Download de presentatie
2
IBS 2 Consumentengedrag
Opbouw periode: Les 1: Wat is consumentengedrag? Les 2: Wie is de consument? Les 3: Persoonlijkheid en levenstijl Les 4: Motivatie, behoeften en warden Les 5 en 6: Waarneming en verwerking van informative Les 7 en 8: Leren Les 9: Attitude en verandering van attitude Les 10: Beslissen
3
Hoe ziet een les eruit Elke week krijg je 2 uur les. Elke les zal bestaan uit een gedeelte theorie en een behoorlijk groot gedeelte zal bestaan uit praktijkvoorbeelden.
4
Hoe ondersteunt dit vak jou, om IBS 2 succesvol af te sluiten
Je leert hier theoretische en praktische informatie om jouw product succesvoller te maken.
5
Hoe ondersteunt dit vak jou, om IBS 2 succesvol af te sluiten
Je leert hier theoretische en praktische informatie om jouw product succesvoller te maken. Wat denkt een klant? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je moet leren onderkennen en kunnen verwerken. In de komende 10 weken ga je leren in het hoofd van jouw klant te kruipen. Dit ga je leren door theoretische modellen te leren maar ook veel in de praktijk uit te voeren. Jullie krijgen met dit vak te maken met 2 docenten: Bjorn Hillebrandt Robbert Groenendaal
6
Trends & ontwikkelingen
Waarom slaat het ene concept wel aan en het andere niet? Wat gebeurd er in het hoofd van de klant wanneer ze kiezen of kopen? V&D was ooit marktleider, net zoals Blackberry. Nu is de ene al failliet en de andere staat al jaren op flinke verliezen. Ze hebben beide de aansluiting met de markt verloren. Maar waar zit hem dat in? Waar hebben ze deze aansluiting verloren? Waar ging het nog meer mis bij de V&D en waar bij de blackberry? Happy Italy is eigenlijk niets meer dan iets te grote pizzeria. Toch staan mensen daar een half uur in de rij om daar binnen te mogen. Waarom staat daar altijd een rij buiten? Wat doen zij goed? Wat is Lush? Waarom betaal je daar zoveel voor een crempje? Waarom gaan daar zoveel mensen naar toe Lush is een zaak die allerlei soorten make-up verkoopt en pretendeert dat het alleen maar natuurlijke producten maakt? Wat hebben zij goed gedaan? Wat vinden mensen tegenwoordig veel belangrijker?
7
Trends en ontwikkelingen
Wat is de overeenkomst tussen de V&D en de Blackberry? Wie kent er nog ziggo music? Waaruit bestaat het succes van Happy Italy? Waarom betalen consumenten heel veel geld voor een Lush product? V&D was ooit marktleider, net zoals Blackberry. Nu is de ene al failliet en de andere staat al jaren op flinke verliezen. Ze hebben beide de aansluiting met de markt verloren. Maar waar zit hem dat in? Waar hebben ze deze aansluiting verloren? Waar ging het nog meer mis bij de V&D en waar bij de blackberry? Happy Italy is eigenlijk niets meer dan iets te grote pizzeria. Toch staan mensen daar een half uur in de rij om daar binnen te mogen. Waarom staat daar altijd een rij buiten? Wat doen zij goed? Wat is Lush? Waarom betaal je daar zoveel voor een crempje? Waarom gaan daar zoveel mensen naar toe Lush is een zaak die allerlei soorten make-up verkoopt en pretendeert dat het alleen maar natuurlijke producten maakt? Wat hebben zij goed gedaan? Wat vinden mensen tegenwoordig veel belangrijker?
8
4 hoofdvragen die jij jezelf stelt over jouw ideale consument
Zal dit product of deze dienst de consument aanspreken? Hoe komt de consument te weten dat dit aanbod op de markt verschijnt? Op welke manier kan de consument het beste worden overtuigd dat de aankoop van dit product de moeite waard is? Via welke kanalen zijn informatievoorziening, verkoop en distributie het beste te realiseren?
9
Waarom koopt een consument een product?
Hoeveel dingen doe je in het dagelijks leven uit routine? Wat is in jouw ogen belangrijk bij het aanschaffen van een product? Waarom mislukken er zoveel producten? Waarom eet je pindakaas? Waarom neem je altijd dezelfde spullen mee uit de supermarkt? Wat is daar jouw redenatie achter? Ouderen zijn veel meer geïnteresseerd in een goede prijs kwaliteit verhouding. Jeugdigen zijn steeds meer geïnteresseerd in of het merk bij hun imago past. Generatie Y is de eerste generatie die zich niet meer laat leiden door stijliconen maar puur hun eigen stijl bepalen en daar ook hun spullen op kopen. Het moet allemaal in hun stijl passen. Heel veel mensen vinden het steeds belangrijker om gezond te leven en daar spelen veel bedrijven op in. Ook heel veel consumenten willen vooral gemak ervaren maar toch ook gezond leven. Vandaar dat Hello Fresh zo’n groot succes is.
10
https://www. youtube. com/watch
13
Wat doet een marketeer De eerste stap die een marketeer zet is het precies beschrijven van het gedrag van de consument waaraan zijn bedrijf graag wil verkopen De tweede stap is het toepassen van dit inzicht.
14
Consumentengedrag nader omschreven
Consumenten zijn mensen die producten, gemaakt door andere mensen, aanschaffen, gebruiken en afdanken. Consumentengedrag is dynamisch We onderscheiden in het consumentengedrag verschillende handelingen: - beslissingsproces - koopgedrag - gebruiksgedrag - afdankgedrag Consumentengedrag is niet alleen het aankopen van een goed maar ook het gebruik maken van een dienst (al dan niet tegen betaling)
15
1. Beslissingsproces Het opnemen, verwerken en eventueel doorgeven van informatie: Lezen van advertenties Kijken van reclames Vergelijken van producten op internet Beslissen Waarom wordt het voor de consument steeds moeilijker om een beslissing te nemen over een aankoop? Het aanbod van producten en diensten wordt steeds groter.
16
2. Koopgedrag Het handelen van de consument op de plaats van aankoop of de weg daarnaar toe Waar kopen mensen? Met de auto boodschappen doen? Welke producten/merken? Aanbiedingen? Betalingswijze?
17
3. Gebruiksgedrag Alles wat de consument doet met de aankoop.
18
4. Afdankgedrag
19
Consumentengedrag is beslissen en kiezen
Bladzijde 28 in het boek geeft de 25 vragen weer die een consument zich moet stellen voordat hij of zij een aankoop gaat doen. Als we deze vragen gaan beantwoorden komen we er ook achter wat de marktkansen zijn. Marktkansen zijn aanwezig als de consumentenbehoeften nog niet bevredigd zijn. Als een marketer een gat in de markt heeft gevonden en een nieuw product wil aanbieden, zal hij zich goed moeten richten op een doelgroep. Wanneer de marketer kennis en inzicht heeft in de consument zal hij de consument proberen te sturen om zijn product te gaan kopen.
20
Marketingmix Product Prijs Plaats Promotie Personeel
21
Product Kernproduct Tastbaar product Uitgebreide product
Wat koopt de afnemer? Tastbaar product De verpakking, kwaliteit, e.d. Uitgebreide product Extra services De P van product omvat alle factoren die van invloed zijn op het kernproduct, het tastbare product of het uitgebreide product/dienst. Product: men koopt geen televisie maar een vorm van vermaak of tijdverdrijf. Tastbaar product: de verpakking, de kwaliteit, het product zelf, e.d. Uitgebreide product: extra services zoals bijvoorbeeld thuisbezorgen van de televisie
22
Welke prijs hanteren we? Zijn er kortingen mogelijk?
Zijn consumenten bereid een hogere prijs te betalen? Vaak komen marketeers niet verder dan de prijs te verlagen om zo meer consumenten te krijgen. Een goede marketeer kan het product/ dienst ook beter maken. Denk aan marketeers die door het hanteren van een hoge prijs een beter product hebben gecreëerd terwijl het in essentie precies hetzelfde is als de goedkopere variant. - Rolex: een heel erg duur horloge terwijl het in principe hetzelfde product is als een goedkoper horloge.
23
Op welke manier kan ik mijn product bij mijn klant krijgen?
Plaats Op welke manier kan ik mijn product bij mijn klant krijgen? Distributiekanaal Logistiek Directe marketing AH: distributiecentrum, vrachtwagens, supermarkt, thuisbezorgen.
24
Promotie Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion Public relations
Direct marketing Alle factoren die van invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de doelgroep. Reclame: tv, radio, internet, magazines, dagbladen, e.d. Persoonlijke verkoop: persoonlijk presenteren Sales promotion: kortlopende speciale acties Public relations: opbouwen van een goed imago door bijvoorbeeld sponsoring Direct marketing: mailings, post, telefoon, fax, , ed.
25
Opdracht marketingmix
Welke P is hier terug te zien? Prijs
26
Welke P is hier terug te zien?
Plaats
27
Welke P is hier terug te zien?
Product
28
Welke P is hier terug te zien?
Promotie
29
Studie van consumentengedrag
Psychologie (nemen van beslissingen door het gedrag van een persoon(lijkheid) ) Sociale Psychologie (hoe mensen op elkaar reageren) Sociologie (gedrag van groepen mensen)
30
Economische wetenschap
Elastische of inelastische vraag Gevolgen voor jouw motieven Voorbeeld: Auto Water
31
Wat zijn de trends in marketing?
Maak in je groepje een collage van de opvallende gebeurtenissen in de marketing.
32
Afnemersanalyse
35
Segmentatie van doelgroepen/personen
36
Op welke manier komen de P’s terug in dit filmpje?
37
Nut van de studie van consumentengedrag
Nut voor de overhead Nut voor consumentenorganisaties Nut voor de marketing
38
Het wiel van consumentengedrag
In de buitenste ring spreken we over het consumentengedrag. Het consumentengedrag wordt in beweging gebracht en gehouden door de groene ring, die onderverdeeld is in 3 groepen: De consument als individu (wordt behandeld in deze lessen) De consument als lid van een groep (Esther) De Consument als lid van de maatschappij (Esther) De consument als individu: Persoonlijkheid en levensstijl Waarneming en leren Motivatie, behoeften en waarden Attitude en verandering van attitude Beslissen. Het wiel draait in de ‘markt’: het aanbod van goederen en diensten dat steeds in beweging is.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.