Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Presentatie Deel 1 Van NDT naar Neurorevalidatie
Deel 2 Van Neurorevalidatie bij CVA naar Neurorevalidatie bij CNA Deel 3 Motorisch Leren
2
Overeenkomstig symptoom: Een verstoorde Prikkelverwerking !!
3
JĒ TUSĪṀ MAINŪ UTAŚĀHITA KARADĒ HŌ, TĀṀ MAIṀ TUHĀNŪ UTAŚĀHITA KARĀṄGĀ
ਜੇ ਤੁਸੀਂ ਮੈਨੂੰ ਉਤਸ਼ਾਹਿਤ ਕਰਦੇ ਹੋ, ਤਾਂ ਮੈਂ ਤੁਹਾਨੂੰ ਉਤਸ਼ਾਹਿਤ ਕਰਾਂਗਾ JĒ TUSĪṀ MAINŪ UTAŚĀHITA KARADĒ HŌ, TĀṀ MAIṀ TUHĀNŪ UTAŚĀHITA KARĀṄGĀ
4
Van NDT naar Neurorevalidatie bij CNA
5
Van NDT naar Neurorevalidatie
De Historie
6
Het NDT-concept 1. Voorkomen van abnormale houdings- en bewegingspatronen 2. Het normaliseren van de tonus en op basis van deze tonus normale motoriek uitlokken 3. Een zo groot mogelijke sociale participatie met optimale inschakeling van de hemiparetische zijde
7
1. Voorkomen van abnormale houdings-en bewegingspatronen
“Abnormale” houding- en bewegingspatronen noemen we Centrale Tonus Disregulatie oftewel: CTD
8
1. Voorkomen van CTD Artikel den Otter, 2006
Hoofddoel : Bestuderen van veranderingen in aanspanningspatronen van de musculatuur gedurende de acute, subacute en een gedeelte postacute fase van de revalidatie (T op 1, 3,6 en 10) Onderzoeksvraag : Herstel van lopen wordt via de reguliere behandelprogramma’s toegeschreven aan winst in selectiviteit van bewegen. Is dit zo ??
9
Neurorevalidatie bij CNA
Resultaat Verbanden werden bekeken tussen BF-RF en de TA-GM → geen veranderingen in aansturing van patronen WEL verbetering op RMI, FAC en loopsnelheid Neurorevalidatie bij CNA
10
Neurorevalidatie bij CNA
Conclusies den Otter Dus…………. er ontstaan geen veranderingen in coördinatiepatronen van de musculatuur, m.a.w. er verandert niets in de CTD !!! Neurorevalidatie bij CNA
11
1+2. Voorkomen van abnormale houdings-en bewegingspatronen en normale motoriek nastreven
Het voorkomen van “CTD” is gèèn goede insteek (den Otter, jan. 2006, clin. Neurophysiol. ) Het is goed om er juist wèl een appel op te doen om zodoende te komen tot een adaptieve stabiliteit binnen de veranderde aansturing van de motoriek
12
Het NDT-concept Punt 1 en 2 houden dus geen stand:
1. Voorkomen van abnormale houdings- en bewegingspatronen 2. Het normaliseren van de tonus en op basis van deze tonus normale motoriek uitlokken 3. Een zo groot mogelijke sociale participatie met optimale inschakeling van de hemiparetische zijde
13
3. Een zo groot mogelijke sociale participatie met optimale inschakeling A-zijde
Onderzoek laat zien dat inschakeling van de A-zijde een positieve invloed heeft op aangrenzende gebieden rondom het infarct Gebieden rondom het geinfarceerde gebied moeten gestimuleerd worden d.m.v. inschakeling A-zijde om aanwezige activiteit te prikkelen
14
Neurorevalidatie bij CNA
DUS……………. Als er geen veranderingen in aanspanningspatronen van de spieren ontstaan…… Zijn andere behandelbare grootheden dan de CTD zinvoller om getraind te worden Het doel moet ten alle tijden zijn een hoger niveau van functioneren na te streven. Neurorevalidatie bij CNA
15
Andere behandelbare grootheden c.q. strategie
De grondmotorische eigenschappen ter verbetering van het lichamelijk prestatieniveau (de CLUKS) Functioneel Trainen Functioneel oefenen
16
Dus van NDT naar …. Neurorevalidatie
Voorkomen van abnormale houdings- en bewegingspatronen Het normaliseren van de tonus en op basis van deze tonus normale motoriek uitlokken Een zo groot mogelijke sociale participatie met optimale inschakeling van de hemiparetische zijde Het is goed om juist wèl een appel te doen op de veranderde motoriek om zodoende te komen tot een adaptieve stabiliteit binnen de veranderde aansturing van de motoriek
17
De CVA patiënt gaat vooruit in functioneren !!
Adaptieve Stabiliteit of... Nieuwe Neurale Circuits ?
18
EXPLICIT ONDERZOEK
19
Hel lijkt er steeds meer op dat ……
Stimuleren van het gebruik van de hemiparetisch zijde er voor zorgt dat er adaptieve stabiliteit ontstaat binnen de veranderde aansturing van de motoriek Daardoor gaat het functioneringsniveau van de patiënt omhoog, wat te meten is met functionele klinimetrie.
21
Van NDT naar Neurorevalidatie
………....en van Neurorevalidatie bij CVA naar Neurorevalidatie bij CNA
22
Neurorevalidatie bij CNA
Neuro……revalidatie wil zeggen “revalidatie bij een neurologisch ziektebeeld” De meest voorkomende neurologische ziektebeelden zijn…….
23
Neurorevalidatie bij CNA
CVA, Parkinson, Multiple Sclerose, Dementie, en in 2040 ca
24
Neurorevalidatie bij CNA
Kennis en inzicht hebben in de meest voorkomende CNA en dus weten hoe het verloop kan zijn en daar op in kunnen spelen Dus…………pathologie kennis betreffende CVA, Parkinson, MS en Dementie
25
Neurorevalidatie bij CNA
Specifiek voor de Pathologie Typisch Centrale Neurologie Zijn er overeenkomsten tussen de meest voorkomende centrale neurologische aandoeningen ? En……….zijn er overeenkomstige interventies mogelijk bij de verschillende CNA ?
26
Morbus Parkinson Extrapyramidale verwevenheid met de frontaal kwab
Automatiseren is verstoord Houdingsproblematiek Spieractivatiestoornissen Medicatie
27
Multipele Sclerose Exacerbaties Mictie en defaecatie Visus Pijn
Medicatie
28
Verloop in het brein bij Alzheimer
29
Het CVA I.t.t. de andere CNA behoort het een stabiel beeld te zijn
Van het een op andere moment Antistolling binnen 6 uur Prognostische tests
30
Verschil met de andere CNA
De symptomen zijn in een fractie van een seconde aanwezig Het verschil met de andere beelden is dat een CVA een stabiel beeld behoort te zijn
31
Overeenkomstig symptoom: Een verstoorde informatieverwerking !!
32
Symptomatologie bij CNA
Coordinatie / Balans Lenigheid Uithoudingsvermogen Kracht Snelheid (van het lopen) C L U K S
33
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen
34
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit Centrale tonusdisregulatie CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen
35
Symptomatologie bij CNA
Centrale tonusdisregulatie CVA MS Parkinson Dementie Uitingsvorm en benaming Spasticiteit Rigiditeit Paratonie
36
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit Centrale tonusdisregulatie CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen Bij pijn, functionele verbetering of betere zorgmogelijkheden
37
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit Centrale tonusdisregulatie Cognitieve stoornissen CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen Bij pijn, functionele verbetering of betere zorgmogelijkheden Wat is cognitieve revalidatie ?
38
Wat is cognitieve revalidatie
Voorlichting en informatie Cognitieve functietraining Vaardigheidstraining Compensatiestrategieen Gedragsmodificatie Taak en omgevingsaanpassing
39
Veel voorkomende cognitieve stoornissen
Hogere functiestoorn. CVA Parkinson Dementie MS Aandacht + Infoverwerking Geheugen Taal/spraak Executief
40
Symptomatologie bij CNA
Chronische Vermoeidheid Depressie Belasting versus Belastbaarheid
41
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit Centrale tonusdisregulatie Cognitieve revalidatie Chronisch vermoeidheid Depressie Belasting versus belastbaarheid CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen Bij pijn, functionele verbetering of betere zorgmogelijkheden 6 punten Vanuit het limbische systeem, d.m.v. beïnvloeding negatieve cognitie, coping en emotie
42
Overèènkomstige symptomatologie bij CNA
Grondmotorische eigenschappen Sensibiliteit Centrale tonusdisregulatie Cognitieve revalidatie Algehele vermoeidheid Depressie Belasting versus Belastbaarheid De feedback-systemen CLUKS Spinothalamische banen Spinocerebellaire banen Bij pijn, functionele verbetering of betere zorgmogelijkheden 6 punten Vanuit het limbische systeem, d.m.v. beïnvloeding negatieve cognitie, coping en emotie Zoek uit, want is bepalend voor aan te bieden leerstrategie
43
Neurorevalidatie bij CNA
Specifiek voor de Pathologie Typisch Centrale Neurologie Zijn er overeenkomsten tussen de meest voorkomende centrale neurologische aandoeningen ? En……….zijn er overeenkomstige interventies mogelijk bij de verschillende CNA ?
45
Andere behandelbare grootheden c.q. strategie
De grondmotorische eigenschappen ter verbetering van het lichamelijk prestatieniveau Functioneel Trainen gericht op de CLUKS middels het Functioneel Trainingprogram (richtlijn 59 en 63) Functioneel Oefenen
46
Motorisch Leren
47
Functioneel oefenen Drie belangrijke zaken bij Motorisch Leren:
Motivatie Feedback Cognitie typisch CNA, een verstoring in 1 of meer feedbacksystemen en mogelijke cognitieve verstoringen.
48
Neurorevalidatie bij CNA
1. Motivatie Model van Atkinson Neurorevalidatie bij CNA
49
Motivatiemodel Atkinson
P(UI+) x W M = K M = Motivatie P (Ui+) = Perceptie cliënt gunstige uitkomst W= Waarde voor cliënt bij succes K = Kosten van revalidatie
50
Neurorevalidatie bij CNA
2. Feedback Extero-en proprioceptieve feedback Auditieve feedback Visuele feedback Geur Cognitieve feedback Neurorevalidatie bij CNA
51
Neurorevalidatie bij CNA
2. Feedback Intrinsieke feedback Door patiënt zelf en gericht op: Propriocepsis Exterocepsis Auditief Visueel Cognitie Extrinsieke feedback Door therapeut en gericht op: Propriocepsis Exterocepsis Auditief Visueel Cognitie Neurorevalidatie bij CNA
52
Wat is Typisch bij een CNA
Onder andere Proprioceptieve stoornissen Exteroceptieve stoornissen Auditieve verwerkingsproblemen Visuele waarnemingsproblemen Cognitieve problemen Neurorevalidatie bij CNA
53
Motorisch leren bij CNA
Beoordelen hoe de motivatie is van de patiënt Informatie inwinnen betreffende de feedbacksystemen Vervolgens nadruk leggen op intacte feedback-systeem en / of restcapaciteit verstoorde feedbacksysteem Neurorevalidatie bij CNA
54
Neurorevalidatie bij CNA
3. Cognitie Analyseer welke neuropsychologische functiestoornissen aanwezig zijn Pas de leerstrategie hier op aan om zodoende de invloed van de NPFS te reduceren Neurorevalidatie bij CNA
55
Compensatiestrategieën
Mentale Traagheid Neglect Geheugenproblemen Impulsiviteit Automatiseringproblemen TPM Scanningtechnieken (richtlijn 136) Interne en externe cues (richtlijn 134) Zelfinstructie vlg. Meichenbaum Bewust inslijpen (richtlijn Parkinson)
56
Motorisch leren en verschillende leerstrategieën
Impliciet versus expliciet leren Visueel, leren door middel van plaatjes, mental imagination, spiegel, voordoen e.d. Perceptueel, dat wil zeggen voelend laten leren (hands-on, NDT) Gebruik maken van auditieve cues Feedforward en feedback Zelfinstructie volgens Meichenbaum Alternatieve Bewegingsstrategieen volgens Kamsma Mental Imagination Time Pressure Management
57
Neurorevalidatie bij CNA
Mental Practise Komt uit de sport Gericht op motoriek, emotie en cognitie D.m.v. fMRI en PET-scan is in beeld gebracht dat bij het voorstellen van een beweging, die hersengebieden die daarmee gepaard gaan ook actief zijn Neurorevalidatie bij CNA
58
Neurorevalidatie bij CNA
Neurorevalidatie bij CNA
59
Van NDT naar Neurorevalidatie bij CNA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.