Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Simons Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
SCENARIO ROSS WALKER “To make a great film you need three things: the script, the script, and the script.” — Alfred Hitchcock 1
2
Fases van het schrijfproces
- Het idee - Idee naar story - story naar synopsis - Synopsis naar treatment/outline - Treatment naar scenario - Scenario naar final draft 2
3
Het idee - What if - Gebaseerd op waargebeurde verhalen - Persoonlijke gebeurtenissen - Een situatie - ... 3
4
Story = Character + Want + Conflict
- Personages (Protagonist / Antagonist) - Conflict (Personage / Doel) - Story vs Plot 4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
Story vs Plot Story: Een schuchtere man is opgesloten in een verlaten loods en probeert daar uit te komen. Plot: Een schuchtere man is opgesloten in een verlaten loods. Hier wordt hij geconfronteerd met mensen uit zijn verleden die hem kwaad hebben aangedaan. Hij rekent met deze mensen af, waardoor hij als persoon verandert en uiteindelijk ontsnapt. 9
10
Synopsis en Treatment - Synopsis: 1 pagina - Treatment: 10+ pagina's - Geen dialogen - Problemen met structuur, e.d. - Verkoopmiddel 10
11
Scenario – format - Final Draft / CeltX - Scene headings - Acties en dialogen 11
12
12
13
Scenario - Structuur - Drie akten structuur
14
MIDDEN (CONFRONTATION) 2/4e
Scenario - Structuur - Drie akten structuur: BEGIN (SET-UP) 1/4e MIDDEN (CONFRONTATION) 2/4e EIND (RESOLUTION) 1/4e
15
Set-Up – Toon van de film – Het thema – De wereld
– Wie is de protagonist – Het conflict – Belangrijke personages
16
Confrontation – Hier wordt het conflict concreet en verder uitgewerkt
– We komen meer te weten over de personages en hun motivatie – Het personage krijgt obstakels voor hem geworpen die hem verhinderen zijn doel te bereiken – Het personage bereikt een dieptepunt, alles lijkt verloren
17
Resolution – Begint vaak met een openbaring, het personage ontdekt wat hij moet doen om zijn obstakels te overwinnen – Het personage moet zich ontwikkelen om de obstakels te overwinnen en zijn doel te bereiken. Dit noemen ze de “character arc” of karakterboog – Climax – Denouement
18
Rewriting “The first draft of everything is shit.” -Ernest Hemingway
– Losse eindjes aan elkaar knopen – (overtollige) scènes schrappen, samenvoegen – Expositie wegwerken – Heeft elk personage een eigen “stem” – Overbodige dialogen schrappen – Wees kritisch; Kill your darlings
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.