De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Donaucruise door zes landen - Roemenië naar Oostenrijk

Verwante presentaties

Presentatie over: "Donaucruise door zes landen - Roemenië naar Oostenrijk"— Transcript van de presentatie:

1 Donaucruise door zes landen - Roemenië naar Oostenrijk
Programma 6 tot en met 17 september 2018 Davidsfonds Cultuurreizen in samenwerking met Omnia Travel Jacques Van Remortel

2 Donau

3 Ons varend Hotel We maken de cruise met de
MS Vivaldi, een schip met een capaciteit van 88 kajuiten ge- spreid over 3 dekken. De kajui- ten zijn volledig uitgerust met douche en toilet, tv, haardroger, safe, airco en verwarming. Op het schip vinden we o.a. een lift, ligzetels op het zonnedek, bar, salon, boetiek, restaurant. Het schip werd in dienst genomen in Er is Wifi aan boord.

4 Dag 1 : donderdag 6 september Brussel – Boekarest - Tulcea (Roemenië)
Vlucht vanuit Brussel naar Boekarest. Na aankomst vervoer met autobus naar Tulcea. Inscheping aan boord van het schip, de MS Vivaldi. Welkomstcocktail, voorstelling van de bemanning en avondmaal.

5 Dag 2 : vrijdag 7 september Tulcea – Dobrogea - Oltenita (Roemenië)
We bezoeken twee kloosters in de streek Dobrogea : Celic Dere en Saon Terugkeer aan boord voor het middagmaal. In de namiddag varen we naar Oltenita.

6 Kloosters Celic Dere en Saon

7 Dag 3: zaterdag 8 september Oltenita - Boekarest - Giurgiu (Roemenië)
‘s Morgens komen we aan in Oltenita. Daguitstap naar Boekarest. De hele dag staat in het teken van een rondleiding door de Roemeense hoofdstad. Dit cultureel en economisch centrum werd 500 jaar geleden gesticht. In de jaren ’30 kreeg Boekarest de bijnaam “Klein Parijs” vanwege de grote boulevards met bomen. We verbazen ons over de grote stijlmenging : de orthodoxe kerken, de landhuizen in Empire stijl, de ondoordachte Stalinistische architectuur uit de communistische periode en het Parlementspaleis. In de late namiddag gaan we terug aan boord in Giurgiu en varen dan naar de overkant van de Donau, naar Rousse in Bulgarije.

8 Boekarest

9 Dag 4 : zondag 9 september Rousse – Sveshtari (Bulgarije)
We bezoeken de stad Rousse: wandeling op het Centrale Plein, bezoek aan de kerk van de Heilige Drievuldigheid en aan het Geschiedkundig museum. In de namiddag vertrek naar Sveshtari voor een bezoek aan een van de mooiste grafkamers van de Thracische koningen.

10 Rousse

11 Svesthari

12 Dag 5 : maandag 10 september Doorgang door de IJzeren Poort “vaardag”
Cruisedag op de Donau. We varen voorbij Roemenië, Bulgarije en Servië. In de namiddag leidt de bekende ‘IJzeren Poort’ ons naar de Donaukloven tussen de Karpaten en de Balkan. Het destijds meest spectaculaire gedeelte van dit kloofdal werd door de zeevaarders ‘de ketel’ genoemd omdat het water, dat tussen de hoge bergwanden ingesloten zit, wel leek te koken en te kolken. De rivier wordt steeds smaller tot de kloof plots zo breed wordt dat het lijkt alsof we een bergmeer oversteken met aan weerszijden steil oprijzende rotswanden.

13 Dag 6 : dinsdag 11 september Belgrado – Novi Sad (Servië)
Beograd, de “Witte Stad”. De hoofdstad van Servië roept een intrigerende geschiedenis op, waarin verschillende volkeren, religies, invallen en veroveringen centraal staan. Terugkeer aan boord voor het middagmaal. Vertrek per autocar naar Novi Sad, hoofdstad van Vojvodina, de graanschuur van Servië. We ontdekken een schitterend stadje, ook wel het Servische Athene genoemd. Bij NAVO-bombardementen in 1999 werden er de drie bruggen over de Donau verwoest.

14 Belgrado en Novi Sad

15 Dag 7 : woensdag 12 september Mohacs – Kalocsa (Hongarije)
We zetten onze route verder langs Kroatië en Servië, daar waar de Donau een natuurlijke grens vormt tussen beide landen. We bereiken Mohacs voor de middag. Na het middagmaal maken we een uitstap naar de uitgestrekte poesta vooral bekend voor zijn paardenfokkerijen. Het schip vaart ondertussen verder naar Kalocsa waar we de kathedraal en het aartsbisschoppelijk paleis bezoeken en in de avond terug aan boord gaan.

16 Poesta

17 Dag 8 : donderdag 13 september Boedapest (Hongarije)
 We bezoeken Boedapest, de ‘parel van de Donau’. De huidige hoofdstad van Hongarije werd in de 19de eeuw samengesteld uit het op de rechteroever van de Donau gelegen Boeda en het op de linkeroever gelegen Pest. We verkennen het trotse Boeda, met de kronkelige steegjes en het koninklijk paleis alsook het bruisende Pest met zijn grote mengelmoes aan architecturale stijlen.

18 Boedapest

19 Dag 9 : vrijdag 14 september Bratislava (Slovakije)
In de voormiddag wordt er gevaren. We bereiken Bratislava rond de middag. De stad ligt op het kruispunt Praag-Boedapest en Wenen-Krakau en speelde een belangrijke rol in de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. De charme van de Slovaakse hoofdstad schuilt in de oude stad die gekenmerkt wordt door prachtige barokpaleizen, kerken, gezellige pleinen en een indrukwekkende burcht.

20 Bratislava

21 Dag 10 : zaterdag 15 september Wenen (Oostenrijk)
We zijn aangekomen in Wenen. Na het ontbijt brengen we een bezoek aan het kasteel van Schönbrunn, zomerresidentie van de keizerlijke familie en één van de belangrijkste en meest bezochte monumenten in Oostenrijk. Het paleis en de tuinen werden door Unesco tot Werelderfgoed uitgeroepen. Lunch aan boord. Daarna trekken we het centrum van de stad in voor een bezoek. Albertina, Stephansdom, Graben, Kohlmarkt, Hofburg, Kunsthistorisches Museum waar we de werken van Breughel bekijken. Afvaart richting Melk.

22 Wenen

23 Dag 11 : zondag 16 september Melk (Oostenrijk)
Bezoek aan de indrukwekkende benedictijner abdij van Melk, een onvergetelijk hoogtepunt van de barokkunst in Oostenrijk. In 1089 gaf Leopold II van Oostenrijk één van zijn kastelen aan de benedictijner monniken die er een klooster stichtten gewijd aan de heilige Coloman en de heilige Leopold. In de 12de eeuw startten ze met een school in de abdij. De kloosterbibliotheek stond al snel bekend om zijn uitgebreide collectie handschriften. Afvaart naar Linz.

24 Melk

25 Dag 12 : maandag 17 september terug naar huis
We komen aan in Linz en verlaten het schip. We rijden naar de luchthaven van München. Met het vliegtuig keren we terug naar Brussel.

Download ppt "Donaucruise door zes landen - Roemenië naar Oostenrijk"