Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Welkom! Koffie/thee staat voor u klaar.
2
Programma van de avond Opening en voorlichting door Lieke Vreeken, teamleider 3, 4, 5 havo 19.30 uur – uur Onderwerpen: Team en verschillende functies daarin De leerling in 3 havo, wat heeft hij/ zij nodig? Meepraten en communicatie Kennismaking met en voorlichting door mentor/ coach uur – uur
3
voor 3 en 4 havo: M. Verhaegh
Team havo 3,4,5 13 mentoren (= coaches) Mentoren/ coaches Teamvertegenwoordiger disciplinair M. Schoolmeesters L. Penninx ILB’er H. Franssen Decaan voor 3 en 4 havo: M. Verhaegh Teamvertegenwoordiger algemeen E. Vreeken Teamleider
4
Functie mentor/ coach Eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders
Vertrouwenspersoon Begeleiding leerproces en keuzeproces in richting Tweede Fase Bewaking studieresultaten leerlingen
5
Functie zorgdocent/ ILB’er
Ondersteuning aan leerling met (tijdelijk) extra zorgbehoefte Extra ondersteuning mentoren Schakel tussen mentoren, teamleider, ondersteuningscoördinator Regelen (externe) hulp in samenwerking met zorgteam, mentor en teamvertegenwoordiger Voor 3, 4 en 5 havo: ILB’er: Loek Penninx (PEN)
6
Functie teamvertegenwoordiger disciplinair
Coördinatie controle op presentie/ absentie leerlingen; schakel tussen medewerkers receptie en mentoren Coördinatie disciplinaire maatregelen in samenspraak met mentoren, receptie en teamleider Voor 3, 4 en 5 havo: Mike Schoolmeesters (SMM)
7
Functie teamvertegenwoordiger algemeen
Algemene ondersteuning teamleider onder andere op de volgende terreinen: Organisatie van de afdeling Coördinatie mentoraat Aanspreekpunt mentoren Vervanging teamleider (bijvoorbeeld verlofaanvragen leerlingen) Voor 3 en 4 havo: Marly Verhaegh (VHG)
8
Functie decaan Ondersteuning mentor bij profielkeuzebegeleiding leerlingen Gesprekken met leerlingen (en ouders) Advisering van vakdocenten met leerlingen bespreken Ondersteuning bij het maken van voorlopige en definitieve profielkeuze Voor 3 havo: Herman Franssen (FAN)
9
Functie teamleider Coördineren van de begeleiding door de mentoren
Aansturing mentoren (begeleiding van leerlingen) Monitoren kwaliteit onderwijs Bewaken studieresultaten en veiligheid Afhandelen verlofaanvragen
10
De begeleiding Mentor/ coach : spil 1 Studiehouding en zelfstandigheid
Studieresultaten Welbevinden Sociale ontwikkeling Decaan: spil 2 Keuzebegeleiding en profielkeuze N.B. Ouderavond profielkeuze 21 november 2017
11
De 3 havo-leerling (1) Tieners, pubers, adolescenten? Adolescentiefase
(vooral ontwikkeling hersenen; communicatie, sociale contacten erg belangrijk) Invloed op studie (motivatie) Belangrijke vaardigheden nog in ontwikkeling: plannen, structureren en organiseren Maken van keuzes moeilijk (korte en lange termijn) Tiener: neutraal, alleen leeftijd (10-19 jaar) Puber: lichamelijk en geslachtelijke aanduiding jaar Adolescent: psychologische, cognitieve en sociale ontwikkeling
12
De 3 havo-leerling (2) Ontwikkeling van hersenen moet worden gestimuleerd (door ouders, leeftijdsgenoten, docenten) Gevolgen van acties leren overzien (zelf ervaren of een mentale voorstelling maken) Contact houden, weten wat er speelt, ondersteunen bij plannen
13
Literatuur Het Tienerbrein Over de adolescent tussen biologie en omgeving De tiener: leuk, veelbelovend en soms wat lastig Auteur: Jelle Jolles Samenvatting:
14
Resonansgroep ouders en leerlingen (1)
Ouders van leerlingen uit 3, 4 en 5 havo Samengesteld vanuit ‘verschillende achtergronden’ Doel: op constructieve wijze praten over onderwijs: wat doen wij goed, wat kan beter en hoe kan dat beter? Aanmelden deze avond (formulier) of per , vóór 10 oktober bij de mentor van uw zoon of dochter Data: 16 november en 19 april (16: :30)
15
Resonansgroep ouders en leerlingen (2)
Een groep leerlingen uit 3 en 4 havo Uit verschillende klassen Thema’s vorig jaar: opening schooljaar, coachgesprekken, mentorlessen, overgang van 3 naar 4 havo, toetsing, evaluatie activiteiten Doel: op constructieve wijze praten over onderwijs en school (wij moeten er wat van kunnen leren)
16
Overige informatie Waarborgen van veiligheid en preventief toezicht (conciërges en sfeerkeepers) Survival (opgeven uiterlijk 27 oktober) Uitwisseling met school in Duitsland
17
Bedankt voor de aandacht
Vragen?
18
Kennismaking met mentor/ coach
de heer Simons (lokaal 234) de heer Konings (lokaal 229)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.