Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De Betekeniseconomie in de klas
Kaj Morel Laat betekenis leven
2
1. Betekenisvolle organisaties 2. Gewetensvolle marketing / marketers
Waarom wij bestaan 1. Betekenisvolle organisaties 2. Gewetensvolle marketing / marketers Hier leven wij voor bij DBF: organisaties zo betekenisvol mogelijk maken en daarmee de betekeniseconomie realiseren
3
2009-2016 – Lector Identiteitsmarketing Saxion
Laat betekenis leven
4
2010/2012 – Boeken identiteitsmarketing en betekeniseconomie
Laat betekenis leven
5
Wat is de betekeniseconomie volgens jullie?
Vragen Wat is het belangrijkste dat jullie leerlingen willen meegeven over economie? Wat is de betekeniseconomie volgens jullie? Wat zouden jullie willen doen met de betekeniseconomie in de klas?
6
In wat voor wereld leven we eigenlijk?
Verwondering In wat voor wereld leven we eigenlijk? Hoe komt het dat de economie ons leven bepaalt? Hoe kijken aanhangers van de vrije markt naar de wereld? Wat gebeurt er als je de markt vrijlaat? Hoe kan economie ook werken?
7
Bronnen Laat betekenis leven
8
Uitgangspunten van de betekeniseconomie
We brengen het geweten terug in onze economie door elkaar voortdurend de vraag te stellen of ons economisch handelen goed of slecht is en goed of kwaad doet We laten het belang van de gemeenschap altijd het zwaarst wegen (in plaats van het individuele belang) We gaan nooit voor eigen gewin als dat ten koste gaat van anderen We streven naar het produceren van producten en diensten die de wereld beter maken voor zoveel mogelijk mensen (in plaats van streven naar het verdienen van zoveel mogelijk geld) We hanteren geld steeds als middel en nimmer als doel We laten ons bij alle besluiten die we nemen leiden door het rendement op lange termijn (in plaats van het rendement op korte termijn) We vertrouwen niet langer op ‘de onzichtbare hand van de markt’ om onze welvaart te verdelen, maar op ons verlangen om zoveel mogelijk mensen een eerlijk deel van de koek te geven We zijn steeds gericht op het dienen van het belang van de ander (in plaats van het vervullen van zijn behoefte) We streven alleen nog betekenisvolle groei na (in plaats van groeien om het groeien) We leren onze kinderen dat het nastreven van vrijheid in gemeenschappelijkheid en verbondenheid belangrijker is dan het nastreven van individuele vrijheid
9
Wat ga je doen en hoe pak je het aan? Wat is daarvoor nodig?
Aan het werk Groepjes van 5 personen Bedenk minimaal een concreet idee waarmee je vanaf morgen aan de slag zou willen om in jouw klas met de betekeniseconomie Wat streef je na? Wat ga je doen en hoe pak je het aan? Wat is daarvoor nodig? Wat houdt je tegen? Presenteer jullie idee in 1 minuut
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.