Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
opdrachtformulering stappenplan
Art-impression 1 (kijkhoek linker zijgevel + voorgevel ) Art-impression 2 (kijkhoek rechter zijgevel + voorgevel) Art-impression 3 (kijkhoek linker zijgevel + achtergevel) Art-impression 4 (nacht impressie) stappenplan Fase 1 Acad 2D tekening geschikt maken als onderlegger Fase 2 Het moduleren van het gebouw, inkijk kantoor en kijkhoek bepalen Fase 3 Het terrein uitwerken en afwerken
3
Fase 1 Acad 2-D tekening importeren in Microstation V8i
Save de tekening als .dgn file
4
De tekening opschonen en wat nodig is laten staan
5
Open de “ seed ” file (project start file) Het project wordt gepositioneerd in het werkvlak In de file staan een aantal complexe cell elementen die nodig zijn bij het moduleren zoals; ramen, deuren, lekdorpels, dakgoten, gevelplaten en gevel bekleding enz. Importeer de geschoonde Acad tekening met een reference copy in de seed file De level structuur van de .dwg file wordt dan niet meegenomen in de seed file
6
De geimporteerde Acad file in de seed file
7
Begin met de plattegrond en schoon deze zodanig, dat alleen de contour lijnen van het gebouw en het terrein overblijven En plaatst dit in het werkvlak op de actieve diepte Verander de plattegrond in level = 9 en color = 0 (onderlegger level)
8
Maak een knip copy of pdf van de gebouw plattegrond Zie de hoofmaten van het gebouw, grijs is het produktie gebouw en groen is de kantoorschil (op dit niveau is ook een terras)
9
Maak een knip copy of pdf van de materiaal gegevens De architect gebruikt veelal RAL kleuren (veel grijstinten in het ontwerp) De kantoor gevelstroken (argeton tegels) (zie info op internet) Terras hekken vol glas en de gebouwplint zwart metselwerk
10
Vervolgens worden de gevels geschoond Zichtbaar de sandwichpanelen in het produktie gebouw en de argeton tegels Maak ook hiervan een knip copy of pdf De gevels worden verder geschoond (De contour lijnen blijven staan)
11
Alle arceringen, schaduw lijnen en overtollige lijnen worden verwijderd Ga uit van vier gevel aanzichten Het gebouw kan in zijn geheel uitgewerkt worden Verander de gevels in level = 9 en color = 0 (onderlegger level)
12
Vervolgens worden de gevels naast elkaar geplaatst, van links naar rechts Controleer op de hoogtes van ramen en deuren t.o.v. het maaiveld kloppen Deze tekening is een voorlopig ontwerp Bij de Art-Impression dienen de gevels dieper bouwkundig uitgewerkt te worden
13
De voorgevels worden aan de linkerzijde van de tekening op de actieve diepte in het front view geplaatst Ten eerste is het prettiger werken om tegen de gevel aan te kijken En ten tweede is bij een tussen rendering de juiste belichting aanwezig Zie de basis tekening om aan Fase 2 te beginnen
14
FASE 2 moduleren gebouw, inkijk, kijkhoek
Eerst worden de materiaal gegevens gedefinieerd Deze worden vastgelegd op level en kleurnummer ARGETON TEGEL x 200 (buitenwerks) Rand 5 mm LV=27 CO=153 = R-153.jpg (ral kleur bibliotheek) Vlak LV=27 CO=190 = R-190.jpg (ral kleur bibliotheek) In deze werkwijze worden zelden complexe cellen toegepast Aangezien bij het wijzigen van een kleurnummer de hele cell veranderd In dit geval kan de architect vragen, kan de tegel wat lichter of donkerder De oplossing is de texture R-190.jpg tijdelijk te veranderen (Photo Studio)
15
ARGETON TEGEL METSELWERK PLINT (teken een rechthoek over de onderlegger) Raadpleeg de metselwerk bibliotheek en neem b.v. level=19 - co=138 Maak overzichten van groepen textures in kleur (afdrukken op A3) Het menu materialen wordt zelden gebruikt (alleen bij wijziging , materiaal settings) Het metselwerk vlak is uitgangspunt als actieve diepte
16
Vervolgens worden de dieptes van de elementen vastgelegd
Boven op het metselwerk een afwaterings dorpel hoog 60 mm mm Boven op het gebouw een dakrand hoog 80 mm mm Ramen en deuren NEG mm O.H. deur NEG – 300 mm Gevelstroken kantoor hoog mm lengte volgens tekening mm DE CONSTRUCTIE VAN HET PRODUKTIE GEBOUW EN KANTOOR SCHIL Hoe meer detail hoe realistischer het gebouw zal worden Het voert te ver om alle handelingen in detail te beschrijven Om een idee te geven volgen er een aantal voorbeelden
17
Sandwichpaneel in randbalk Loop deuren stalen kozijn
Wand rechter zijgevel
18
Overhead deur Raam
19
Detail van de onderbouw (kantoorschil) (achter glas voorlopig een grijs plaatje)
In een later stadium bij het bepalen van de kijkhoek kunnen de dichts bijzijnde ramen opengewerkt worden om een inkijk in de kantoorruimte te krijgen Achter het
20
Alle wanden die in het zicht komen zijn uitgewerkt
Voordat aan Fase 3 begonnen kan worden, wordt de kantoor inkijk gemaakt Om terug te kunnen naar deze fase (een copy maken van deze file) De eerste Art-Impression van af links wordt (plaat 1) De tweede Art-Impression van af rechts wordt (plaat 2) Het is een recht toe recht aan gebouw met veel grijstinten Om wat meer diepte in het gebouw te krijgen is het raadzaam de kantoorschil open te werken en daarna de kijkhoek te bepalen WERKWIJZE FILOSOFIE Wanneer er b.v. 10 pal files zijn, dan is het materiaal menu te overzien Maar met 200 pal files (5000 mat. Koppelingen) is het beter om een boekwerk te maken (A3 kleur overzichten van de materiaal groepen)
21
Splitsen op level en kleurnummers (elke materiaalgroep heeft een levelnummer)
Je geeft het object een level en een kleurnummer en het materiaal zit eraan De materiaal beschrijvingen in de pal files zijn qua settings voorbewerkt Mocht het niet kloppen, dan kan dit bijgewerkt worden in het materiaal menu Het zelfde geld voor een object bibliotheek Een basis bibliotheek met b.v. 400 objecten is niet te overzien Een bibliotheek doorraderen en te zoeken kost veel tijd Gegroepeerde (cell) files geven een overzicht welke 3-D models beschikbaar zijn Zo is er een (kantoor file, algemene terrein file, een people file enz.) Als reference file importeren en wat nodig is, als copy in de tekening zetten Deze manier van werken geeft een overzicht van wat er gebruikt kan worden
22
Open gewerkte kantoorschil (leeg)
gebouw kantoor file
23
De kijkhoek bepalen Als basis een kijkhoek van 40 graden (object 1 staat tot 3) Camerahoogte 2500 mm (geeft wat meer overzicht op het terrein) Kijkhoek links (gebouw + doorkijk)
24
Fase 3 het terrein uitwerken en afwerken
Het terrein is globaal ingevuld (alleen wat zichtbaar is in de kijkhoek) Er komt al wat meer kleur in de tekening
25
Overzicht van de terrein file (copy vanuit de reference file wat nodig is)
26
Overzicht van de people file (copy vanuit de reference file wat nodig is)
27
Een vrachtwagen er bij en wat auto’s
28
Eerste presentatie aan architect of opdrachtgever
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.