De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-mail: les 4 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1
22/07/2018 Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers

2 Programma van vandaag E-mailmarketing (begrippen, feiten, cijfers)
22/07/2018 Programma van vandaag marketing (begrippen, feiten, cijfers) Waar moet een goede DEM aan voldoen? Verder met het marketingcommunicatieplan

3 22/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen feiten en cijfers van marketing en de meest gebruikte begrippen van marketing. Studenten weten hoe ze een DEM moeten analyseren op sterkte en minder sterke punten. Studenten kunnen een doelgroep en een persona beschrijven. Studenten kunnen SMART-doelen stellen. Studenten begrijpen het begrip ‘boodschap’ en kunnen dit toepassen in een campagne.

4 Even checken … Wat is direct marketing? Wat is e-mailmarketing?
22/07/2018 Even checken … Wat is direct marketing? Wat is marketing? Wat is marketing? Wat is een prospect en wat is een suspect? Wat doet het cluster klantwaardemanagement?

5 Voorbeeld van een motto …
22/07/2018 Voorbeeld van een motto … Bron: geraadpleegd d.d

6 22/07/2018 Opdrachten (30 min.)… Groep 1: Verschil nieuwsbrief – direct , voorbeeld en uitleg event-driven e- mail, uitleg B-2-B en B-2-C. Groep 2: Voorbeeld Opt-in en opt-out, voorbeeld werk DDMA, tips om een DEM zo persoonlijk mogelijk te maken. Groep 3: Uitleg ‘warme’ en ‘koude’ acquisitie, uitleg accountability, uitleg Customer Lifecycle-programma. Groep 4 Uitleg Big Data, tips voor een goede DEM op mobiel, tablet en smartphone, uitleg segmentatie van klantenbestanden.

7 E-mailmarketing: voordelen
22/07/2018 marketing: voordelen Snel, flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Automatisering Lead- en trafficgeneratie

8 E-mailmarketing: nadelen
22/07/2018 marketing: nadelen Concurrentie Hoe hou je de interesse vast? Adressenbestand up-to-date houden Aflevering inbox nooit 100%: Soft bounces: tijdelijke reden waarom een niet kan worden afgeleverd (b.v. ‘Mailbox is full (over quota)’). Hard bounces: permanente reden waarom een niet kan worden afgeleverd (b.v. ‘Recipient address does not exist’).

9 22/07/2018 DEM: voorbeelden

10 Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7 De ene DEM is de andere niet. Technische en communicatieve eisen (juridische eisen volgen in week 4). Een DEM alleen is niet genoeg.

11 Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7 De ene DEM is de andere niet: Wat wil je bereiken? Look & Feel DEM = boodschap Snelle verkoop vs. opbouwen relatie Wie ontvangt de DEM?  Ken je doelgroep!

12 Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7 Technische eisen Wat gebeurt er als het plaatje wegvalt? Kleurenblindheid ( en-kleurenblindheid): Wat staat hier? Weergave browsers Schaalbare tekst (SSSSSSS): motorisch handicap / slechtziendheid Weergave speciale tekens (ë, €) Contrast Links naar landingspagina en internetversie Bestandsformaat in kB ingeval van downloads

13 Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7 Communicatieve eisen  Zes basisregels: Personaliseer Verkoop product niet in de titel Opmaak Maak een verhaal Call-to-action Feedbackmogelijkheid

14 Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7 Communicatieve eisen: AIDA: Attention Interest Desire Action

15 Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7 Communicatieve eisen: vormgeving Korte alinea’s Pakkende kopjes Voldoende witruimte en marges Functioneel kleurgebruik Eenvoudige illustraties

16 Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7
22/07/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7 Een DEM alleen is niet genoeg no-reply back-office: Is de DEM bij de klantendienst bekend? / Wanneer ontvang ik mijn eerste nieuwsbrief na aanmelding? de wereld verandert: van DEM voor pc en laptop naar DEM voor tablet en smartphone en: de campagne

17 22/07/2018 PAUZE

18 Marketingcommunicatieplan 1/4
22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 1/4 30 Minuten Doelgroepen: profielschets – persona – één persoon. Bespreek in viertallen de gekozen doelgroepen, kies per bedrijf één doelgroep en bepaal de persona. Teken de persona op de flap.

19 Marketingcommunicatieplan 2/4
22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 2/4 Doelen: SMART Jullie voorbeelden…

20 Marketingcommunicatieplan 3/4
22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 3/4 Boodschap Waar moet een goede boodschap aan voldoen? Jullie suggesties…

21 Marketingcommunicatieplan 4/4
22/07/2018 Marketingcommunicatieplan 4/4 Boodschap In groepen (duo’s bij elkaar). Kies één boodschap. Overtuig de andere groep van je boodschap (aan de hand van de persona). Andere groep: verzin argumenten waarom je die boodschap niet wilt aannemen. Wisselen

22 Huiswerk voor de volgende les
22/07/2018 Huiswerk voor de volgende les Per tweetal: kies een DEM en analyseer de DEM aan de hand van de punten die we in deze les besproken hebben. Vat samen in drie sterke en drie zwakke punten: zorg dat je die kunt onderbouwen! Verwerk de punten in een presentatie:één slide met de DEM, één slide met de sterke en één slide met de zwakke punten. Drie duo’s dienen hun bevindingen te presenteren… Lees hoofdstuk 4 ‘Het Merk’ uit de reader.


Download ppt "Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1"

Verwante presentaties


Ads door Google