Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Veilig deelnemen aan Ride-outs
The Old Bridge Riders Veilig deelnemen aan Ride-outs Het Molensysteem (“Follow-up” of “First Man drop” systeem)
2
Het Molensysteem Het Molen-, het Follow-up- of het First Man Drop systeem Het Molensysteem is een actieve manier om een Ride-Out te beleven en door middel van deze presentatie willen we dit graag uitleggen. De groep die deelneemt aan een Ride-Out bestaat uit de volgende rijders: - 1. De Voorrijder, - 2. De Wegzetter, - 3. De Groepsrijders, - 4. De Achterrijders 4 3 2 1
3
Hoe slaagt dit “wegzet systeem”
De eerste “Groepsrijder” achter de “Wegzetter” voegt zich, op aanwijzing van de “Wegzetter” (linker arm opgestoken), naar rechts uit de groep en stelt zich op een veilige en goed zichtbare plaats langs de weg op om achterblijvers de richting te wijzen. De overige “Groepsrijders” geven hem de ruimte en tijd om zich uit de groep te kunnen voegen. Deze “Wegwijzer” blijft net zolang staan tot de “Achterrijders” er zijn. Hierdoor wordt voorkomen dat de overige “Groepsrijders” “verdwalen”. Als de “Achterrijders” in zicht komen maakt de “Wegwijzer” zich klaar om rustig en vóór de “Achterrijders” te kunnen invoegen. De “Achterrijders” maken ruimte voor de “Wegwijzer” om te kunnen invoegen. De “Wegwijzer” sluit altijd achteraan aan bij de andere “Groepsrijders” en vóór de “Achterrijders”! Ter voorkoming van een groot, moeizaam te dichten gat tussen de “Groepsrijders” en eventuele achterblijvers, kan de “Wegzetter” besluiten om de hele groep, op een geschikte plaats, stil te zetten. Bij voorkeur rijden alleen de “Achterrijders” met de “passing lights” aan, waardoor voor de “Wegzetter” het eind van de groep duidelijk wordt gemarkeerd.
4
De Voordelen De voordelen van dit systeem :
- er hoeven geen wegen te worden afgezet. - er zijn geen “Roadcaptains” die de groep moeten inhalen om weer vooraan te rijden. - als de groep “breekt” hoef je niet bang te zijn om de weg kwijt te raken. - je rijdt ook eens op een andere positie en ziet de “stoet” in een ander perspectief
5
De Formatie Tijdens een Ride-out wordt er gereden in het zgn. “baksteenformatie”, dus in 2 lijnen, schuin verspringend achter elkaar. (Tenzij de breedte van de weg dit niet toelaat en/of wanneer door de “Wegzetter” wordt aangegeven dat er, ivm de veiligheid, in 1 lijn gereden moet worden)
6
De Formatie 2 seconden Bij voorkeur wordt tijdens een Ride-out de zgn. “2 seconden regel” in acht genomen. Deze regel houdt in dat men op een afstand van 2 seconden van zijn voorganger rijdt. Op deze manier kan er soepel van 2 naar 1 lijn worden veranderd als de situatie dat vereist en is er voldoende ruimte om tijdig en veilig tot stilstand te kunnen komen.
7
De Formatie FOUT GOED De ingenomen positie en lijn binnen de groep blijft tijdens de Ride-out gehandhaafd. Een open gevallen plaats wordt altijd vanuit achteren opgevuld door diegene die op dezelfde lijn rijdt.
8
De Ride Out Deelnemers De “Voorrijder”
Hij/Zij heeft de route voor die dag voorbereid. De “Voorrijder” bespreekt voor vertrek de route en eventueel te verwachten verkeerssituaties met de “Wegzetter” en eventueel de “Achterrijders”.
9
De Ride Out Deelnemers De “Wegzetter”.
Deze “Wegzetter” draagt een gekleurd hesje, rijdt op voldoende afstand achter de “Voorrijder” om te kunnen reageren op diens richtingsveranderingen en bepaalt het tempo van de groep. De “Wegzetter” geeft de aanwijzingen aan de eerstvolgende “Groepsrijder”.
10
De “Groepsrijders”/”Wegwijzers”
De Ride Out Deelnemers De “Groepsrijders”/”Wegwijzers” Na de “Wegzetter” volgen alle “Groepsrijders” van de Ride-out. Op aanwijzingen van de “Wegzetter” fungeren deze deelnemers als “Wegwijzer” voor de overige deelnemers die achter hen rijden. De “Wegwijzer” geeft duidelijk de richting aan en blijft staan totdat de “Achterrijders” weer in zicht zijn en hij voegt net vóór de “Achterrijders” weer in.
11
De Ride Out Deelnemers De “Achterrijders”
De laatste rijders van de groep, de “Achterrijders”, dragen ook gekleurde hesjes waardoor zij duidelijk het einde van de volledige groep aangeven. Zij hebben verder als taak eventueel gestrande deelnemers te begeleiden.
12
Richtingsveranderingen – Bocht naar Rechts
Mogelijke plaatsen waar de Wegwijzer door de Wegzetter kan worden weggezet
13
Richtingsveranderingen – Bocht naar Links
Mogelijke plaatsen waar de Wegwijzer door de Wegzetter kan worden weggezet
14
Richtingsveranderingen – Geen Wegwijzer
Geen Wegwijzer? Dan gewoon Rechtdoor of “Doorgaand verkeer” volgen ? ?
15
Richtingsveranderingen – Invoegen
Laatste groepsrijder WEGWIJZER INVOEGPUNT voor Wegwijzer ACHTERRIJDERS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.