Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Claessens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Participatie door onderwijs voor jongeren
(met psychische beperkingen) Seniorenacademie Groningen, 6 november 2013 Dr. Lies Korevaar, lector Rehabilitatie Hanzehogeschool Groningen Expertisecentrum Begeleid Leren
2
Overzicht Waarom aandacht voor (Begeleid) Leren voor jongeren met psychische beperkingen? Deelnemers Wat is Begeleid Leren? Begeleid Leren-programma Informatie over Begeleid Leren
3
Waarom aandacht voor (Begeleid) Leren?
Onderwijs Epidemiologie GGz/rehabilitatie Persoon zelf: herstel
4
Onderwijs Onderzoek Verwey-Jonker Instituut (2001/2005):
12-15% van de studenten in het HO heeft 1 of meer somatische of psychisch klachten 6% psychische klachten 50% extra begeleiding nodig Groningen: RUG, HG, NP, AC, MA: stud. 6% = studenten 3% = studenten => voortijdig schoolverlaten voorkomen
5
Onderwijs 3 Studenten met een psychische stoornis ondervinden de meeste hinder bij het studeren (OC&W, De Graaf et al, 2003, p. 8) Studenten met (psychische) beperkingen weten niet welke ondersteuning er is en/of weten niet dat ze ervoor in aanmerking komen (CHOI, 2009)
6
Epidemiologische issues…
Meeste studenten zijn jongvolwassenen Jong volwassenheid heeft een hoger risico om psychische problemen te krijgen De meeste psychische aandoeningen komen tot uiting tussen 18 – 23 jaar
7
GGz Vermaatschappelijking van de zorg Rehabilitatie: Wonen Werken
Sociale contacten Leren ???
8
Economische redenen... Diploma is een vereiste voor een succesvolle carriere Het vroege ontstaan van psychische beperkingen draagt bij aan de werkeloosheid door het effect op het volgen van een opleiding Mensen met psychische beperkingen die de arbeidsmarkt betreden, belanden meestal in laag betaalde banen
9
Persoon zelf: herstel
10
Herstel ≠ Genezen Herstel betekent niet dat het lijden
en de symptomen zijn verdwenen en een terugkeer op premorbide heeft plaatsgevonden
11
Herstel = Herstel heeft te maken met het ontstaan
van een nieuwe betekenis en zin in het leven, terwijl men over de gevolgen van de aandoening heen groeit (Anthony, 1993)
12
Van psychische ziekte naar participatieprobleem
Een persoon ontwikkelt een psychische ziekte
13
Van ziekte naar participatieprobleem
Stigma, discriminatie + sociale uitsluiting Ziekte
14
Van ziekte naar participatieprobleem
Iatrogene effecten van opname en behandeling: ervaringen met mede-patiënten bijwerkingen medicatie Ziekte
15
Van ziekte naar participatieprobleem
Gebrek aan zelfbepaling Ziekte
16
Van ziekte naar participatieprobleem
Negatieve gevolgen van werkeloosheid + gebrek aan opleiding Ziekte
17
Van ziekte naar participatieprobleem
Verstoorde dromen Ziekte
18
≠ Dit Dit Ziekte Ziekte
19
participatieprobleem?
Wat is de ziekte? Ziekte Ziekte Wat is het participatieprobleem?
20
Herstellen van? Ziekte Stigma
Iatrogene effecten van opname en behandeling Gebrek aan zelfbepaling Negatieve gevolgen van gebrek aan opleiding en werkeloosheid Verstoorde dromen
21
Deelnemers: Studenten/cliënten
22
Factoren die het persoonlijk welzijn / de psychische gezondheid van studenten beïnvloeden
Ouderlijk huis verlaten Voor zichzelf zorgen Hoge verwachtingen / hoge eisen Gebrek aan sturing / eigen verantwoordelijkheid Sociale contacten / sociaal isolement Seksuele relaties / identiteit Financiële problemen Drugs en alcohol Gebrek aan slaap
23
Psychiatrische aandoeningen
Stemmingsstoornissen Angststoornissen Schizofrenie Persoonlijkheidsstoornissen Autisme ADHD Eetstoornissen Verslavingsproblematiek
24
Invloed op studeren Kan fluctueren door het episodische karakter
van de meeste stoornissen Buitensluiten van omgevingsprikkels Blijven concentreren De hele dag volhouden Hanteren van tijdsdruk en meerdere taken Interactie met anderen Reageren op constructieve feedback Omgaan met veranderingen Rustig blijven in stressvolle situaties (Bijwerkingen van medicatie)
25
Jongeren met psychiatrische problematiek
Twee subgroepen Jongeren met psychiatrische problematiek “Uitvallers” Huidige uit het onderwijs studenten Instroom Voortijdig Bevorderen school verlaten voorkomen
26
Wat is Begeleid Leren?
27
Missie Begeleid Leren Jongeren met psychische problemen helpen bij het kiezen, verkrijgen en behouden van de studentenrol in een reguliere (beroeps) opleiding
28
Begeleid Leren als brug tussen psychiatrie en maatschappij
(onderwijs) Wonen Patiënt Cliënt Burger Werken Leren Student Socialiseren
29
Samenwerking, taal en cultuur
OVDB Opname Vervangende Deeltijd Behandeling Opleidingen Verzorgende & Dienstverlenende Beroepen
30
Uitgangspunt Begeleid Leren
Kiezen voor studentrol + opleiding Vaardigheden + Hulpbronnen Succes + Tevredenheid
31
Bondgenootschap In de eerste plaats uitgaan van
wat de student/cliënt met ons en anderen verbindt, en niet van datgene wat hem van ons en anderen onderscheidt
32
Begeleid Leren-programma
33
Elementen van een BL-programma
Kiezen Verkrijgen Behouden
34
Kiezen Het formuleren van een opleidingsdoel:
Het bepalen van persoonlijke interesses en mogelijkheden Het onderzoeken van opleidingsmogelijkheden Het kiezen van een opleidingsdoel
35
Verkrijgen Vaardigheden Inventariseren en desgewenst leren van
persoonlijke studie- en sociaal-emotionele vaardigheden Hulpbronnen Hulp bij praktische zaken als: aanmelding bij een opleiding studiefinanciering uitkering
36
Behouden Emotionele ondersteuning Leren van (studie)vaardigheden
Realiseren van hulpbronnen Lotgenotengroep Bepleiten van aanpassingen Hulp bij studiefinanciering en uitkering Duur: zo lang als nodig en gewenst
37
Ervaringen uit evaluatieonderzoek
Angst voor stigmatisering en discriminatie
38
Angst voor stigmatisering
Dilemma: geef ik wel of niet openheid over mijn psychische problemen Enkele aspecten daarbij: Heb ik baat bij openheid? Wie vertel ik het en waarom? Wat, als mensen er achter komen? Wat zullen ze van me denken?
39
Martine Martine is 22 jaar en staat op het punt te beginnen aan
haar stage in het 3e jaar van haar studie V&D aan de HG. Ze heeft een sollicitatiegesprek met een medewerker van personeelszaken van het ziekenhuis waar ze stage wil gaan lopen. De personeelsmedewerker vraagt Martin waarom er in haar C.V. een jaar “open” staat. Martine vertelt hem dat ze twee jaar geleden een jaar in behandeling is geweest in verband met een psychose. Het gesprek wordt daarna snel afgerond. Martine heeft nooit meer iets van het ziekenhuis vernomen.
40
Vaardigheid: Openheid geven
Stappen: Bepaal: Of je het wilt vertellen Wat je wilt vertellen Wie je het wilt vertellen Wanneer je het wilt vertellen Hoe je het wilt vertellen
41
Hanzehogeschool Groningen / Lectoraat Rehabilitatie
Oefening Stap 1: Bepaal of je het wilt vertellen Stel vast wat de voordelen zijn Stel vast wat de risico’s zijn Vergelijk de voordelen en risico’s met elkaar Hanzehogeschool Groningen / Lectoraat Rehabilitatie
42
Bepaal of je het wil vertellen
Openheid over je psychiatrische achtergrond Werkblad 1 Instructies: Bepaal of je wil vertellen over je psychiatrische achtergrond Denk aan: a. Stel vast wat de voordelen zijn b. Stel vast wat de risico’s zijn c. Vergelijk de voordelen en de risico’s met elkaar Bepaal of je het wil vertellen a. Stel vast wat de voordelen zijn: b. Stel vast wat de risico’s zijn: c. Vergelijk de voordelen en risico’s met elkaar:
43
Voordelen Risico’s Het verkrijgen van aanpassingen
Beter worden begrepen en geaccepteerd Meer emotionele ondersteuning Meer interesse, zorg en begeleiding door onderwijzend personeel Verkrijgen van adequate acties in moeilijke situaties door onderwijzend personeel Verkrijgen van bestaande rechten Niet worden gezien als een moeilijke student Verkrijgen van advies en pleitbezorging Angst dat er niet voldoende steun zou zijn Mensen kunnen zich bedreigd voelen door onwetendheid en persoonlijke ervaringen De belasting die je voelt om je handicap uit te leggen Angst voor discriminatie Bang voor afwijzing Angst om buitengesloten te worden door je medestudenten Onbegrip bij anderen over de impact van je handicap
44
Hanzehogeschool Groningen / Lectoraat Rehabilitatie
Nabespreking De beslissing om openheid te geven over je achtergrond is een persoonlijke beslissing van de student (e) en daarbij moet de eigen situatie en omstandigheden goed in ogenschouw nemen Hanzehogeschool Groningen / Lectoraat Rehabilitatie
45
Informatie over Begeleid Leren
46
Expertisecentrum Begeleid Leren
Ontwikkelt producten en diensten voor en verstrekt informatie aan studenten, cliënten, familieleden, docenten en hulpverleners over het (gaan) studeren met een psychiatrische aandoening Expertisecentrum Begeleid Leren
47
Projecten Expertisecentrum Begeleid Leren
1. Rehabilitatie door educatie ( ) 2. Studeren met steun ( ) 3. Ontwikkeling van een lotgenotengroep ( ) 4. Website Begeleid Leren ( ) 5. Studeren met autisme in Hoger Onderwijs ( ) 6. Studeren met succes. Best practices ( ) 7. Studeren met een chronische ziekte of handicap aan de Hanzehogeschool Groningen ( ) 8. Toeleidingscursus ( ) 9. RSG Hoogeveen: ondersteunen van HAVO-5 scholieren met ASS bij het kiezen van een vervolgopleiding ( ) 10. Europees project ImpulSE met Noorwegen, Portugal, &Tsjechië, 11. RAAK-project Begeleid Leren in Friesland, Groningen & Drenthe 47
48
Overzicht producten 1 Brochures:
1. Succesvol studeren met psychiatrische problematiek Ervaringen van studenten 2. Succesvol studeren met ADHD 3. Succesvol studeren met een borderline persoonlijkheidsstoornis 4. Succesvol studeren met een stemmingsstoornis 5. Succesvol studeren met een eetstoornis 6. Succesvol studeren met schizofrenie 7. Succesvol studeren met een angststoornis Vaardigheidsbrochures: 8. “Vertel ik het wel of vertel ik het niet”. Openheid over je psychiatrische achtergrond 9. “Wanneer het me teveel wordt” Omgaan met stress 10. “Hoe trek ik op tijd aan de bel?” Om ondersteuning vragen 11. “Wie past zich aan?” Om aanpassingen vragen 12. “Hoe kan ik adequaat reageren?” Op feedback reageren 48
49
Overzicht producten 2 Lotgenotengroep:
13a. “Met onderlinge steun studeren”. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van een lotgenotengroep 13b. Onderzoeksrapport Informatie: 14. “Waar kan ik terecht?”. Wegwijzer voor studenten met psychische problemen en handicaps 15. Juridische wegwijzer voor studenten met beperkingen 16. Vaardigheidslessen (41x), o.a.: ‘Een praatje maken’ ‘Een studeerplek kiezen’ ‘Reageren op feedback’ ‘Effecten van medicatie herkennen’ ‘Vertel ik het wel of vertel ik het niet’ 49
51
A B C van Begeleid Leren
52
Van van Behandeling
53
Naar A B C van Begeleid Leren
54
Hartelijk dank voor uw aandacht
Lies Korevaar Expertisecentrum Begeleid Leren
55
Expertisecentrum Begeleid Leren
Financiering Onderwijs: * budget voor preventie voortijdig schoolverlaten * leerlinggebonden budget (‘rugzakje’) GGz: * persoonsgebonden budget (PGB) * zorgverzekeraar (DBC openen) Gemeente: * budget voor kwetsbare groepen * sociale dienst Uitkerende instanties: * Wajong, WAO Studiefinanciering Ouders Expertisecentrum Begeleid Leren 55
56
Niet alleen hardlopers komen vooruit, ook zij die hinken
57
Niet alleen ‘gezonde’ studenten komen vooruit, ook studenten met beperkingen
58
Expertisecentrum Begeleid Leren
Onderwijs 2 Psychische beperkingen komen het meest voor (na dyslexie/dyscalculie) Centrum Hoger Onderwijs Informatie, november Expertisecentrum Begeleid Leren 58
59
Toeleidingscursus Impuls
Duur : 12 weken Frequentie : 1 dag p.w. 6 uur Inhoud o.a.: Het bepalen van persoonlijke interesses en mogelijkheden Het onderzoeken van opleidings-mogelijkheden Het stellen van een opleidingsdoel Het leren van persoonlijke (studie) vaardigheden Het ontwikkelen van hulpbronnen/ ondersteuning
60
Steunpunt (intern en extern)
Doel: het bieden van onderwijskundige en emotionele ondersteuning gedurende het volgen van de opleiding afgestemd op de individuele behoeften van de student Duur: zo lang als nodig en gewenst
61
Chronisch zieken en gehandicapten behoren tot de meest achtergestelde groep in onze samenleving (Rapportage Gehandicapten 2002)
62
EINSTEIN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.