Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Brander Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
2
Werkdruk Definitie: disbalans regelproblemen en regelmogelijkheden
Kenmerken instrument Gericht op werk, niet persoon (risico benadering) Voor teamleiders en hun team (gezamenlijk onderzoek) Werkdrukproblemen (kwaliteit arbeid) zijn ook efficiency problemen (kwaliteit onderwijs) Vorm van teamontwikkeling Ontwikkeling: met teamleiders in de zorg idee uitwerken tot instrument. Nu voor onderwijs Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
3
Met, door en voor teamleiders
Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
4
Wat vinden zij ervan? “Gaat over feiten, niet over belevingen” “Werkdruk is toch op eenvoudige wijze te meten” “Medewerkers vinden het interview leuk: voelen zich gehoord” “Natuurlijk gesprek over het werk” “Gaat over feiten, niet persoon: creëert veiligheid” “Geeft inzicht in wat er werkelijk leeft” “Verbeterpunten springen eruit” Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
5
Het basis idee Primaire proces: netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken als knooppunten Wanneer verstoring, dan Absorberen op werkplek of Doorgeven en verspreiden over netwerk Afleveradres
6
Netwerk Privé Office manager 6 Lectoren Planner MT Docenten Teamleider
P&O O&O Werkveld Teamleiders (lager leidinggevenden) vormen een risicogroep: gecontroleerde autonomie Marketing Dean LLLeren
7
Regelmogelijkheden Probleem Persoonlijke Organisatorische regelvaardigheden regelmogelijkheden Intern/ Extern/ zelfstandig samen met anderen Continue Periodiek overleg Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
8
De vicieuze bureaucratiseringcirkel
Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte centrale controle Meer arbeidsdeling Systeem verlies Materieel Immaterieel Te ruime Te ruime buffers en normtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol gedrag: houding: gevoel: verzuim vervreemding stress ja Storing opgelost nee nee nee succesvol Streven naar: defensieve strategie, want uit zelfverdediging
9
De twee analyse niveaus
Functieniveau: kwaliteit arbeid. Taken en regelproblemen Regelmogelijkheden Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur Hoe groter arbeidsdeling (specialisatie) des te groter complexiteit netwerk en dus Grotere kans op verstoringen Gecentraliseerde besturing en dus geen lokale regelmogelijkheden
10
Het instrument Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden
Netwerk Elementen van individueel arbeidsproces Rapporteren: knelpunten Oplossingen: plan van aanpak
11
Probleeminventarisatie
Netwerkidee: verstoringen omdat mensen uit netwerk niet, niet op tijd of niet op de juiste wijze doen wat ze moeten doen om jou het werk mogelijk te maken Arbeidsproces: elementen als bron van verstoringen Normen Omgeving Input/ Activiteiten Feedback resultaat studenten Middelen Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
12
Overzicht Problemen Zelfstandig regelen Samen regelen
Periodiek regelen Informeel regelen Knelpunten …. Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
13
Het instrument Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden
Netwerk Elementen van individueel arbeidsproces Rapporteren: knelpunten In duo’s bespreken, corrigeren, aanvullen en verbeteren Overzicht van knelpunten (“hier hebben we last van en ligt niet aan ons”) Oplossingen: plan van aanpak
14
Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD
ENGINEERING In-koop TOR Ver- koop R&D Lang wachten op controle ontwerp Geen terugkoppeling over wachttijd Keuze leverancier Black box Onvolledige info Verdrongen door prioriteiten Prioriteiten Onvolledige info Aanpassingen Afgesproken deadlines Kwal. Eng. Lange wachttijd voor 3D metingen Wvb TD PE Wie verantwoordelijk Tekening Stuklijst/CE sticker Verpakking/pallets Stickers op doos Routing Vragen worden niet beantwoord Prod. ?? ? ? Worden gestoord met vragen Matrijzen Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD Engineering en Verkoop: de stem van de klant Engineering en Productie: wie verantwoordelijk voor maakbaarheid (P, PE, Kw, R&D)? Engineering en Werkvoorbereiding: wie waarvoor verantwoordelijk?
15
Een voorbeeld Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013
16
De twee analyse niveaus
Functieniveau: kwaliteit arbeid. Taken en regelproblemen Regelmogelijkheden Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur Hoe groter arbeidsdeling (specialisatie) des te groter complexiteit netwerk en dus Grotere kans op verstoringen Gecentraliseerde besturing en dus geen lokale regelmogelijkheden
17
Bedankt voor uw aandacht!
18
Bachelor bedrijfskunde: functioneel
Decaan Faculteit Examen commissie Onderwijs commissie Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Leerstoelgroepen Bachelor coördinator Onderwijsbureau
19
Team-based bachelor Dean
Problemen Doelen/kaders Oplossingen Problemen Doelen/kaders Oplossingen Experimenteerrechten Dean Teamleider: maandelijks overleg met blok coördinatoren Blokteams: regelmatig overleg over voortgang onderwijs Slim organiseren, de organisatie van de organisatie
20
Besturingsstructuur De command-control as: doelen en kaders zo globaal mogelijk De leer-as: problemen en oplossingen zo gedetailleerd mogelijk (learning by monitoring) De experimenteer-as: afwijkingen als experiment Zonder deze structuur heb je geen lerende organisatie en geen conditioneel autonome teams
21
De leer as
22
Onderwijs, organisatie en personeel
Onderwijsbeleid: je profiel Beroepsprofiel Mate van integreren in thema’s en projecten Mate van individualiseren/flexibiliseren curriculum Aard competenties (kennis-, toepassings- en reflectiecompetenties) Arbeidsorganisatie: mobiliseren menselijke bronnen Verdelen: functionele versus crossfunctionele groepen Coördineren: gecentraliseerde versus gedecentraliseerde besturing Personeel: managen van menselijke bronnen (Bron: schoolontwikkelingsmodellen van Marx, Caluwé en Petri)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.