zich zo snel?
Iedereen gelijk voor God Wie gelooft komt in de Hemel Vergeving en naastenliefde centraal
31
Wat vonden de Romeinen van de nieuwe godsdienst?
32
Constantijn Staat het christendom toe
33
Gedicht Kies uit de volgende begrippen / namen: de Messias / Jezus van nazareth, Keizer Constantijn, apostelen, Bijbel, Kruisiging, Petrus. christenvervolgingen, Keizer Nero, wederopstanding. De eerste regel bestaat uit één woord dat het begrip of de persoon benoemt. De tweede regel twee woorden die het begrip of de persoon beschrijven. De derde regel heeft drie woorden en verklaart wat het begrip of de persoon deed/doet. De vierde regel, vier woorden, beschrijft wat je van dat begrip of persoon vindt.
34
Einde West-Romeinse rijk
Volksverhuizingen Te weinig inkomsten (geen oorlogsbuit, geen hervormingen in belastingstelsel) Geen eenheid Teveel tegenstanders Opvolgingsstrijd Rijk is te groot Decentralisatie
35
Volksverhuizingen
36
Vragen van de les Werden hunnebedden gebouwd door jagers en verzamelaars of boeren? Noem twee zaken die de germanen overnamen van de romeinen Hoe werd het Christendom na de dood van Jezus Christus verspreid? Welke Romeinse Keizer stond het christendom als eerste toe en waarom deed hij dit?
37
5: in welke stad lag vroeger een Romeins castellum?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.