De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Instructiebijeenkomst/werkcollege

Verwante presentaties


Presentatie over: "Instructiebijeenkomst/werkcollege"— Transcript van de presentatie:

1 Instructiebijeenkomst/werkcollege
Gideon de Jong & Wolter Paans

2 Doelstelling werkcollege
1. Studenten hebben basiskennis van het kwalitatieve dataverwerkingsprogramma Atlas-ti 2. Studenten kunnen zelfstandig een ‘Hermeunetic Unit’ of ‘Hu’ aanmaken en tekstbestanden gereedmaken voor data-analyse 3. Studenten zijn in staat een ‘code book’ aan te leggen en ‘families’ te construeren

3 Indeling Relevantie van kwalitatief onderzoek Data-analyse
Meerwaarde Atlas.ti Instructies

4 The relevance of qualitative research
Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: SAGE publications “Qualitative research is of specific relevance to the study of social relations, due to the fact of pluralization of life worlds”(p. 12). “Rapid social change and the resulting diversification of life worlds are increasingly confronting social researchers with new social contexts and perspectives” (p. 12). “Instead of starting from theories and testing them, “sensitizing concepts” are required for approaching the social contexts to be studied” (p. 12).

5 Data-analyse Of lineair proces: eerst data verzamelen, daarna interpreteren. Of verweven procedure zoals in ‘grounded theory’: interpretatie data staat in teken van ontwikkeling theorie, en is van invloed op welke volgende cases voor dataverzameling worden uitgekozen. Twee contrasterende doelen van data-interpretatie: Ontdekken van argumenten en deze plaatsen in de juiste context met een elaboratie van de data tot gevolg. Het reduceren van de originele tekst door middel van parafrasering, samenvatten en het categoriseren. Atlas.ti richt zich op het coderen van de data, ofwel categorisatie van de data met als doel ontwikkeling van de theorie.

6 Algemene overwegingen Atlas-ti te gebruiken
Structuur & overzicht in veelheid van data Verantwoording en inzage van methodische verwerking van data Controle op fouten en vergissingen Visualisering van netwerkmogelijkheden Follow-up research en koppeling van data en analysen Kwantificeren van data

7 Belangrijke overwegingen bij de start
1) Kwalitatief design: bijvoorbeeld (participerende) observatie, (diepte) interview, focusgroep? 2) ‘Lineaire aanpak’ of ‘Grounded theory’? 3) Fenomenologisch of (semi)-gestructureerd? 4) Kwalitatieve data voor kwantificering? 5) Kwalitatieve data voor een conceptueel model?

8 Specifieke meerwaarde Atlas.ti
Doorgaans levert kwalitatief onderzoek veel kwantiteit: tientallen pagina’s uitgeschreven interviews. Atlas.ti: overzichtelijke structuur aanbrengen door digitaal coderen, categoriseren en thematiseren van data Eén project  één Hermeunetic Unit of HU HU vormt ‘pathway’ naar de digitale (voornamelijk Microsoft Word) bestanden. Dit zijn je primary documents. HU slaat alle in Atlas.ti gemaakte codes, code families, network views, etc op, echter niet je primary documents!

9 Meerwaarde Atlas.ti (2) Basis-activiteit Atlas.ti  coding
“Coding refers to the process of assigning categories, concepts, or “codes” to segments of information that are of interest to your research objectives” (Quicktour Atlas.ti, p. 6). Tekst selecteren (citaten) en met open coding een nieuwe code creëren, of met list coding een citaat aan een bestaande code toebedelen. Codes  overeenkomsten en verschillen in percepties tussen respondenten. Codes samenvoegen tot families, ofwel in Flick’s (2009) terminologie thema’s (bv codes empathie, doorzettingsvermogen, reflexief zeggen allen iets over één family/thema, namelijk competenties van/voor hulpverleners) Uiteindelijk schrijf je hoofdstuk over de onderzoeksresultaten aan de hand van de thema’s die je hebt geformuleerd.

10 Website en downloads www.atlasti.com Quick tour:
Uitgebreide handleiding: Boek Uwe Flick:

11 Quick tour: http://www.atlasti.com/quicktour.html

12 De start met Atlas-ti

13 “CHILDREN & HAPPINESS STAGE I”:
1Powdthavee, N. (2009). Think having children will make you happy? Think again, suggests Nattavudh Powdthavee – you’re experiencing a focusing illusion, V 22 (4), Ondergaande tekst is ontleend aan Quick tour: Now, it is time to get acquainted with the ATLAS.ti user interface. The best way to do this to follow a sample project that we have already prepared for you. To load the sample project, go to the HELP menu and select QUICKTOUR / LOAD “CHILDREN & HAPPINESS STAGE I”:

14

15 Basics Primary Documents or P-Docs
Quotes or Quotations refer to selected data segments Codes and Memos Thema’s (of families) Model

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Exploring and Querying Your Data Importing Survey Data
Voor verdere informatie ga naar de Quick tour Exploring and Querying Your Data Importing Survey Data Preparing survey data for import Complex Retrieval Comparison by Groups Quantitative Retrieval in Excel Format Creating your Own Network View

30 Veel succes!


Download ppt "Instructiebijeenkomst/werkcollege"

Verwante presentaties


Ads door Google