De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders"— Transcript van de presentatie:

1 Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders Wlz 2018 Vrijdag Locatie: Apeldoorn

2 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Programma 10.00 uur Welkom 10.10 uur Wlz Keten 10.30 uur Zorgtoewijzing en Voorschrift ZTW 10.50 uur Cliëntondersteuning 11.00 uur Pauze 11.15 uur Helpdesk iWlz 11.30 uur Zorginkoop 12.15 uur Rondvraag en afsluiting

3 Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sander Bloemheuvel Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop

4 Zorgkantoor Zilveren Kruis
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgkantoor Zilveren Kruis Zilveren Kruis

5 Zorgkantoor Zilveren Kruis
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgkantoor Zilveren Kruis

6 Zorginstituut Nederland
iWlz informatiestromen en Ketenpartners Zorginstituut Nederland

7 iWlz informatiestromen en ketenpartners
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen iWlz informatiestromen en ketenpartners Zilveren Kruis Zorgkantoor

8 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Codes en certificaten Nza-code Nodig voor herschikking en nacalculatie In te kunnen loggen op het Nza portaal Op basis van deze gegevens wordt een beschikking afgegeven AGB-code (aanvragen via agbcode.nl) Voor het declareren Voor het ontvangen van zorgtoewijzingen Voor het ontvangen van cliëntgebonden notities Vecozo certificaat (aanvragen via vecozo.nl) Autorisatie voor declareren, iWlz berichten en notitieverkeer Meerdere AGB-codes

9 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Notitieverkeer Wet bescherming persoonsgegevens Alle cliënt gebonden informatie via notitieverkeer Alle communicatie naar Zorgtoewijzing, Helpdesk iWlz en Klantadvies Aparte autorisatie in uw Vecozo certificaat Meerdere AGB-codes? Ook rapportages via notitieverkeer

10 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
U vindt hier informatie over o.a.: Zorginkoop Declaratieprotocol Voorschrift Zorgtoewijzing Foutcodetool iWlz en AW319 Rekenmodule Nieuwe zorgaanbieders Aanmelden voor de nieuwsmail Informatie over rapportages

11 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

12 Joyce van Bruggen Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Joyce van Bruggen Zorgtoewijzing

13 Van binnen naar buiten: dichter naar de klant toe
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgtoewijzing Van binnen naar buiten: dichter naar de klant toe

14 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing voor de cliënt? Bemiddelen voor de cliënten zonder voorkeur Als CIZ geen voorkeur meegeeft Contact met familie / mantelzorger Proactief bellen van cliënten Wens wachtenden Actief wachtenden / treeknorm

15 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing voor u als zorgaanbieder? Verwerken van notities Mailen met cliëntgegevens is niet toegestaan Alle aanvragen die niet over reguliere zorg gaan moeten via een notitie Beoordelen van aanvragen (AAT) Als er een dossierhouder is doet die de toewijzing en het zorgkantoor niet Verwerken van PGB omzettingen Tweede lijn voor telefonisch contact Afdeling KC neemt op, ZTW niet meer Casuïstiek en vragen zetten ze door naar ons

16 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Soorten en statussen van zorgtoewijzingen Leveringsstatussen In zorg Einde zorg Actief wachtend Wens wachtend Slapend wachtend Soorten zorgtoewijzingen Reguliere zorg Overbruggingszorg Transferzorg Alternatieve zorg (MPT) Administratieve toewijzing Leveringsvormen ZIN (Zorg in Natura) PGB / MPT VPT (Volledig Pakket Thuis) PGB

17 Doelmatige en verantwoorde zorg
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Doelmatige en verantwoorde zorg Voor het bepalen van de doelmatigheid van zorg thuis wordt met behulp van de rekenmodule bepaald of de aangevraagde zorg past binnen de financiële ruimte van het ZP. Voor de beoordeling of zorg thuis verantwoord is wordt gekeken of deze verantwoord geleverd kan worden met o.a. de hulp van mantelzorg of vrijwilligers. Hulpmiddel bij de bepaling is het adviesformulier en rekenmodule. Het toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis is geïntegreerd in het Voorschrift 2018

18 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing voor u als zorgaanbieder? Vragen over leveringsstatussen van de toegewezen zorg Vragen over de combinatie van zorg in natura, VPT, MPT en PGB Toelichting op wet- en regelgeving (zorgvoorschrift) Toewijzen van indicaties (als er geen dossierhouder of als er technische problemen zijn) Berichten zorgaanbieders monitoren (bv verwijderde MUT bekijken)

19 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing niet? Ondersteuning in vragen over eigen bijdrage en / of declaraties Aanvragen kortdurende behandeling en meerzorg (gaat via inkoop of klantadvies) Een MUT of MAZ corrigeren of leveringsstatus wijzigen Toewijzingen muteren nadat het indicatiebesluit is toegewezen aan een dossierhouder

20 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat kunt u, als zorgaanbieder, zelf doen? In het juiste domein declareren! Wlz gaat voor op Zvw en Wmo Binnen 5 werkdagen na toewijzing reageren naar het zorgkantoor met een MUT of MAZ Indicatiebesluiten digitaal via iWlz doorsturen naar een andere zorgaanbieder Via het notitieverkeer een wijziging aanvragen bij een MPT of een toewijzing aanvragen als dat via iWlz technisch niet kan Zorgen voor een juiste leveringsstatus bij de toegewezen zorg Als u niet op tijd een MUT doet blijft de cliënt een CAK rekening krijgen!

21 Insturen als: Er een combinatie is van PGB en ZIN
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rekenmodule & Adviesformulier Insturen als: Er een combinatie is van PGB en ZIN De kosten voor (overbruggings)zorg of PTZ thuis hoger liggen dan het beschikbare basisbudget voor het geïndiceerde zorgprofiel Er sprake is van extra individuele behandeling die niet geleverd kan worden vanuit het basisbudget (inclusief behandelcomponent) Er sprake is van een aanvraag EKT, meerzorg en beademingstoeslag Het zorgkantoor u hier om vraagt

22 Rekenmodule & Adviesformulier
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rekenmodule & Adviesformulier Alleen de rekenmodule stuurt u: Als de zorg thuis bestaat uit een combinatie van ZIN en PGB Er sprake is van een structureel gewijzigde zorgbehoefte waardoor de hoogte van het toegekende budget wijzigt Alleen het verantwoordingsformulier stuurt u: (Een van) de betrokken zorgaanbieder(s) twijfelt over verantwoorde inzet van zorg thuis of van mening is dat de zorg thuis eigenlijk niet verantwoord geleverd kan worden

23 Leveringsstatus: In Zorg (AW35)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd bij Huize Groen. Cliënt is tevreden. Zorgtoewijzing: Regulier

24 Leveringsstatus: In Zorg (AW35)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd in de vorm van transferzorg bij Huize Oranje. Cliënt is tevreden over de zorg, maar niet over de locatie. Zorgtoewijzing: Transferzorg Leveringsstatus bij dossierhouder: Wens wachtend

25 Leveringsstatus: Einde Zorgvraag
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Einde Zorgvraag MUT 17/21 MUT19 MUT02 MUT12

26 Leveringsstatus: Einde Zorgvraag (MUT12)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Einde Zorgvraag (MUT12) Cliënt wil/kan (nog) niet opgenomen worden, maar wenst wel thuiszorg of ander ZZP (alternatieve zorg). Cliënt is tevreden. OF Dossierhouder moet de alternatieve zorg aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’. Cliënt is niet meer wachtend bij oorspronkelijke dossierhouder Deze vorm wordt Modulair Pakket Thuis genoemd

27 Leveringsstatus: Actief Wachtend (MUT18)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Actief Wachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren. Cliënt ontvangt eventueel overbruggingszorg. Cliënt is niet tevreden. Dossierhouder moet de eventuele overbruggingszorg (cliënt ontvangt andere zorg dan geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.

28 Leveringsstatus: Wenswachtend (MUT18)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Wenswachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren en cliënt wil persé naar Huize Groen. Cliënt ontvangt eventueel transferzorg. Cliënt is tevreden over de zorg maar niet over de locatie. Dossierhouder moet de eventuele transferzorg (cliënt ontvangt exact de zorg zoals geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.

29 Leveringsstatus: Slapend Wachtend (MUT12 of 20)
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Slapend Wachtend (MUT12 of 20) MUT 12: Cliënt wil de zorg nog niet ontvangen en wenst geen alternatieve zorg. MUT 20: Levering van de zorg is beëindigd, de zorgtoewijzing is aangehouden

30 Bereikbaarheid Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Zorgtoewijzing Notitieverkeer: Cliëntgebonden vragen Telefoon: KC is bereikbaar via (optie 2) op werkdagen van uur Contactformulier:

31 Regina van der Meij Klantadvies
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Regina van der Meij Klantadvies

32 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Cliëntondersteuning Iedere cliënt met een Wlz-indicatie heeft recht op gratis cliëntondersteuning. Gecontracteerd voor onafhankelijke cliëntondersteuning zijn in 2018 de volgende aanbieders: Stichting MEE Adviespunt Zorgbelang Wlz cliëntondersteuning (regio’s Zwolle, Drenthe, Utrecht, westelijk Gelderland) Kernkracht (regio Rotterdam, alleen GGZ) Ook het zorgkantoor biedt cliëntondersteuning. De taken zijn ondergebracht binnen diverse Operations-teams. Team Klantadvies is gespecialiseerd in complexe vragen van met name thuiswonende klanten. Zie verder

33 Cliëntondersteuning - Wettelijke taken
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Cliëntondersteuning - Wettelijke taken Informatie, advies en ondersteuning: Zorgaanbod en wachtlijsten De keuze voor de gewenste zorgaanbieder De invulling van de zorg Het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Bemiddeling tussen cliënt en zorgaanbieder. Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep. Ondersteuning bij herindicatie.

34 Cliëntondersteuning – Team Klantadvies
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Cliëntondersteuning – Team Klantadvies Bovenbudgettaire aanvragen voor thuiswonende klanten met PGB en/of MPT: Extra kosten thuis (EKT), meerzorg, beademingstoeslag bij PGB NB: meerzorg aanvragen voor klanten met intramuraal verblijf of VPT worden door Zorginkoop beoordeeld ‘Mediation’ -gesprekken en bemiddeling bij ontevredenheid en klachten, op verzoek van cliënt of zorgaanbieder. Bijvoorbeeld om een dreigende zorgweigering of zorgbeëindiging af te wenden en te zoeken naar passende alternatieve oplossingen. Adviesgesprekken op verzoek van cliënt; casuïstiekbespreking op verzoek van zorgaanbieder Zorgplanbespreking op verzoek van cliënt Complexe casuïstiekvragen zorg in natura (MPT, PGB-MPT, VPT, intramuraal) Overgangsrecht AWBZ Buitenland Bereikbaarheid: Telefonische bereikbaarheid uitsluitend via een terugbelverzoek via Team Zorgtoewijzing

35 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

36 Dennis van de Hoeve Relatiebeheerder Helpdesk iWlz Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Dennis van de Hoeve Relatiebeheerder Helpdesk iWlz Zorgtoewijzing

37 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Helpdesk iWlz Wat doet de Helpdesk iWlz en wat kunnen wij voor u betekenen? Beantwoorden van technische vragen rondom iWlz Proactief en reactief ondersteuning bieden Aanpreekpunt voor rapportages/lijstwerk Uitval berichtenverkeer Beantwoorden van vragen over AW319 Testwerkzaamheden CAK-berichtenverwerking

38 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

39 Rapportages/Lijstwerk
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rapportages/Lijstwerk Cliënten in Zorg Wachtende cliënten Bewonerslijst Afgesloten zorgtoewijzing met MAZ zonder MUT Aflopende indicaties AW33 zonder AW34 retour Actief wachtenden (wekelijks) Doorlooptijden MAZ / MUT (wettelijk 5 werkdagen) Let op: de bestanden worden via het Vecozo notitieverkeer verstuurd

40 Centrale rol iWlz-coördinator
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Centrale rol iWlz-coördinator Communicatie en coördinatie binnen uw organisatie Instrueren van uw collega’s Contactpersoon richting Helpdesk iWlz Aanspreekpunt voor technische zaken iWlz, wachtlijstbeheersing, escalaties en monitoring Ontvanger van de informatie vanuit Support en de nieuwsmail

41 Bereikbaarheid Helpdesk iWlz
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Helpdesk iWlz Notitieverkeer: Cliëntgebonden vragen (algemene vragen) Telefoon: (optie 3) op werkdagen van uur

42 Hans Warringa Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Hans Warringa Financieel medewerker Naleving & Controle Zorginkoop

43 Zorginkoop: Onderwerpen
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Onderwerpen AW319 Betaling Planning 2018/2019 Materiele controle Aandachtspunten/overig

44 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319 VECOZO certificaat Software aanschaffen voor aanmaken AW319 Declaratieprotocol AW320 retourbericht Vragen? Neem contact op met Helpdesk iWlz.

45 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319

46 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: Betaling Betalen o.b.v. goedgekeurde declaraties AW319 Goedgekeurde declaraties uiterlijk 7 februari aanleveren voor betaling begin maart (definitieve betaalkalender volgt nog) Maandelijks declareren conform declaratieprotocol (17 werkdagen) Twee betaalmomenten per maand, één betaling per maand

47 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Planning 2018/2019 Januari 2018: Start zorglevering 2018 Juni/Juli: Indienen offerte Zorginkoop 2019 (Informatie op onze website vanaf april 2018) Augustus/Oktober 2018: Afhandeling Zorginkoop 2019 September/Oktober 2018: Herschikking 2018 (definitieve afspraak 2018) m.u.v. experiment Rotterdam Februari 2019: Nacalculatie 2018

48 Wat is een materiële controle?
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Wat is een materiële controle? Materiële controle toetst de rechtmatigheid van de gedeclareerde zorg Onderzoek naar rechtmatigheid bestaat uit 2 onderdelen: Feitelijke levering Terechte levering Zijn de gedeclareerde prestaties daadwerkelijk geleverd? Is het de best passende zorg gezien de gezondheidstoestand van de klant?

49 Zorginkoop: Aandachtspunten
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Aandachtspunten Zorg dat u beschikt over een AGB-code Controleer of deze op de landelijke iWlz-AGB-codelijst staat. Is dit niet het geval, neem contact op met uw contactpersoon bij Zorginkoop Zorg dat uw banknummer bij ons bekend is Beschik over een VECOZO certificaat dat geschikt is voor het declareren van de AW319, iWlz berichten en notitieverkeer Zorg ervoor dat iWlz berichten uitgewisseld kunnen worden via een softwareprogramma Lever tijdig de AW319 aan (zie declaratieprotocol)

50 Zorginkoop: in contact met de zorginkoper
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: in contact met de zorginkoper Informeer uw zorginkoper altijd proactief bij onderstaande situaties: Wijziging bestuurslid Rapport IGZ Onderaannemerschap Liquiditeitsproblematiek Media-aandacht Uw zorginkoper kan contact met u opnemen: Klachten - Dit betekent dat we informatie en stukken kunnen opvragen Early Warning System (EWS)

51 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Vragen?

52 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen


Download ppt "Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders"

Verwante presentaties


Ads door Google