Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRoel Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Training voor gevorderde werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 2 Astrid Wijnands xxxxxxxxxxxxx
2
Opstart Vragen of opmerkingen n.a.v. de vorige keer
Voortgang m.b.t. je werkzaamheden als WB/SB Vragen m.b.t. de eindopdracht: Reflecteren voor gevorderde WB Hoe zit je er vandaag bij?
3
Hoe leren leraren-in-opleiding?
Overlevingsgericht / inactief Als je veel lesgeeft, leer je het vak vanzelf Kleine opdrachten / directe feedback / prikkelen Gesloten reproductiegericht Lesgeven verbeteren vanuit bestaande kennis Meer aandacht voor affectief dan cognitief functioneren / positieve bekrachtiging Gesloten betekenisgericht Verbeteren lesgeven stap voor stap in afhankelijkheid van anderen Leren vertrouwen op eigen oordeel / positieve bekrachtiging / expliciete ervaring van onzekerheid Open betekenisgericht Ontwikkelen kennisbasis en maken gebruik van bronnen in en buiten de opleiding Flexibel / veel ruimte voor communicatie en ontplooiing Artikel van Oosterheert en Vermunt (2012)
4
Programma Thema: Verdiepen van reflectie: kernreflectie?
xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Programma Thema: Verdiepen van reflectie: kernreflectie? Hoe kan je studenten met verschillende reflectieinstrumenten ondersteunen bij het leren van reflecteren? Welk reflectie instrument past bij welke casus/student? Welke gesprekstechnieken horen erbij? xxxxxxxxxxxxx
5
De training Doelen: WB kan benoemen wat sterke kanten van zijn/haar begeleiding zijn en kan deze situationeel inzetten. WB kan student begeleiden om transfer tussen theorie en praktijk te bewerkstelligen. WB hanteert verschillende observatie-instrumenten om te komen tot verschillende vormen van feedback. WB kan student begeleiden om reflectie te verdiepen om zo tot eigen keuzes binnen docent handelen te komen. ….
6
Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR
xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus xxxxxxxxxxxxx
7
Reflectie Opdracht: Bekijk in drietallen de uitgedeelde reflectiemodellen. Voor welk type casus is het model geschikt? Voor welke student is het model geschikt? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus
8
Reflectie Reflecteren op je werk: Doel = problemen op je werk oplossen
essentiële aspecten in kaart brengen (gebeurtenis, oorzaak en gevolg) en alternatieven bedenken vooral korte termijn resultaat gedragsgericht: wat kun je het beste doen? bv. ABCD en STARR
9
Reflectie Reflecteren op je methodieken:
Doel = je wilt weten of je met een bepaalde methodiek bereikt wat je wilt bereiken iets nieuws uitproberen, je aanpak verfijnen, een methodiek vervangen doel – methode – effect gebruik maken van theorie en literatuur gericht op repertoire: hoe kan ik iets goed doen? bv. STARR, Professionele casus
10
Reflectie Reflecteren op je leren: Doel = je eigen ontwikkeling
patronen herkennen, je eigen gedrag begrijpen verder uitbouwen van wat goed gaat overeenstemming vinden tussen wat je doet – wat je wilt – wat je kunt – wat je belangrijk vindt vooral op langer termijn resultaat betekenis gericht: hoe kun je begrijpen wat er gebeurt? bv. Korthagen, Persoonlijke casus, Kernreflectie, Bateson
11
Gespreksinterventies
volgende interventies sturende interventies inbreng, gedachte en ervaring van de ander inbreng, gedachte en ervaring van jou Verhelderen, concretiseren suggesties geven samenvatten, spiegelen vragend toevoegen zich open stellen actief luisteren vragen stellen aanmoedigen beoordelen sturen adviseren opleggen
12
Reflectie Opdracht: Lees de uitgewerkte reflecties. Wat kun je zeggen over deze reflectie? Geschiktheid? Zo niet, welk reflectiemodel dan wel? Uitwerking?
13
Reflectie Opdracht: Hoe zou je met deze studenten het gesprek aangaan?
xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Reflectie Opdracht: Hoe zou je met deze studenten het gesprek aangaan? Kies een reflectie uit. Voer het gesprek in drietallen. - vragensteller - antwoorder - observator xxxxxxxxxxxxx
14
Reflectie Reflecteren op je leren: Model van Bateson
15
Reflectie Opdracht: Voer een kernkwaliteitengesprek volgens het gespreksformat. In drietallen: - vragensteller - antwoorder - observator
16
Afsluiting Evaluatie in 1 zin Eindopdracht ……
Bijeenkomst 3: nader te bepalen – Lesbeoordeling Neem een lesbeoordelingsformulier mee naar de training. Neem je concept uitwerking eindopdracht mee
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.