De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op sneeuwklas in Zwitserland

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op sneeuwklas in Zwitserland"— Transcript van de presentatie:

1 Op sneeuwklas in Zwitserland

2 Sneeuw, ijs en water…” even “proeven” ?

3 Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia
Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen

4 Keuzemogelijkheid Wil je nog graag even de informatie doornemen ?
Klik op onderstaande knop Maak je graag onmiddellijk de oefeningen ? Klik op onderstaande knop

5 1. Noteer bij elk woord de juiste omschrijving.
1. Ik besta uit kleine kristallen, die ontstaan uit waterdamp, hoog in de wolken. Die kristallen trekken elkaar al zwevend aan en vormen vlokken : zeshoekige vlakke figuurtjes. sneeuw 2. Ik ben bevroren neerslag en val in de vorm van grote ijskorrels naar beneden. hagel 3. Ik blijf bevroren water zolang de temperatuur minder dan 0° bedraagt. ijs 4. Ik groei door afdruppelend water dat bevriest. Dat water druppelt langs mijn lijf en maakt mij langer en dikker. ijspegel

6 2. Je hebt kunnen vaststellen dat er in gesmolten sneeuw heel wat terug te vinden is. Waarschijnlijk ligt daar nog veel meer. Waar zul je vooral vuilnis aantreffen, denk je ? Wat gebeurt er met al dat vuilnis wanneer na de winter de sneeuw smelt ? Waar : Dicht bij liften en skipistes, hutjes, restaurantjes, … Wat: Papiertjes, flesjes, blikjes, peuken,….

7 Hoe kunnen wij ons steentje bijdragen om dit probleem te voorkomen ?
Gebruik maken van vuilnisbakken, afval meenemen. Elkaar er toe aanzetten om voor de natuur te zorgen. Weet je… dat de bergbewoners de sneeuw op de daken laten liggen omdat sneeuw isoleert ? Dat de (Vlaamse) uitdrukking “Hij ziet zwarte sneeuw.” betekent : “Hij lijdt armoede” ?

8 3. Vul dit tekstje aan. De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De betreden sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, zodat de planten en dieren minder kans krijgen om te overleven. Daarom blijven we op de wandelpaden ! Een dikke, losse sneeuwlaag bevat veel lucht en laat die ook door, zodat de planten en dieren die de winter daaronder doorbrengen, kunnen blijven leven. Dit kun je niet onder een ijslaag.

9 4. Wat hoort bij elkaar ? afkoelend water begint … te stollen
afkoelend water wordt… ijs water stolt bij het … vriespunt sneeuw smelt door toevoeging van… zout

10 1. Noteer bij elk woord de juiste omschrijving.
1. Ik besta uit kleine kristallen, die ontstaan uit waterdamp, hoog in de wolken. Die kristallen trekken elkaar al zwevend aan en vormen vlokken : zeshoekige vlakke figuurtjes. sneeuw 2. Ik ben bevroren neerslag en val in de vorm van grote ijskorrels naar beneden. hagel 3. Ik blijf bevroren water zolang de temperatuur minder dan 0° bedraagt. ijs 4. Ik groei door afdruppelend water dat bevriest. Dat water druppelt langs mijn lijf en maakt mij langer en dikker. ijspegel

11 2. Je hebt kunnen vaststellen dat er in gesmolten sneeuw heel wat terug te vinden is. Waarschijnlijk ligt daar nog veel meer. Waar zul je vooral vuilnis aantreffen, denk je ? Wat gebeurt er met al dat vuilnis wanneer na de winter de sneeuw smelt ? Waar : Dicht bij liften en skipistes, hutjes, restaurantjes, … Wat: Papiertjes, flesjes, blikjes, peuken,….

12 Hoe kunnen wij ons steentje bijdragen om dit probleem te voorkomen ?
Gebruik maken van vuilnisbakken, afval meenemen. Elkaar er toe aanzetten om voor de natuur te zorgen. Weet je… dat de bergbewoners de sneeuw op de daken laten liggen omdat sneeuw isoleert ? Dat de (Vlaamse) uitdrukking “Hij ziet zwarte sneeuw.” betekent : “Hij lijdt armoede” ?

13 3. Vul dit tekstje aan. De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De betreden sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, zodat de planten en dieren minder kans krijgen om te overleven. Daarom blijven we op de wandelpaden ! Een dikke, losse sneeuwlaag bevat veel lucht en laat die ook door, zodat de planten en dieren die de winter daaronder doorbrengen, kunnen blijven leven. Dit kun je niet onder een ijslaag.

14 4. Wat hoort bij elkaar ? afkoelend water begint … te stollen
afkoelend water wordt… ijs water stolt bij het … vriespunt sneeuw smelt door toevoeging van… zout

15 Sneeuw, ijs en water…” even “proeven” ?

16 1. Klik op het juiste woord.
Ik ben bevroren neerslag en val in de vorm van grote ijskorrels naar beneden. ijs ijspegel sneeuw hagel

17 1. Klik op het juiste woord.
Ik groei door afdruppelend water dat bevriest. Dat water druppelt langs mijn lijf en maakt mij langer en dikker. ijs ijspegel sneeuw hagel

18 1. Klik op het juiste woord.
Ik blijf bevroren water zolang de temperatuur minder dan 0° bedraagt. ijs ijspegel sneeuw hagel

19 1. Klik op het juiste woord.
Ik besta uit kleine kristallen, die ontstaan uit waterdamp, hoog in de wolken. Die kristallen trekken elkaar al zwevend aan en vormen vlokken : zeshoekige vlakke figuurtjes. ijs ijspegel sneeuw hagel

20 2. Je hebt kunnen vaststellen dat er in gesmolten sneeuw heel wat terug te vinden is. Waarschijnlijk ligt daar nog veel meer. Waar zul je vooral vuilnis aantreffen, denk je ? Wat gebeurt er met al dat vuilnis wanneer na de winter de sneeuw smelt ? Waar : !!! Vertel dit aan je juf, mama of papa. !!! Wat:

21 Hoe kunnen wij ons steentje bijdragen om dit probleem te voorkomen ?
!!! Vertel je mening aan je juf, mama of papa !!! Weet je… dat de bergbewoners de sneeuw op de daken laten liggen omdat sneeuw isoleert ? Dat de (Vlaamse) uitdrukking “Hij ziet zwarte sneeuw.” betekent : “Hij lijdt armoede” ?

22 3. Vul dit tekstje aan. Klik op het juiste antwoord.
De losse sneeuwlaag _______________ de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

23 De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven _____________. lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

24 De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De ___________________ sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

25 De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De betreden sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, zodat de planten en dieren minder kans krijgen om te ______________________. lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

26 De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De betreden sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, zodat de planten en dieren minder kans krijgen om te overleven. Daarom blijven we op de wandelpaden ! Een dikke, losse sneeuwlaag bevat veel ____________en laat die ook door, zodat de planten en dieren die de winter daaronder doorbrengen, kunnen blijven leven. lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

27 De losse sneeuwlaag isoleert de bodem en de onderliggende planten- en dierenwereld zodat ze blijven leven. De betreden sneeuw- of ijslaag laat de koude wel door, zodat de planten en dieren minder kans krijgen om te overleven. Daarom blijven we op de wandelpaden ! Een dikke, losse sneeuwlaag bevat veel lucht en laat die ook door, zodat de planten en dieren die de winter daaronder doorbrengen, kunnen blijven leven. Dit kun je niet onder een ____________. lucht zonlicht ijs overleven overwinteren bedekt ijslaag isoleert betreden onbetreden leven

28 te stollen ijs sneeuw smelt door toevoeging van… vriespunt zout

29 te stollen ijs afkoelend water wordt… vriespunt zout

30 te stollen ijs water stolt bij het … vriespunt zout

31 4. Wat hoort bij elkaar ? Klik op het juiste antwoord.
te stollen ijs afkoelend water begint … vriespunt zout

32 Proficiat !


Download ppt "Op sneeuwklas in Zwitserland"

Verwante presentaties


Ads door Google