Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina de Croon Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Inkomstenbelastingen Alexander DELAFONTEYNE
Fiscale Procedure Inkomstenbelastingen Alexander DELAFONTEYNE
3
Inhoud Titel 3 Taxatieprocedure Geschillenprocedure
Invorderingsprocedure 3
4
Inhoud Titel Taxatieprocedure 4 Aangifte Onderzoek Bewijsmiddelen
Aanslagprocedure Sancties 4
5
Inhoud Titel Geschillenprocedure 5 Administratieve geschillenprocedure
Fiscale bemiddeling Gerechtelijke geschillenprocedure 5
6
Inhoud Titel Invorderingsprocedure 6 Belastingschuldige
Betaling: termijn, betalingsfaciliteiten, uitstel Interesten Vervolging Verjaring 6
7
I. Taxatieprocedure
8
I. Taxatieprocedure Titel Inleiding Legaliteitsbeginsel
Vrijwaring grondwettelijk gewaarborgde rechten Geen andere dan door de wet bepaald Strikt interpreteren Discretionaire bevoegdheid: feitelijke omstandigheden Beginselen van behoorlijk bestuur 8
9
I. Taxatieprocedure Titel Inleiding
Discretionaire bevoegdheid: feitelijke omstandigheden Beginselen van behoorlijk bestuur Redelijkheidsbeginsel: verbod van willekeur Rvd: hoorrecht, inzagerecht en onpartijdigheid Motiveringsplicht Zorgvuldigheidsbeginsel Fair play Verbod van machtsafwending Rechtszekerheidsbeginsel Gelijkheidsbeginsel 9
10
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Bewijslastverdeling
Vermoeden van juistheid Wie moet aangifte indien Uitzonderingen op aangifteverplichting Vorm en inhoud 10
11
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Wie moet aangifte indien
Alle belastingplichtigen: Personenbelasting/vennootschapsbelasting/RPB/BNI In geval van overlijden: erfgenamen/algemene legatarissen/begiftigden Wettelijk onbekwame personen: wettelijk vertegenwoordiger Ontbonden vennootschappen: vereffenaar/overnemende-verkrijgende vennootschap (i.g.v. fusie) Ongeletterden: derde of ambtenaar (die hiervan melding op aangifte) Lasthebber: volmacht voegen of voorleggen 11
12
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Wie moet aangifte indien
Bijzonderheden: Opgesteld door BP: getekend door BP Opgesteld door derde (bv. boekhouder)/getypte of elektronische aangifte: handtekening voorafgegaan door vermelding ‘gelezen en goedgekeurd’. Gefailleerde belastingplichtige: curator/belastingplichtige Gehuwde en wettelijk samenwonende BP: Gezamenlijk indienen en ondertekenen Jaar huwelijk, samenwoning, overlijden, echtscheiding of beëindiging wettelijke samenwoning: afzonderlijke aangifte en taxatie. Feitelijke scheiding: jaar na feitelijke scheiding afzonderlijke aangifte en taxatie. Minderjarigen: RI of ORI: ouders genot, dus in aangifte ouders BI of onderhoudsgeld: kinderen belastbaar dus ook aangifteplicht 12
13
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Vorm en inhoud Papieren aangifte
formulier toegezonden/aanvragen Nauwgezet: zo niet onjuist/onbestaand bijlagen buitenlandse bankrekening, verzekeringen betalingen aan belastingparadijs Elektronische aangifte Natuurlijke personen (PB/BNI): tax-on-web Vennootschappen (Venn.B/RPB) : Biztax Roerende voorheffing: RV-on-web Bedrijfsvoorheffing: FinProf 13
14
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Termijn
Natuurlijke personen (personenbelasting/BNI) Termijn op formulier, niet korter dan één maand vanaf verzending In concreto: 29 juni: papier Half juli (13 juli 2017): tax-on-web Eind oktober (26 oktober 2017): mandataris (onderscheid rechtsgeldig?) Overlijden belastingplichtige: 5 maanden vanaf overlijden (soms dubbele aangifteplicht) Belastingplichtige verlaat land: 3 maanden na vertrek 14
15
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Termijn Wijzigingsaangifte
Vennootschapsbelasting/rechtspersonenbelasting Termijn op formulier, niet korter dan één maand vanaf goedkeuring jaarrekening (6 maanden na einde boekjaar), en maximum 6 maanden na afsluiten boekjaar. In concreto: 27/09/2017 Roerende voorheffing 15 dagen na toekenning of betaalbaarstelling Bedrijfsvoorheffing 15 dagen na verstrijken van de maand waarin de inkomsten werden betaald of toegekend. Administratie bereiken op laatste dag Papier/tax-on-web Wijzigingsaangifte 15
16
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte Inkomsten - uitgaven Pensioenen (wettelijk, pensioensparen) Uitkeringen wegens arbeidsongevallen Wettelijke ziekte- en invaliditeitsuitkeringen werkloosheidsuitkeringen Bezoldiging – forfaitaire beroepskosten < belastingvrije som Onderhoudsuitkeringen < belastingvrije som: -16 jarigen Lijfrenten PWA-betalingen Dienstencheques Bedrijfsvoorheffing Persoonlijke gegevens Niet ingehouden persoonlijke sociale bijdragen 16
17
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte In ieder geval uitgesloten Belastingplichtigen met één of meer rekeningen in het buitenland Echtgenoot in belastbaar tijdperk overleden belastingplichtigen die onder de meldingsplicht inzake 'juridische constructies' vallen (vanaf AJ 2017) de belastingplichtigen die onder de meldingsplicht inzake 'leningen aan een startende KMO' vallen (vanaf AJ 2018) 17
18
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Vrijstelling aangifteplicht: voorstel van vereenvoudigde aangifte Procedure Voorstel van fiscus Maand na verzending: BP niet-akkoord/onjuistheid/onvolledigheid 18
19
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 307 WIB 92) Buitenlandse bankrekeningen : Bestaan en land in aangifte Nummers en instellingen aan CAP NBB (effectief vanaf AJ KB 3/04/2015) Voorleggingsplicht Levensverzekeringen in buitenland tak 21 (verzekeringen met gewaarborgd kapitaal en rendement), tak 22 (bruidschatsverzekeringen en geboorteverzekeringen) en tak 23 (levensverzekeringen gekoppeld aan een of meer beleggingsfondsen)", alsook "de schuldsaldoverzekeringen“ Bestaan+ land waar overeenkomst afgesloten werd + naam van verzekeringnemer 19
20
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 307 WIB 92) Betalingen aan belastingparadijzen (vennootschappen) € Sanctie verwerping aftrek kosten Belastingparadijs? Belgische lijst (art. 179 KB/WIB) (landen waar het nominaal tarief van de vennootschapsbelasting lager is dan 10 %) KB 1 maart 2016: Toevoeging: Marshalleilanden, Oezbekistan, de Pitcairneilanden, Somalië en Turkmenistan; Schrapping: Andorra, de Maldiven, Moldavië, 'Jethou' en 'Sark‘. OESO lijst (transparantie en uitwisseling van inlichtingen): leeg – Luxemburg geschrapt (circ. 03/09/2015). 20
21
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 307 WIB 92) Betalingen aan belastingparadijzen (vennootschappen) Fiscaal gevolg (zomerakkoord wijziging art. 2 WIB: in principe vanaf 1/1/2018) Controlled Foreign Company (CFC)-regeling Winst omvat eveneens de niet uitgekeerde winst van een buitenlandse vennootschap die voortkomen uit kunstmatige constructies die zijn opgezet met als wezenlijk doel een belastingvoordeel te verkrijgen Enkel mogelijk indien: 50 procent band bestaat in stemrecht, deelneming of winst Vennootschap ofwel niet aan inkomstenbelasting is onderworpen ofwel onderworpen is aan een inkomstenbelasting die minder dan 12,5 % bedraagt van het belastbare inkomen. 21
22
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: Wat: vermelden in aangifte van bestaan van een juridische constructie waarvan de belastingplichtige, zijn echtgenote of de kinderen hetzij een oprichter van de juridische constructie is, hetzij een derde begunstigde 1 (art. 2 §1 13° a) WIB 92): Buitenlandse structuren zonder rechtspersoonlijkheid Trust en fiduciaire verhoudingen (geen lijst. BP moet zelf beoordelen) Aangifte PB: bestaan vermelden Uitgesloten: beleggingsvennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid 22
23
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: 2 (art. 2 §1 13° b) WIB 92) : Buitenlandse rechtspersonen gevestigd in belastingparadijs (geen IB) of staat met fiscaal gunststelsel (IB < 15%) Aangifte PB: bestaan vermelden EER-lijst (KB 18/12/2015): Limitatief en onweerlegbaar (ook voor wat betreft tegenbewijs fiscaal gunststelsel: Min. Fin.) Liechtensteinse Stiftung en Anstalt, en Luxemburgse Société de gestion Patrimoine Familiale Effectief onweerlegbaar? Artikel 5/1 §3 WIB 92, maakt geen onderscheid voor tegenbewijs tussen 1ste en 2de groep. 23
24
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: 2 (art. 2 §1 13° b) WIB 92) : Niet EER-lijst (KB 23/08/2015): Niet-limitatief en weerlegbaar International Business Company Belize, Exempt Company Caymaneilanden, Foundation Bahama's,… Weerlegbaarheid: bewijs aan ten minsten 15% inkomstenbelastingen onderworpen, te beoordelen volgens Belgische maatstaven Werkwijze: vaststellen netto-belastbare basis naar Belgische normen (Venn.B of RPB). Berekenen verhouding tussen effectief verschuldigde belastin en de a.d.h.v. de Belgische regels vastgestelde belastbare basis. Jaarlijks te bepalen. Geen verrekening voor de effectief betaalde belasting Sowieso uitgesloten: beursgenoteerde vennootschappen, pensioenfondsen, fondsen voor het beheer van werknemersparticipaties, ICB’s en AICB’s, substantie 24
25
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Uitgebreidere aangifteplicht (art. 2 §1 13° a) en b), 307 WIB 92) Private vermogensstructuren: Wie: Oprichter Feitelijke beoordeling Directe of indirecte erfgenamen van oprichter Derde-begunstigde Potentiële begunstigde Effectieve begunstigde Meerdere oprichters: volgens verhouding tot inbreng dan wel voor een gelijk deel. 25
26
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Bijzondere aangifteplicht
Private vermogensstructuren: Juridische constructie: trusts, stichtingen, etc… Belastingplichtige of familie is begunstigde Sanctie bij niet-aangifte: €/ jaar dat niet-aangegeven wordt art. 445, § 2 WIB 1992 (vanaf 2016) 26
27
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte
Gevolgen niet-, laattijdige, onjuiste of onvolledige aangifte Administratieve geldboete Belastingverhoging Strafrechtelijk sanctie Langere aanslagtermijn Ambtshalve aanslag Forfaitair bepaalde minimale belastbare grondslag Betaling aan belastingparadijs: geen beroepskost 27
28
I. Taxatieprocedure Titel Aangifte Roerende voorheffing
Bedrijfsvoorheffing Kadastraal inkomen Eenmalig bevrijdende aangifte Regularisatie 28
29
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden Kijken en luisteren
Vestiging Bij belastingplichtige zelf Boekeninzage Vraag om inlichtingen toegangsrecht Bij derden Particuliere derden Openbare sector Bezwaar Invordering 29
30
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden
Onderzoekstermijnen (art. 333 WIB’92) Normale onderzoekstermijn: 3 jaar Niet-aangifte, laattijdige aangifte, verschuldigde belasting > aangifte Verlenging met 6 maanden i.g.v. bezwaar Inlichtingen uit buitenland: 5 /7 jaar (art. 333/1-333/2 WIB’92) Vanaf 2016 O.b.v. DBV of akkoord Gedurende 24 maanden onderzoek verrichten 5 jaar voorafgaand aan jaar waarin inlichtingen bekomen werden 7 jaar i.g.v. fraude 30
31
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden
Onderzoekstermijnen (art. 333 WIB’92) Bijkomende termijn: 4 jaar i.g.v. bedrieglijk opzet/oogmerk te schaden Voorafgaande kennisgeving Aanwijzingen Uitz. (vanaf 2017) Onderzoek op vraag buitenlandse staat (DBV of akkoord) Antwoord op deze vraag Geen voorafgaande kennisgeving Belastingplichtige kan alleen inzage krijgen als Buitenlandse staat zich niet verzet 31
32
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Bewaar- en voorleggingsplicht van boeken- en bescheiden (art ter WIB’92) Subject Iedere potentiële belastingplichtige Ongeacht of stukken bijhoudt Object Alle boeken en bescheiden Noodzakelijk om bedrag van de B.I. te bepalen Computergegevens (ook in de ‘cloud’) Bewaarplicht 32
33
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Bewaar- en voorleggingsplicht van boeken- en bescheiden (art ter WIB’92) Modaliteiten Inzage op verzoek Principe: zonder verplaatsing Fiscus mag boeken bijhouden: Noodzakelijk (niet automatisch) voor bepalen belastbare inkomsten (BP/3den) PV binnen 5 dagen (wat meegenomen, redenen meenemen) Ontvangstbewijs Papieren boekhouding (bv. facturen, uittreksels, akten…): afgesloten Elektronisch boekhouding: ook niet afgesloten 33
34
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Verstrekken van inlichtingen (art. 316 WIB) Subject Elke potentiële belastingplichtige Object Alle inlichtingen (> beroepswerkzaamheden) Belastbaar inkomen en verminderingen hierop Geen uitbesteding onderzoek (inlichtingen, geen bewijs) Fiscale relevantie Modaliteiten Passieve medewerkingsplicht Oordeelkundig en gematigd gebruik door administratie Mondeling: geen modaliteiten Schriftelijk: binnen 1 maand (vanaf 3de werkdag volgend op verzending) 34
35
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Toegangsrecht (art. 319 WIB) Subject Nat.Pers. + R.P. die beroepslokalen aanwenden Personen die bij machte zijn toegang te verlenen tot deze ruimten Object Doelgebondenheid, nl. nagaan: Welke activiteit er verricht wordt Belang activiteit Aard en hoeveelheid voorraden Aard en hoeveelheid voorwerpen, installaties en rollend materieel Controle alle boeken en bescheiden Controle geïnformatiseerde boekhouding 35
36
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Toegangsrecht (art. 319 WIB) Object Draagwijdte: Geen recht op huiszoeking Ondergeschikt aan het beroepsgeheim Ondergeschikt aan regels van behoorlijk bestuur Beroepslokaal Activiteit Vermoeden van activiteit Ook tijdelijke beroepslokalen Privéwoning Toestemming overste Toestemming Politierechter 36
37
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Toegangsrecht(art. 319 WIB) Modaliteiten Ambtenaar directe belastingen Aanstellingsbewijs Bijstand expert Tijdens uren dat de werkzaamheid uitgeoefend wordt Particuliere woningen ts. 5 en 21u In lokalen waar de werkzaamheid wordt uitgeoefend Aan belastingplichtige zelf gevraagd (uitz. Rb. Leuven) 37
38
I. Taxatieprocedure Titel
Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. belastingplichtigen Het houden van verplichte boekhoudkundige stukken (art. 320 WIB) Subject Vrije beroepen, ambten en posten Ter vrijwaring van beroepsgeheim Object Ontvangstbewijsboekje Dagboek 38
39
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Aanwenden resultaten onderzoek belastingplichtige Inlichtingen van derden uit de privésector Inlichtingen m.b.t. bepaalde personen Inlichtingen m.b.t. groep personen Inlichtingen van derden die afhangen van de staat Andere informatie van derden Klikbrieven Inlichtingen van andere administraties Inlichtingen van buitenlandse administraties 39
40
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Subject Alle natuurlijke of rechtspersonen Geen enkele band of hoedanigheid vereist Beperkingen door administratie (misbruik mogelijk) Verrichtingen waarbij belastingplichtige betrokken is Of dergelijke relatie kan vermoed worden Object Inlichtingen en attesten getuigenverhoor 40
41
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Object Inlichtingen en attesten Gelijk welke ambtenaar Met het oog op de juiste belastingheffing Bepaalde belastingplichtige Identiteit van belastingplichtige weergegeven (gevaar: beroepsgeheim) Effectief belastingplichtig Inlichtingen: schriftelijk/mondeling (geen getuigenverhoor) Termijn te bepalen door administratie Attesten 41
42
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. bepaalde persoon (322 WIB) Object Getuigenverhoor Uitzonderlijk karakter Ambtenaar met graad hoger dan adviseur Strikte procedure Met het oog op de juiste belastingheffing Sancties Administratieve boete Strafrechtelijke sanctie igv getuigenverhoor 42
43
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. niet men name genoemde personen (323 WIB) Subject Natuurlijke en rechtspersonen Professionele band Personen die bij deze activiteit betrokken zijn Object Administratie: gelijk welke ambtenaar Overlegging inlichtingen Inlichtingen m.b.t. professionele verrichtingen Vorderen: fiscale relevantie vereist 43
44
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden uit de privé m.b.t. niet men name genoemde personen Voorlegging computergegevens (art. 323bis WIB) Artikel 315bis ook van toepassing Juistheid mag ook bij derden nagegaan worden (art. 324 WIB) Inzagerecht bij derden Prima facie Vermoeden dat inlichtingen onjuist zijn 44
45
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden die afhangen van de staat ( WIB) Subject Bestuursdiensten van de Staat Openbare instellingen en organismen Uitzonderingen: NIS en Economisch en Sociaal instituut voor de middenstand Openbare kredietinstellingen Bijzondere vereisten Medische gegevens bij staat: onderzoek nationale orde Inzage griffie: Machtiging Openbaar Ministerie(belangenafweging) 45
46
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Inlichtingen van derden die afhangen van de staat ( WIB) Object Alle in hun bezit zijnde inlichtingen te verstrekken Inzage verlenen van alle stukken, akten en registers Alle inlichtingen, afschriften en uittreksels laten nemen Niet noodzakelijk betrekking op specifieke belastingplichtige Beperkingen: Fiscale relevantie Stukken die op ogenblik aanvraag in het bezit zijn 46
47
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Andere informatie van derden Spontane mededelingen Kansspelcommissie Cel Financiële informatieverwerking Openbaar Ministerie Rechtbank en hoven waar strafzaak aanhangig is Aanwijzingen van fraude 47
48
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Andere informatie van derden Klikbrieven Rechtstreeks op informatie hieruit: onrechtmatig Aanleiding voor eigen onderzoek: rechtmatig Klikker zelf onrechtmatig bekomen: rechtmatig Overheid zelf misdrijf: onrechtmatig Niet na te gaan of rechtmatig te bekomen: onrechtmatig 48
49
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 49
Uitwisseling tussen administraties Universele aanwending onderzoeksresultaten Nieuw artikel 336 WIB92 universele fiscale gegevensuitwisseling geen fiscale superdatabank wel aangekondigd Parl.Vr., 11 januari 2010 geen enig belastingdossier wel mogelijkheid tot uitwisseling van gegevens op verzoek, spontaan en automatisch privacybescherming enkel uitwisseling van toereikende, ter zake dienende en niet overmatige gegevens functioneel belang is vereist bij het opvragen 49
50
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 50
Uitwisseling tussen administraties Uitbreiding van het fiscaal onderzoek tot andere belastingen Nieuw artikel 335 WIB92 Uitbreiding van het fiscaal onderzoek voor andere belastingen subsidiariteit is niet meer noodzakelijk Regelmatig belast met onderzoek van een belasting >< regelmatig belast met een controle of onderzoek Invoeren weg van de minst belaste weerstand op vlak fiscale controle? Quid rechtsbescherming en gelijkheidsbeginsel? Privacybescherming Enkel opvragen van toereikende, ter zake dienende en niet overmatige gegevens Functioneel belang is vereist bij het opvragen 50
51
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 51
Uitwisseling tussen administraties (art. 338 WIB) Uitwisseling van inlichtingen met buitenlandse belastingadministraties Uitwisseling van informatie tussen hoofdbesturen (uitz. FR-BE-LUX) Interne beperkingen blijven gelden Weigering: Bedrijfs-, beroepsgeheim,… Op verzoek Periodiek automatisch (vb. ORI) Automatisch: Vanaf 2017 ook Rulings en transferpricingafspraken. Gelijktijdige controles Beroepsgeheim blijft gelden. 51
52
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Systeem: Belastingheffing op inkomsten uit spaartegoeden in woonstaat Automatische gegevensuitwisseling van bronstaat aan woonstaat Uitz. Bankgeheim: bronheffing België, Luxemburg, Oostenrijk Voorwerp: Interesten 52
53
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Uitbreiding 2014 (2014/48/EU): Uitbreiding personeel toepassingsgebied: uiteindelijke gerechtigde Doorkijkbenadering: betaling door banken aan juridische constructies buiten de EU die aldaar niet daadwerkelijk worden belast, worden geacht gedaan te zijn aan een natuurlijke persoon , inwoner van een lidstaat die beschouwd wordt als begunstigde van de constructie. Constructies opgesomd in indicatieve lijst (Bv. Delaware LLC, Nieuw-Zeeland Trust, Bahama’s Trust en Foundation,…) Uitbetalende instantie bij ontvangst: verruiming Tussenstructuren gevestigd in EU (indicatieve lijst: België: Burgerlijke maatschap en in België beheerde trusts of soortgelijke constructies naar vreemd recht. 53
54
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) Uitbreiding 2014 (2014/48/EU): Uitbreiding materieel toepassingsgebied: Gestructureerde producten: alle effecten die de kenmerken van een schuldvordering hebben (niet-risicodragende kapitaalplaatsingen) Collectieve beleggingsinstellingen: Ook EU-beleggingsinstellingen zonder Europees paspoort Levensverzekeringen: de overeenkomst "een gegarandeerd rendement aan inkomsten behelst" (denk aan zgn. tak 21-verzekeringen), of de "feitelijke prestatie" van de levensverzekeringsovereenkomst voor meer dan 40 % gelinkt is aan interestinkomsten. Opbrengst = surplus boven betaalde premie. Uitkeringen door de verzekeraar uitsluitend verricht ingevolge een overlijden, handicap of ziekte worden voor de toepassing van de gewijzigde Spaarrichtlijn niet beschouwd als opbrengst van een levensverzekeringscontract. 54
55
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Spaarrichtlijn (2003/48/EU) 1/1/2016: intrekking (2015/2060/EU) Overbodig gelet op verruimde bijstandsrichtlijn en CRS Gegevens verzameld tot 1/1/2016 moeten nog uitgewisseld worden Luxemburg: gegevens m.b.t. I 2015 aan België meedelen; verrekening woonstaatheffing Oostenrijk: richtlijn jaar langer geldig ook voor 2016 woonstaatheffing 55
56
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Bijstandsrichtlijn (2011/16/EU) Automatische gegevensuitwisseling: Arbeidsinkomen Directiehonoraria Levensverzekeringsproducten Pensioenen Eigendom van en inkomsten uit onroerend goed Voor inkomen vanaf 1 januari 2014, eerste uitwisseling juni 2015 Uitbreiding (2014/107/EU) met: Interesten Dividenden Rekeningtegoeden Meerwaarden op de overdracht van financiële vaste activa Toepassing vanaf 1 januari 2016, Oostenrijk vanaf 1 januari 2017 Natuurlijke personen, rechtspersonen en entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid 56
57
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling FATCA (VS) VS FATCA-Wetgeving Aanvankelijk voornemen: buitenlandse financiële instellingen verplichting om rechtstreeks informatie over te maken aan IRS, zo niet Amerikaanse bronheffing van 30% Uiteindelijk Intergouvernementele akkoorden Type 1: financiële instellingen – nationale fiscale administraties - IRS Type 2: financiële instellingen - IRS 57
58
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling FATCA (VS) FATCA-akkoord België-VS 23/04/2014 Type 1 – akkoord Welke instellingen: Belgische financiële instellingen (uitz. Overheidsorganen, internationale organisaties, NBB, en bepaalde instellingen die ‘deemed compliant’ geacht worden. Voorwerp: ‘financial accounts’ aangehouden door ‘US persons’ of ‘US owned foreign entities’. (inkomsten, rekeninggegevens, rekeningtegoeden) Banken wordt identificatieplicht opgelegd. Jaarlijkse uitwisseling Gevolg: financiële instellingen worden als ‘deemed compliant’ met FATCA beschouwd, waardoor geen inhouding van de bronheffing zal gebeuren. Geen wederkerigheid 58
59
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Common reporting standard – CRS (OESO) In navolging FATCA-reglementering 06/05/2014 verklaring 47 landen m.b.t. automatische uitwisseling gegevens op wederzijdse basis (ook Zwitserland), en dit op basis van unieke standaard of Common reporting standard. 2 onderdelen: Modelovereenkomst met regels voor uitwisseling van informatie tussen bevoegde overheden CRS waarin rapporterings- en due-dilligence verplichtingen van toepassing op financiële instellingen opgenomen zijn. Voorwerp gegevensuitwisseling: Identiteit rekeninghouder Rekeninggegevens (nummer) Tegoeden en opbrengsten (Rente, dividenden, opbrengsten verkoop, etc.. Gegevens m.b.t. verzekering 59
60
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Common reporting standard – CRS (OESO) Uitwisseling vanaf 2017 door: Anguilla, Argentinië, Barbados, België, Bermuda, Britisch Virgin Islands, Cayman Islands, Chili, Colombia, Kroatië, Curaçao, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Dominicaanse republiek, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Gibraltar, Griekenland, Guernsey, Hongarije, IJsland, India, Ierland, Isle of Man, Jersey, Zuid-Korea, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Mauritius, Mexico, Montserrat, Nederland, Niue, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Seychellen, Slovakije, Spanje, Trinidad en Tobago, Turks en Caicos eilanden, Verenigd Koninkrijk, Uruguay, Zuid-Afrika, Zweden. Uitwisseling vanaf 2018 door: Albanië, Andorra, Antigua en Barbuda, Aruba, Australië, De Bahama’s, Belize, Bulgarije, Brazilië, Brunei, Canada, China, Costa Rica, Grenada, Hong Kong, Indonesië, Israël, Japan, Marshall eilanden, Macao, Maleisië, Monaco, Nieuw-Zeeland, Panama, Qatar, Rusland, Sint Kitts en Nevis, Sint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Samoa, Saudi Arabië, Singapore, Sint Maarten, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Zwitserland Nog geen gegevensuitwisseling: Bahrain, Cook Islands, Nauru, Vanuatu 60
61
I. Taxatieprocedure Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden
Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Internationale gegevensuitwisseling Implementatie in Belgische wetgeving Wetsontwerp tot implementatie FATCA, CRS en bijstandsrichtlijn Verplichtingen rapporterende financiële instellingen: Identificatie en controle van de rekeningen en houders; Automatische en elektronische rapportering aan de belastingadministratie uiterlijk 6 maanden na het kalenderjaar waarop zij betrekking hebben; Bewaarplicht Controle op deze bestanden door FOD Financiën Wettelijk kader FATCA Regering: FATCA-akkoord is geen verdrag, dus geen instemming parlement Raad van State: wel verdrag, dus instemming parlement. Inwerkingtreding: FATCA + Richtlijn: 10 dagen na publicatie Richtlijn: eerste mededeling I 2016 CRS: KB met lijst afhankelijk van betrokken land 61
62
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 62
Beroepsgeheim (334 WIB) Object Eigen belastingplicht: niet Belastingplicht derden: wel Subject Geheimhoudingsplicht – discretieplicht Beoordeling Tuchtoverheid Oordeel is doorslaggevend (ev. procedure bij rechtbank) Gn. tuchtoverheid Administratie oordeelt zelf (ev. procedure bij rechtbank) 62
63
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 63
Bankgeheim Artikel 318 WIB92 Ingevoerd bij Wet 08/08/1980 Versoepeling K.B. 31/12/1996 Verbod voor fiscus om onderzoek te voeren naar klanten bankinstellingen. Absoluut beginsel: - bescherming - nietigheid bewijsmateriaal + aanslag - aansprakelijkheid financiële instelling 63
64
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Definitie? - W.I.B. geen definitie - Minister van Financiën: ‘alle instellingen die openbare geldmiddelen aantrekken’ = privé + publieke financiële instellingen - Instellingen in Wet van 22 maart 1993 op statuut en toezicht op kredietinstellingen → Cass. 19 maart 2007: te beperkt meer dan alleen strikte financiële verrichtingen. 64
65
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: de Belgische banken en spaarkassen de Belgische kredietinstellingen, leningmaatschappijen, hypotheekmaatschappijen en kapitalisatieondernemingen, de Deposito en consignatiekas en het Bestuur der postchecks de Belgische vennootschappen die de financiering van verkopen op afbetaling ten doel hebben de Belgische ondernemingen en particulieren die zich met wisselverrichtingen inlaten de Belgische inrichtingen van buitenlandse ondernemingen, gelijkaardig aan die welke hiervoor zijn vermeld. 65
66
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: 6. Kredietkaartmaatschappijen: bv. Proton-kaarten Minister van Financiën ( V & A, Kamer, , nr. 39, p. 5128) 7. Verzekeringsmaatschappijen Indien financiële activiteiten 66
67
‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden Bankgeheim ‘bank, wissel, krediet en spaarinstellingen’ Comm. I.B. nr. 318/4: Leasingmaatschappijen. - Probleem: wie licht optie? Fiscus wenst te belasten als: voordeel alle aard abnormaal en goedgunstig voordeel 67
68
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 68
Bankgeheim ‘cliënten’ Uitgesloten: andere derden waarmee instelling al dan niet commerciële relaties heeft bv: leveranciers personeel Indien tevens cliënt: bankgeheim i.h. kader van statuut van de aangezocht instelling. 68
69
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 69
Bankgeheim niet voor eigen belastingplicht bank - boekenonderzoek - vraag om inlichtingen 69
70
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 70
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De taxatieprocedure De geschillenprocedure De invordering van de belasting 70
71
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 71
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De taxatieprocedure Vraag om inlichtingen: Toestaan Weigeren Aanwijzingen belastingontduiking /voorbereiding indiciaire taxatie/vraag uit het buitenland Vraag aan centraal bankregister Vraag o.b.v. identiteit rekeninghouder Vraag o.b.v. rekeningnummer (2017) Wie kan vragen: alle belastingen (BTW, registratierechten, ...), het Parket, Ministerie, de (onderzoeks-)rechter, de witwascel en de notarissen 71
72
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 72
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De geschillenprocedure Principe: Geen bankgeheim Voorwaarden: Grondvoorwaarden: a) onderzoek naar het bezwaarschrift b) enkel inlichtingen die nuttig kunnen zijn c) slechts instellingen die schuldenaar of schuldeiser zijn van de belastingplichtige d) financiële instellingen leggen in de praktijk vraag voor aan cliënt 72
73
I. Taxatieprocedure Titel Onderzoeksbevoegdheden t.a.v. derden 73
Bankgeheim Uitzonderingen op het bankgeheim op drie niveau’s : De invorderingsprocedure Principe: Geen bankgeheim 73
74
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 74 Aangifte
Schriftelijke bewijzen Vermoedens 74
75
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 75
Schriftelijke bewijzen Boekhouding Juridische akten Niet-tegenstelbaarheid van bepaalde overdrachten: 344§2 W.I.B.92 Anti-misbruikbepaling: 344§1 W.I.B.92 Simulatie 75
76
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie
Niet-tegenstelbaarheid van bepaalde overdrachten: 344§2 W.I.B.92 Overdrachten van aandelen, obligaties, vorderingen, edm. aan in het buitenland gevestigde personen met een aanzienlijk gunstiger belastingregime zijn niet tegenstelbaar aan de belastingadministratie, tenzij de belastingplichtige aantoont dat de handeling aan de rechtmatige financiële en economische behoefte voldoet. Bv. overdracht van handelsmerk aan een in het buitenland gevestigde holdingvennootschap die onderworpen is aan belastingregime dat afwijkt van het gemeen recht, is niet tegenstelbaar aan de Belgische fiscus, tenzij rechtmatige financiële en economische behoefte aangetoond wordt. 76
77
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie
Antimisbruikbepaling: 344§1 W.I.B.92 Belastingontwijking ≠ fraude : niet-tegenstelbaarheid juridische kwalificatie: moeilijk werkbaar 2012-… (vanaf aanslagjaar 2013): niet-tegenstelbaarheid rechtshandeling Rechtshandelingen niet-tegenstelbaar aan de administratie wanneer de administratie fiscaal-misbruik kan aantonen. Fiscaal misbruik: Verrichtingen in strijd met de doelstellingen van de wetgever Belastingplichtige moet dan bewijzen dat handeling ingegeven is door andere motieven dan het ontwijken van inkomstenbelastingen, door rechtmatige financiële en economische behoefte Gevolg: administratie kan handeling negeren. 77
78
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie Simulatie 78
Belastingontduiking = fraude Partijen respecteren zelf niet alle rechtsgevolgen Fiscus moet werkelijkheid bewijzen. Bv. liquidatie om reserves voordelig te kunnen uitkeren, waarna de activiteit door een verwante vennootschap wordt verder gezet. 78
79
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 79
Schriftelijke bewijzen Individuele schriftelijke akkoorden met de administratie Feitenkwesties (openbaar orde karakter fiscaal recht) Akkoord slechts voor de toekomst gewijzigd Rulings Voor toekomst bindend (5 jaar) Processen verbaal Geldt tot bewijs van tegendeel Ter bepaling van het bestaan en het bedrag van de belastingschuld 79
80
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 80 Vermoedens
Feitelijke vermoedens Wettelijke vermoedens Tekenen en indiciën Vergelijking met drie gelijksoortige belastingplichtigen Fiscaal neutrale reorganisaties Bewijswaarde van de aangifte Bewijswaarde van de jaarrekeningen Forfaitaire raming van de inkomstenbelastingen Ambtshalve aanslag 80
81
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 81 Vermoedens
Feitelijke vermoedens Vermoeden op zekere en vaststaande feiten Geen vermoeden op vermoeden (zwarte boekhouding?) 81
82
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 82 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Tekenen en indiciën (art. 341 W.I.B.92) Indiciaire afrekening (berekening uitgaven > aangegeven inkomsten) Fiscus bewijslast indiciair tekort Niet uitgaan van vermoedens Kosten voor beleggingen, investeringen en belangrijke aankopen Periode Tegenbewijs Inkomsten Vroegere inkomsten Giften en leningen van verwanten Verkoop van financiële instrumenten Uitgaven Belastingverhoging 82
83
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 83 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Vergelijking drie soortgelijke belastingplichtigen (342 §1 WIB) Gebrek aan bewijskrachtige gegevens Boekhouding geen samenhangend geheel waarbij inkomsten met voldoende zekerheid kunnen worden bepaald. Drie vergelijkbare belastingplichtigen Soortgelijk ≠ identiek Ondernemingen van eenzelfde soort of objectief vergelijkbare activiteit a.d.h.v. relevante vergelijkingspunten Vaststelling van belastbare grondslag Kostprijs aankopen x brutowinstpercentages van 3 soortgelijke BP – niet-betwiste beroepsuitgaven Nettowinsten: normale winst of baat van soortgelijke belastingplichtigen Tegenbewijs belastingplichtige 83
84
I. Taxatieprocedure Titel Bewijsmiddelen administratie 84 Vermoedens
Wettelijke vermoedens Forfaitaire raming van grondslagen of beroepskosten (342 WIB) Forfaitaire grondslag: beroepsgroep Forfaitaire beroepskost: beroepsgroep Minimumwinst buitenlandse onderneming (§2) Geen bewijskrachtige gegevens voorhanden Minstens €: Art. 182 §1 - §2 KB/WIB Minimumwinst binnenlandse ondernemingen en beoefenaars vrije beroepen (§3) Laattijdige of ontbrekende aangifte Zomerakkoord: Ondernemingen in Venn.B/BNI (§4) Koning kan minimum belastbare winst verhogen ( €?) Koning kan ook verhogen bij herhaalde inbreuken In principe vanaf 1/1/2018 84
85
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 85 Rectificatieprocedure
De aanslag van ambtswege De aanslag Aanslag/biljet Aanslagtermijn 85
86
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 86
Rectificatieprocedure 346 WIB’92 Toepassingsgebied Regelmatige en tijdige aangifte Elke wijziging van deze aangifte Motiveringsplicht 3 ledig: reden, bedrag en andere gegevens, wijze van vaststelling Duidelijk en doelgebonden Ab initio Juist Vergelijkingsmethode: bijkomende motivering 86
87
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 87 Rectificatieprocedure
Vormvoorschriften bericht van wijziging Ondertekend en aangetekend verzonden Antwoordtermijn: 1 maand van 3de werkdag na verzending = wachttermijn Antwoord belastingplichtige Antwoorden binnen termijn: (administratie bereiken?) Schriftelijk Akkoord/niet akkoord Kennisgeving beslissing tot taxatie Uiterlijk dag taxatie Redenen niet akkoord met BP Schriftelijk, niet langer aangetekend, maar per brief of aangetekend 87
88
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 88
Aanslag van ambtswege (art. 351 WIB’92) Gevolgen Vestigen op belastbare inkomens die ze kan vermoeden Bewijsmiddelen: gemeen recht + wettelijke Omkering bewijslast Toepassingsvoorwaarden Geen of laattijdige aangifte Gebrekkige aangifte Boeken en bescheiden niet voorleggen Gevraagde inlichtingen niet verstrekken Niet antwoorden op bericht van wijziging 88
89
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure 89 Aanslag van ambtswege
Voorafgaande kennisgeving Motiveringsplicht Repliek belastingplichtige Binnen 1 maand vanaf derde dag na verzending Wachttermijn Weerlegging: Bewijs exacte bedrag (inkomsten en uitgaven) Willekeur rechtsgrond Kennisgeving beslissing tot taxatie Ten laatste bij vestiging aanslag Gemotiveerd Schriftelijk, niet langer aangetekend, maar per brief of aangetekend 89
90
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Gewone aanslagtermijn
Buitengewone aanslagtermijn 3 jaar 3 + 4 jaar 3 jaar + 6 maanden Bijzondere aanslagtermijnen Nieuwe aanslag Subsidiaire aanslag Uitzonderlijke aanslagtermijn Voorheffingen Buitenlandse informatie Rechtsvordering Bewijskrachtige gegevens 90
91
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen
Belastbaar tijdperk: jaar waarin inkomen behaald Aanslagjaar: IB: BT + 1 ORV: BT = aanslagjaar Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 91
92
Gewone aanslagtermijn
Titel I. Taxatieprocedure Aanslagtermijnen Gewone aanslagtermijn (art, 353 WIB’92) 30 juni volgend op aanslagjaar Min. 6 maanden vanaf ontvangst aangifte (reden: soms te weinig tijd voor fiscus) Vb. Aanslagjaar 2018: uiterlijk 30/06/2019 Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 92
93
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen
Buitengewone aanslagtermijn (354 1ste lid W.I.B.’92) 3 jaar Geen – laattijdige aangifte/te weinig aangegeven/ambtshalve aanslag/Boete Vanaf 1 januari van aanslagjaar Vb.: AJ 2018 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 93
94
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen
Buitengewone aanslagtermijn (354 2de lid W.I.B.’92) 3 + 4 jaar Bedrieglijk opzet/oogmerk om te schaden Voorafgaande vaststelling niet vereist Vb.: AJ 2018 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Fraude 31/12/2023 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 Buitengewone aanslagtermijn 31/12/2019 94
95
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Buitengewone aanslagtermijn
3 jaar + max. 6 maanden (artikel 354 3de lid W.I.B’92) Onderzoek bezwaar: nieuwe belastbare materie: aanvullende aanslag Vb.: AJ 2018 tot Belastbaar tijdperk: 2016 Aanslagjaar 2017 Aanslagtermijn 1/1/2016 31/12/2016 31/12/2017 Gewone aanslagtermijn 30/06/2018 Buitengewone aanslagtermijn Onderzoek bezwaar 30/06/2020 Buitengewone aanslagtermijn Fraude 31/12/2023 Buitengewone aanslagtermijn Niet-aangifte 31/12/2019 95
96
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Nieuwe aanslag (art, 355 W.I.B.’92) Nietigverklaring i.h.k.v. bezwaar Andere reden dat miskenning vervaltermijn Verplichting Binnen 3 maanden vanaf ogenblik dat niet meer voor rechter kan worden gebracht Beslissing 28/10/ werkdagen: 2/11/ maanden: 2/2/ maanden: 2/5/16 Dezelfde belastingschuldige Dezelfde belastingelementen 96
97
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Subsidiaire aanslag (art. 356 W.I.B’92) Nietigverklaring voor Rechtbank Andere reden dat miskenning vervaltermijn (willekeurige taxaties?) 6 maanden na tussenvonnis/arrest subsidiaire aanslag voor te leggen aan Rb. Dezelfde belastingschuldige Dezelfde belastingelementen Rechtbank beoordeelt/bekrachtig in uitspraak 97
98
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Uitzonderlijke aanslagtermijn Voorheffingen (art ° W.I.B.92) Niet naleven voorschriften roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing 5 jaar voorafgaand aan vaststellingen Vestigen binnen 12 maanden na vaststelling 5 jaar 12 maanden 1/1/2011 Kennisname: 16/12/2016 16/12/2017 98
99
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagtermijnen Bijzondere aanslagtermijnen
Uitzonderlijke aanslagtermijn Buitenlandse informatie (art ° W.I.B’92) Op basis dubbelbelastingsverdrag inlichtingen uit het buitenland (DBV – CRS – bijstandsrichlijnen - …) Controle wijst uit dat belastbare inkomsten in België niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand aan het jaar waarin de Belgische administratie in kennis wordt 7 jaar i.g.v. fraude Vestigen binnen 24 maand vanaf kennisname 7 jaar 5 jaar 24 maanden 1/1/2009 1/1/2011 16/12/2016 16/12/2018 99
100
I. Taxatieprocedure Titel Aanslagprocedure Aanslagtermijnen
Bijzondere aanslagtermijnen Uitzonderlijke aanslagtermijn Rechtsvordering (art ° W.I.B.’92) Rechtsvordering wijst uit (≠ niet bewijzen) dat inkomsten niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand aan het instellen van de vordering Vestigen binnen 12 maanden nadat beslissing kracht van gewijsde krijgt Bewijskrachtige gegevens (art ° W.I.B.’92) Bewijskrachtige gegevens wijzen uit dat belastbare inkomsten in niet werden aangegeven 5 jaar voorafgaand het jaar waarin de administratie kennis krijgt Vestigen binnen 12 maand vanaf kennisname 100
101
II. Sancties
102
II. Sancties Titel Belastingverhoging: 10 – 200 % (art. 444 W.I.B.92)
Geldboete: 50 – € (art. 445 W.I.B.92) Aanslag geheime commissielonen Venn. B.: (300 % 100% (art. 219 W.I.B.92)) (zomerakkoord: vanaf AJ 2021 verdwijnt aftrekbaarheid) 102
103
II. Sancties Titel 225 KB/WIB 103
De schaal van de belastingverhogingen bij niet-aangifte, andere dan inzake roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing, wordt als volgt vastgesteld: Aard van de overtredingen Verhogingen A. Niet-aangifte te wijten aan omstandigheden onafhankelijk van de wil van de belastingplichtige: Nihil B. Niet-aangifte zonder het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding (zonder inachtneming van de in A vermelde gevallen van niet-aangifte): 10 pct - 2e overtreding: 20 pct - 3e overtreding: 30 pct Vanaf de 4e overtreding worden de overtredingen van deze aard bij C ingedeeld en als zodanig bestraft. C. Niet-aangifte met het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding: 50 pct - 2e overtreding: 100 pct - 3e overtreding en volgende overtredingen: 200 pct D. Niet-aangifte gepaard gaande met ofwel onjuistheid of verzwijging door valsheid of gebruik van valse stukken tijdens de verificatie van de belastingtoestand, ofwel met een omkoping of een poging tot omkopen van ambtenaren: in alle gevallen: 200 pct 103
104
II. Sancties Titel 226 KB/WIB 104
De schaal van de belastingverhogingen bij onvolledige of onjuiste aangifte, andere dan inzake roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing, wordt als volgt vastgesteld: Aard van de overtredingen Verhogingen A. Onvolledig of onjuiste aangifte te wijten aan omstandigheden onafhankelijk van de wil van de belastingplichtige: Nihil B. Onvolledige of onjuiste aangifte zonder het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding (zonder inachtneming van de in A vermelde gevallen): 10 pct - 2e overtreding: 20 pct - 3e overtreding: 30 pct Vanaf de 4e overtreding worden de overtredingen van deze aard bij C ingedeeld en als zodanig bestraft. C. Onvolledige of onjuiste aangifte met het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding: 50 pct - 2e overtreding: 100 pct - 3e overtreding en volgende overtredingen: 200 pct D. Onvolledige of onjuiste aangifte gepaard gaande met valsheid of gebruik van valse stukken of met een omkoping of een poging tot omkopen van ambtenaren: in alle gevallen: 200 pct 104
105
II. Sancties Titel 227 KB/WIB 105
De schaal van de belastingverhogingen bij onvolledige of onjuiste aangifte, andere dan inzake roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing, wordt als volgt vastgesteld: Aard van de overtredingen Verhogingen A. Onvolledig of onjuiste aangifte te wijten aan omstandigheden onafhankelijk van de wil van de belastingplichtige: Nihil B. Onvolledige of onjuiste aangifte zonder het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding (zonder inachtneming van de in A vermelde gevallen): 10 pct - 2e overtreding: 20 pct - 3e overtreding: 30 pct Vanaf de 4e overtreding worden de overtredingen van deze aard bij C ingedeeld en als zodanig bestraft. C. Onvolledige of onjuiste aangifte met het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding: 50 pct - 2e overtreding: 100 pct - 3e overtreding en volgende overtredingen: 200 pct D. Onvolledige of onjuiste aangifte gepaard gaande met valsheid of gebruik van valse stukken of met een omkoping of een poging tot omkopen van ambtenaren: in alle gevallen: 200 pct 105
106
II. Sancties Titel 228 KB/WIB 106
De schaal van de belastingverhogingen bij niet-aangifte of bij onvolledige of onjuiste aangifte inzake roerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing, gepaard gaande met niet-betaling of ontoereikende betaling van de voormelde voorheffingen, wordt als volgt vastgesteld: Aard van de overtredingen Verhogingen A. Overtreding te wijten aan omstandigheden onafhankelijk van de wil van de belastingschuldige: Nihil B. Overtreding zonder het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding: Nihil - 2e overtreding: 10 pct - 3e overtreding: 20 pct - 4e en 5e overtreding: 30 pct Vanaf de 6e overtreding worden de overtredingen van deze aard bij C ingedeeld en als zodanig bestraft. C. Overtreding met het opzet de belasting te ontduiken: - 1e overtreding: 50 pct - 2e en 3e overtreding: 75 pct - 4e en 5e overtreding: 100 pct - 6e en 7e overtreding: 150 pct - 8e overtreding en volgende overtredingen: 200 pct D. Overtreding gepaard gaande met valsheid of gebruik van valse stukken of met een omkoping of een poging tot omkopen van ambtenaren: in alle gevallen: 200 pct 106
107
III. Geschillenprocedure
108
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Bezwaarprocedure Ambtshalve ontheffing Fiscale bemiddeling/ombudsman Gerechtelijke geschillenprocedure 108
109
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Bezwaarprocedure (art. 366 ev. WIB’92) Bezwaargerechtigden Voorwerp Wijze van bezwaar Schriftelijk Taal Gemotiveerd Ondertekend Elektronisch: fax/ (bij twijfel afzender: schriftelijke bevestiging) Sedert ook via MyMinfinPro. Mandaat ‘Geschillen’ vereist. 109
110
III. Geschillenprocedure
Titel Bezwaarprocedure Termijn: 6 maanden (art. 371 WIB’92) Aanvang (3de werkdag na verzending/kennisname/inning) De derde werkdag volgend op : de datum van de verzending van het aanslagbiljet de kennisgeving van de aanslag de datum van de inning op een andere wijze dan per kohier ! Termijn begint pas te lopen, als wet openbaarheid van bestuur wordt gerespecteerd Einde (verzending) Beginsel : bezwaar moet voor het verstrijken van de termijn bij de administratie (art de lid WIB’92: bij aangetekend shrijven: datum indiening) Min. v. Fin. (P. Vb) : bezwaar is tijdig wanneer het werd verstuurd voor het verstrijken van de bezwaartermijn, maar pas na het verstrijken bij de administratie toekomt Termijn wordt verlengd indien hij vervalt tijdens het weekend of op een feestdag Bezwaartermijn kan worden verlengd wegens overmacht 110
111
III. Geschillenprocedure
Titel Bezwaarprocedure Plaats en indiening van het bezwaar Bezwaar wordt ingediend bij de Adviseur-Generaal Indien deze niet territoriaal is bevoegd, dan moet hij bezwaar doorsturen (art. 366 WIB) Hoor- en inzagerecht Inzagerecht kan altijd worden gevraagd ( WOB 11/04/1994) Bestuursdocument (art. 4) Hoorrecht is enkel voorzien indien dit in het bezwaar wordt gevraagd ( art. 374 WIB92 ) Relevantie? 111
112
III. Geschillenprocedure
Titel Bezwaarprocedure Aanvulling Zolang geen beslissing, kan bezwaar aangevuld worden. (art. 372 WIB) Beslissing van de Adviseur-Generaal(art. 375 WIB) Beslist als administratieve overheid (ABB: bv. onafh. & onpartijdig) Verbod op compensatie (art. 375 WIB): tussen rechtmatige ontheffing een vastgestelde ontoereikendheid / substitutie van motieven (HvC 23/03/95): andere redenen 112
113
6 maanden ( niet bindend )
III. Geschillenprocedure Schematisch overzicht bezwaarprocedure Belastbaar tijdperk Aanslagtermijnen Taxatie Bezwaar 6 maanden Beslissing op bezwaar 6 maanden ( niet bindend ) Max 3 – maand vanaf directoriale beslissilng Min 6 – maand vanaf indiening bezwaar Min 9- maand vanaf indiening bezwaar (A.A.) Optioneel : fiscale bemiddeling 113 113
114
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Ambtshalve ontheffing (art. 376 WIB’92) Voorheffingen en voorafbetalingen Overbelasting die volgt uit Materiële vergissing Dubbele belasting Nieuwe feiten of bescheiden 5 jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin belasting is gevestigd Niet reeds bezwaar aangetekend Laattijdig bezwaar wel als verzoek tot ambtshalve ontheffing aanzien Procedure voor de Adviseur-Generaal Wijze: Sedert ook via MyMinfinPro. Mandaat ‘Geschillen’ vereist. 114
115
III. Geschillenprocedure
Titel Administratief beroep Ambtshalve ontheffing (art. 376 WIB’92) Materiële vergissing (Brussel 26 mei 2016) Een belastingplichtige maakt in zijn aangifte personenbelasting voor aanslagjaar 2008 geen melding van zijn overgedragen beroepsverliezen van vorige belastbare tijdperken. Hij beweert dat dit te wijten is aan een materiële vergissing en vraagt daarom een ambtshalve ontheffing (in de zin van art. 376, § 1 WIB 1992). Het hof wijst erop dat de belastingplichtige sinds aanslagjaar 2000 de verrekening van overgedragen beroepsverliezen elk jaar in zijn aangifte heeft gevraagd. Bovendien heeft de Administratie zelf deze verliezen vermeld op het drukwerk 328 N (waarop zij de beroepsverliezen van natuurlijke personen bijhoudt), zoals dat blijkt uit haar bericht van wijziging voor aanslagjaar 2009 (waarin zij meldde dat de overgedragen verliezen niet meer in aanmerking kunnen worden genomen voor latere aanslagjaren wegens niet-aangifte ervan voor aanslagjaar 2008). Het hof hecht voorts belang aan het feit dat, zodra hij op de hoogte was van de niet-aangifte van de verliezen (via het voormelde bericht van wijziging), de belastingplichtige zonder uitstel het nodige heeft gedaan om zijn fout recht te zetten. Gelet aldus op deze houding zowel vóór als na het indienen van de aangifte voor aanslagjaar 2008, kan er volgens het hof niet worden getwijfeld aan de intentie van de belastingplichtige om de overgedragen verliezen in rekening te brengen. Bijgevolg kan niet ernstig worden betwist dat hij wel degelijk een fout heeft gemaakt bij het invullen van zijn aangifte. Het hof vindt voor zijn zienswijze bovendien steun in de wet zelf daar waar deze stelt dat vorige beroepsverliezen achtereenvolgens moeten worden afgetrokken van de beroepsinkomsten van elk volgend belastbare tijdperk (art. 78 WIB 1992). Om geldig te zijn, moet de aanrekening van beroepsverliezen dus verplicht gebeuren op elk volgend aanslagjaar vanaf het eerste aanslagjaar volgend op datgene tijdens hetwelk het verlies werd geleden. Een belastingplichtige heeft op dit vlak dus geen keuzemogelijkheid : hij kan zijn fiscale verliesrecuperatie niet uitstellen. Het hof ziet hierin de bevestiging dat er geen enkele juridische interpretatie of beoordeling kan tussenkomen op het vlak van de modaliteiten van de verrekening van overgedragen beroepsverliezen. En dat is volgens het hof in casu des te meer het geval, aangezien de belastingplichtige vertrouwd is met het fiscaal recht (hij is immers actief in de sector van de juridische en fiscale adviesverlening). Het hof staat de ambtshalve ontheffing bijgevolg toe. 115
116
III. Geschillenprocedure
De procedure van ontheffing van ambtswege in de Inkomstenbelastingen Belastbaar tijdperk Aanslagtermijnen Taxatie 1 januari van jaar van inkohiering 31 december van het vijfde jaar na inkohiering Verzoek tot ambtshalve ontheffing Beslissing van de gewestelijk Directeur Vordering in rechte 3 maanden na de beslissing op verzoek Enkel mogelijk voor : Materiële vergissing Dubbele belasting Nieuwe bescheiden of feiten 116
117
III. Geschillenprocedure
Fiscale bemiddeling (art. 376 quinquies WIB) Wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen Uitsluitend van toepassing voor federale belastingen Zowel taxatiegeschillen als invorderingsgeschillen Bijzondere fiscale bemiddelingsdienst werd opgericht Uitsluitend bestaande uit fiscale ambtenaren Ontvankelijkheid van het verzoek tot bemiddeling Verzoek mag niet ongegrond zijn Bemiddeling moet op een concreet dossier betrekking hebben Er moeten reeds stappen zijn ondernomen om tot een akkoord te komen Bemiddeling enkel mogelijk tijdens de administratieve procedure Procedure 117
118
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Toepassingsgebied ratione materiae Afzonderlijk ingevoerd per fiscaal wetboek Art 84quater, 85ter WBTW Art 376quinquies, 399bis, 501bis, 502 WIB Art 2 WIGB Art 219 W Reg Art 141 W Succ Art 202/4 W D Taksen Art 219bis-219quater AWDA Parl Vbr: “alle belastingen waarvoor Fed OH de dienst van de belastingen verzekert” Federale belastingen Oneigenlijke Gewestbelastingen -OV (VLABEL) -Verkeersbelastingen sensu lato?(VLABEL) Aanvullende Gemeentebelasting 118
119
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Toepassingsgebied ratione temporis Basisprincipe: BP voorafgaande poging tot verzoening met administratie BTW: Blijvend meningverschil mbt taxatie Voorafgaand“willig beroep” vanaf proces-verbaal dwangbevel? vooraleer vordering tot deskundige schatting Invordering Betwisting met de ontvanger Zelfs tijdens gerechtelijke procedure IB: Taxatie ontvankelijk bezwaar + (cf protocol: geschil) ≠ verzoek ambtshalve ontheffing 119
120
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Kadastraal inkomen bezwaar tijdens onderhandelingsfase vooraleer proces-verbaal van niet-akkoord MIGB Idem IB Reg. en Succ. R taxatie Voorafgaande onderhandeling minister (informeel) -vooraleer vordering tot controleschatting Invordering Zelfs tijdens gerechtelijke procedure 120
121
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Diverse rechten en taksen idem registr en succ. R Douane en Accijnzen Vanaf regelmatig administratief beroep+vooraleer uitspraak Nationale belastingen en middelen EU Toekenning, weigering vergunning ≠Minnelijke schikking Geen bemiddeling ihkv betwistingen inzake invordering 121
122
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Procedure Aanvraag Facultatief Wie? Belastingplichtige, belastingschuldige Administratie? Schriftelijk (brief, fax, mail) FISCALE BEMIDDELINGSDIENST Koning Albert II-laan 33 bus BRUSSEL Tel.0257/623.60 Fax.0257/980.57 Mondeling 122
123
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling Ontvangstmelding < 5 werkdagen Ontvankelijkheid < 15 werkdagen Aanvraag duidelijk ongegrond Geen voorgaande verzoeningspoging Onderzoek Inwinnen nodige inlichtingen Bevraging betrokken personen Vaststellingen ter plaatse Geen interpretaties/oordelen Bemiddelingsverslag Inter partes 123
124
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Rechtsgevolgen Geen rechtsmiddel Verslag niet bindend Geen aanvullende belastingen, geen ontheffing compensatie Niet openbaar Wat met stukken overhandigd tijdens bemiddeling?
125
III. Geschillenprocedure Titel
Fiscale bemiddeling: Rechtsgevolgen Schorsende werking? (art. 116 §1/1 - §1/2 W. 25 april 2007) Taxatie Voorwerp: schorsing nemen beslissing op bezwaar Vanaf: ontvankelijkheid verzoek bemiddeling Duur: Termijn rechtstreekse vordering voor Rechtbank + 4 maanden (art. 1385undecies 4de lid Ger.W.): (6 m + 4m/9m + 4m) Einde: goedkeuring bemiddelingsverslag FBD/akkoord/verzaking Max. 1 maand voor verstrijken termijn 1385undecies 4de lid Invordering (betwisting met ontvanger) Voorwerp: schorsing uitvoering, beslagen behouden bewarend karakter, derdenbeslagen behouden uitwerking Duur: max. 1 maand Doel: Misbruik door fiscus tegengaan
126
III. Geschillenprocedure
Ombudsman Wet 22 maart 1995 tot instelling van federale ombudsmannen Klachten onderzoeken over het optreden en de werking van de federale administratieve overheden Actiemiddelen Dwingende antwoordtermijnen Vaststellingen ter plaatse + hoorrecht Ontheffing geheimhouding Bijstand deskundige 126
127
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
128
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
De gerechtelijke fase Uniforme procedure voor alle belastingen procedure zowel voor federale, regionale als lokale belastingen REA exclusief bevoegd voor ‘geschillen betreffende de toepassing van de belastingwet’ Alle geschillen over materieel en formeel fiscaal recht Uitz. Invorderingsgeschillen = beslagrechter Ook voor geschillen < euro ! niet alle REA zijn evenwel bevoegd Antwerpen, Bergen, Brussel, Gent, Namen, Eupen, Aarlen, Brugge, Hasselt, Leuven, Namen en Nijvel 128
129
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
proceduregels eerste aanleg inleiden procedure dmv een fiscaal verzoekschrift op tegenspraak ontvankelijkheidsvereisten doorlopen administratief beroep is vereist ! alleen voor wettelijk georganiseerde beroepen inleiding procedure binnen de 3 maanden na de administratieve beslissing ! procedurerecht indien geen administratieve beslissing binnen de 6 of 9 maanden na inleiden administratief beroep Startdatum 3de werkdag na de kennisgeving van de beslissing Respecteren van de Wet openbaarheid van bestuur is noodzakelijk 129
130
IV. Gerechtelijke geschillenprocedure
Procedureregels beroep Beroep is altijd mogelijk, ook voor geschillen beneden de 1860 euro Gemeenrechtelijke regels zijn van toepassing Uitzondering : art 92 WBTW bijzondere consignatieverplichting Procedureregels cassatie Gemeen recht is van toepassing Geen beroep op een advocaat bij cassatie is vereist 130
131
V. Invordering
132
V. Invordering Titel 132 Invordering in de Inkomstenbelasting:
Uitvoerbare titel = het kohier Uitvoerbaarheid in beginsel enkel ten aanzien van de personen die in het kohier zijn vermeld Afwijkingen zijn mogelijk : Algemene rechtsopvolgers ( art. 398 WIB92 ) Nieuwe eigenaar van een onroerende goed ( art. 395 en 396 WIB92 ) Vennoten van een burgerlijke vennootschap ( art. 399 WIB92 ) Gehuwden en wettelijk samenwonenden ( art. 393 WIB92 ) Feitelijke gescheiden echtgenoten ( art. 393 WIB92 ) Invordering BTW, Registratie- en Successierechten Uitvoerbare titel = dwangbevel Invordering bij regionale belastingen Verschilt van belasting tot belasting Invordering bij lokale belastingen Cfr IB 132
133
V. Invordering Titel 133 Betalingstermijn:
Inkomstenbelastingen betaalbaar 2 maanden na verzending aanslagbiljet RV + BV: betaalbaar 15 dagen na toekenning Rechtsbescherming bij invordering Betalingsfaciliteiten Bevoegdheid ontvanger Bevoegdheid rechtbank? Onbeperkt uitstel van invordering ( art. 413octies WIB92, 84quinquies WBTW) Invordering bij betwiste belastingen Bewarende maatregelen zijn mogelijk (409 & 410 WIB) Consignatieverplichting inzake BTW ( art. 92 WBTW ) Bijzondere invorderingswaarborgen Fiscale notificatieverplichting van de notaris Overdracht van een algemeenheid van goederen Overdracht van aandelen van een kasgeldvennootschap Aansprakelijkheid van bestuurders 133
134
V. Invordering Titel 134 Interesten:
Nalatigheidsinteresten bij betaling belasting: Per maand Vanaf eerste dag maand volgend op verstrijken betaaltermijn 7%/jaar (zomerakkoord: vanaf 1/1/2018: 4 -10% cfr. OLO) opgeschort indien geen beslissing op bezwaar binnen 6 maanden retroactieve berekening in geval van fraude Vrijstelling kan gevraagd worden Moratoire interesten bij terugbetaling belasting: 7%/jaar (zomerakkoord: vanaf 1/1/2018: steeds 2% lager dan nalatigheidsinteresten) 134
135
V. Invordering Titel 135 Vervolging: (Aangetekende) herinneringsbrief
Dwangschrift (opdracht gerechtsdeurwaarder) Rechtstreekse vervolging Dwangbevel Uitvoerend beslag op roerende goederen Uitvoerend beslag op onroerende goederen Onrechtstreekse vervolging Vereenvoudigd fiscaal derdenbeslag Verjaring (art. 413 WIB) 5 jaar vanaf ogenblik dat aanslag betaald moet worden 135
136
VI. Structuur FOD Financiën
137
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën Coperfin 2.0 nieuwe structuur /2016 137
138
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (AAII) Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI) Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AADA) Algemene Administratie Thesaurie (AAThes) Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie (AAPD) Autonome diensten: Dienst Fiscale Bemiddeling Dienst Voorafgaande Beslissingen (rulingdienst) Contactpunt Regularisaties 138
139
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Administratie P (Particulieren) Alle dossiers met betrekking tot de personenbelasting van particulieren (loontrekkers, gepensioneerde en bedrijfsleiders). Administratie KMO Alle dossiers van KMO’s (d.i. zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen, verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en btw-eenheden die geen grote onderneming zijn (restcategorie)) inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, btw, alle voorheffingen en speciale en diverse taksen van KMO’s. 139
140
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC) Administratie GO (Grote Ondernemingen) Alle dossiers inzake vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting, btw en diverse andere taksen van grote ondernemingen (met uitzondering van de Duitstaligen) van grote ondernemingen. GO a.d.h.v. 1 van volgende criteria: Groep van ondernemingen (geconsolideerde jaarrekeningen) Specifieke activiteitssector (bv. banken, beursgenoteerde ondernemingen,…) Omvang van de vennootschap (art. 15 W. Venn.) BTW-eenheid 140
141
VI. Structuur FOD Financiën
Titel VI. Structuur FOD Financiën FOD Financiën bestaat voortaan uit: Nieuwe graden Directeur Administrateur-Generaal Gewestelijk-Directeur Adviseur-Generaal E.a. Inspecteur Adviseur Ontvanger Adviseur-Invordering Inspecteur Attaché Fiscaal deskundige Deskundige 141
142
IV. Regularisatie
143
IV. Regulariseren via Contactpunt
Titel IV. Regulariseren via Contactpunt Regularisatie via contactpunt regularisaties EBA : EBA-bis: t.e.m EBA-ter: t.e.m EBA-quater: ? Rechtstreekse regularisatie Bijzondere belastinginspectie Openbaar Ministerie 143
144
V. Regularisatie via Contactpunt
145
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA: (Wet ) 6% of 9% op te repatriëren kapitaal aflopend karakter (éénmalig) 145
146
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-bis: – (wet 27 december 2005) verschuldigde belasting + 10% tariefverhoging oprichting contactpunt regularisatie permanent kader 146
147
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-ter: – (Wet ) Bijsturen EBA-bis Mogelijkheid regularisatie fiscaal verjaard kapitaal aan 35% Voor fiscaal niet verjaarde inkomsten: Gewone fiscale fraude: verschuldigde belasting + 15% tariefverhoging (bv. Inkomsten uit intresten worden getaxeerd a 15% + 15% = 30%) Ernstige en georganiseerde fiscale fraude: verschuldigde belasting + 20% tariefverhoging) Startte op , liep af op 147
148
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Algemeen kader Personeel toepassingsgebied Voorwerp regularisatie Tarief Procedure Uitsluiting Gevolgen 148
149
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Algemeen kader Fiscale en sociale regularisatie Gebaseerd op regularisatieprocedure voor Contactpunt zoals die bestond tot en met 2013 Opnieuw een permanent systeem Opnieuw slechts één keer per belastingplichtige vanaf 2016 Opnieuw voor natuurlijke personen en vennootschappen Opnieuw onderscheid fiscaal verjaard en fiscaal niet verjaard 149
150
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Algemeen kader: verschilpunten Voorwerp regularisatie Geen onderscheid meer tussen “gewone” en “ernstige, al dan niet georganiseerde” fiscale fraude Bewijslastregeling gewijzigd: aangever moet aan de hand van schriftelijk bewijs, desgevallend aangevuld met andere bewijsmiddelen (uitz. eed en getuigen) aantonen dat inkomsten, sommen, BTW-handelingen en fiscaal-verjaarde kapitalen normale belastingregime hebben ondergaan: zoniet belasting Expliciete verwijzing naar inkomsten uit juridische constructies, buitenlandse rekeningen, levensverzekeringen en verzekeringstaks Oplopende tarieven van 2016 tot 2020 150
151
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Algemeen kader: problemen totstandkoming Advies Raad van State: probleem bevoegdheidsverdeling Federale overheid en Gewesten: heffing (PB) kan tot gevolg hebben dat Gewesten opcentiemen niet meer krijgen. Oplossing: onderscheid tussen ‘sommen’ en ‘inkomsten’ Inkomsten: bedragen verstaan die in het jaar waarin zij zijn behaald normaal belastbaar zouden zijn geweest in de inkomstenbelasting. Vanaf 2014 toepassing opcentiemen Gewesten Sommen Geen verrekening woonstaatheffing Onmogelijkheid om te betwisten 151
152
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Personeel toepassingsgebied Natuurlijke personen Rechtspersonen: De aan Venn.B. onderworpen binnenlandse vennootschappen De burgerlijke vennootschappen of verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid De aan rechtspersonenbelasting onderworpen rechtspersonen De aan belasting voor niet-inwoners onderworpen buitenlandse belastingplichtigen Buitenlandse structuren 152
153
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Federale Belastingen Inkomstenbelastingen BTW Federale registratie-, hypotheek- en griffierechten WB diverse rechten en taksen Quid gewestelijke component in IB 153
154
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Geregulariseerde “inkomsten” Inkomsten (van NP of RP) die de aard hebben van inkomsten die normaal aan de inkomstenbelasting worden onderworpen in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen inkomsten die moeten worden aangegeven overeenkomstig art. 5/1 WIB 1992 door een oprichter of een derde begunstigde van een juridische constructie Inkomsten van een in art. 307 §1 2e lid WIB 1992 bedoelde buitenlandse rekening Inkomsten van de in art. 307 §1, 3e lid WIB 1992 bedoelde levensverzekeringsovereenkomsten 154
155
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Geregulariseerde “sommen” sommen en waarden die niet de aard hebben van inkomsten die normaal aan de inkomstenbelasting worden onderworpen in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen maar onder de toepassing vallen van: Het wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, voor zover ze betrekking hebben op niet in art. 3, eerste lid van de bijzondere wet van 16/1/1989 betreffende de financiering van de gemeenschappen en gewesten, vermelde registratierechten Het wetboek der diverse rechten en taksen 155
156
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Geregulariseerde “BTW handelingen” de in art. 51 WBTW vermelde aan btw onderworpen handelingen 156
157
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Verjaard kapitaal WI: geen heffingsbevoegdheid meer i.g.v. verstrijken aanslagtermijn IB: fraudetermijn 7 jaar: 2016: 31/12/2008 Kapitaal waarvan men herkomst volledig of gedeeltelijk kan aantonen moet niet worden geregulariseerd aan 36% (art. 11 2de lid) Bewijslastverdeling: aangever moet de legale herkomst aan tonen middels schriftelijk bewijs, desgevallend aangevuld met andere bewijsmiddelen van het gemeen recht, met uitzondering van de eed en het bewijs door getuigen aantonen, zo niet taxatie. Begin van schriftelijk bewijs + vermoedens ahv bv recapitulatie (cf. voorbeeld) is dus mogelijk Ook voor kapitaal o.v.v.: Levensverzekeringen Buitenlandse rekeningen die dienen te worden aangegeven obv art 307 §1, 2e lid WIB 1992 Een juridische constructie 157
158
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Verjaard kapitaal Voorbeeld Voorbeeld uit praktijk Natuurlijke persoon heeft 30 jaar terug rekening geopend in buitenland en er opbrengt verkoop familieonderneming belegd. Legale herkomst als volgt aannemelijk gemaakt en geregulariseerd: Overnameovereenkomst familiale onderneming Attest bank opening rekening buitenland Rekeninguittreksels laatste 10 jaar Recapitulatie gemiddelde opbrengst in 20 ontbrekende jaren 158
159
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Voorwerp regularisatie Verjaard kapitaal Voorbeeld “Een voorbeeld ter verduidelijking: in het jaar 2000 erft een kind een som van zijn vader. De erfgenaam betaalde destijds de successierechten en legt hiervan thans het schriftelijk bewijs voor. Dit geërfde kapitaal belegde hij vervolgens in Luxemburg. De roerende inkomsten werden vervolgens niet aangegeven. In zijn hoofd is het kapitaal niet besmet, doch de inkomsten hierop wel. Kapitalisatie van de roerende inkomsten zorgt ervoor dat zijn initieel wit kapitaal met de jaren grijs is geworden. De aangever dient middels schriftelijk bewijs desgevallend aangevuld met andere bewijsmiddelen van het gemeen recht met uitzondering van de eed en het bewijs door getuigen de legale herkomst van het thans voorliggende gekapitaliseerd bedrag aan te tonen. Kan hij dat niet, dan moet het kapitaal volledig worden geregulariseerd.” (Parl. St., , DOC 1479/001, p 40 – memorie van toelichting) 159
160
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Tarief 160
161
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Tarief bv. 50% personenbelasting + 20% tariefverhoging = 70% bv. 33,99% Venn.b. + 20% tariefverhoging = 53,99% bv. 25% op dividend + 20% tariefverhoging = 45% bv. 15% op interesten + 20% tariefverhoging = 35% BTW bv. 21% btw + 20% tariefverhoging = 41% GEEN tariefverhoging indien gelijktijdig inkomstenbelasting wordt geregulariseerd 161
162
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Tarief geregulariseerde sommen: Normaal tarief verhoogd met 20 procentpunten bv. 2% verzekeringstaks + 20% tariefverhoging = 22% geregulariseerde btw-handelingen: bv. 21% btw + 20% tariefverhoging = 41% GEEN tariefverhoging indien gelijktijdig inkomstenbelasting wordt geregulariseerd 162
163
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Tarief fiscaal verjaarde kapitalen: In totaliteit onderworpen aan een heffing tegen een tarief van 36% “op het kapitaal” bv. 1 MIO EUR zwart kapitaal heffing is 360k 163
164
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Procedure Aangifte bij Contactpunt Regularisaties Stukken binnen 6 maand na aangifte indienen Irrelevante stukken vallen niet onder aangifte wie beoordeelt dit? Bondige verklaring omtrent fraudeschema, omvang en oorsprong van inkomsten, sommen, btw-handelingen en kapitalen, periode waarin ontstaan en de gebruikte financiële rekeningen Eerst ontvankelijkheidsbeoordeling + vastlegging heffingsbedrag brief Betaling heffing binnen 15 dagen na verzendingsdatum brief Verzending attest na betaling Betaling is definitief verworven geen rechtsmiddelen mogelijk legaal? 164
165
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Uitsluiting Voor feiten die kwalificeren als witwassen (tenzij het illegaal vermogensvoordeel uitsluitend voortkomt uit fiscale fraude) Voor feiten die kwalificeren als oorsprongmisdrijven opgesomd in art. 5§3 van de preventieve witwaswet met uitzondering van misbruik van vennootschapsgoederen en misbruik van vertrouwen voor zover zowel het fiscaal niet verjaarde als fiscaal verjaarde kapitaal wordt geregulariseerd Indien de aangever voorafgaand aan de aangifte reeds schriftelijk in kennis is gesteld van lopende onderzoeksdaden (van gerecht, fiscus, sociale zekerheid/inspectie of FOD Economie) Indien reeds eerdere aangifte gebeurde sedert 1/1/2016 165
166
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Gevolgen Anonimiteit procedure: Ambtenaren hebben beroepsgeheim (art. 458 Sw.) Mogen geen inlichtingen doorgeven aan andere diensten van fiscus Wél verplichting kopij attest en gegevens m.u.v. fraudeschema aan CFI te zenden Aangifte, betaling en attest mogen niet als indicie of aanwijzing worden gebruikt 166
167
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Gevolgen Fiscale immuniteit: Geen fiscale heffing meer mogelijk M.i.v. belastingverhogingen, boetes en nalatigheidsinteresten 167
168
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Gevolgen Strafrechtelijke immuniteit: Geen strafvervolging meer mogelijk voor fiscale misdrijven en witwassen o.b.v. fiscale misdrijven Voor alle andere misdrijven wél nog vervolging mogelijk Uitzondering voor valsheid in geschriften en gebruik, oplichting, misbruik van vertrouwen en vennootschapsgoederen, faillissementsmisdrijven, strafbepalingen uit wet boekhouding , KB controle liquide middelen en W.Venn. indien ze werden gepleegd “met het oog op het plegen van of het vergemakkelijken” van fiscale fraude en/of witwassen (tenzij reeds onderzoek lopende) Ook vrijstelling van strafvervolging voor mededaders en medeplichtigen (tenzij reeds onderzoek lopende) 168
169
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Gevolgen Waarom regulariseren voor fiscaal verjaard kapitaal? Regularisatie geeft vrijstelling van strafvervolging (cf. infra) Risico = art. 505 Sw.: voortdurend misdrijf dus quasi onverjaarbaar Praktische bruikbaarheid: beleid banken n.a.v. strafklacht BBI-directeur K. Anthonissen 169
170
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-quater: – ? (Wet 21 juli 2016) Regionale belastingen? Vlaanderen sedert 1 januari 2015 bevoegd voor vaststelling, controle, inning en invordering van erfbelasting en bepaalde registratierechten (schenkbelasting, verkooprecht, verdelingsrecht, hypotheekrecht) Brussel + Wallonië= FOD Fin blijft bevoegd voor verwerking aangifte + invordering. 170
171
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Algemeen kader Personeel toepassingsgebied Voorwerp regularisatie Tarief Procedure Uitsluiting Gevolgen 171
172
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Algemeen kader In navolging van Federale regelgeving Bij Vlaamse Belastingdienst Verjaard/niet-verjaard Eénmalig, maar Federale aangifte sluit Vlaamse niet uit, en vice versa Forfaitaire tarieven Inwerkingtreding: 10de dag na publicatie 172
173
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Algemeen kader: verschillen Federale regeling Tijdelijk: Aangiftes uiterlijk op 31 december 2020 Inbreuken vóór 1 augustus 2016 begaan Forfaitaire tarieven 173
174
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Personeel toepassingsgebied Natuurlijke personen Rechtspersonen 174
175
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Voorwerp regularisatie Erfbelasting Registratiebelasting: Schenkbelasting Verkooprecht Verdeelrecht Hypotheekrecht 175
176
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Voorwerp regularisatie Fiscaal verjaarde bedragen: bedragen waarvoor de belasting niet meer kan worden geheven: Erfbelasting: 5 jaar/9 jaar(fraude) Registratiebelasting: 5 jaar/9 jaar (fraude) Kapitaal waarvan men herkomst volledig of gedeeltelijk kan aantonen moet niet worden geregulariseerd Bewijslastverdeling: aangever moet de legale herkomst aan tonen middels schriftelijk bewijs, desgevallend aangevuld met andere bewijsmiddelen van het gemeen recht, met uitzondering van de eed en het bewijs door getuigen aantonen, zo niet taxatie. 176
177
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Voorwerp regularisatie Onsplitsbare bedragen: aangever kan niet nagaan welk deel van bedrag betrekking heeft op federale belastingen, en welk deel op Vlaamse gewestelijke belastingen Samenwerkingsakkoord Vlaanderen – Federale overheid (advies RvSt) 1 aangifte bij Federaal Contactpunt Afgehandeld door Contactpunt en VLABEL Verdeelsleutel Vlaanderen/Federaal: 50/50 Verklaring fraudeschema: verklaren niet in staat te zijn opsplitsing te maken 177
178
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Tarief Fiscaal verjaarde bedragen Erfbelasting/registratiebelasting (forfait) 2017: 37 % 2018: 38 % 2019: 39 % 2020: 40 % 178
179
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Tarief Fiscaal niet-verjaarde bedragen Erfbelasting (forfait) 35% rechte lijn en partners 70% anderen Registratiebelasting (forfait) 20% Geen toepassing van verminderingen, vrijstellingen, of andere gunstregimes 179
180
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Procedure Aangifte in principe bij Vlaamse Belastingdienst (mogelijks bij Contactpunt) Aangifteformulier: naam aangever, gevolmachtigde en te regulariseren bedrag Bondige verklaring fraudeschema met herkomst, ogenblik waarop belast had moeten worden, gebruikte rekeningen Binnen uiterlijk 6 maanden bewijsstukken (onderzoeksbevoegdheid over deze stukken) Eerst ontvankelijkheidsbeoordeling + vastlegging heffingsbedrag brief Betaling heffing binnen 15 dagen na verzendingsdatum brief Verzending attest na betaling Betaling is definitief verworven geen rechtsmiddelen mogelijk legaal? CFI kopij attest + fraudeschema Nog geen uitvoeringsbesluit 180
181
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Uitsluiting Voor feiten die kwalificeren als witwassen (tenzij het illegaal vermogensvoordeel uitsluitend voortkomt uit fiscale fraude) Voor feiten die kwalificeren als oorsprongmisdrijven opgesomd in art. 5§3 van de preventieve witwaswet met uitzondering van misbruik van vennootschapsgoederen en misbruik van vertrouwen voor zover zowel het fiscaal niet verjaarde als fiscaal verjaarde kapitaal wordt geregulariseerd Indien de aangever voorafgaand aan de aangifte reeds schriftelijk in kennis is gesteld van lopende onderzoeksdaden (van gerecht of VLABEL) Indien reeds eerdere aangifte gebeurde 181
182
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Uitsluiting terrorisme of financiering van terrorisme; georganiseerde misdaad; illegale handel in verdovende middelen; illegale handel in wapens en daaraan verbonden goederen en handelswaren, met inbegrip van antipersoonsmijnen en/of clustermunitie; handel in clandestiene werkkrachten; mensenhandel; uitbuiting van prostitutie; illegaal gebruik bij dieren van stoffen met hormonale werking of illegale handel in dergelijke stoffen; illegale handel in menselijke organen of weefsels; fraude ten nadele van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen; verduistering door personen die een openbare functie uitoefenen en corruptie; ernstige milieucriminaliteit; 182
183
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Uitsluiting ernstige milieucriminaliteit; namaak van muntstukken of bankbiljetten; namaak van goederen; piraterij; beursdelicten; onwettig openbaar aantrekken van spaargelden of het verlenen van beleggingsdiensten, diensten van valutahandel of van geldoverdracht zonder vergunning; oplichting, gijzeling, diefstal of afpersing of misdrijven die verband houden met een staat van faillissement. 183
184
V. Regulariseren via Contactpunt
Titel V. Regulariseren via Contactpunt EBA-Vlaanderen: – (Decreet ) Gevolgen Anonimiteit procedure: Ambtenaren hebben beroepsgeheim (art. 458 Sw.) Mogen geen inlichtingen doorgeven aan andere diensten van fiscus Wél verplichting kopij attest en gegevens m.u.v. fraudeschema aan CFI te zenden Bedragen kunnen niet meer onderworpen worden aan de erfbelasting of registratiebelasting, met inbegrip van belastingverhogingen en nalatigheidsinteresten. 184
185
VII. Documentatie
186
VII. Documentatie Titel Documentatie op:
186
187
Everest offers you high quality
through specialisation and experience, both local and international.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.