Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Driessen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
C.M. van Krieken 8 september 2011
De klas in 2011 C.M. van Krieken 8 september 2011 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
2
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
3
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
4
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
5
wie Heeft de BaVo ervaren? (Iedereen die na 1981 geboren is)
Wat heb je ervaren? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
6
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
7
Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
8
Geschiedenis 40 jr BaVo Mammoetwet Middenschool experimenten VE BA O
1987 BaVo ontwerp Invoering Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
9
Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging
Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar maatschappij Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
10
Didactische Veranderingen
Toepassingen Vaardigheden Samenhang Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
11
Evaluatie Universiteit van Amsterdam
Instituut voor de lerarenopleiding
12
Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM
Minder en vage kerndoelen Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
13
wie Heeft de vernieuwde 2e fase ervaren? 1984 en later
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
14
(Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO
Recht doen aan verschillen Algemene ontwikkeling Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
15
Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering
1999 Integrale Invoering e bijstelling e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2012 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
16
vernieuwing Universiteit van Amsterdam
Instituut voor de lerarenopleiding
17
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
18
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
19
Didactische veranderingen
Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
20
14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels
ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
21
v.a. Augustus 2007 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg
ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
22
Profiel vwo C&M E&M N&G N&T 84 46 58,9 26,2 16,6 84,1 51,8 65 25,1
NT&NG % meisjes per profiel 2006 84 46 58,9 26,2 16,6 2010 84,1 51,8 65 25,1 50,5 Verdeling meisjes 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 19,6 31,8 24,6 7,4 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
23
Commissies en rapporten
Rinnooy Kan najaar 2007 Dijsselbloem voorjaar 2008 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
24
Kabinet-Rutte gaat scholen ingrijpend hervormen
− 07/12/10, 06:57 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
25
Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen
29 augustus 2011 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
26
Vwo-leerlingen kiezen vaker exact
Onderwijs Februari 2011 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Steeds meer vwo-leerlingen kiezen voor een natuurprofiel. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag bekend heeft gemaakt. Natuurprofielen zijn al sinds 2006 het meest populair, maar vooral onder jongens. Meisjes kiezen nog steeds minder vaak voor een exact vakkenpakket. Dat verschil loopt echter steeds verder terug. Vooral het profiel natuur & techniek is flink in populariteit gestegen: de afgelopen vijf jaar met zo’n 56 procent. Hoewel bij havisten de maatschappelijke profielen nog steeds het populairst zijn, doet de trend om vaker exacte vakken te kiezen zich ook daar voor, zij het in mindere mate. © Trouw 2011 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
27
2010 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
28
Gepost in: Nieuws op 21 August 2011 om 10:31
Volgens Jelle Jolles kan het positieve effecten hebben op zowel jongens als meisjes Scholen zouden meermoeten experimenten met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep kwam vanuit de Christelijke schoolbesturen en wordt zowel door wetenschappers als vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) positief ontvangen. .” Venema, S. Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo’n gek idee nog niet. Uit de Volkskrant, 16 augustus 2011. Bekijk het volledige artikel kijk op stuur een mail Gepost in: Nieuws op 21 August 2011 om 10:31 Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
29
naslag Voortgezet onderwijs in de jaren negentig SCP Bronnenberg -Helmers Het Nederlandse schoolsysteem Dodde & J.M.G. Leune Websites vernieuwde BaVo en 2e fase Website rapport Dijsselbloem & Rinnooy Kan Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
30
Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel
Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
31
gemeenschappelijk deel atheneum
Voor 07 NE 480 EN 400 FA DU GS ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 Na 07 NE 480 EN 400 1 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
32
N&G VWO Voor 07 WB1 600 NA1 360 SK 400 BI 480 Na 07 WI AB (of B) 520
NLT 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440} Wiskunde d kan ook gekozen samen met wisk d Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.