Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Coppens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Onderzoek in het onderwijs Een vergelijkend onderzoek naar de organisatie ervan.
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie Opdrachtgever: Cartesius Lyceum, Martijn Meerhoff Begeleiders: Femke Geijsel en Femke Boesekool Beoordelaar: Mariska Min Interfacultaire Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam Januari 2012
2
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Profiel organisatie. Cartesius Lyceum, Martijn Meerhoff. Aanleiding – probleemstelling – vraagstelling.
3
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Welke manier van organiseren is op het Cartesius Lyceum nodig om voor de schoolleiding meer inzicht te krijgen in onderzoeken en projecten? Op welke manier organiseren andere scholen onderzoek en projecten? Welke rol spelen lio’s een rol bij onderzoeken en projecten? Op welke manier organiseert het Cartesius Lyceum onderzoek en projecten? Welke verschillen en overeenkomsten zijn er in richtlijnen van organiseren tussen het Cartesius Lyceum en de andere scholen bij onderzoeken en projecten?
4
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Da Vinci College in Leiden: Voorzitter van het onderzoeksteam, docent aardrijkskunde, onderzoeker aan het Kohnstamm Instituut. Docent – onderzoeker, schoolopleider. Montesorri Lyceum Amsterdam Onderzoekscoördinator, docent Nederlands. Cartesius Lyceum Schoolleider van de onderbouw, docent wiskunde. Schoolleider van de bovenbouw, docent maatschappijwetenschappen en ANW. Specifieke kenmerken van een georganiseerde activiteit (Mintzberg, 1991). Organisatiekenmerken en factoren die van invloed kunnen zijn op innovatief en onderzoeksgedrag. (De Jong en Kemp, 2001; Mosselman, Meijaard en Brand, 2003).
5
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Drie fasen: Inventariseren van behoeften en (onderzoeks)vragen onder docenten door extern bureau. Categoriseren en formuleren in onderzoekslijnen door een aantal (onderzoeks)docenten. Organiseren van onderzoeken en projecten waaraan lio’s gekoppeld worden. Organogram: Schoolleiding heeft onderzoekslijnen in portefeuille die onderzoek en projecten leidt en coördineert. Onderzoeksdocenten en lio’s krijgen in goed overleg vrijheid en ruimte om eigen onderzoeken te doen mits binnen de onderzoekslijnen. In overleg met de stagebegeleider worden lio’s gekoppeld aan onderzoek.
6
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Professionalisering van docenten Taakbeleid Roosters PTA’s Betrokkenheid Onderzoekszin Communicatie Terugblik Veranderingen t.a.v. het PvA. Interviewen van (onderzoeks)docenten en lio’s. Theoretische inbedding. Concrete adviezen t.a.v. de organisatie van onderzoek en projecten.
7
Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies
Sterkte – zwakte analyse ten behoeve van het te schrijven schoolplan. Pilot draaien waarbij één docent in samenwerking met de schoolleiding een van de thema’s verder onderzoekt, uitwerkt en organiseert. In goed overleg tussen schoolleiding en stagebegeleider een lio koppelen aan een van de onderzoeken ter uitvoering. Bij slagen van de pilot moeten meer docenten vrijgemaakt worden van onderwijs om onderzoekslijnen uit te werken en te organiseren. Samen vormen zij een onderzoeksteam onder leiding en coördinatie van de schoolleiding.
8
Zijn er nog vragen? Bedankt!
Onderzoek in het onderwijs Een vergelijkend onderzoek over de organisatie ervan. Zijn er nog vragen? Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.