De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Sociale Media

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Sociale Media"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Sociale Media
Zin Ja! Netwerk Hasselt 21 april 2016 Lokaal ACV zaal 6

2 Aan de slag met sociale media in een professionele context

3 Wie gebruikt welke kanalen? Wat is jullie ervaring? Rondvraag
Facebook Twitter LinkedIn YouTube Instagram Slideshare Pinterest VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

4 Sociale mediastrategie VLM
VLM liet zich hiervoor begeleiden door een externe consultant DearMedia, nu deel van Duval Union Consulting Facebook: bedrijfsaccount sinds september 2011, ook projectpagina op FB voor project de Merode (449 volgers) (+ 2 projecten in opmaak: De Vlaamse Rand en Green4Grey) – 718 volgers (1.224 volgers) sinds januari (348 volgers) sinds maart 2015 Youtube-kanaal Pinterest en Whatsapp op de planning Deontologische code ivm gebruik sociale media bij VLM (doelgroep zijn de medewerkers) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

5 Sociale media strategie - VLM
Beheerders: kernteam sociale media (woordvoerder, 2 vervangers en directiesecretaris) Sinds 2015: gebruik contentkalender voor planning inhoud Monitoring via Engagor (betalend), vanaf medio 2016 nog meer inzetten op meten en weten VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

6 Tips om zelf aan de slag te gaan
Bepaal het ambitieniveau binnen je organisatie, wat wil je bereiken? Story-telling: authentiek, betrokken, dialoog, … Agenda setting: naar overheden en opinion leaders (breng nieuws op je eigen kanalen ipv perstekst te versturen) Informatieverzameling: expertise en inspiratie binnen onze sector Expertise claimen: consistent delen van info, ambassadeurschap Dialoog rond projecten: faciliteren en participeren stimuleren Klanten informeren Reclame maken voor evenementen VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

7 Tips om zelf aan de slag te gaan
2. Denk na over de boodschappen die je wil brengen als organisatie Niveau bedrijfscommunicatie: VLM algemeen: expertise tonen, netwerken, nieuwe contacten leggen,… Niveau projectcommunicatie: voor, tijdens en na de werken: informeren en draagvlak vergroten, aanspreekbaar zijn Niveau van de medewerker: expertise tonen, blik werpen achter de schermen, persoonlijke verhalen VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

8 Tips om zelf aan de slag te gaan
3. Stel een redactieteam samen en maak afspraken over beheer Redacteurs VLM (publiceren op website: alle communicatieverantwoordelijken en layouters in alle afdelingen en een heel beperkt aantal inhoudelijk verantwoordelijken voor specifieke thema’s) Social media team Facebook: meeste communicatieverantwoordelijken en layouters Twitter: kernteam sociale media (3-4 personen: woordvoerder VLM – eigen account, 2 celhoofden communicatie en directiesecretaris gedelegeerd bestuurder) Specifiek mailadres: waar alle personeelsleden suggesties kunnen doen (interne communicatiecampagne) – ook adres van Twitteraccount Zoek ambassadeurs/early adopters binnen je eigen organisatie (buiten de communicatiedienst) en vraag om actief te re-tweeten en berichten op Facebook te delen VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

9 Tips om zelf aan de slag te gaan
4. Zorg voor inhoud! Streef naar dagelijks nieuws Plan je boodschappen, werk met een contentkalender Zet in op een variatie aan boodschappen: wie, wat, waarom, wanneer, waar? Schrijf je boodschap op maat van je kanaal (Twitter is niet FB) Gebruik sprekende beelden, met mensen erop Deel inhoud van anderen (maak gebruik van kansen) Speel in op de actualiteit (toptopicals): vb. gedichtendag, het weer, wereldkoffiedag,… VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

10 Tips om zelf aan de slag te gaan
4. Zorg voor inhoud (vervolg) Werp een blik achter de schermen: collega in beeld, herinrichting kantoorgebouw,… Formats: uit de oude doos, tips en lijstjes, cijfer van de dag, medewerker in de kijker,… Monitor wat er over jou wordt gezegd, wat partners zeggen,.. en speel daarop in. Reageren op inhoud? Steeds vanuit de organisatieaccount (kunnen verschillende beheerders zijn), doe het snel (liefst de dag zelf), informeer jezelf bij inhoudelijke medewerkers, bij twijfel: stem af met de woordvoerder, stel je vriendelijk en coöperatief op, bij negatieve reacties: afwegen (persoonlijk contact opnemen, neutraal antwoorden, negeren) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

11 Content kalender VLM (sinds feb 2015)
VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

12 Tips om zelf aan de slag te gaan
5. Breng je digitale en traditionele kanalen met elkaar in verbinding (8-lus) -> Traditionele media (radio, TV, krant) Maximale digitale connectie De eigen website Volledig in eigen beheer, centrale positie in het communicatieverhaal. Ieder item is ook deelbaar via sociale media Sociale media Krachtig maar geen volledige controle over, maximaal doorlinken naar eigen website VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

13 Tips om zelf aan de slag te gaan
6. Hoe het aantal volgers laten stijgen? Regelmatig posten Interessante inhoud posten, vanuit het perspectief van de klant Sterke nieuwswaarde (persberichten lanceren op je eigen some) Interactie opzoeken met anderen (dmv taggen vb @woordvoerderVLM) Gebruik zoektermen dmv gebruik hashtag # Reclame maken voor je eigen kanalen dmv links Berichten boosten door ze te sponsoren/promoten VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

14 Monitoring en reactieschema
Via Engagor Betalend slechts enkele personen, nog te weinig ervaring veel mogelijkheden maar nog niet optimaal benut (planning) permanent bijwerken en opvolgen (nieuwe zoekwoorden of personen toevoegen ifv actualiteit) bv Boerenbond (account woordvoerder vs Piet Vanthemsche) Gratis: hootsuite, tweetdeck, … Persoonlijke accounts Wie reageert? Sociale media kernteam ism inhoudelijke personen Trial & error VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

15 Valkuilen CAPACITEIT! Taak moet aan iemand, en liefst meerdere mensen, worden toegewezen, trekker is noodzakelijk Te weinig content: start niet als je weet dat je niet op regelmatige basis nieuws kunt posten Statische, saaie berichten: posten zonder interactie op te zoeken, weinig dynamiek, weinig volgers tot gevolg Gooi je andere kanalen niet overboord. Some zijn niet heiligmakend, niet iedereen heeft een account, niet iedereen heeft alles gezien: En/En-verhaal! VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

16 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

17 4 retweets 4 vind-ik-leuks
Paul De Ligne heeft geretweet mrt. Tof artikel over de samenwerking tussen 6 beleidsdomeinen ) #grondbeleid 4 retweets 4 vind-ik-leuks VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

18 Paul De Ligne heeft geretweet VLM ‏@VLMtweet 23 feb.
Schrijf nu in voor het voorjaarscongres 'Open ruimte, open blik' @RuimteVL 13 retweets 2 vind-ik-leuks VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

19 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

20 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

21 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

22 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

23 VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

24 Vragen? VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

25 Content kalender – opdracht in groepjes kennis en ervaringen delen
Brengen jullie verschillende types van boodschappen? Hoe steek je variatie in de boodschappen die je brengt via sociale media? Ligt de focus op een specifiek thema en is dit een bewuste keuze? Hoe pas je je boodschap aan volgens het kanaal dat je gebruikt? Maak je gebruik van communicatiemix, pas je de 8-lus toe? Ga je op zoek naar goede en passende beelden? Hoe doe je dit? Deel je content van anderen? Speel je in op de actualiteit? Monitoren jullie wat er gebeurt op sociale media? Hebben jullie afspraken i.v.m. wie reageert en hoe er gereageerd wordt? Kennen jullie de kanalen van anderen (partners, belangengroepen, influentials, …) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

26 Meer informatie www.vlm.be info@vlm.be
en VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

27


Download ppt "Workshop Sociale Media"

Verwante presentaties


Ads door Google