De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond Zaalhockey 2017/2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond Zaalhockey 2017/2018"— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond Zaalhockey 2017/2018
Voor: Teammanagers, coaches en aanvoerders Door: Zaalhockeycommissie (Lonneke, Sabine) Technische Commissie (Tom) Datum: 22 november 2017

2 Agenda Algemeen Training Competitie Zaalleiding
Teammanager, coach, scheidsrechters Kleedkamers Technische Commissie (Tom Rijks) Afsluiting

3 ALGEMEEN

4 Zaalhockey - statistieken
Statistieken Midden Nederland 50 verenigingen 2108 teams 93 zalen ca haluren 20 speeldagen – 6 speeldagen per team Ruim wedstrijden Rijnvliet doet mee met 19 teams vanaf de E6 tallen tot H/D Met 19 teams zijn wij natuurlijk een kleintje in vergeleken met de grote spelers in de omgeving. Een club als Kampong brengt dit jaar 105 zaalteams in. Wetende dat al het werk bij de bond door een klein aantal vrijwilligers gedaan wordt echt heel veel respect voor de mensen die die vanuit daar voor elkaar gebokst hebben.

5 Contributie Contributie per ingeschreven lid: 85 euro
- zaalhuur huur trainers - teamcontributie bij de bond (270) - materialen - balken in de zaal Wordt automatisch afgeschreven 27 november 2017 Voor de huur van trainers wordt er door TC samengewerkt met hockeywerk. De ploeg die ook de trainers verzorgt voor het veld. Dat wij balken hebben in het tweede jaar is met recht een mazzeltje te noemen. Balken zjin erg kostbaar, 3500,- en kunnen normaliter door een startende club niet bekostigd worden. WIJ hadden het geluk dat er balken door een gemeente in het oosten van het land werden aangeboden op Marktplaats (wat echt noiit voorkomt!) en we zijn hier direct op ingestoken. Voor slechts 500,- hebben we balken, een karretje en twee goaltjes (niet de goede afmetingen) gekregen.

6 Zaalhockey in LISA Zaalhockey teams Trainingstijden Wedstrijden
Coaches (indien bij ons bekend) Teammanagers (indien bij ons bekend) Aanleveren via Google docs door Teammanagers:  Zaalleiding (2 personen) - half uur voor start van 1e wedstrijd aanwezig zijn. Scheidsrechters – inclusief kaartnummers Alle  Scheidsrechters en Zaalleiding dienen Lisa app op telefoon te hebben

7 Materialen Zelf te regelen / aan te schaffen: Schoenen
Schoon, lichte zool en niet buiten gedragen. Ook verplicht voor coaches, zaalleiding en scheidsrechters. Overtreders kan de toegang tot de hal ontzegd worden. Stick Zaalhockeystick wordt ten zeerste aangeraden. Of een nieuwe velhockeystick (JJ) Zaalhockeyhandschoen met dichte vingers, verplicht! Tenue Rijnvliet wedstrijdtenue. Zorg ervoor dat teamleden ook altijd een uitshirt (voorkeur oranje) bij zich hebben! Gebruik geen hesjes, te gevaarlijk.

8 Materialen Wordt verstrekt door Rijnvliet: Ballen
18 of 24 zaalhockeyballen voor training én wedstrijden Ballen kunnen gemerkt worden met HCR. Legguards Hoezen voor over legguards en andere riempjes voor de kickers. Legguards, klompen en andere uitrustingsstukken mogen geen scherpe kanten of uitsteeksels hebben. Metalen of hard plastic gespen ten strengste verboden! Ook niet afgeplakte gespen, i.v.m. mogelijke schade aan de vloer. Body protector Die van het veld kan gebruikt worden. Zorg er wel voor dat er een shirt over de protector zit om schade aan de zaalvloer te voorkomen. Ballen: Vorig seizoen zijn er veel ballen kwijt geraakt. Ga hier dus zorgvuldig mee om. We hanteren om deze reden dit jaar een borg beleid. Hoezen voor over de legguards zijn niet verplicht, dus zijn er ook niet voor iedere leeftijdsgroep. Dit speelt pas echt wanneer keepers gaan duiken naar ballen om het glijvermogen te bevorderen.

9 TRAINING

10 Training Accommodatie schoon achterlaten, evt. schade direct melden bij Geen zwarte zolen en niet eten of drinken op de sportvloer. Geen extra tijd tussen twee trainingen, dus verzoek om op tijd te stoppen, op te ruimen en veld te verlaten. Teams die trainen in DD ontvangen van ons nog een document met alle relevante gegevens, alarmcodes, etc. Balken: afspraken diverse zalen Zorg ervoor dat jouw ballen pas het veld op gaan wanneer de ballen van het vorige team zijn opgeruimd. Disaster Dome: balken hoeven niet uit elkaar. Liggen langs de kan, hoef je alleen maar het veld op te schuiven als je de eerste bent en terug te schuiven wanneer je de laatste bent. Europahal en cultuurcampus: balken moeten door het eerste team worden klaargelegd en door het laatste team worden opgeruimd. Let op: op vrijdag in de cultuurcampus trainint Fletiomare nog na Rijnvliet. Zij ruimen de balken dus op.

11 Training Bij NOOD kan gebeld worden met:
Sabine van den Ende - 06 – Lonneke Steens –

12 COMPETITIE

13 Speeldagenkalender De competitie loopt van zaterdag 9 december tot en met zondag 18 februari. Zaterdag 23 december is de laatste wedstrijd voor de kerstperiode. Hierna wordt de competitie weer hervat op zaterdag 6 januari. De jongens en de meiden in de D categorie spelen eigenlijk vrijwel alleen maar op zondag. Dit heeft te maken met de open dagen voor VO scholen in deze periode op de zaterdagen. In de overige categorieën kan het variëren tussen zaterdag of zondag Let op de zaterdag en zondag 7/8 januari

14 Zaalcompetitie – de wedstrijd
6 tegen 6, maximaal 12 spelers in totaal . In blok van 2 uur worden in totaal 3 wedstrijden gespeeld, 2 wedstrijden per team. 3 verenigingen doen dus aan dit blok mee! Wedstrijd duurt 30 minuten. Geen pauze tijdens wedstrijd, 10 minuten pauze tussen twee wedstrijden. De E-6 tallen spelen wel met pauze: 12,5 minuten. 5 minuten pauze. 12,5 minuten. (geen wisseling van veld, spelbegeleiders wisselen wel) Scheidsrechters wisselen na ca. 15 minuten, wedstrijd wordt niet stilgelegd. E-6 tallen en E-8 tallen leveren iedere wedstrijd 1 spelbegeleider. Voor meisjes D1 geldt dit jaar een andere verdeling van tijden. Zij zitten in een kleinere poule waardoor er minder wedstrijddagen zijn. De wedstrijden duren daardoor langer; 2x 20 minuten. Dezelfde constructie als bij wedstrijden uit de TOP klasse. Voordeel is dat de coach tussendoor kan coachen. Meisjes D5 heeft ook een kleinere poule. Voor deze meiden geldt 5 wedstrijddagen. Hier heeft de bond niet de 2x20 minuten voor ingelast. Voor dit team blijft het dus 30 minuten per wedstrijd.

15 Zaalcompetitie – een aantal regels
Zaalhockey 1e weekend gaat vóór veldhockey. Verplichting tot spelen. Géén spelers mee laten doen die zich niet ingeschreven hebben voor zaalhockey. Invalregels spelers en keepers. link Geen invallers mee laten doen van een andere vereniging (wegens aansprakelijkheid). Wedstrijden worden niet ingehaald. Shake hands. Op tijd beginnen (zaalleiding verantwoordelijk). Strafdoelpunt tegen voor elke drie niet gespeelde wedstrijdminuten! Als er later begonnen wordt, buiten schuld van beide teams, dan wordt de tijd ingehaald over alle drie de wedstrijden heen. Dus tijd delen door 3 en van elke wedstrijd tijd afhalen in jouw tijdsblok van 2 uur. Te laat begonnen wegens schuld van één team, dan betekent dit één strafdoelpunt voor elke gemiste drie minuten. In geval van inhaalwedstrijden veld. Competitiewedstrijden van de D Jeugd zullen, i.v.m. Open Dagen van middelbare scholen, in de maanden januari en februari in principe op zondagen worden gepland. In uitzonderingssituaties ook op zaterdagen na uur. Invallers: we hebben bij Rijnvliet teams die net gevuld zijn en waarvan niet ieder teamlid zich heeft ingeschreven voor zaalhockey. Laat aan ons weten voor welke wedstrijd je een invalleer vanuit je eigen veldteam invliegt i.v.m. onderbezetting, dan melden wij dit bij de bond. Dit mag alleen in de uitzonderlijke situatie dat je echt te weinig spelers hebt.

16 ZAALLEIDING

17 Zaalleiding - verantwoordelijkheden
Als vereniging/team heb je op sommige speeldagen zaalleiding. Daarvoor lever je 2 zaalwachten en 2 scheidsrechters. Minimaal 30 minuten vóór aanvang aanwezig. De zaalwacht is verantwoordelijk voor onder andere: Alles rondom zaal en kleedkamers. Op- en afbouwen zaal (balken, wedstrijdtafel) Bemannen wedstrijdtafel (bijhouden van score, en tijdswaarneming). Dat Digitaal Wedstrijdformulieren goed en op tijd worden ingevuld. En nog meer. Document met daarin alle instructies voor de zaalleiding wordt zo snel mogelijk doorgestuurd per . Teammanager neemt deze info voorafgaand aan de wedstrijddag door met de zaalleiding, zodat zeker is dat ze weten wat ze moeten doen! De club die de eerste en derde wedstrijd speelt heeft zaalleiding. Zorg ervoor dat de DWF’s direct worden ingevuld! Wanneer je zaalleiding hebt dien je ook de scheidsrechters aan te leveren. Dit geldt niet voor E6 en E8. Bij deze leeftijd levert ieder team een spelbegeleider. Bij deze leeftijd worden de standen wel doorgevoerd, ook al worden de wedstrijden nog niet bijgehouden in LISA. De bond houdt er wel zicht op. De zaalwacht: verdeel taken; 1 persoon zit bij de tafel en houdt de tijd bij. De andere persoon heeft ruimte om op te staan en rond te lopen waardoor er meer zicht is op de zaal. DOF is voor onregelmatigheden die je niet op het DWF kwijt kunt

18 Zaalleiding – DWF Zaalleiding is ervoor verantwoordelijk dat onderstaande wordt gedaan: Voor aanvang van de wedstrijd moet het DWF door de clubs worden ingevuld (wie spelen er - net als bij veld). Na beëindiging van de wedstrijd moeten de scheidsrechters resultaat registeren en coaches formulier afronden. Speciale vermeldingen moeten genoteerd worden onder ‘Opmerkingen’, bijv. te laat begonnen / niet op komen dagen / staken wedstrijd / kaarten Uiterlijk de maandag na het spelen van de wedstrijd moet het DWF zijn ingevuld door alle partijen. Op maandagavond 23:59 uur sluit het DWF. TIP: maak voordat de wedstrijd begint afspraak met scheidsrechters en coaches beide teams, dat ze meteen ná de wedstrijd naar de wedstrijdtafel komen om dit op te pakken en af te ronden.

19 Sportiviteit en respect
In de zaal, wees sportief 2. Als publiek, wees positief 3. Respect voor de ander Wens de tegenpartij een  prettige wedstrijd De scheids heeft altijd gelijk; alleen de aanvoerder praat met hem/haar Bedank de scheidsrechter  én de tegenpartij na afloop Moedig enthousiast aan met respect voor alle spelers, begeleiding en toeschouwers Laat coachen over aan de coach Respecteer de beslissingen van de scheidsrechter  Waardeer de inzet van de vrijwilligers Wees zuinig op alle spullen, die van jezelf en anderen Ruim je rommel op  Laten we hockey leuk houden!

20 TEAMMANAGER / COACH / SCHEIDSRECHTERS

21 Teammanager - verantwoordelijkheden
Tijdig aanleveren namen en telefoonnummers zaalleiding en scheidsrechters (graag ook kaartnummer): Vóór 29 november naar Goed instrueren zaalleiding Informatieoverdracht zaalhockeycommissie richting teamleden. Tijdig doorgeven van veranderende wedstrijdtijden of afgelastingen aan team. De meest actuele wedstrijdplanning staat op de KNHB-standenmotor-zaal ( Het kan voorkomen dat er geen afgelasting is bij de bond, maar dat het plaatselijk wel glad kan zijn. Dat is een legitieme regel om de wedstrijd af te blazen. De tegenstander dient wel tijdig te worden geïnformeerd. Wanneer dit voor jouw team geldt, dan neem je contact op met Sabine of Lonneke. Zij pakken dit verder op.

22 Coach - verantwoordelijkheden
Ervoor zorgen dat het team tijdig op de locatie is en aangemeld bij de wedstrijdtafel/zaalleiding. Coach is te allen tijden verantwoordelijk voor gedrag jeugdleden als de locatie betreden is! Ervoor zorgen dat er nooit meer dan 12 spelers op de speelvloer aanwezig zijn. Ervoor zorgen dat spelers op de speelvloer allemaal het (juiste) clubtenue dragen. Spelers dienen ook altijd een uit-tenue (oranje) bij zich te hebben. Bekrachtigen Digitaal Wedstrijd Formulier meteen ná de wedstrijden bij de zaalleiding. COACHHANDBOEK

23 Scheidsrechters - verantwoordelijkheden
De vereniging die zaalleiding heeft, levert bevoegde scheidsrechters. Scheidsrechters voor 3 wedstrijden van 30 minuten. 2 per wedstrijd. Scheidsrechter is zelf verantwoordelijk voor het goed kennen van de zaalregels (zijn afwijkend van veldregels). Meteen na beëindiging van de wedstrijd dienen beide scheidsrechters de resultaten van die wedstrijd in het DWF te registreren (bij de wedstrijdtafel). Arbitrage draagt zorg voor zaalregels in handboek en spelregelavond Moet men een scheidsrechterskaart hebben. Wat als een team geen ouders heeft die dat hebben? Arbitragecommissie gaat eind november naar Schaerweijde voor een avond waar aandacht wordt geschonken aan alle nieuwe regels. Arbitrage organiseert op 7 december een informatieavond waar zaalregels centraal staan. Meld je hier dus vooral voor aan wanneer je een scheidsrechterskaart hebt en de kans groot is dat je wordt ingedeeld tijdens het zaalseizoen.

24 OVERIGE

25 Zaalcompetitie - boetes
Boetes die terug te leiden zijn naar een team, moeten door dat team zelf betaald worden! Voorbeelden boetes: Geen bevoegde scheidsrechters aanwezig. Geen zaalleiding aanwezig. Schade locatie. Bijv. spelen met uitrusting die schade kan veroorzaken aan zaalvloer, schade kleedkamers. Geen begeleiding van een persoon van tenminste 18 jaar of ouder bij jeugdteams. Niet tijdig of onjuist afronden, inzenden Digitaal Wedstrijd Formulier. Etc. etc. Link naar alle boetes conform bondsreglement link.

26 Zaalcompetitie - kleedkamers
Beleid inzake kleedkamers kleedkamers zijn op slot. Indien teams ervan gebruik willen maken, kan je aan beheerder sleutel vragen. In uitzonderlijke gevallen gebeurd dit tegen inlevering van een borg (borg te bepalen door beheerder), Controleer vóór gebruik of er geen zichtbare schade is. Is er wel al schade, geef dit dan door aan beheerder voordat het team de kleedkamer ingaat. Na gebruik afmelden bij beheerder die inspectie doet. Bij schade wordt er, door coach, melding gedaan aan zaalleiding én zaalhockeycommissie. Schade wordt verhaald op het team. Bij verblijf in de kleedkamer is bij een jeugdteam alleen een meerderjarige begeleider van gelijke sekse aanwezig. GEEN UITZONDERINGEN, ook niet als de kleedkamer enkel gebruikt wordt voor briefing. Dus geen mannen in de dameskleedkamer en geen dames in de herenkleedkamer!

27 TECHNISCHE COMMISSIE

28 Technische Commissie T O P TEAMGEVOEL ONTWIKKELING PASSIE

29 T O P Technische Commissie Voorbespreken Nabespreken 1 team taak
1 individuele taak P 5 minuten voluit! Bank is ook meedoen

30 Technische commissie Aandachtspunten Veiligheid voorop! Dobbelsteen opstelling Opbouw spel Omstellen is bepalend Wisselen

31 Bedankt voor jullie aandacht en tot ziens
Afsluiting Opgave zaalleiding en scheidsrechters vóór 29 november naar Zaalleiding: naam, mobiel nummer. Scheidsrechters: naam, mobiel nummer, kaartnummer 27 november 2017 – automatische incasso contributie 27 november 2017 – start trainingen 9 december 2017 – start competitie (voor sommige teams!) Wedstrijden worden niet ingehaald. Bedankt voor jullie aandacht en tot ziens


Download ppt "Informatieavond Zaalhockey 2017/2018"

Verwante presentaties


Ads door Google