Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Crowdfunding
2
Programma Check in: Wie ben je, wat doe je, welke vormen van financiering ben je bekend mee? Financieringsmogelijkheden Achtergrond Crowdfunding Voorbereiding van een crowdfunding Vragen Welke CF campagne heb je het laatst gesteund of staat je het meeste bij en waarom & wat hoop je uit deze training te halen?
3
Financieringsmogelijkheden
Fondsen Subsidie Giften Sponsoring Eigen vermogen Lening bij een bank Andere leningen (familie/investeerders) Crowdfunding
4
Wat is Crowdfunding? Zoveel mogelijk de juiste mensen verbinden aan je project. Omdat zij waarde zien. Zo creëer je een community rondom je project. Zodat zij investeren in: aandacht, tijd, energie, sociale invloed, reputatie en geld CF niet alleen geld ophalen project, maar ook verbinden van mensen aan je project (ambassadeurs) die ook in andere vormen kunnen bijdragen. Bijvoorbeeld mooi begin voor ‘vrienden van model’
5
Waarom Crowdfunding? Eigen financiering, dus meer onafhankelijkheid
Maar ook: Netwerk activeren Missie & visie naar buiten brengen Impact vergroten Meer ondernemend denken & handelen Teambuilding
6
Wat is Crowdfunding Zoveel mogelijk de juiste mensen verbinden aan je project. Omdat zij waarde zien. En zodat zij investeren in: aandacht, tijd, energie, sociale invloed, reputatie en geld Onderste deel is gecrowdfund door de Amerikanen, particulieren en fondsen voetstuk, beeld zelf gedoneerd door de Fransen.
7
Crowdfunding Zoveel mogelijk de juiste mensen verbinden aan je project. Omdat zij waarde zien. En zodat zij investeren in: aandacht, tijd, energie, sociale invloed, reputatie en geld Vroeger: een grote investeerder, groot risico, weinig betrokkenheid. CF: veel investeerders, minder risico, hoge betrokkenheid
8
Crowdfunding Zoveel mogelijk de juiste mensen verbinden aan je project. Omdat zij waarde zien. En zodat zij investeren in: aandacht, tijd, energie, sociale invloed, reputatie en geld
9
Crowdfunding https://www.voordekunst.nl/projecten/894-de-tostifabriek
10
Platforms
11
Crowdfunding De ingrediënten van elke succesvolle campagne:
Specifiek project of product dat aanspreekt, blijft hangen Heldere ‘Why’: wat is de impact? Community: Lokaal - regionaal - landelijk internationaal Donatie / Beloningen-Voorverkoop / investeren Tijdsgebonden – van een maand tot 5 jaar Kosten: video, % platform, (veel!) uren Begroting: transparant Netwerk activeren
12
Trend Nederland.
13
De voorbereiding
14
Investeer in: Platform Verhaal Video en tekst Beloningen
Netwerk activeren
15
Platform kiezen Oneplanetcrowd – Duurzaamheid, producten
1%club – positieve impact Voor de kunst – Creatieve projecten Voor je buurt – Lokaal & sociaal Kickstarter – internationaal, innovatief, creatief. Crowdaboutnow – investeren, business
16
Waarom Het verhaal - begin met waarom het belangrijk is!
18
De Video en tekst YOU, wie ben jij? WHY, de visie achter het project?
PROJECT, wat doet het project en urgentie? RETURN, wat krijgt de ander terug? THANK YOU, bedank mensen!
19
Beloningen Er zijn drie soorten beloningen;
Product of (professionele) dienst Talent wat je kunt delen Evenementen/ kaartverkoop
20
Je netwerk Je persoonlijke netwerk Je professionele netwerk
Mensen die geloven in jouw droom Warme – Lauwe – Koude contacten Breng je netwerk in kaart + al activeren zodat mensen op de eerste dag gelijk doneren. 25%
21
Tips & trics Zorg dat 25% binnen is op dag 1: mensen willen horen bij een succesvolle campagne Start bij je warme netwerk Dip is normaal Doe het samen Crowdfunden is leuk en leerzaam!
22
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.