Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuben van der Horst Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Cruciale momenten in de palliatieve zorg Een voorbeeld van een studentonderzoek
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG Nijmegen, 13 juni 2017 Innovatie in de Care
2
Studentonderzoek: waarom, wat en hoe?
In deze presentatie Studentonderzoek: waarom, wat en hoe? Een voorbeeld: Cruciale momenten in de palliatieve zorg Tot slot …
3
Studentonderzoek: waarom?
CanMeds-rol: de Professional onderzoekende houding vertaalslag van resultaten uit onderzoek/innovaties naar eigen verpleegpraktijk (EBP) vragen uit de verpleegpraktijk vertalen naar onderzoeksvragen
4
Studentonderzoek: wat?
in 3e of 4e studiejaar uitvoeren van kleinschalig onderzoek opdrachten/vragen vanuit de praktijk ‘eigenstandig’ onderzoek als onderdeel van een groter onderzoeks-/innovatietraject beroepsrelevant onderwerp
5
Studentonderzoek: hoe?
periode van 20 weken (2x per studiejaar) 1e 10 weken: oriëntatie, voorbereiding en schrijven van onderzoeksvoorstel 2e 10 weken: uitvoering, analyse van verzamelde gegevens, schrijven van eindrapport begeleiding van docentbegeleider en opdrachtgever (studiehandleiding)
6
Cruciale momenten in de palliatieve zorg;
Een voorbeeld Cruciale momenten in de palliatieve zorg; ervaringen van verpleegkundigen
7
knelpuntenanalyse NPZZG in 2016 1 van de uitkomsten:
Aanleiding knelpuntenanalyse NPZZG in 2016 1 van de uitkomsten: goede communicatie is belangrijk, maar…. …. wordt niet altijd als goed ervaren cruciale contactmomenten: welke momenten zijn dit hoe vaak komt dit voor hoe is dit verlopen
8
Vraagstellingen (1) Wat zijn voor (wijk)verpleegkundigen belangrijke cruciale momenten om contact op te nemen met de huisarts en/of andere beroepsbeoefenaar en waarom? Wat zijn voor (wijk)verpleegkundigen belangrijke cruciale momenten waarop huisarts en/of andere beroepsbeoefenaar met hen contact hadden moeten opnemen en waarom?
9
Vraagstellingen (2) Hoe vaak vindt dit contact plaats?
Wat is de aard en uitkomst van het contact geweest? Op welke wijze zijn patiënten en hun naasten betrokken bij dit contact?
10
beschrijvend kwantitatief
Methode van onderzoek beschrijvend kwantitatief alle (wijk)verpleegkundigen van 2 thuiszorgorganisaties binnen NPZZG eenmalige (digitale) vragenlijst analyse: gesloten vragen: beschrijvende statistiek open vragen: handmatig belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
11
n=20 (wijk)verpleegkundigen man/vrouw: 0/20 leeftijd:
Resultaten (1) n=20 (wijk)verpleegkundigen man/vrouw: 0/20 leeftijd: gemiddeld: 42 ± 11 jaar min. - max.: ,5 jaren werkzaam in thuiszorg: gemiddeld: 11 ± 8,6 jaar min.- max.: belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
12
Cruciale momenten contact door VP: fysieke problemen/complicaties:
Resultaten (2) Cruciale momenten contact door VP: fysieke problemen/complicaties: pijn dyspnoe verward/onrust samenwerkingsaspecten: afstemming zorg na diagnose geen beleids-/zorgplan belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
13
Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (1)
Contact met; n (%); meerdere antwoorden huisarts medisch specialist verpl./ VS eigen organisatie verpl./ VS andere organisatie 19 (95) 1 (5) 8 (40) Welk moment; n (%) tijdens het cruciale moment dezelfde dag dezelfde week 15 (75) 4 (20) Hoe; n (%) Telefonisch 20 (100) Direct contact; ja/nee; n (%) 19 (95) / 1 (5) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
14
Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (2)
Tevreden over contact; n (%) zeer ontevreden ontevreden tevreden zeer tevreden 4 (20) 2 (10) 7 (35) Nieuwe afspraak na 1e contact; n (%) ja nee 17 (85) 3 (15) Overleg pat. + naaste; n (%) dat contact wordt opgenomen; ja waarom contact wordt opgenomen; ja 20 (100) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
15
Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (3)
Moeilijk om contact op te nemen; n (%); nee 20 (100) Boodschap goed overbrengen; n (%) ja nee 17 (85) 3 (15) Gebruik methodiek / techniek*; n (%) 7 (35) 13 (65) * RSVP = reason, story, vital signs, plan Palliatief redeneren SOAP = subjectief, objectief, analyse, plan SFMPC = somatisch, functioneel, maatschappelijk, psychisch, communicatie belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
16
Cruciale momenten contact door anderen: afstemming HA pijn
overbelaste mantelzorger beperkte overdracht verandering in (wond)beleid belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
17
Initiatief contact verwacht van andere beroepsbeoefenaar (2)
Contact door; n (%); meerdere antwoorden geen huisarts medisch specialist verpl./VS eigen organisatie Verpl./VS andere organisatie 5 (25) 8 (40) 3 (15) 1 (5) Reden bekend waarom geen contact is opgenomen; n (%) ja nee 2 (10) 18 (90) Contact uiteindelijk wel; n (%); ja/nee Indien ja (n=13), door: Verpleegkundige zelf Andere beroepsbeoefenaar 13 (65) / 7 (35) 10 (77) 3 (23) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
18
Op de 2e plaats komt afstemming (veelal met HA)
Conclusies (1) Cruciale momenten zijn veelal in situaties waarbij patiënt fysieke problemen/complicaties heeft Op de 2e plaats komt afstemming (veelal met HA) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
19
Conclusies (2) Veelal wordt contact gezocht met de huisarts; VP zijn hier proactief in Patiënt en naasten worden altijd betrokken bij het contact leggen met de andere beroepsbeoefenaar Weinig tot geen gebruik van methoden of technieken in contact; methoden variëren belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen
20
Kenniscentrum Duurzame Zorg HAN
Tot slot …. Kenniscentrum Duurzame Zorg HAN Lectoraat Innovatie in de Care Lectoraat Eerstelijnszorg Lectoraat Acute Intensieve Zorg Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.