De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden"— Transcript van de presentatie:

1 Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Als je van kennis en vaardigheden profijt wil hebben, zal je deze zelf moeten bezitten. Dat lukt alleen als je er zelf voor hebt gevochten…….

2 Werken met projecten.

3 Projecten; leren door te doen!
Vaak werk je in groepsverband samen om een probleem op te lossen. Projecten zijn er op gericht om je kennis en vaardigheden te laten verwerven die je nodig hebt voor je examens, je stages en je werk. De groothandel verkoopt goederen/diensten aan andere bedrijven. De klanten van de groothandel verkopen de geleverde goederen vaak weer door aan consumenten en bedrijven. Groothandel is dus een voorbeeld van tussenhandel. Dit project gaan we ons eerst verdiepen in de detailhandel. We kiezen specifiek voor de supermarktbranche. Veel scholieren doen de eerste werkervaring op in de supermarkt. Over supermarkten in Nederland 1:48

4 Wat is marketing Wie is de klant? Wat zoekt de klant? Wat wil de klant betalen? Via welke media bereikbaar? Wat doet de concurrentie? Opsporen, Aantrekken, Behouden van, Winstgevende relaties Marktonderzoek is een tool waarmee we de afnemer in kaart brengen. Daarnaast gebruiken we marktonderzoek ook om de markt in kaart te brengen.

5 Is ons product nog juist? Enz enz enz.
Wat is marktonderzoek? Bij marktonderzoek ga je op zoek naar een antwoord voor een marketingprobleem. Wie is de klant? Hoe kunnen we de klant bereiken? Wat wil de klant? Hoe kunnen we voldoende winst behalen? Is ons product nog juist? Enz enz enz. Marketingproblemen gaan altijd over een verschil is tussen wat het bedrijf wil bereiken t.o.v. de werkelijkheid. Bijvoorbeeld omzet, afzet, winst, marktaandeel. We kunnen 2 manieren van onderzoeken doen. Deskresearch; vanachter ons bureau onderzoeken we via internet wat er gevonden is door anderen Fieldresearch; je gaat zelf het veld in om onderzoek uit te voeren. Dit zijn de partijen die we in kaart brengen als we een marktverkenning doen. We kunnen bijvoorbeeld onderzoeken wat de kans van slagen is van een nieuw product! Afnemers Bedrijfstak/branche Concurrenten (Distributeurs)

6 Marktverkenning: deskresearch doen
Voordat we ons gaan verdiepen in een specifieke supermarktformule gaan we ons eerst oriënteren op de markt. Markt = geheel van vraag en aanbod Onderzoeksopdracht: We zoeken actuele informatie en we willen de ontwikkeling in de loop van de tijd in kaart brengen. Beantwoord de vragen (volgende sheet) Gebruik de nummering. Geef antwoord op de gestelde vraag. Vermeld bij ieder antwoord de bronnen die je hebt gevonden en van welk jaar de informatie betreft.

7 Opdracht marktverkenning
De supermarkt branche 1.1 Hoeveel supermarktformules zijn er in Nederland? 1.2 Hoeveel supermarktfilialen zijn er totaal in Nederland? 1.3 Hoe ontwikkelt dit aantal zich voor de 10 grootste supermarktformules? 1.4 Met hoeveel procent zijn deze formules in aantallen gegroeid? De actuele vraag in kaart brengen 2.1 Hoe groot is de omvang van de markt in euro’s voor de supermarkten voor Nederland? 2.2 Hoe heeft de markt zich in de afgelopen 2 jaar ontwikkeld in Euro’s (2015 en 2016) 2.3 Wat wordt er gemiddeld per hoofd van de bevolking besteed in supermarkten? Trends en ontwikkelingen 3.1 Welke trends en ontwikkelingen zijn relevant voor de supermarktbranche? 3.2 Welke (nieuwe) doelgroepen behoren er bij deze trends en ontwikkelingen?

8 Mogelijke bronnen:

9 Supermarkten Koopt vooral met emotie Koopt vooral met verstand
Klant is niet alleen gevoelig voor prijs. Klant wil een mooi verhaal. Imago. Gemak, fatsoen, milieu en gezondheid spelen een rol Klant is rationeel; koopt op prijs/kwaliteit Prijs als wapen. Supermarkten zijn continue op zoek naar groei. Er is onderling een felle strijd waarbij men elkaar nadoet. Vaak wordt naar prijs gegrepen als wapen. Hierdoor moet er scherp worden ingekocht. Supermarkten groeien ook ten koste van andere winkelvormen; speciaalzaken en horeca. Ook gaan supermarkten steeds meer non food verkopen. Internationaal zijn er kansen. In Afrika en Azië neemt de bevolking en welvaart explosief toe. Vandaar dat supermarkten over de grenzen kijken.

10 Bedrijfskolom De weg die een product aflegt van oerproducent naar eindgebruiker. Een bedrijfstak is een groep bedrijven die zich op dezelfde hoogte bevinden in de bedrijfskolom. Oer producent Bedrijfstak Fabrikanten Bedrijfstak Groothandel Bedrijfstak Branche kleding Branche reizen Detailhandel Bedrijfstak Branche supermarkten Branche wooninrichting Consument Enz enz enz We leiden je op om te gaan werken in de groothandel. Een branche, dit zijn bedrijven zich die met dezelfde soort product/behoefte bezig houden.


Download ppt "Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden"

Verwante presentaties


Ads door Google