De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering"— Transcript van de presentatie:

1 LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
22/05/2014

2 Agenda Goedkeuring verslag vorige vergadering: 28 mei 2013
Inrichten campusvoorrang: bespreking en stemming van het inrichten van een campusvoorrang Huishoudelijk reglement: bespreking en stemming van het huishoudelijk reglement Taskforce capaciteit: toelichting van de werking van de taskforce capaciteit door de heer Connehaye Aanmelden en inschrijven in het Gentse Basisonderwijs: bespreken van de resultaten van voorbije aanmeldingsprocedure en bespreking van de komende Goedkeuring van het verslag

3 Inrichten campusvoorrang
Ingediende aanvragen Buitengewoon onderwijs KOC Sint-Gregorius Gentbrugge Gewoon Onderwijs Sint-Barbaracollege Middelbare Steinerschool KA Gentbrugge IVG Sint-Pietersinstituut Nieuwen Bosch Positief advies nodig van het LOP Gent Basisonderwijs Leden zijn het ermee eens om te werken met zelfde procedure van vorig jaar – kans tot vragen op de motivering, nieuwen bosch diende geen in, dus lichten het eventjes toe Nieuwen bosch Geen noodzaak, cap is hoog genoeg Eigen basisschool kunnen inschrijven en anderen Wel voor bepaalde kinderen een noodzaak om continuïteit te garanderen – humaniora ziet het als opdracht om dit verder te kunnen zetten (bijvoorbeeld, kinderen met een leerstoornis) kinderen zonder problemen hebben dit niet nodig Vragen: Geen vragen rond de motiveringen Moeten we dit nu elk jaar doen? antwoord : ja, het decreet voorziet dit. In het decreet staat ook dat wij het eerst moeten doen en dan pas LOP secundair. Mensen gaan het dus elk jaar opnieuw doen

4 Inrichten campusvoorrang
Procedure: stemmen in 2 delen 1. Gewoon onderwijs 2. Buitengewoon onderwijs Feitelijke stemming: 1. Meer dan de helft van de aanwezigen onderwijspartners (= directies en schoolbesturen van de scholen en de CLB’s) 2. Meer dan de helft van alle aanwezigen participanten Stemmen gebeurd op papier Gewoon onderwijs : 84 stemmen (onderwijs 19 voor / totaal 19 voor) Buitengewoon onderwijs : 84 stemmen (onderwijs 38 voor / totaal 38 voor)

5 Huishoudelijk reglement
Herwerking was voornamelijk een update Toevoegingen: Het mandaat van een gecoöpteerd lid komt ten einde als dit lid gedurende 2 schooljaren op geen enkele AV aanwezig was Bemiddeling na weigering op grond van disproportionele aanpassingen (vanaf inwerkingtreding van het M-decreet) Aanwezigheidsquorum : stemmingen zijn rechtsgeldig wanneer minstens de helft +1 van het totaal aantal gemandateerden gestemd heeft Stemming bij dubbele meerderheid is steeds schriftelijk Mogelijkheid tot elektronisch stemmen bij dringende aangelegenheden Op vraag van agodi en CLR Geen miniumquorum voorzien vonden ze raar Dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele zaken eveneens aan te passen Automatisch is wel met berichtgeving van onze kant Bemiddelen is gevolge van wijziging van het decreet Dubbele meerderheid = campusvoorrang en aanmeldingen

6 Huishoudelijk reglement
Vragen : als je zaken wilt boycotten, dan kom je met meer dan de helft en dan wordt het niet gestemd Inderdaad, dat kan, maar waarom zou je dan niet komen en tegen stemmen en van gedachten wisselen? In brussel wenst men niet dat kleine aantallen van mensen een groot gewicht kunnen geven

7 Huishoudelijk reglement
Feitelijke stemming: Goedkeuring indien consensus of 2/3 meerderheid van de uitgebrachte stemmen Onthoudingen worden niet meegerekend 75 voor – 2 tegen – 4 onthoudingen

8 Capaciteitsproblematiek
Lokale Taskforce Basisonderwijs Gent 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

9 De eerste signalen – Trend demografie
22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

10 Toename vraag : indicatie voor capaciteitsproblematiek
Kleuter Lager Toename in basisonderwijs tussen 2006 en 2013 Gent 9.049 14.420 10.668 14.965 2.164 9% A’pen 19.216 29.078 24.246 32.090 8.042 17 % Halle 1.465 2.213 1.572 2.506 400 11 % Vilvoorde 1.310 2.052 1.770 2.459 787 23% 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

11 Oprichten vlaamse Taskforce
Naar aanleiding van een actualiteitsdebat in het Vlaamse Parlement op 10 maart 2010 is een algemene taskforce capaciteit opgericht door minister van Onderwijs Focus op 4 steden : Antwerpen, Gent, Halle, Vilvoorde Doelstellingen : - Gedifferentieerde aanpak capaciteitsprobleem - Aanpak capaciteitsprobleem op korte, middellange en lange termijn 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

12 Oprichten Lokale Taskforce Gent
Maart 2010 : Oprichting van Lokale Taskforce BaO Gent Opdracht : Analyse maken van capaciteitsnoden in Gents onderwijs op korte, middellange en lange termijn Jaarlijks indienen van gedragen uitbreidingsvoorstellen via lokale taskforce, vergezeld van onderbouwde analyses met koppeling inschrijvingsgegevens, capaciteitsgegevens, demografische projecties, woonuitbreidingsgebieden, … - Tegen zomervakantie 2010 : ‘voorlopig’ masterplan aan de minister voorleggen 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

13 Lokale Taskforce : betrokkenen
Regie Voorzitter LTF : schepen van onderwijs en opvoeding LTF-verantwoordelijke Afgevaardigden van de netten Stedelijk onderwijs, GO!, Vrij onderwijs, Kleine onderwijsverstrekkers Medewerkers van Data-analyse en GIS Vertegenwoordigers van het LOP BaO Gent Voorzitter en deskundige-ondersteuner In aanvang : vertegenwoordigers van kabinet minister Smet, Agodi, departement onderwijs Brussel 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

14 Lokale Taskforce : Informatie
Inventariseren Beschikbare cijfers (sleuteldata) Lokale situaties ► woonuitbreidingsgebieden ► opportuniteiten (leegstaande scholen) 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

15 Lokale Taskforce : Informatie
Aanleveren gegevens Inschrijvingsgegevens (Lop) Demografische gegevens (bevolkingsregister, SVR, Data Analyse & GIS) Capaciteit van de scholen Mogelijkheden tot capaciteitsverhogingen 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

16 Lokale Taskforce : informatie
LOP-deskundige verzamelt beschikbare data (Agodi, CAR) m.b.t. sleuteldata (capaciteit en n vrije plaatsen) Andere verzamelde info : - aantal inschrijvingen per school - leerlingenstromen - weigeringen - mogelijke capaciteitsproblemen in naburige wijken buiten Gent 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

17 Lokale Taskforce : korte termijn
► ingrepen eerder beperkt in omvang ► geen structurele oplossing Netverantwoordelijken geven info over : - geplande infrastructuurwerken - mogelijke capaciteitsuitbreiding binnen bestaande infrastructuur : * heroriënteren van lokalen of stoeltjes bij * bubbelklas 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

18 Lokale Taskforce : korte termijn
Bubbel- of doorgroeiklassen : - De creatie van een tijdelijke piek in de instroom. K1 K2 K3 L1 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

19 Lokale Taskforce : korte termijn
→ minimale infrastructuurkosten → creatie van aantal honderd plaatsen → capaciteitsmiddelen : euro 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

20 Lokale Taskforce : verwerking gegevens
1. verwerking gegevensverzameling door GIS (op wijkniveau) van de vrije plaatsen de geplande woonuitbreidingsgebieden de capaciteit instapklas de capaciteit 1ste kleuterklas de capaciteit 1ste leerjaar de dekkingsgraad Een zelfde oefening werd ook gemaakt voor de 16 Lopgebieden 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

21 Lokale Taskforce : verwerking gegevens
2. verwerking gegevensverzameling door Data-analyse Bevolkingscijfers en –prognoses Nood aan meer dan alleen GIS-kennis. Kennis over bevolkingsprognoses Kennis over migratiestromen Domeinspecifieke kennis (onderwijs) intern Domeinspecifieke kennis (onderwijs) extern: bv. LOP 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

22 Lokale Taskforce : verwerking gegevens
Door de netverantwoordelijken : opstellen lijst van grotere infrastructuurwerken die duurzame oplossingen bieden inzake capaciteitsuitbreidingen 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

23 Lokale Taskforce : rapportering
Januari 2011 : syntheserapport wordt overgemaakt aan Brussel met o.a. de voorgestelde projecten (unaniem akkoord LTF) April 2011 : Vlaamse regering stelt euro ter beschikking (alle ingediende projecten worden betoelaagd) Via “opvolgingsdocument van de capaciteitsdossiers” wordt de evolutie van de dossiers aan Brussel gerapporteerd via Exceldocument (aantal gecreëerde plaatsen, kostprijs, aantal m² uitbreiding, bereidheid tot open stellen van infrastructuur voor de gemeenschap, …) 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

24 Lokale Taskforce : verdere opvolging
Vraag naar actualisatie van de capaciteitsdossiers met - meest recente demografische gegevens - de inschrijvingsdata van de scholen bij de start van het nieuwe schooljaar - per wijk/deelgebied en per niveau (kleuter/lager) Onderbouwd voorstel indienen aangaande toekomstige uitbreidingen van de onderwijsinfrastructuur 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

25 Lokale Taskforce : selectiecriteria inbouwen
Kwalitatief lokaal masterplan en voorzieningenbeleid : Meest gepaste en duurzame projecten prioriteren (onder meer op basis van selectiecriteria) en op zoek naar lange termijn investeringen en samenwerking Herbestemming gebouwen onderzoeken (indien mogelijk al voorzien in ontwerpfase) en aandacht voor multifunctionaliteit Voorzieningenbeleid, onder meer bij aansnijden van nieuwe woonuitbreidingsgebieden : minimale ruimte voorbehouden voor gemeenschapsvoorzieningen 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

26 Lokale Taskforce : prioritering
Goedkeuring “Afsprakennota capaciteitsproblematiek” door de Vlaamse regering ( ) Opgave van selectiecriteria – toekennen gewicht door LTF Capaciteitsdruk (30 ptn.) ► ligt het project in een wijk/deelgemeente met duidelijke capaciteitsdruk? aantal gecreëerde plaatsen (15 ptn.) ► geplande capaciteitsuitbreiding in de kijker 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

27 Lokale Taskforce : prioritering
duurzaamheid v/h project (15 ptn.) ► maximale aanpak van het capaciteitsprobleem op lange termijn en daarbij minder belastend voor mens en milieu snelheid realisatie (15 ptn.) ► antwoord op een acute nood multi-inzetbaarheid (15 ptn.) ► mate waarin een schoolbestuur bereid is de infrastructuur open te stellen voor de lokale gemeenschap en lokale verenigingen kostprijs per leerling (10 ptn.) ► projecten met een hoge kostprijs per bijkomende stoel scoren minder goed 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

28 Lokale Taskforce : prioritering
Sommige criteria lijken elkaar op te heffen : Duurzaam bouwen ↔ modulaire bouw traag ↔ snel hogere kostprijs ↔ goedkoop 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

29 Lokale Taskforce : ontvangen capaciteitsmiddelen
2010 : € (bubbelklassen) 2011 : € 2012 : € € = € 2013 : € € = € Totaal : 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

30 Lokale Taskforce : overzicht dossiers
OLV-College De Mozaïek (Kaprijkestraat) Sancta Maria Sint-Gregoriuscollege De Mozaïek (Sint-Margrietstraat) Sint-Pietersinstituut Mariavreugde VBS De Deynestraat KLIM-school Sint-Lieven Kolegem Edugo Lourdes-Meerhout Sint-Janscollege Sint-Paulus (Ottergemsesteenweg) Sint-Bernadettestraat Hippo’s Hof De Regenboog ‘t Groen Drieske De Tovertuin De Klavertjes De Mijlpaal De Wijze Eik Hazenakker Instituut Van Gent Gaspard de Collignyschool Bedankingen voor Paul Coonehaye, Luc Heyerick, Paul De Winne en Carlos Haerens 22/05/2014 Algemene Vergadering Lop Gent BaO

31 Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
Editie aanmeldingen °2012 Kwantitatieve gegevens Technisch luik Resultaat van de ouderbevraging Resultaat van de directiebevraging Editie aanmeldingen °2013 Bespreking aanmeldingsdossier

32 Kwantitatieve gegevens
Capaciteit: instappers Broers & zussen 1292 (42,3% / cap) Aangemeld: instappers (2567 alle lftdn) (> 85% alle Gentse kd °2012) Kansarm 22,0% (evenredige verdeling: 30,6%) Ticket (= 96,1%) (2018 alle lftdn) In school 1e keuze 72,2%  86,8% (incl B&Z / ⁰2012) In school 2e keuze 13,5% In school 3e keuze ,1% In school 4e keuze ,4% In school 5e keuze ,4% - lichte maar duidelijke onderverdeling van de kansarmen, dus inspanning blijven inzetten en opdrijven (project Lieten) 72,2% is iets hoger dan vorig jaar

33 Kwantitatieve gegevens
Stand van zaken instappers op 19/05/2014 met toelating: met inschrijving: met uitschrijving: met plaats vrijgegeven: met annulatie: geweigerd, zonder toelating/inschrijving: 116 57 hadden op 28/02 ge en ticket, waarvan 48 uit Gent) Inschrijvingen met ticket + late inschrijvingen Niet alle plaatsen die vrijgegeven worden geven aanleiding tot een carrousel (bijvoorbeeld bij scholen met nog vrije plaatsen), zijn ook vrij lage cijfers. Schatting 100 bewegingen gaven aanleiding tot een carrousel, is ongeveer 1 per vp  we hebben dit bekeken omdat andere LOP-voorzitters hier steen en been over klagen Opmerking : melle, merelbeke en destelbergen zitten niet in een LOP-gebied, deze kinderen worden geregistreerd onder “plaats vrijgeven” als ze hier een inschrijving hadden en daarna vertrokken. Opmerking : dit zit geconcentreerd in gebieden / scholen, dus niet zeggen 1 per vp’s. dus het lijkt niet veel, maar dit klopt niet met de realiteit 57 hadden geen school, meesten hadden maar 1,2,3 scholen aangevinkt Nu 116 met de late inschrijvingen erbij is logisch als men na de paasvakantie pas een school zoekt

34 Technisch luik Geen technische problemen ervaren!
Momenteel is het digitale platform nog steeds in ontwikkeling, de finale oplevering wordt binnenkort verwacht Technisch was het een serieuze verbetering vergeleken met volgend jaar

35 Resultaat ouderbevraging 1
Online survey tijdens aanmeldingen Geef de scholen waarbij je aanmeldde, een score van van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (heel erg tevreden als mijn kind hier een plaats zou krijgen) Op 561 ouders (= 21,8% van 2567 aangemelde kinderen), Gaf 13,5% aan één of meer scholen score “1” Plaatste 6,6% de scholen niet in volgorde van tevredenheid 7,1% bij de 410 instappers Ter vergelijking 7,3% non-take up bij instappers Samen 18,9% (106 aangemelde kinderen, waarvan 81 instappers) Deze ouders kregen verzoek om hun keuzes in CAR in overeenstemming te brengen met hun voorkeuren. Voor het eerst dit jaar een parallelle bevraging Ouders geven 1 aan een school  is raar, duidt erop dat ouders toch scholen kiezen die ze eigenlijk niet willen  als die ouders natuurlijk die school krijgen, dan zijn het deze ouders die vrije schoolkeuze aanvechten 7% begrijpt dus niet dat ze de school van hoogste voorkeur op nummer 1 moeten plaatsen

36 Resultaat ouderbevraging 1
Enkel ouders met correcte ordening van scholen (381 instappers / 524 alle lftdn.) Gemiddelde tevredenheidsscore School van hoogste voorkeur 9, /10 School van 2e voorkeur 7,6 School van 3e voorkeur 6,2 School van 4e voorkeur 5,3 School van 5e voorkeur 4,7 School van 6e voorkeur 4,0 Gemiddelde gerealiseerde tevredenheid (weging naar verdeling gerealiseerde voorkeuren bij 1448 aangemelde instappers) 8,7 /10 Enkel de ouders die correct antwoordden Vanaf de 5de voorkeur pas onder 5/10 8,7/10 is niet onaardig, ouders komen dus wel terecht in de school die ze wensen

37 Resultaat ouderbevraging 2
356 aanmelders hebben hun mening gegeven (14% van de aanmelders) 94% van de respondenten was een ouder 65% school van 1ste keuze 12% school van 2de keuze 6% school van 3de keuze 2% school van 4de keuze 4% school van 5de keuze of lager 11% geen ticket Opgelet! Dit gaat niet enkel over de instappers!

38 Resultaat ouderbevraging 2
Bevraging van de ouders die een brochure kregen 85% vond deze helder (in 2013: 78%) 80% vond de uitleg voldoende (in 2013: 76%) Bevraging van de website 76% vond de site helder (in 2013: 67%) 6% vond de site niet helder (in 2013: 12%) 75% vond de uitleg op de site voldoende (in 2013: 68%) 7% vond de uitleg op de site onvoldoende (in 2013: 11%) 76% vond de website gebruiksvriendelijk (in 2013: 68%) 3% vond de website niet gebruiksvriendelijk (in 2013: 10%)

39 Resultaat ouderbevraging 2
Het aanmelden zelf 6% van de aanmelders had problemen bij het aanmelden (in 2013: 22%) 89% vond de aanmeldingsperiode gepast van duur (in 2013: 85%) 66% vond het criterium afstand “thuis-school” goed tot heel goed (in 2013: 68%) 15% vond dit criterium geen goed criterium(in 2013: 15%) 51% vond het criterium afstand “werk-school” goed tot heel goed (in 2013: 51%) 23% vond dit criterium geen goed criterium (in 2013: 21%) 82% van de bevraagden vond het aanmelden goed geregeld (in 2013: 78%) Effect van de technische problemen die verdwenen waren

40 Resultaat ouderbevraging 2
De realisatie van de inschrijving 81% vond de bevestigingsperiode gepast van duur (in 2013: 83%) De helpdesk 16% van de bevraagden maakte gebruik van de helpdesk 88% vond de verkregen uitleg duidelijk (in 2013: 82%) 83% vond dat ze snel geholpen werden (in 2013: 83%) 81% vond de mailcommunicatie achteraf goed tot heel goed (in 2013: 73%)

41 Resultaat scholenbevraging
30% van de scholen gewoon onderwijs beantwoordden de enquête Zowel de brochure als de site werden positief beoordeeld: Op vlak van helderheid Op vlak van terug te vinden uitleg Op vlak van gebruiksvriendelijkheid Met als terugkerende bezorgdheid dat het voor kansarme ouders niet altijd evident is Bij 63% verliep het proces probleemloos De helpdesk werd ook minder dan voorbije jaren ingeschakeld 37% niet probleemloos – dus nog werk aan de winkel

42 Resultaat scholenbevraging
De duur van de aanmeldings- en bevestigingsperiode werd als gepast ervaren 75% van de respondenten vond het aanmelden goed geregeld 75% kan zich vinden in het criterium “thuis-school” 71% kan zich vinden in het criterium “werk-school”

43 Resultaat tevredenheids-bevraging
De antwoorden, opmerkingen en suggesties worden meegenomen in de herwerking van de brochure en het verder perfectioneren van de website Opmerking : al die cijfers kunnen niet wegwerken voor een categorie die uit de boot vallen… als je die zou mee opnemen in de cijfers dat die iets minder fraai zouden zijn - inderdaad, er is een groep die we moeilijk kunnen bereiken, ook bij de kansarmen algemeen is er nog geen evenredigheid - we hadden 180 extra kansarme instappers moeten aangemeld te zien - we proberen deze te bereiken via de intermediairen organisaties, maar het moet nog beter - we kunnen het systeem niet nog gebruiksvriendelijker maken, dit moeten we doen door nog meer intermediairen in te schakelen; mensen die het voor de ouders doen - maar uit andere hoeken komt alleen negatieve commentaar, vandaar ook het belang van de positieve cijfers - we kunnen niet iedereen tevreden stellen - gros van de ouders en de scholen zij wel tevreden Verwachte aantallen wanneer? Wij krijgen etiketten – geen lijsten, we kunnen dit dus niet aan de scholen geven zodat deze kunnen uitvissen of er broers en zussen zijn We zouden rrn moeten krijgen, bevolking moet kijken of er broers en zussen zijn én dan moet agodi bekijken in welke school ze ingeschreven zijn  voorzitter neemt dit op, maar vreest dat de privacycommissie hier niet mee akkoord zal zijn. Is een zware verwerking Lobbyen om overal dezelfde aanmeldingsperiode te hebben? Zou ook in de media kunnen komen antwoord : dit voorstel leeft, Merelbeke heeft reeds geïnformeerd antwoord : er zijn al zo verschillen tussen gent en antwerpen … elke met hun eigen goede redenen om bepaalde periodes te kiezen antwoord : lokale autonomie is wel belangrijk voor een draagvlak te hebben antwoord : het is zo ingewikkeld geworden om iedereen zijn goesting te kunnen laten doen, om aan zoveel mogelijk mensen ja te kunnen zeggen

44 Aanmelden volgend schooljaar
Aanmeldings- en inschrijvingsdata voor Inschrijvingen van de instappers met voorrang als broer/zus of kind van personeel: vanaf 13 oktober tot en met 24 oktober 2014 op de school Aanmeldingen: 30 januari 2015 om 12 uur ’s middags tot 27 februari 2015 om 12 uur ’s middags (krokusvakantie!) Resultaat van de aanmeldingen: 6 maart 2015 Inschrijven met ticket: vanaf 9 maart 2015 tot en met 27 maart 2015 (paasvakantie van 6/4 tot 19/4) Inschrijvingen zonder ticket: vanaf 21 april - Die 500 niet aangemelden = grootste deel komt langs op de school tijdens de late periode, 150-tal niet (buiten Gent) verhuizen, verdwijnen Dus 300 die toch inschrijven, nu reeds 130 langsgeweest (ingevoerd in de site) Onderzoek Lieten om de kinderen op individueel niveau te zoeken … maar dit is pas af te ronden als alle instappers ingestapt zijn. 4-5 jarigen = joke 2,5-3-jarigen is kind en gezin Zoveel mogelijk hetzelfde stramien, rekening houdend met de vakanties + late inschrijvingen starten op een dinsdag

45 Aanmelden volgend schooljaar
Inschrijvingen van nieuwe leerlingen tijdens de aanmeldingsperiode (nieuw met ODXXIV) Als er voor het lopende schooljaar nog plaats is De inschrijving wordt gemeld aan het LOP Er is geen impact op de lopende aanmeldingsprocedure, d.w.z. als alle leerlingen die volgens die aanmeldingsprocedure gunstig gerangschikt worden, worden naderhand ook effectief ingeschreven Mogelijkheid voor basisscholen op eenzelfde campus om 1 inschrijvingsregister te hanteren (nieuw met ODXXIV) Als er tijdens de aanmeldingsperiode weigeringen binnen komen, dan starten we een bemiddeling op en helpen we die ouders op weg (afspraak binnen de CV) Scholen worden gecontacteerd aangaande campus = mogelijkheid, geen verplichting

46 Aanmelden volgend schooljaar
Afspraken in verband met het weergeven van het aantal vrije plaatsen (nieuw met ODXXIV) Vóór de inschrijvingsperiode van broers / zussen kinderen van personeel °2013 Tijdens het aanmelden (stand begin aanmeldingsperiode) Vóór de inschrijvingen zonder ticket (vanaf 21 april) Op Nummer 2 is voorzien in CAR tijdens het aanmelden Nummer 3 is voorzien op de site Nummer 1 is voor de school, niet van groot belang, want de kinderen kunnen toch niet geweigerd worden, maar je moet het ergens wel meedelen, maar je kan erbij zeggen dat iedereen ingeschreven zal worden Opmerking : aanmeldingen zorgen voor een schoolorganisatie … probleem als je bijvoorbeeld 14 lagere klassen hebt. En dit maakt het soms moeilijk om de capaciteit vast te leggen, VRAAG : is hier iets aan te doen? Andere scholen kampen hier ook mee, maar we kunnen hier niets aan doen, we moeten dit het hoofd bieden Antwoord : dubbele capaciteiten voorzien in het decreet Scholen richten dan minder klassen in, maar ze weten dat als er ouders aan de deur staan, dat ze alsnog de kinderen moeten inschrijven. Wettelijk kader is heel duidelijk medegedeeld door de LOP-deskundige Zittenblijvers maken de oefening nog extra moeilijk

47 Aanmelden volgend schooljaar
Ouders die aangemeld werden door de intermediairen ontvangen hun resultaat ook per post Twee soorten gegevens worden opgevraagd: gegevens die opgevraagd worden in het kader van het bepalen van het profiel van de leerling indicatoren zijn veranderd! (nieuw met ODXXIV) Opleidingsniveau moeder Schooltoelage in lopend of vorig schooljaar gegevens die opgevraagd worden ter ondersteuning van de scholen

48 Aanmelden volgend schooljaar
Veranderende wetgeving omtrent het respecteren van de volgorde van het inschrijvingsregister voor de jongste kleuters (nieuw met ODXXIV) Tot en met 30 juni voor de instappers (vanaf °2013!) Overlap wachtlijsten instapklas (lopend sj) – K1 (volgend sj) Voor plaatsen die in de instapklas vrijkomen tussen maart en eind juni geldt de wachtlijst van de instappers van lopend schooljaar; nog niet die voor K1 van volgend schooljaar Tot en met de 5de schooldag van oktober voor de oudere kinderen Definitie werkadres: effectieve werkplek van de ouder op moment van aanmelden of inschrijven, verbonden aan een arbeidsinkomen

49 Aanmelden volgend schooljaar
Mogelijke uitzonderingen bij de afstandsberekening Wanneer de vestigingsplaatsen van een school binnen de straal van 750 meter vogelvlucht van elkaar gelegen zijn én ze geen zelfde geboortejaren of leerjaren aanbieden = afstandsberekening aan de hand van het geografisch middelpunt Basisscholen op een campus: Afstandsberekening aan de hand van het geografisch middelpunt berekend, tenzij er (a) een gemeenschappelijke hoofdingang is (b) de hoofdingangen op minder dan 750 m van elkaar aan dezelfde straat gelegen zijn. In geval (a) wordt de afstand vanaf de gemeenschappelijke hoofdingang berekend; in geval (b) gebeurt dat vanaf het geografische midden van de hoofdingangen van de betrokken vestigingsplaatsen.

50 Aanmelden volgend schooljaar
Enkele aandachtspunten: Het LOP (nieuw in ODXXIV maar niet voor ons) beslist “ongunstig gerangschikt” = “inschrijving niet-gerealiseerd” krijgt het mandaat om het resultaat en de mededelingen niet-gerealiseerde inschrijvingen aan de ouders kenbaar te maken = weigeringsattesten verstuurd vanuit CAR beslist geweigerde kinderen te ordenen op basis van de afstand ‘thuis – school’ Blijvende aandacht voor de communicatie naar ouders en scholen gaande over het belang van aanmelden, het aantal te kiezen scholen, het kiezen van scholen met voldoende plaatsen, … - Vaststelling : infomomenten dit jaar slechts 3 jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren (te klein – voldoende volk)

51 Aanmelden volgend schooljaar
Nieuw sjabloon Commissie Leerlingenrechten is nog niet beschikbaar – definitieve versie volgt Stemming zal elektronisch gebeuren Stemming over de veranderingen wat niet werd vermeld, werd niet aangepast en blijft gelden stemming over het geheel van de wijzigingen? Inhoudelijk zal er niets veranderen, tenzij er bijkomende zaken gevraagd worden, die we dan ook zullen beantwoorden Akkoord om te stemmen over het geheel van de veranderingen, met andere woorden 1 stemming Opmerking : niets veranderd aan de deelgebieden, opdracht gegeven aan Cel data-analyse en GIS – maar die mensen zijn er nog niet aan uit, maar dit wordt wel verder gemaakt. Opmerking : deelgebied Ledeberg en gentbrugge wordt ook bekeken, wachten evaluatie van een extra jaar af, nog te prematuur om hier iets aan te passen Mogen jullie allemaal nog verwachten

52 Aanmelden volgend schooljaar


Download ppt "LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering"

Verwante presentaties


Ads door Google