De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Psychologie Motivatie, behoeften en waarden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Psychologie Motivatie, behoeften en waarden"— Transcript van de presentatie:

1 Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Bij het begin van de les moeten de studenten allemaal hun tassen, telefoons en andere belangrijke dingen afgeven. Zij kunnen hier dan geen gebruik van maken. Ook moeten zij het eerste gedeelte van de les blijven staan. Pas bij de dia over de piramide van Maslow mogen studenten weer gaan zitten. Dit heeft als doel dat ze inzien dat eerst de onderste trede van Malsow vervuld dient te worden voordat je door kunt gaan met de volgende treden. Binnen consumentengedrag is het dus belangrijk om te weten op welke trede jouw product zich bevindt en wat daarin je kansen zijn.

2 Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze?

3 Inhoud Motivaties Behoeften Waarden

4 Kenmerken van het motivatieproces
Motivatie activeert de persoon tot gedrag Motivatie richt het handelen van het individu

5 Motivatieconflicten Approach-approach-conflict Consument wordt aangetrokken tot meerdere (positieve) producten Marketeer dient het product positief te onderscheiden van andere producten

6 Motivatieconflicten (2)
2. Approach-avoidance-conflict Consument wil iets wel, maar tegelijk ook niet. Er zitten voordelen en nadelen aan een product, maar ook aan die van de concurrent.

7 Motivatieconflicten (3)
2. Avoidance-avoidance-conflict De consument wil zowel het product niet als het alternatief niet hebben.

8 Behoeftehiërarchie van Maslow
Niet heilig Volgens sommigen achterhaald

9 Wat is er aan het begin van de les ontnomen?
Wat heeft dit als gevolg?

10 Intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie Maar ook:
Soorten motivatie Intrinsieke motivatie Motivatie van binnenuit Extrinsieke motivatie Motivatie van buitenaf Maar ook: Positieve motivatie Negatieve motivatie

11 Positieve en negatieve motivatie
De consument is erop gericht de onplezierige situatie op te heffen of in de toekomst te ontwijken. Dit kan zowel praktisch of psychologisch. Matig negatieve motivatie: Voorraad aanvullen voordat deze op is. Positieve motivatie: Huidige situatie verveelt of is spanningsloos en de consument wil iets anders. Is nieuwsgierig, geïnteresseerd in avontuur en zoekt variatie. Voor marketing is het belangrijk om te weten wat de consument beweegt. Stemming van de consument heeft hierop een hoge invloed!

12 Waardeketens en betrokkenheid

13 Dus: Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze?
Waarschijnlijk niet! Zijn motivatie om een Ipad te hebben ontbreekt. Als je kijkt naar de piramide van Maslow is voldoet hij waarschijnlijk nog niet eens aan de eerste trede van Maslow, dus de behoefte voor duurdere producten liggen waarschijnlijk in de trede van zelfontplooiing. Als hij er al één zou kopen, zou hij deze waarschijnlijk verkopen om eerst zijn andere behoeften te vervullen. Conclusie de verkoop van het product moet dus passen in de behoefte van de consument. Dat het belangrijk is dat je goed nadenkt over de doelgroep die je aanspreekt en waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Hoe kun jij dus de consumenten motivatie aansporen om te kopen wat jij verkoopt? Dus: Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze?


Download ppt "Psychologie Motivatie, behoeften en waarden"

Verwante presentaties


Ads door Google