De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder
Hartelijk welkom. Fijn dat jullie met zovelen gekomen zijn. In april en mei heb ik onder andere 12 wijkredacteuren geïnterviewd voor mijn afstudeeronderzoek. Hierbij en in de verzonden nieuwsbrief, gaf ik aan mijn onderzoeksuitslagen naar jullie te zullen terugkoppelen. Bij deze dus. Dinsdag 11 oktober 2016

2 Van wijkkrant naar crossmediaal nieuws verspreiden
Voortbestaan wijknieuws waarborgen & bereik vergroten Doel: Voorbestaan van de wijkcommunicatie te waarborgen en het bereik te vergroten. Hiervoor is een verandering noodzakelijk want …

3 Facebook Doel: Voorbestaan van de wijkcommunicatie te waarborgen. Hiervoor is een verandering noodzakelijk want … Uit onderzoek is gebleken: De stads- en/of wijkkrant is voor veel gemeenten in Nederland het meeste gebruikte communicatiekanaal. Gemeente Rotterdam Binnenstad heeft de meest favoriete Facebookpagina van alle gemeenten. Na een stevige campagne is deze Facebookpagina in twee jaar tijd gegroeid van naar volgers. Daarnaast daalde de gemiddelde leeftijd van de volgers met tien jaar. Een aanzienlijke verjonging en vergroting van het bereik.

4 Digitaal lezen Digitaal lezen is in opkomst.
HOEVEEL % LEEST DE NEDERLANDER DIGITAAL? Dagelijks leest 20% van de Nederlanders digitaal (t.o.v. 39% van papier). Mannen (58%) en vooral hoger opgeleiden lezen (40%) vooral digitaal en respondenten in de leeftijd van jaar (56%). Bij de vrouwen, 50-plussers en lager opgeleiden is de voorkeur (nog) vooral voor papier.

5 Manier van communiceren
De manier van communiceren verandert. HOELANG COMMUNICEERT DE GEMIDDELDE NEDERLANDER PER DAG? Met communiceren (bellen, en, sms-en, appen, chatten en sociale media gebruik) is de gemiddelde Nederlander 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Hiervan gaat bij de helft (48%) via de smartphone. De jeugd communiceert het meeste per dag, maar liefst 2 uur en 12 minuten.

6 Hierdoor verandert de manier van werken
online content crossmediaal verspreiden + wijkkrant real time online plaatsen + krant 1x per 2 maanden vooral schrijven -> meer beeld (foto/video) + schrijven Hierdoor verandert de manier van werken voor de wijkredacteuren: Van wijkkrant naar - wijkkrant en online content crossmediaal verspreiden; Snelheid - van wijkkrant 1x per 2 maanden naar real time online plaatsen; Van vooral schrijven naar- meer beeld (foto/video) en schrijven.

7 Uitkomsten van interviews
Gemiddelde leeftijd/aantal jaar redactielid Contact met TIEN Plus/nieuwsbrief/trainingen Bedreiging/angst Vanuit de 12 interviews met wijkredacteuren zijn ook diverse uitkomsten te melden: Gemiddelde leeftijd – 61 jaar (8 van de 12 zijn jaar). Door de combinatie van een hoge gemiddelde leeftijd, de beleving van een flink verloop binnen de redacties en weinig jongere redactieleden, maken het lastig om kennis en ervaring te kunnen borgen. Gemiddeld 11 jaar redactielid. Dit zegt iets over jullie loyaliteit. De afgelopen 25 jaar hebben jullie al diverse veranderingen meegemaakt en geeft jullie flexibiliteit aan. De helft van de respondenten heeft regelmatig contact met TIEN Plus. Jullie zijn tevreden over de nieuwsbrief; deze wordt graag gelezen. Trainingen worden er voldoende gegeven; voor een enkeling zou deze iets langzamer uitgelegd mogen worden. Iets om rekening mee te houden! Als bedreiging/angst werd bij enkelen het verdwijnen van de wijkkrant genoemd. Of het verdrongen worden door de kwartaaluitgaven van Dordt Centraal. Hiervan is beslist geen sprake! FLIPOVER 1 – Welke trainingen wil je het komend jaar volgen? Waar heb je behoefte aan? (WordPress, onderdeel SEO (zoekmachineverbeteraar), fotografie, filmen, video’s maken, samen op stap naar ….) Je gewenste trainingen opschrijven op memoblaadjes en opplakken op het flipovervel.

8 Kunnen, willen, mogen veranderen
capaciteit/kunnen: 7,7 op 1 man na, vinden ze zich zeer capabel; motivatie/willen: 6,7 op 2 mannen en 1 vrouw na, voelen zich redelijk gemotiveerd; gelegenheid/mogen: 6,7 op 2 mannen en 1 vrouw na, voelen zich redelijk in de gelegenheid om mee te gaan in de verandering; Kunnen: Kun je meegaan met de verandering? (fysiek, intelligentie, verandering/hoe/waar snappen, goede hulpmiddelen) Willen: Heb je zin in de verandering? (leuk vinden, belang ervan inzien, (verwachte) voldoening, waardering/erkenning) Mogen: Zie je jezelf meewerken aan deze verandering? (voldoende tijd, omgeving, temperatuur, weer, hoeveel licht, werkplek)

9 Gebruik online kanalen
Van de gevraagde online kanalen worden Facebook, het wijknieuws op DordtCentraal en BUURbook het meest gebruikt. FLIPOVER 2: Welke kanalen gebruik jij? Waarom wel en waarom niet? Graag op vel 2 plakken.

10 Herkenbaar thema … Schapetrots op Dordt. Dordtenaren worden schapenkoppen genoemd. Schapetrots is in 2014 door de pers verkozen tot het mooiste Dordtse woord. Het is een samenvoeging van de woorden schapen en apetrots. Dit thema wordt gebruikt op de nieuwsbrief en andere middelen. Hoezo ‘Schapetrots op Dordt’? Uit onderzoek komt naar voren dat de redacteuren heel trots zijn op hun wijkkrant en wat ze doen. Een mooi gevoel om vast te houden! De wijkredacteuren werken voor hun stad Dordt (afkorting van Dordrecht) FLIPOVER 3: Graag op vel 3 plakken of je wel of niet blij bent met dit thema? Zo niet, welke idee heb jij hiervoor?

11 Nieuwe redactievergadering
Nieuwe afwegingen Actueel onderwerp? Geschikt voor video/film? Tekst als bericht, interview, column of vervolgverhaal? FLIPOVER 4: Waar heb je behoefte aan? (inloopuren, meer nieuwsbrieven, meer redacteurenborrels, ambassadeur per redactie, meer samenwerking met ….,)

12 Ideeën/tips FLIPOVER 5: Welke waardevolle ideeën/tips wil je ons geven?


Download ppt "Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder"

Verwante presentaties


Ads door Google