Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan van der Heijden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Nedgraphicsdag 18 september 2012
2
Agenda 5e bijeenkomst Transitieteam
Opening Stand van zaken BGT: Planning transitie Pauze Handreiking BGT Praktische issues 16.00 Sluiting
3
Stand van zaken BGT Facility Voorlopige gunning Raamcontracten is uit Beroep ingesteld door één partij Bezig met voorbereidingen contracten Wet BGT De wet is vastgesteld door 2e kamer Werkvoorraad landelijk gebied; In september wordt dit def. afgehandeld Geoormerkt per regio Zeeland: ruim € ,-
4
Doe mee aan de discussies en denk mee over de issues!!
Stand van zaken BGT Website SVB-BGT en Mett: Doe mee aan de discussies en denk mee over de issues!! Financieel beheer Overgangsprotocol GBKN naar BGT
5
5 Wat is de BGT, wie zijn de bronhouders, hoe werkt het grofweg.
Vraag: waar ben je van (bronhoudersoort, gebruiker) 5
6
SVB-BGT en Bravo systeem
Opdracht verleend aan Transfer Solutions Bravo 1 Gebaseerd op levering bestanden Opleverdatum eind 2013 Bravo 2 Gebaseerd op berichtenverkeer Opleverdatum medio 2014
7
Planning Bravo 1
8
Wat kunnen Bronhouders nu doen?
- de BGT maak je niet alleen, die maak je samen! - Afspraken maken met collega Bronhouders voor afstemming Afspraken maken met eigen leverancier Testen (gezamenlijke) bestand bij Controle Service Kadaster.
9
TMT: Transitie Monitoring Tool
Aanleiding: de BGT wordt door ongeveer 450 bronhouders opgebouwd en geassembleerd door het SVB-BGT. Iedere bronhouder is verantwoordelijk voor eigen planning en ontstaan er onderlinge tempoverschillen Om de BGT te kunnen realiseren is afstemmingsoverleg tussen bronhouders onderling en met het SVB-BGT noodzakelijk. Ieder heeft inzicht nodig in elkaars ambitie, planning en voortgang.
10
TMT: Transitie Monitoring Tool
Functionaliteit: geautoriseerde bronhouders kunnen de planning en status van het eigen project per deelgebied registreren en die van andere projecten bekijken. Ontsluiting via de website van het SVB-BGT. De landelijke voortgang van de BGT wordt grafisch gepresenteerd. De transitie doorloopt drie stappen die als mijlpalen in de monitor zijn opgenomen: voorbereiding, opbouw en assemblage.
11
TMT: Transitie Monitoring Tool
voorbereiding: bronhouders dienen een detailplan te uploaden en geven aan of de beheerorganisatie is voorbereid. opbouw: bronhouders dienen per deelgebied een polygoon (shp) te uploaden en geven plannings- en realisatiedata door per opbouwfase: opbouw geometrie, structureren/vlakvormen, objectvormen/attributen vullen.Als de bronhouder tot slot aangeeft dat een deelgebied initieel is geleverd aan het SVB-BGT start de fase van assembleren. assemblage: het SVB-BGT geeft plannings- en realisatiedata door.
12
TMT: Transitie Monitoring Tool
De TMT wordt initieel gevuld met gegevens die uit eerdere uitvragen bekend zijn bij het SVB-BGT. De bronhouder hoeft deze dus niet nogmaals in te voeren, maar kan volstaan met controle en indien nodig actualiseren. De TMT voorziet het SVB-BGT van basisinformatie om analyses uit te voeren en geaggregeerde voortgangsrapporten te maken. De resultaten worden periodiek, o.a. als themakaartjes, gepresenteerd en beschikbaar gesteld aan het Ministerie van I en M. Invoering verwacht in de loop van het 4e kwartaal 2013.
13
Planning Transitie Assemblagestrategie aangepast Minimaal Gemeente, Waterschap en EZ. Afstemming planningen gemeente, waterschap en provincie Afspraken per bronhouder ter voorbereiding minicompetie (wanneer en vanaf welke stap)
14
Samenwerken binnen de facility SVB-BGT
Advies bestuur SVB-BGT: Benut optimaal de interne capaciteit van uw organisatie en die van de bronhouders waarmee u samenwerkt Opdracht SVB-BGT complementair Bronhouder – SVB-BGT: opdrachtgever – opdrachtnemer. Bronhouder heeft de regie. Opdrachten worden zo mogelijk gecombineerd, waarbij de individuele opdrachten worden gerespecteerd.
16
Menukaart Facility De menukaart bestaat uit twee delen:
1. Diensten van het SVB-BGT 2. Ingekochte diensten van marktpartijen. Diensten van het SVB-BGT Gezamenlijke inkoop Directievoering Afhandeling terugmeldingen
17
Echter niet voor alle bronhouders hetzelfde
18
Afhankelijk van Het voorwerk dat gedaan is
Mate van objectgerichtheid bronbestanden Volledigheid. En uiteraard: wensen van de individuele bronhouder
19
Menukaart Facility Zeeland
Gezamenlijke inkoop en directievoering Deels Gebiedsdekkend Deels alleen landelijk gebied Alleen transitie Geometrie: standaard IMBGT/IMGEO BGT: Zeeuwse fase 1+ variant (= fase 1 + volledige geometrie) Mogelijke “extra’s”: IMGEO of integratie bronbestanden Hoe besteed ik mijn budget zo slim mogelijk?
20
Vervolgstappen (4e kwartaal)
Uitwerking menukaart met oppervlakten per processtap en opdrachtomschrijving minicompetitie Planning opstellen Kwaliteitstoets bronbestanden Begroting opstellen en vaststellen Overeenkomsten tussen bronhouder en SVB-BGT afsluiten Minicompetitie en gunning nadere overeenkomsten aan 1 van de raamcontractanten
21
Verrekening Kosten dienstverlening SVB-BGT
Kosten uitbesteding: tarieven minicompetitie Bronhouder en SVB-BGT stellen begroting op: Voorschot o.b.v. begroting Verrekening op nacalculatie
22
De Assemblage “Assembleren is het organisatorisch en technisch afstemmen van objecten van de verschillende bronhouders in een afgebakend gebied.” Organisatorisch begint bij start opbouw. Regelen van het afstemmingsgesprek. Technisch is op geautomatiseerde wijze afstemmen objecten (business-rules en marges)
23
De Assemblage Uitvoering door: SVB-BGT, Marktpartij (aanvulling op facility opdr.) Gemeente (bij samenwerking en opdr.) Assemblage budget beschikbaar: Zeeland € (incl. BTW) Procentueel aanspraak maken op totaal budget per gemeentelijk grondgebied
24
Bronhouderschap Waterschap
alle binnendijks gelegen oppervlaktewateren. Dit zijn ook wateren waar het waterschap geen beheerder van is (de z.g. geen-leggerwateren). alle (plattelands) wegen en parkeerterreinen die WS binnen Zeeland beheert. primaire waterkeringen (zeedijken) en regionale waterkeringen (binnendijken en meerdijken). alle kunstwerken van het waterschap
25
Opbouwen BGT-objecten Waterschap
M.b.v. beschikbare brondata Waterschap GBKN Luchtfoto’s.
27
Ontzorging waterschap transitie
Aanbesteding via minicompetitie Is dat in alle gevallen de beste optie of kunnen bronhouders onderling ook wat voor elkaar betekenen?
28
Project BGT voor bronhouders
Leidraad voor het opzetten van een project voor de BGT bij bronhouders Uitgave Ministerie van IenM Per bronhouder: 1 exemplaar gedrukt mee te nemen. Bevat onderwerpen en intervieuws.
29
Bezint eer ge begint Richten (beleid) Inrichten (projecten)
Vandaar natuurlijke volgorde (bezint eer ge begint) in drie fasen: 1) Onderzoeken en nadenken over wat het betekent (beleid) 2) Zaken in gang zetten om het nieuwe in het bestaande op te nemen (project) 3) Het nieuwe toekomstvast borgen (beheer) Verrichten (gebruik en beheer)
30
Inrichten (projecten)
Organisatie & Bedrijfsprocessen Informatisering & applicaties Automatisering Richten (beleid) Zelf doen? Samenwerken? Uitbesteden? BGT? IMGEO? IMBOR? (Geo-) informatie-architectuur Automatiserings-beleid Inrichten (projecten) Registratie opbouwen Software aanschaffen Drie invalshoeken: A) Wat ‘drijft’ de organisatie (processen, organiseren) B) Hoe vertaal je dit naar informatie-vraagstukken (informatisering, applicaties) C) Hoe ondersteun je dit met technische systemen (automatisering) Verrichten (gebruik en beheer)
31
Informatie management en architectuur Automatiserings beleid
zelf doen, samen- werken of ontzorgen? (geo-)info- visie? BGT, IMGEO of IMBOR? (geo-)info- architectuur? ICT toereikend? groeipad? organisatorisch kader? Informatie management en architectuur Missie en Strategie Automatiserings beleid betrokkenheid bestuur en management? bestandsopbouw? softwaregebruik? organisatie- inrichting? koppelingen? Inrichten processen en organisatie Implementatie (nieuwe) voorzieningen processen? Vernieuwing ICT project ingericht? Prioriteiten stellen: moet alles qua beleid en strategie afgerond zij voordat je kunt beginnen? Nee. Mits later de witte vlekken alsnog ingevuld worden draagvlak? Leveren producten en diensten capaciteit? Functioneel beheer Systeembeheer expertise? gegevens- management?
32
Intern projectplan Gebruik leidraad om eigen plan te maken of zonodig te verbeteren Combineer dit met best-practices van collega bronhouders die ongeveer vergelijkbaar zijn met uw situatie
33
Praktische issues
34
Betrokkenheid bronhouders bij besluitvorming
Procedure: Beschrijf het probleem Weeg de belangen van de bronhouders af Kom tot een oplossing met betrokkenen Tik de oplossing (bestuurlijk) af. Discussiemogelijkheid op Mett Transitieteams
35
Erfgrenzen
37
Procedure: Het SVB-BGT organiseert de discussie tussen de betrokken bronhouders, middels een workshop die op 18 juni 2013 heeft plaatsgevonden. Oplossingsrichting: Bronhouders zullen op objectniveau binnen de overstromingsgebieden in Limburg worden toebedeeld.De huidige strook van RWS `nat` zal daarmee fors teruggedrongen worden richting de Maas. De 5e afbeelding toont deze toedeling. - blauw: water Waterschap - rood: bouwwerk Gemeente - oranje: transport Gemeente - grijs: transport Provincie - groen: Bebouwd terrein erf, groenvoorziening en onverhard Gemeente - lichtblauw: restgebied Rijkswaterstaat en EZ
39
- Bouwwerk (pand, bebouwd terrein/erf): toedelen aan de gemeente
- Bouwwerk (pand, bebouwd terrein/erf): toedelen aan de gemeente. - Water: toedelen aan RWS of het Waterschap. De legger van het Waterschap is hierin leidend. - Transport: toedelen aan gemeente, provincie of RWS. De wegenlegger is leidend. - Kering: toedelen aan het Waterschap. - Begroeid terreindeel: toedelen aan EZ of het Waterschap. Het criterium hiervoor dient nog verder te worden uitgewerkt. Als er sprake blijft van een strook voor RWS, dan wordt het bronhouderschap op de AAN percelen in deze strook toegewezen aan RWS, als er sprake is van gebiedsbronhouders dan zal EZ daar voor bronhouder van de AAN percelen opteren.
40
Alternatieven: De gemeente Venray stelt voor om objecten tussen de gebiedsbronhouders EZ, Waterschap en gemeente te verdelen, RWS wordt alleen strokenbronhouder van de Maas, tot aan de eerste dijk of kademuur. RWS stelt voor in de door haar aangeleverde brede strook gebiedsbronhouder te worden voor het hele overstromingsgebied. Maastricht stelt voor RWS bronhouder te laten blijven, daar waar gemeenten of Waterschap geen beheer belang kennen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.