De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorlichting starters po

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorlichting starters po"— Transcript van de presentatie:

1 Voorlichting starters po
Voor de cursusleider: Cursief en vet gedrukt is informatie voor de cursusleider. “Normale” tekst is informatie om te vertellen. Deelnemers welkom heten en voorstellen cursusleiders. Bij aanvang het doel van de starterscursussen vertellen: Bekend raken met de afspraken van de BOVO-procedure en bijbehorende testen & toetsen om de overgang po – vo zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voorlichting starters po BOVO-procedure 13 september 2017

2 Een grote stap Verschillende docenten Wisselende lestijden
Meer huiswerk Zelfstandigheid Voorbereiding op later Voor een leerling is de overstap van groep 8 naar de middelbare school een grote gebeurtenis. Op de sheet een aantal voorbeelden van wat er gaat veranderen. Belangrijk: er komen veel nieuwe dingen op hem/haar af. Het is echt van belang dat een leerling meteen op de juiste plek terecht komt!

3 Een grote stap PO TIQ POVO OT SBO HCO LWOO BSA NIO VSO SEM PrO CvTE
Wat betekenen de volgende afkortingen? PO TIQ POVO OT SBO HCO LWOO BSA NIO VSO SEM PrO CvTE EOA OKR VMBO Om de mensen een idee te geven hoe het is als er allerlei nieuwe dingen op je af komen, krijgen ze een opwarmertje. Afkortingen zijn nog niet meteen in beeld! Jullie krijgen nu een opdracht. Probeer binnen een minuut alle afkortingen uit te schrijven. Klik eenmaal met de muis en de afkortingen verschijnen. In principe niet de antwoorden bespreken, het gaat om het ervaren. Je kunt evt. vragen of ze nieuwsgierig zijn naar bepaalde afkortingen.

4 Inhoud Belangrijke momenten groep 8 Basisschooladvies
Onderwijskundig rapport Passend onderwijs Eindtoets po Ouders Start van de eigenlijke presentatie. Aangeven dat best veel informatie gegeven zal worden. Kort inventariseren van de vragen die leven bij de deelnemers. Aangeven dat vragen ook tussendoor gesteld mogen worden.

5 BOVO Haaglanden BOVO-procedure: de overgang van het po naar het vo in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk Een soepele overgang voor alle leerlingen Informatie van BOVO Jaarlijks stappen zo’n 6800 lln. over. Leerlingen komen van 200 basisscholen en stappen over naar 55 locaties vo. BOVO wordt aangestuurd door de gezamenlijke schoolbesturen po en vo in genoemde gemeentes. BOVO werkt ook samen met beide samenwerkingsverbanden: SWVZHW en SPPOH. De BOVO-procedure beoogt een transparante en soepele overgang voor ALLE leerlingen. Leerlingen komen zoveel mogelijk direct in de juiste brugklas op het vo binnen. LET OP: Laat je z.s.m. als contactpersoon opvoeren in Onderwijs Transparant (POVO OT) door de beheerder van POVO OT binnen de eigen school. Je ontvangt dan alle informatie van BOVO. Je kunt je ook via de BOVO-website aanmelden voor de nieuwsbrief. Houd ook de Startpagina van OT in de gaten i.v.m. actuele zaken. De BOVO-helpdesk is per mail en telefonisch te bereiken. Voor niet dringende vragen graag mailen. BOVO bouwt aan een nieuwe website. Deze gaat begin oktober live.

6 Belangrijke momenten September: schoolverlaters in kaart brengen en
opvoeren in POVO OT December: voorlopig schooladvies en voorlichting aan ouders Januari: onderwijskundig rapport Januari: open dagen vo In 2 sheets worden globaal de belangrijkste momenten van het schooljaar besproken. Op 4 oktober is er een kick-off met uitgebreide voorlichting over de nieuwe aanmeldprocedure. Let op: niet ingaan op wijzigingen in de procedure, vraag ze op 4 oktober aanwezig te zijn! De basisschool zet aan het begin van het schooljaar alle schoolverlaters in POVO OT. Ook is het raadzaam om de schoolverlaters intern en/of met adviseur SPPOH te bespreken. Dit om leerlingen voor wie de overstap wellicht ingewikkeld wordt, op tijd te signaleren. Denk aan extra ondersteuning, ouders met hoge verwachtingen of een onduidelijk beeld van het juiste advies (twijfel tussen niveaus). In december (of eerder als dit beleid is van de school) krijgen ouders een voorlopig advies van de basisschool. Dit is nodig, om in januari de open dagen van de juiste vo- scholen te bezoeken. De basisschool heeft een belangrijke taak in het informeren en ondersteunen van ouders over de overstap. Veel basisscholen geven een ouderavond voor ouders van groep 7/8. Op de BOVO-website staat een ppt. presentatie voor deze voorlichting. De basisschool legt in januari de laatste hand aan het OKR. Wanneer half januari direct gestart wordt met de afname van de M8 toetsen, dan kunnen deze nog worden meegenomen in het OKR. In de 5 weken na de kerstvakantie zijn de open dagen van het vo.

7 Belangrijke momenten Februari: definitief BSA, aanmeldformulier en voorkeurslijst 1e aanmeldingsperiode 2e aanmeldingsperiode Half april – half mei: afnemen van de eindtoets Eind mei: uitslag eindtoets Dit gedeelte gaat met name over de nieuwe aanmeldprocedure. Hier kort vertellen, maar niet uitvoerig op ingaan. In februari hebben ouders twee weken de gelegenheid om hun kind aan te melden. Dit gaat met een voorkeurslijst. Ouders gaan naar de school van eerste keus, die verwerkt het aanmeldformulier. De scholen proberen zoveel mogelijk leerlingen te plaatsen op hun eerste keus. Lukt dat niet, dan gaat de leerling naar een andere school van zijn voorkeurslijst. Alle ouders krijgen op dezelfde dag de uitslag te horen. Ook de basisschool zien dan de plaatsingen in POVO OT. Voor leerlingen die nog geen school hebben, is er een vergelijkbare, (kortere) tweede ronde. Voor de meivakantie zullen (bijna) alle leerlingen geplaatst zijn. Als laatste in het schooljaar speelt nog de eindtoets. Deze moet ook verwerkt worden in OT en voor sommige leerlingen wordt het advies gewijzigd. (zie verderop in de presentatie).

8 Het basisschooladvies
Resultaat 8 jaar basisschool Opgesteld door commissie School is eigenaar Advies- en Plaatsingswijzer Voorlopig advies voor oriëntatie vo Het BSA is een weergave van wat de leerling in zijn tijd op de basisschool heeft laten zien. In de BOVO regio Haaglanden wordt het BSA samengesteld door een schoolverlaterscommissie bestaande uit lkr 7 (evt. 6) en 8, IB en directie. De directie van de school is eindverantwoordelijke voor het basisschooladvies. Het BSA wordt door de basisschool bepaald; het BSA wordt met de ouders besproken. De basisschool beslist over het advies. De APW is een hulpmiddel voor de basisschool, om naast het eigen BSA te leggen. Het kan argumenten geven voor het gesprek met ouders en/of vo. De APW is beschikbaar binnen POVO OT. BOVO informeert het scholenveld hier nog over. Nogmaals noemen, omdat het zo belangrijk is. Dit jaar krijgen ouders in december een voorlopig advies. Bij twijfel over het advies kan de basisschool ouders meegeven om zich breed te oriënteren op het vo.

9 Het basisschooladvies
Mogelijke adviezen: Praktijkonderwijs havo vmbo bbl havo t/m vwo vmbo bbl t/m kbl vwo vmbo kbl vmbo kbl t/m tl VSO vmbo tl Kopklas vmbo tl t/m havo EOA Leerwegen vmbo: 1) BBL: basisberoepsgerichte leerweg, 2) KBL: kaderberoepsgerichte leerweg en 3) TL: theoretische leerweg Gemengde adviezen worden in POVO OT aangegeven met “t/m”, vandaar deze notatie. Bij VSO, Kopklas en Eerste Opvang Anderstaligen kun je ook een onderwijstype aangeven wanneer je daarvan een inschatting kan maken. Bijvoorbeeld VSO - havo. Kopklas: Voor leerlingen die in potentie vmbo TL of hoger aankunnen, maar belemmerd worden door hun taalachterstand. Doorstroom mogelijk vanuit groep 7 en 8. EOA (ook wel ISK genoemd): Voor leerlingen die in Den Haag wonen en korter dan 2 jaar in Nederland zijn, gemeten vanaf 1 oktober van het schooljaar dat ze op het vo starten. Aan elk vmbo-advies kan LWOO worden toegevoegd.

10 Onderwijskundig rapport
Algemeen: - Overdracht leerlinggegevens po-vo - Digitaal in POVO OT - Zelfde format voor het OKR in omliggende regio’s Belangrijk: - OKR is eerste indruk van een basisschoolverlater - Vul zo volledig mogelijk in (ondersteuningsbehoefte!) Je schakelt hier over naar het gedeelte onderwijskundig rapport. Algemeen: - Het OKR is bedoeld voor de overdracht van leerlinggegevens van po naar vo, zodat het vo de leerling zo goed mogelijk kan begeleiden. Invullen gebeurt in Onderwijs Transparant (POVO OT), daar is een cursus voor op 20-9. Hetzelfde OKR wordt in omliggende regio’s gebruikt, bijv. Leiden, Delft, Zoetermeer en het Westland. Belangrijk: Wees je bewust van de soms onbedoelde beeldvorming die middels een OKR kan worden overgedragen. Vul het OKR voor ALLE leerlingen volledig in. Voor leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte is meer informatie gewenst en vaak noodzakelijk. Wees volledig! 10

11 Onderwijskundig rapport
Tabblad 1: Naam en contactgegevens leerling Tabblad 2: Leervorderingen en cognitieve capaciteiten Tabblad 3: Ontwikkeling en gedrag Tabblad 4: Advies, zorgplicht en begeleiding Tabblad 4b: Praktijkonderwijs en LWOO Tabblad 5: Gegevens ouders/verzorgers Tabblad 6: Overzicht van bijlagen Het OKR is bedoeld om het beeld van een leerling in z’n totaliteit weer te geven. Bovenstaande items dragen hieraan bij. Leervorderingen en cognitieve capaciteiten: - schoolloopbaan - overzicht afgenomen toetsen o.a. BL, IR, SP, TL Tabblad 3: Ontwikkeling en gedrag (sociaal-emotionele ontwikkeling) Tabblad 4: Advies, zorgplicht en begeleiding - extra tabblad 4b (alleen bij PrO- of LWOO-leerling) Tabblad 5: Gegevens ouders/verzorgers Tabblad 6: Overzicht van bijlagen De afbeelding is een weergave van de tabbladen van het OKR in POVO OT. Tabblad 4b is niet zichtbaar (geen PrO- of LWOO-advies). Let op: Bij complexere leerlingen is het verstandig het OKR samen met een collega in te vullen om zo te komen tot de best mogelijke weergave van het beeld van de leerling. 11

12 Onderwijskundig rapport
Toelichtingsvakken Tablad 4: Extra ondersteuning aangeven Tabblad 4: Begeleiding per domein A t/m E aangeven In het OKR kan op verschillende plekken tekst ingevoerd worden als toelichting. Maak hier gebruik van om een volledig beeld te schetsen. Op tabblad 4 “Advies, zorgplicht en begeleiding” vul je in: of je wenst dat de vo-contactpersoon contact met je opneemt over de leerling (het wordt geadviseerd bij ingewikkelde leerlingdossiers zelf al in een eerder stadium contact op te nemen met het vo). of de leerling al extra ondersteuning in het kader van passend onderwijs op het po heeft gehad. (Bij SO en SBO moet je hier altijd een vinkje zetten). of je verwacht dat de leerling extra ondersteuning in het kader van passend onderwijs nodig heeft op het vo. (Bij PrO en LWOO moet je hier altijd een vinkje zetten). Let op: A t/m E wordt voor elke leerling ingevuld. Dit is belangrijke informatie voor het vo bij alle basisschoolverlaters. Bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte is uitgebreidere informatie bij deze domeinen een must! Domeinen zijn Cognitief, Leren, Werkhouding, Sociaal Emotioneel, Lichamelijk

13 Onderwijskundig rapport
Ouders: kunnen extra ondersteuning laten aangeven; dienen toestemming te geven voor bepaalde bijlagen; hebben recht op inzage; bepalen niet wat een school wel/niet opneemt; hebben recht eigen visie toe te voegen. Op tabblad 5 van het OKR kunnen ouders (laten) aangeven of zij verwachten dat extra ondersteuning in het kader van passend onderwijs op het vo nodig is. Bij voorkeur zitten po- school en ouders op één lijn wat betreft de extra ondersteuning. Betrek ouders hier vroegtijdig bij en informeer ze wat extra ondersteuning precies inhoudt. Ook geven ouders te kennen of zij het eens zijn met het basisschooladvies. Benadruk het belang en de PLICHT van de basisschool om ouders inzage in OKR te geven. Ouders hebben wettelijk gezien het recht te weten welke informatie wordt overgedragen. Het OKR dient digitaal of op papier voor aanmelding op het vo te zijn gegeven aan ouders. Ouders kunnen het oneens zijn met de zaken die in een OKR staan of met de formulering van zaken. Probeer hier samen uit te komen: als ouders een wijziging voorstellen waar de school zich in kan vinden, dan kan het aangepast worden. als de school en de ouders fundamenteel van mening verschillen en de school wil het niet aanpassen, dan hebben ouders het recht hun eigen visie toe te voegen. Dit kan door een verklaring te laten invullen, dit te scannen en als bijlage toe te voegen bij het OKR.

14 Passend onderwijs Ondersteuning op het vo: Praktijkonderwijs (PrO)
vmbo met leerwegondersteuning (LWOO) vmbo, havo of vwo met extra ondersteuning Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) Breng z.s.m. in kaart of er leerlingen zijn, die in aanmerking komen voor ondersteuning op het vo. Zorg voor een volledige overdracht vanuit groep 7 en maak aantekeningen. Gebruik het LVS (met name scores gr. 6 & 7) en/of Drempelonderzoek, rapportgegevens, evt. Entreetoets en eigen observaties. Let ook op de werkhouding. Raadpleeg (indien nodig) het leerlingdossier. Wees alert op wensen en zorgen van ouders. PrO en LWOO komen aan bod in de voorlichting Testen & toetsen. Reguliere leerling met extra ondersteuning op volgende dia VSO is diepteondersteuning: indien de benodigde ondersteuning niet past binnen de extra ondersteuning; problematiek is te “zwaar”.

15 Passend onderwijs Vmbo, havo of vwo met extra ondersteuning:
Bijzondere groep leerlingen! Extra ondersteuning niet verwarren met basisondersteuning Basisondersteuning: ‘wat extra aandacht’, dyslexie Extra ondersteuning: individueel maatwerk of groepsarrangement Sommige leerlingen stromen door naar vmbo zonder LWOO, havo of vwo en hebben toch extra ondersteuning nodig. De extra ondersteuning die hier bedoeld wordt is wat anders dan ‘wat extra aandacht’ die sommige leerlingen nodig hebben en dat door een mentor verzorgd kan worden. Wat ook niet onder extra ondersteuning valt is het terugdringen van leerachterstanden (hier is LWOO voor bedoeld) en ook niet dyslexie (tenzij het gaat om ernstige dyslexie i.c.m. iets anders). Mogelijkheden voor extra ondersteuning verschillen per vo-school. De vo-school formuleert een ontwikkelingsperspectief (inclusief handelingsdeel) in overleg met ouders. De extra ondersteuning kan bestaan uit pedagogische en/of didactische ondersteuning voor de leerling zelf of voor docenten en/of materiële ondersteuning (bijv. hulpmiddelen voor de leerling).

16 Nieuwe aanmeldprocedure
Vanaf 4 oktober voorlichting: Kick-off ADO stadion woensdag 4 oktober Nieuwe website (apart gedeelte voor ouders) Twee ouderfolders Papieren scholengids VO en website scholenwijzer.denhaag.nl De leerlingen die te maken hebben met passend onderwijs hebben ook een plek gekregen in de nieuwe aanmeldprocedure . Leg na het bespreken van passend onderwijs uit wanneer en hoe informatie beschikbaar komt over de nieuwe procedure.

17 Eindtoets po Voor alle basisschoolverlaters van regulier basisonderwijs Eindtoets taal en rekenen Zes toegestane eindtoetsen (voor zover nu bekend) Afname tussen half april en half mei Uitslag eind mei Alle reguliere basisschoolverlaters maken een eindtoets (ook als een leerling na groep 7 de basisschool verlaat!). Er is nu een keuze uit 6 toetsen: centrale eindtoets, IEP eindtoets, Route 8, Dia-eindtoets, CESAN-eindtoets en AMN-eindtoets. De uitslagen komen eind mei beschikbaar. Daarna gaan de po-scholen aan de slag met de heroverwegingen.

18 Eindtoets po Verplicht heroverwegen Wel/niet bijstellen?
Niet bijstellen: communicatie ouder en school Wel bijstellen: communicatie ouder en school Bijgesteld advies: vo-school overlegt met ouders over (her)plaatsing Indien een leerling op de eindtoets lager scoort dan het BSA, dan wordt het BSA niet aangepast. Indien de toetsuitslag hoger is dan het oorspronkelijke BSA, dan moet de po-school het advies verplicht heroverwegen. De po-school kan besluiten het advies naar boven toe bij te stellen, maar dit hoeft niet. Het is belangrijk dat de po-school hier beleid op maakt. En dit duidelijk naar ouders communiceert! Als het advies niet wordt bijgesteld dan (schriftelijk) communiceren naar ouders en via POVO OT naar vo-school. Als het advies wel wordt bijgesteld dan (schriftelijk) communiceren naar ouders en telefonisch naar vo-school. Een bijstelling van het advies betekent voor ouders soms een zoektocht naar een andere school. Soms kan de leerling op dezelfde school blijven. Soms heeft de vo-school geen plaats op het hogere niveau en hebben ouders de keuze om te blijven op het lagere niveau of van vo-school te switchen.

19 Ouders Informatie voor ouders:
Ppt. ‘Van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs’ oudergedeelte Animatie, infographic (nieuwe website) BOVO ouderfolders Scholenwijzer vo (december, afgeleverd op scholen) Je schakelt hier over naar “Ouders”. Op de huidige BOVO website staat (beperkte) informatie voor ouders. Wel handig is de ppt. voor ouders ‘Van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs’. Op de nieuwe BOVO-website komt meer informatie beschikbaar voor ouders. De nieuwe aanmeldprocedure wordt ondersteund door een infographic en animatie. De reguliere BOVO-ouderfolder wordt uitgedeeld op de kick-off. De BOVO-ouderfolder passend onderwijs is dan digitaal beschikbaar. Meer informatie is beschikbaar op genoemde websites. BOVO is geen gesprekspartner voor ouders. Het is niet de bedoeling dat scholen doorverwijzen naar BOVO! Het komt (steeds vaker) voor dat ouders zelf contact zoeken met BOVO. BOVO staat hen soms te woord, maar verwijst hen altijd terug naar de school of het bestuur van de school. 19

20 Ouders Communiceer de volgende zaken met ouders:
Via schoolgids en/of website: schoolbeleid rond het overstaptraject. Vertel op welke momenten je met ouders communiceert. Geef aan hoe jullie met de eindtoets en heroverwegingen omgaan. Geef aan hoe jullie het overstaptraject vormgeven (tijdpad). - hoe komt het BSA tot stand (wat weegt in welke mate mee?) - hoe worden ouders in dit traject meegenomen - wie zijn er binnen de school bij betrokken? Vertel hoe jullie met ouders communiceren. - waar kunnen ouders informatie vinden? Is er een informatieavond? - hoeveel gesprekken zijn er en wanneer worden ze gepland? - wees duidelijk over de rolverdeling. Ouders mogen wel hun visie geven, maar het advies is van de school! Geef aan hoe jullie met de eindtoets en heroverwegingen omgaan. - welke eindtoets neem je af? - wanneer stel je een advies bij en wanneer niet?

21 Vragen?


Download ppt "Voorlichting starters po"

Verwante presentaties


Ads door Google