De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EEN GOEDE COACH VOOR JE KIND

Verwante presentaties


Presentatie over: "EEN GOEDE COACH VOOR JE KIND"— Transcript van de presentatie:

1 EEN GOEDE COACH VOOR JE KIND
Wim Rombaut

2 PACE COACHVAARDIGHEDEN
Heeft de PACE aanpak een antwoord op deze vragen? Kan je coachvaardigheden aanleren? Hoe krijg ik ze onder de knie? Is er een recept om rustig te blijven, ook in moeilijke situaties? Hoe word ik meesterlijk in stimuleren van leren? over PACE, PACEMAKER, WORKPACE en PACE CAKE…

3 Als ouder, manager en coach ben je
PERFORMANT AUTHENTIEK CONSTRUCTIEF ENTHOUSIAST Je inspireert je bent het voorbeeld Je begeleidt naar het doel Je respecteert de PACE van je student

4 PACE PACE PERFORMANT PRESTEREN FYSIEK Lichaam FIT & GEZOND EMOTIONEEL
Hart VOLDOENING RATIONEEL Hoofd FOCUS FUNDAMENTEEL Ziel WILSKRACHT PACE-leiderschap > het beeld van leiders en volgers is verleden tijd. Managers en hun team zijn levende organismen waar iedereen leiderschap en verantwoordelijkheid neemt. Leiders presteren beter samen met en dankzij leiders. Een nieuwe manier van samen werken in een nieuw tijdperk. Inleiding Leiderschap is een uiterst complex gebeuren. Een nieuwe theorie, een nieuwe benadering, dé oplossing, de ultieme leidraad voor leiders. Sommigen beweren dat het bestaat. PACE-leiderschap gaat uit van een andere stelling. We baseren ons op recente onderzoeken en feiten die aantonen dat succesvolle en gerespecteerde leiders hun kracht halen uit hun authenticiteit en uit hun vermogen dit met anderen te ‘delen’. Dat is even anders dan anderen te zeggen ‘wat en hoe’ zij het moeten uitvoeren. Op die manier halen zij het beste uit zichzelf en hun team naar boven. Zij genieten respect en halen resultaat ondanks hun fouten, valkuilen, mislukkingen, tegenslagen. Zij leiden ànders dan de grote groep managers die vanuit autoriteit, technieken, manipulatie, inspiratie, een team of een organisatie ‘aansturen’. Vandaar dat er vandaag, en sinds tientallen jaren, slechts twintig procent van de medewerkers heel sterk geëngageerd zijn. Een impressionante studie van Gallup , lopend van 2008 tot 2012, genaamd ‘State of the American Workplace: Employee Engagement Insights for U.S. Business Leaders’ toont aan de het engagement van medewerkers status quo blijft hangen rond de twintig procent heel geëngageerden, zestig procent middelmatigen en twintig procent zeer laag geëngageerden. De studie gaat over meer dan twintig miljoen mensen in bedrijven en organisaties. Groot en klein, vooral in Amerika maar ook daarbuiten. De kostenbesparing die ‘betere managers’ zouden kunnen realiseren op ziekte, ziekteverzekering, rendement, schadeclaims… loopt op tot 500 miljard dollar. Per jaar! Het wordt keihard aangetoond dat goeddraaiende teams werken met betere leidinggevenden. Is dat duidelijk? Dat is rationeel en financieel door het alom gerespecteerde instituut Gallup vastgesteld. En wat te denken van de miljoenen werknemers met burn-out, met een lage motivatiegraad, met een negatief gevoel en een negatief gedrag? Het persoonlijke lijden, en de gevolgen voor de collega’s en de reputatie van het bedrijf, zijn niet in cijfers uit te drukken, maar zijn op termijn nog grotere bedreigingen dan het financieel verlies. Hoe gaan we dan vooruitgang maken? Door onze managers intens te trainen en te sensibiliseren op het terrein van eigen performantie, anders gezegd prestatievermogen en op het gebied van ‘effectief leiding geven’. Wat maakt het verschil? Waar vindt men meer ‘high-performers’ dan bij de gemiddelde organisaties? Het verschil zit in de manier van leiding geven. Als de managers van een bedrijf heel effectief en krachtig zijn, is het hele team dat ook. Er bestaat dus wel een recept. Maar niemand kent alle ingrediënten, alle kneepjes en finesses. Er bestaat geen zaligmakend model, geen complex of eenvoudig systeem om managers tot topprestaties te brengen als het om leiderschap gaat. Iedereen brouwt zijn eigen recept. De basisingrediënten kunnen wij op een wervende, stimulerende manier wél aanbieden. Een stap vooruit met PACE Setting the pace is het ritme bepalen zoals een leider van een Jazzgroep dat doet. De bandleider is verantwoordelijk voor de groep, voor de andere muzikanten, die ook op hun beurt verantwoordelijk zijn voor de klank en de performance tout court, en na jaren lang studeren en repeteren hun eigen leider zijn. De leider, m/v, delegeert een groot deel aan de drummer. H/zij speelt zelf af en toe een solo, maar waakt over het samenspel en de harmonie in de ‘performance’. Iedere muzikant is even belangrijk. De leider hangt af van de concentratie en overgave van iedere muzikant. Samen klinken ze middelmatig, goed of heel goed. Perfectie is een valkuil, dan verkrampt alles, en dan is het nooit goed genoeg. Strong leaders set the pace, and connect with their teammembers. Performant en authentiek zijn, constructief denken en communiceren, enthousiast zijn. Vier basiskwaliteiten die men in hedendaags onderzoek kan vaststellen bij de meest succesvolle leiders. Vier basisingrediënten voor een recept dat iedereen zelf samenstelt. Dit PACE-basisprincipe is wél universeel en bijzonder krachtig. Het geldt voor topchefs in sterrenrestaurants, voor toptrainers van succesvolle voetbalteams, voor topmanagers van overheidsdiensten, bedrijven, ziekenhuizen. Dat geldt ook voor ondernemers die een keukenbedrijf van vader op zoon of dochter uitbouwen tot een KMO met zeven of zevenenzeventig medewerkers. Als de manager, eigenaar, directeur, zich manifesteert als een betrouwbare (authentieke) en performante (evenwichtige), constructieve en enthousiaste partner van zijn/haar medewerkers, dan kan men de grootste stormen trotseren, de meest progressieve en realistische procedures volgen, de grote en snelle veranderingen het hoofd bieden. Sneller, meer, beter: dat is wat de context, het speelveld, vraagt aan al wie vandaag ‘aflevert en oplevert’. Diensten, producten, advies, cursussen, coaching: het maakt niet uit. Klanten worden steeds veeleisender, concurrentie mondialiseert, de evaluatiesystemen en dashboards confronteren ons steeds meer met de harde realiteit. Het moet sneller, beter, meer zijn. Voor minder geld. Dat geeft druk op de manager, het gevoel van falen loert om de hoek. Leiding geven creëert vaak het gevoel dat je een “mission impossible” bent aangegaan, tegen beter weten in. Eens je een engagement neemt ga je er voor. Anders zit je niet op de ‘driversseat’. Hoe krijg je het dan klaargespeeld dat je team, je klanten, je leveranciers, je studenten, je stakeholders ook PACE worden? Hoe hou je het vol op een gezonde manier, want steeds meer loert burn-out, depressie, verslaving om de hoek. Als ex-ondernemer, manager, topsportcoach, leidinggevende heb ik een aantal elementen bij elkaar gebracht die de focus leggen op je eigen talent en ambitie, en noemde het PACE. Als coach en trainer van managers ervaarde ik tien jaar lang dezelfde twijfels, dezelfde valkuilen. Mijn doel is om na de analyse, de intentie en de strategiebepaling, wat het resultaat is van een geslaagde coachtraject, over te gaan naar de praktische implementatie. De dagelijkse toepassing, het herhaald en continu gebruiken van de ‘gekende stuff’. Daarbij maken wij, de klant en ik, gebruik van psychologische methodieken, mentale handvaten, fysieke trainingstechnieken, motivationele truucs en een eenvoudig PACE-model. Het is inderdaad alweer een MODEL, maar het is veel meer dan dat. Een model dat helpt om jou bestaande basis van talent en competenties beter te laten renderen. Ik ben overtuigd van het feit dat managers en hun teams vandaag en morgen het beste uit zichzelf kunnen bovenhalen als ze regelmatig reflecteren aan de hand van een eenvoudig monitorsysteem regelmatig tijd nemen om afstand en pauzes te nemen connectie maken met zichzelf en zich scherp houden op mentaal en fysiek vlak connecteren met hun team en omgeving op een constructieve manier De PACE-aanpak heeft dit allemaal in zich. Overzichtelijk, helder, realistisch, haalbaar. SMART quoi. Zoals een deelnemer aan een teamdag zei: We kennen de principes, we weten wat werkt en wat niet, we hoeven het alleen maar regelmatig te herhalen, consequent toe te passen, en elkaar er op aan te spreken. Dat is inderdaad de hefboom die alle literatuur, kennis, ervaring, cijfers eindelijk in de praktijk omzet. Leren van de beste: de praktijk, toetsen aan de hedendaagse theorie, en opnieuw naar de praktijk brengen door dagelijks het beste van je zelf te geven.

5 PACE PACE AUTHENTIEK FYSIEK Lichaam LICHAAMSTAAL EMOTIONEEL Hart MOED
RATIONEEL Hoofd CONNECTIE FUNDAMENTEEL Ziel GELOOF

6 PACE PACE CONSTRUCTIEF FYSIEK Lichaam RELAX - SPORT EMOTIONEEL Hart
EMPATHIE * RATIONEEL Hoofd COMMUNICATIE * FUNDAMENTEEL Ziel OPTIMISME

7 PACE PACE ENTHOUSIAST FYSIEK Lichaam CHARISMA EMOTIONEEL Hart
COM-PASSIE RATIONEEL Hoofd SUCCES DELEN FUNDAMENTEEL Ziel OPENHEID

8 HERKENBAAR ? PRESTATIES ?? ZWAK ONECHT NEGATIEF AFWEZIG FYSIEK Lichaam
MOE FAKE DRUGS GRIJS EMOTIONEEL Hart GEFRUSTREERD ANGST EGOÏSTISCH KOUD RATIONEEL Hoofd AFGELEID SOLO GEÏSOLEERD AFGESLOTEN FUNDAMENTEEL Ziel APATHIE TWIJFEL PESSIMISTISCH GESLOTEN Developed and designed by Wim Rombaut ©

9 PACE PACE PERFORMANT AUTHENTIEK CONSTRUCTIEF ENTHOUSIAST FYSIEK
Lichaam FIT & GEZOND LICHAAMSTAAL RELAX - SPORT CHARISMA EMOTIONEEL Hart VOLDOENING MOED EMPATHIE * PASSIE RATIONEEL Hoofd FOCUS CONNECTIE COMMUNICATIE * SUCCES DELEN FUNDAMENTEEL Ziel WILSKRACHT GELOOF OPTIMISME OPENHEID Developed and designed by Wim Rombaut ©

10 Coachen? “Als we iets in een kind willen veranderen,
zouden we beter eerst onderzoeken en kijken of het iets is dat in onszelf kan worden veranderd?” Gustav Jung

11 Pace coach - aanpak SAMEN het doel bepalen Begeleiden en ondersteunen
Opdat je kind/collega/klant Autonoom en Authentiek Constructief en Enthousiast Dit doel probeert te bereiken J

12 Inspirerende woorden & Pace
Geduld Vertrouwen Lichtheid Humor Creativiteit Ademhaling PAUZE KNOP PACE CONSTRUCTIEF FYSIEK Lichaam RELAX - SPORT EMOTIONEEL Hart EMPATHIE * RATIONEEL Hoofd COMMUNICATIE * FUNDAMENTEEL Ziel OPTIMISME

13 Gouden regel van de pauzeknop

14 Principe van de top 10 Noem het: “in een valkuil vallen”
Fouten maken mag Doorgaan mag ook Noem het: “in een valkuil vallen” We leggen een trampoline in de valkuil Hoe langer we over een fout piekeren hoe groter de kans dat we ze opnieuw maken, belang van positief verwoorden: Niet lopen = wandelen We leggen een trampoline in de valkuil Start NU met constructief denken en communiceren 10 valkuilen bij coaching 10 trampolines om er snel uit te springen Mild je mag fouten maken Pijntijd inkorten In valkul tuimelen en er snel weer uitspringen: veerkracht, mentaal en fysiek is die nodig, dat zien we na de tips Voor iedere valkuil is een trampoline: wat doe je en hoe doe je dat. En hier start jouw uitdaging. Mild voor je gedachten en je gevoelens, laat ze toe, je mag boos en ontgoocheld zijn, je kind is geen doetje, die doet soms domme dingen Door het toelaten van het gevoel van frustratie en boosheid gaat het sneller weg zijn. Vechten ertegen vraagt veel energie… en helpt enkel tijdelijk Streng voor jezelf om de trampoline oefeningen alle dagen te doen, echt jezelf er op te trainen, te betrappen zelfs als je weer eens valt, geen probleem .

15 1 .Start ieder gesprek in een ontspannen sfeer
Hoe ontspannen ben je Wat is zen? Je staat onder stress en toch … begin je eraan Hoe ontspannen ben je op een schaal van 10` Wat is zen ? Kies een moment met je student waar je beiden ontspannen kan zijn Coachende gesprekken, hoe kort ook, hebben veel meer effect als beide partijen ontspannen én geconcentreerd zijn De kunst van Zen

16 2. Verplicht jezelf tot regelmaat
Frustratie opstapelen en niet uitspreken kzal maar zwijgen zeker Geen ruzie maken Zorg voor een paar vaste momenten per week waarbij je bewust tijd maakt om te coachen. Integreer het in je weekprogramma en spreek goed af met je zoon/dochter

17 3. De kunst van actief luisteren
Je komt (te snel) met je eigen mening Oor/Deel Zen zijn wil zeggen totaal in het hier en nu, met volle aandacht Wat is actief luisteren? Empathie, doorvragen, bevestigen, parafraseren, LSD, 1x ding doen! Om goed te luisteren helpt het de juiste vragen te stellen Link naar 4

18 4. Oefen in vraagtechniek
Vooroordeel stuurt je intonatie Hoe en wat ga je zeggen? Intonatie en lichaamstaal hebben samen 80 % communicatiekracht. Rollen met de ogen, hoge stem, volume, snelheid: alles kan wijzen op openheid en interesse of op vooroordeel, boosheid: Voorbeeld: hoe komt het dat je voor wiskunde een 5 hebt? Open vraag Gesloten vraag heb je voldoende geleerd voor wiskunde? Vraag vanuit een oprechte belangstelling Open vragen genieten de voorkeur Met gesloten vragen ben je zuinig

19 5. Uitdagen vanuit onwetendheid
Je weet hoe het ‘moet’…ongevraagd advies werkt averechts Coachen op overtuigingen Ook bij volwassenen werkt het zo: iemand die overtuigd is dat het zo of zo beter zou draaien die moet je niet gaan vertellen hoe het beter zou draaien… Vragen waarom het volgens hem op die manier beter loopt: je student niet zeggen wat hij moet doen, dat doet hij vaak toch niet… of tegen de zin. Socrates verhaal

20

21 De eerste valkuilen bespreken met je buur
Verplicht jezelf tot regelmaat De kunst van actief luisteren Oefen in vraagtechniek Uitdagen vanuit onwetendheid Start ieder gesprek in …

22 6. Formuleer en herformuleer positief
Focussen op wat niet goed gaat en dito taalgebruik hanteren PACE CONSTRUCTIEF FYSIEK Lichaam RELAX - SPORT EMOTIONEEL Hart EMPATHIE * RATIONEEL Hoofd COMMUNICATIE * FUNDAMENTEEL Ziel OPTIMISME ook al is het een moeilijke boodschap Feedback geven is krachtiger als je het positief formuleert ‘Het is niet gemakkelijk’ > ‘het is een uitdaging’ Constructieve communicatie Moeilijkheden worden mogelijkheden.

23 7. De kunst van afstand nemen: LOSLATEN
Meegaan en opgaan in de emotie Bekijk de probleemstelling van je student van op een afstand. Ga niet mee in emotionele discussie. Adem eerst en tracht enkele seconden te zwijgen geduld, vertrouwen en het niet persoonlijk nemen Pijn en plezier: daar gaan we allen onbewust en snel in mee. Ofwel wenen we mee, ofwel geven we tegengas: dat is niet waar, je kàn het wel (zie overtuigingen) Leer op verschillende manieren afstand nemen van de emoties rond de feiten. Bekijk het letterlijk als een toeschouwer, niet als een leraar die meteen gaat corrigeren

24 8. Creëer de ideale omgeving
Je student vraagt aandacht en je gaat er altijd meteen op in Durf zeggen dat het nu niet past Mentale omgeving: zorg voor rust en ontspanning, sta open en toon verwondering Fysieke omgeving: liever onder een boom of in een rustige kamer en met de gsm op ‘stil’ Laat hen vertellen in hun enthousiasme en zet je gsm uit in de auto… als je ze laat vertellen Zorg dan voor je aandacht, het is heel frustrerend als.. Wie van u doet regelmatig gesprekken in de auto? Zijn het coachende gesprekken, of opvoedende gesprekken? Lukt dat goed? Aan de ontbijttafel op zondag?

25 9. Intrinsieke motivatie stimuleren
Zagen en commentaar geven op wat fout loopt Stimuleer fantasie en motivatie door visualisatie Daar worden ze enthousiast van Is dit de grootste valkuil ? Wie wordt er soms een ‘zaag’ genoemd, en als je er niet bij bent, wie vindt zichzelf soms een zaag? Wat dan wel? ! ‘Stel je voor dat je ….’ Of ‘kan je je voorstellen dat je dit weekend….? Zie je je al op je gemak dat examen afleggen?

26 10 secondenregel Je neemt kritiek of commentaar persoonlijk en reageert er direct op 10 Adem rustig en geconcentreerd in en adem dan heel rustig uit terwijl je je zoon of dochter kalm observeert en denk ondertussen na 4 tellen in en 6 tellen uit is 10 seconden De belangrijkste techniek die alle andere technieken mogelijk maakt, faciliteert. Hij of zij die rustig blijft wint Oefen het dagelijks, adem Doe dit vooral discreet, met al je aandacht op je student gericht.

27 De volgende valkuilen bespreken met je buur
6. Formuleer en herformuleer positief 7. De kunst van afstand nemen 8. Creëer de ideale omgeving 9. Inspirerend coachen = intrinsieke motivatie stimuleren secondenregel

28 ? 1 Prioriteit Actiepunt

29 Questions SUCCES! WIM ROMBAUT www.wimrombaut.be performance coach
Blogs over concentratie communicatie - coaching

30 Wat is jouw actiepunt? Sint Niklaas Vraagstelling ipv klagen en zagen
Oordelen vervangen door blanco blad Oordelen laten vallen LOSLATEN Constructief communiceren

31 Bronnen > met dank aan
Jef Clement Inspirerend Coachen Sir Ken Robinson Het Element Waar passie en talent samenkomen www. sirkenrobinson.com Carl Gustav Jung Mihaly Csikszentmihaly Creativity, fulfillment and flow


Download ppt "EEN GOEDE COACH VOOR JE KIND"

Verwante presentaties


Ads door Google