Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVeerle de Veer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Opgesteld voor het EFFAT - IUF seminar voor werknemers in de chocolade- en snoepwarenindustrie September 2017
2
IUF TNC STRATEFIE Een “organiserende cirkel”
Helpen van ondernemingen om lidmaatschap op te bouwen en aan te moedigen
3
Meer kracht, betere kwaliteit
Ledenwerving/Actievoering Erkenning Onderhandelen voor “ruimte” Meer ledenwerving Meer kracht, betere kwaliteit
4
TNC erkenning van IUF 2005 - 2015 Volledige herkenning
Mogelijkheid problemen met internationale bedrijfsleiding bespreekbaar te maken Geen erkenningsniveau EWC v. IUF erkenning van vakbondsorganisaties Belang van internationale erkenning van vakbondsorganisaties
9
2016 netto verkoop: 26 miljard USD Aantal werknemers: 90.000
(NASDAQ: (MDLZ) 2016 netto verkoop: 26 miljard USD Aantal werknemers: Huidig voorzitter en CEO: Irene Rosenfeld Belangrijke spelers: Nelson Peltz en William Ackman Ongeveer 85 procent van Mondelez’ jaarlijkse omzet wordt gegenereerd in de snack afdelingen en ongeveer driekwart van de verkoop is afkomstig van buiten Noord Amerika.
10
Aangepaste bedrijfsresultaten en verkoop (laatste drie boekjaren)
Veranderende consumentenvraag, voornamelijk in ontwikkelde regio’s Financiële korte termijn beheer en problemen op het gebied van arbeidskrachten… geen inzet om duurzame voedingsindustrieën te ontwikkelen die over een toekomstvisie beschikken.
11
Aantal werknemers # s (laatste drie boekjaren)
Sinds 2012 heeft Mondelez haar koffie industrie afgestoten, 10 chocolade- en snoepmerken verkocht aan haar concurrent Eurazeo, wat 5 Franse voorzieningen trof, de sluiting van de fabrieken in Valladolid en Chicago aangekondigd en een chocoladefabriek verkocht aan Barry Callebaut in Halle, België. De werkgelegenheid stijgt in regio’s met lage vakbondsparticipatie en verminderde arbeidsrechten en arbeidsbescherming (bv. Mexico en China)
12
Hoe kunnen we samen terugslaan?
Aanspreking van lokale en nationale bedrijfsleidingen (zie gespreksonderwerpen) Organiseren van acties op het terrein en op social media Informeren van leden over de activiteiten van de IUF filialen door het delen van de IUF Mondelez Website, Facebook en Twitter pagina’s Deel jouw Mondelez updates met het IUF zodat we uw boodschap mee kunnen uitdragen EWC v. IUF vakbondsorganisatie
13
Mondelez actieweek – Maart 2017
Tijdens de vakbondsacties in de week van 27 tot en met 31 maart 2017 bij Mondelez, die een heel deel jobs op de helling zet, toonden IUF filialen wereldwijd hun vastberadenheid om kwalitatieve en permanente werkzekerheid te verzekeren. Een heel aantal acties werden opgezet in 10 verschillende landen Australië (AMWU), Oostenrijk (Pro-Ge), België (ABVV Horval, ACV-CSC, ABVV-BBTK, CGSLB, LBC-NVK, en CNE-GNC), Frankrijk (FGA-CFDT), Korea (KCTWU Dongsuh Foods Union Chapter), Litouwen (LMP), Noorwegen (NNN), Pakistan (Cadbury Pakistan Progressieve Vakbond voor Werknemers), Polen (Solidarnosc), de Verenigde Staten (BCTGM en UFCW). De IUF-EFFAT Cacao Stuurgroep en de stuurgroepen van de Nestle Europese ondernemingsraden stuurden ook internationale steunbetuigingen naar de werknemers bij Mondelez.
14
Mondelez actieweek – Maart 2017
15
Mondelez actieweek – Maart 2017
16
Mondelez actieweek – Maart 2017
17
Mondelez actieweek – Maart 2017
18
Mondelez actieweek – Maart 2017
19
Mondelez actieweek – Maart 2017
20
Voorstel volgende stappen
Beoordeling steun van filialen voor de open brief aan Mondelez Actieplan en bijkomende acties op het terrein Digitale acties Verzeker u ervan het IUF op de hoogte te brengen van elke actie Houd de druk op de ketel!
21
Raadpleeg onze site en doe mee
IUF Mondelez Website: IUF Mondelez Facebook Site: IUF Mondelez
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.