De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Applicaties Binnen en Buiten AWV

Verwante presentaties


Presentatie over: "Applicaties Binnen en Buiten AWV"— Transcript van de presentatie:

1 Applicaties Binnen en Buiten AWV
Kennisdag Hasselt

2 Bereik Overzicht van de verschillende toepassingen. Niet over google
Niet over G/H/T schijven Inzicht te geven in de realisatie van een ontwikkelingstraject: Veel noden. Beperkte middelen. Overzicht van de applicaties.

3 Wie werkt aan een toepassing:
één eigenaar: Heeft de visie, wat is de functie van de toepassing en waar gaat ze naartoe. Afspraken in de organisatie over de manier van werken. één applicatiebeheerder : De expert van de toepassing. Dagdagelijks beheer van de toepassing Aanspreekpunt van de gebruikers voor problemen. Gebruikersgroep : Analyse van de functionaliteit. Evaluatie van de ontwikkelde software. Prioritisering. ICT : opvolging ontwikkelteam. technische expertise. praktische ondersteuning eigenaar/applicatiebeheerder

4 Werking: Budget per toepassing wordt bepaald na bevraging ICA/eigenaar/applicatiebeheerder/afdelings hoofden en verantwoordelijke stuurgroep ICT. Binnen de toepassing bepalen de eigenaar/applicatiebeheerder en de gebruikersgroep welke € aan wat wordt uitgegeven. Cycli van 2 weken. jan feb maart april mei juni Om de 2 weken bepalen we planning samen met eigenaar en applicatiebeheerder en bekijken het resultaat van de vorige 2 weken. planning demo demo planning planning

5 Elisa 3 jaar geleden voor IIR hebben we Elisa uitgerold. Tijdsgebrek en onvoldoende kennis binnen AWV heeft ICT dit zelf uitgewerkt en uitgerold. Wat gaf dat het een eclatant success werd.

6 Elisa 1.0

7 Elisa 2.0

8 Elisa 2.0 Na IIR Elisa 2.0 zoals het moet. Gezocht naar een betrokken eigenaar met een Visie.Applicatiebeheerder die dagdagelijks met de toepassing werkt en ze van binnen en buiten kent. Oprichten werkgroep Mobiel werken met betrokken gebruikers uit elke afdeling. => volgens ons een goede toepassing gemaakt (meten toepassing aan het aantal opmerkingen wij krijgen, hoe minder hoe beter en van elisa hebben we bijna geen opmerkingen gekregen)

9 Wat maakt een toepassing succesvol
Eigenaarschap & Betrokkenheid. Hoe minder echte gebruikers betrokken → hoe meer ICT dient te beslissen → hoe slechter de toepassing bij de noden aansluit. wij zijn continu op zoek naar betrokken, kritische mensen die de toepassing mee vorm geven. Testen en Piloot: Groot verschil tussen theorie en praktijk, wat logisch lijkt bij de analyse werkt veelal niet in de praktijk Uniform werken: Elke afdeling werkt net iets anders en wil vasthouden aan deze manier. Dit maakt de toepassingen complex en duur.

10 District Center Dit gezegd zijnde laten we eens naar de eerste toepassing gaan kijken…..

11 Notitieboek Bundelen van de vaststellingen die binnenkomen vanuit elisa.

12 BOD BOD beheer en opvolging van dienstbevelen en werkopdrachten. Kostenberekening maken, uitvoeren en registreer beslissing. Overzicht financiële status door koppeling met eDelta.

13 Schade Door Derden SDD de legale stroom om schadegevallen terug te vorderen. Sterke koppeling BOD.

14 Schade Aan Derden SAD heeft men de kosten die gevorderd worden door externen. Anders dan SDD hier werkt men Taakgericht en koppeling Postregistratie zodat brieven automatisch verstuurd worden en gekoppeld kunnen worden. Nog niet in gebruik.

15 Module EMT Ondersteuning werkhuizen EMT, iets andere stroom omdat deze veel voor externe partijen werken. Maakten een apparte modulen omdat anders meer uitzonderingen voor iedereen. Geleerd uit opmerkingen BOD heeft een leanere processtroom. Heeft integratie met ABBAMelda via WDB en een teamboard waarbij de taken opgevolgd wordt wie met wat bezig is.

16 Klachten en Meldingen Nieuwe module die nu piloot loopt in Limburg. Ook voor de afdelingen en niet enkel districten.

17 Rapportering - DWH DWH een toepassing gemaakt voor rapportering . Hier vind men rapporten voor Winterdienst, Historia, Servo, DC, indicatoren...

18 Is District Center een succes?
Grootste Toepassing van AWV. Een team volledig gefocust om enkel aan DC te werken. Dit jaar beslist om in te zetten om de bestaande modules verder uit te werken en zo weinig mogelijk te investeren in nieuwe ontwikkeling… Wat hapert er bij DC of is het een perfecte applicatie? Te veel stappen. Traag. Beschikbaarheid. Problemen met Beschikbaarheid => cloud Te veel stappen en een process loopt digitaal traag => reden waarom we zeggen sneller in productie en uniform werken. Traag => problemen netwerk onderzoek bij documentgeneratie.

19 Cloud: Alle AWV toepassingen migreren naar de Cloud. Goedkoper.
Sneller nieuwe functionaliteit in productie (1 maand <> dagen) Toepassingen afgezonderd. Als er één toepassing problemen heeft niet alles geimpacteerd. Ook toepassingen opsplitsen (microserivces). Als een functionaliteit niet werkt blijft de rest werken. Risico’s: Eigen beheer => kunnen niet meer de schuld geven aan HB+. Investeringskosten in elke toepassing. Kinderziektes. Timing : mid 2016 Verkleinen tussenstappen, rechtstreekse aansturing van AWV van externe consultants.

20 Toepassingslandschap Beheer en Onderhoud
PRX eDelta Analinda Winterdienst MAGplus ACM Elisa DC IDM Links applicaties voor toegang ACM (eID/token toegang) en IDM (de centrale Identity DB van de VO) zijn in beheer bij HFB. Bij migratie naar de cloud zullen al onze toepassingen die door PCO beheerd worden ontsloten worden via ACM. PnO is voor AWV de fijnmazig rechten beheer. Analinda beheerd de vergunningen en moet eigenlijk zo snel mogelijk in DC komen. Echter ligt nu eerst de prioriteit om de bestaande modules in DC af te werken. Winterdienst is normaal de opzet om na de winterdienst vervangen door SAAS die ook door Rijkswaterstaat gebruikt wordt, dit loopt nu in test. Enkel module eigen personeel blijft behouden. Er ontbreken nog enkele kleinere oude toepassingen zoals grondoverschotten en milieuhandhaving (zwerfvuil). Op termijn moet ook onderzocht worden of deze in DC komen. PnO VKB WDB ABBAMelda Geoloket

21 Wegendatabank Screen shots Geert/joachim
Centrale databank voor alle wegaanhorigheden. Is het centraal geheugen van de wegen. Wordt voornamelijk door de opmeters gebruikt.

22 Verkeersborden Databank
Een deel van de WDB die de centrale DB is van de verkeersborden. Deze worden momenteel maar in een paar districten gebruikt. Dit jaar voorzien om een eerste koppeling te maken met DC.

23 ABBAMelda ABBAMelda is enerzijds de tegenhanger van WDB voor EM installaties. En anderzijds is dit ook de werkomgeving van de VTC-operatoren (Vlaams tunnel centrum) bij de behandeling van defect oproepen.

24 ABBAMelda Aannemers kunnen meldingen en controles doorgeven via tablet app.

25 Geoloket Geoloket is de bril van de gebruikers op de geografische data van WDB en ABBAMelda. Men vind hier de informatie gegeorefereerd.

26 MAGPlus Magplus ondersteunt de magazijnier bij het voorraadbeheer van zijn magazijn.

27 Evaluatie Studiebureaus
Investeringen: Historia werf eDelta PMS planklassement eRio Evaluatie Studiebureaus Mediaan Orafin servo VWO

28 Historia IV Momenteel start voor een investering de digitale stroom bij Historia. Deze staat in voor de opmaak van het meerjarenprogramma van AWV. En is ook gebruikt als opvolgingstool voor de status van de vastleggingen. Ideaal komt de info van PMS (Pavement Management System) Deze tool is in beheer bij WBK en voorspelt de ideale investeringen op basis van de staat van de weg de opbouw van de weg (VWO) en de belasting van de weg (tellingen uit servo)

29 eNotification en eTendering
eProcurement is een platform aangeboden door de Federale Overheid. Ze bestaat onder meer uit eNotification voor het publiceren van een opdracht en eTendering voor het gunnen van een opdracht. Voor het maken van een bestek loopt er momenteel een traject in eDelta om dit te ondersteunen in word met koppeling naar het standaardbestek.

30 eDelta eDelta is voor ICT AWV een zegen. Hier zijn de gebruikers niet zo tevregen en de toepassing en is niet van ons… Probleem daar opnieuw is vooral de betrokkenheid van de gebruikers, maar een paar mensen van AWV bij betrokken en iedereen blijft koppig vasthouden aan zijn eigen werking. Maakt dat het heel veel speciale gevallen moet implementeren. eDelta is het opvolgingssysteem van overheidsopdrachten, de module plaatsing is gekoppeld met eNotification en eTendering en de module uitvoer behandeld de financiele afhandeling en goedkeuring van de prestaties. Deze module is gekoppeld met orafin, DC en Historia.

31 eRio eRio is de rapporteringsomgeving van eDelta. Hier kunnen verschillende rapporten bezichtigd worden. Indien er nood is aan nieuwe rapporten kunnen deze aangevraagd worden. In februari

32 Mediaan Vorige maand werd de nieuwe toepassing Mediaan gelanceerd. Deze is in beheer van het departement. Ze voorziet in de prijzendatabank ter consultatie van de gemiddelde prijzen van de genormaliseerde en niet genormaliseerde bestekposten en in de applicatie prijsherziening waar er informatie met betrekking tot prijsherzieningsparameters en coëfficiënten kan raadplegen

33 Werf De toepassing Werf is verantwoordelijk voor het plannen van de werven en het uitwerken van de Milderende maatregelen. Werf is gekoppeld met GIPOD (van Agiv) dat een centraal platform is voor het delen van informatie over werven en het aangaan van synergien. Verder is er ook een koppeling met minder hinder applicatie die als doel heeft de aandacht te focusen zodat er rekening gehouden wordt met de correcte minder hinder maatregelen.

34 Toekomst Weinig ondersteuning voor de project ingenieur.
Geen eenduidige procesondersteuning waar de gebruikers door het proces geloodst worden zoals DC. Dit jaar is er een jaardoelstelling voor Afdeling Center. Normaal start de ontwikkeling in 2017. Er zijn veel vragen en zal een lang traject zijn. Proces voor onderhoud is nog niet afgewerkt.

35 Andere: Kabelnet: authentieke bron van de kabels van het EMT netwerk.
AKELA: digitaal uitwisselen van alle Kabels en leidingen van het agentschap. Kennisbeheer: toepassing voor het delen van kennis binnen AWV. ISO - DQS: kwaliteitsmanagementsysteem Overlegorganen: Databank voor alle verslagen. Intranet: Bryggja: Beheren van kunstwerken en hun inspecties. ...

36 Belangrijkste punten:
Betrokkenheid! Moeten meer inzetten op uniformer werken. Info over toepassingen:


Download ppt "Applicaties Binnen en Buiten AWV"

Verwante presentaties


Ads door Google