Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIda de Winter Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
‘Git’ Nordisk Kryssare uit 1961 Vraagprijs: € 17.500,--
Ontwerper: Bertil Bothen Werf: Oskarshamn Bouwjaar: 1961 Boottype: Nordisk Kryssare 5 1/2 meter Tuigage : Zevenachtste Rompvorm: S-spant Rompmateriaal: Mahonie, hoogglans wit Lengte over alles: 10,65 m Lengte over stevens: 10,65 m Breedte: 2,25 m Diepgang: 1,50 m Klasse: 5 1/2 meter Cruiser Zeilteken: KR (S) 549 Voortstuwing: 11 pk Lombardini diesel Mast : Aluminium Historie: Bekend
2
Arne Helgosson bouwde ‘Git’ in 1961.
Haar naam is een afgeleide van de naam van zijn dochter Bir’git’ta, met wie ik nog steeds contact heb. In 1961 kreeg ze direct haar zeilnummer KR (S) 549 Arthur Lundberg had namens Berthil Bothen opdracht om de bouw van Git te begeleiden. Helaas werd hij ziek, waardoor Arne hem regelmatig op de hoogte moest brengen van de vorderingen. Bertil Bothen, inmiddels op leeftijd wist hiervan en heeft daar uiteindelijk ook goedkeuring aan gegeven. Ook Bertil Bothen was toen al ernstig ziek, vermoedelijk is Git zijn laatste wapenfeit alvorens hij begin’66 overleed. Zusterschip Fregata, is nog steeds in de vaart, zie : werd een paar jaar eerder gebouwd , tussen Het schip had veel gelijkenis maar voldeed net niet aan de 5½ Meter Rule die toen gold. ‘Git’ is daardoor iets breder en ligt iets hoger in het water. Kenmerkend is de iets hogere, comfortabele opbouw bij de kajuit ingang Git en Fregata in de jaren ‘60 Arne’s zoon Jan was degene in de familie die het meest voer met ‘Git’, samen met zijn vrienden, waaronder de zoon van de eigenaar van Fregata. In de ogen van zijn vader nam Jan veel teveel en te grote risico’s en besloot daarom uiteindelijk het schip in 1970 te verkopen aan Bjorn Altnas, die haar op verzoek van Arne, herdoopte in ‘Anja’ !
3
In 1998 is het schip, inmiddels ‘Britt Marie’ genaamd en
voorzien van een buitenboordmotor vanuit Stockholm, naar Nederland gehaald door Chiel de Zeeuw van ‘t Kapiteins Huys in Heeg. Hij deed dit in samenwerking met Anders Engberg uit Göteborg , die dergelijke schepen in Zweden, voor hem vond. Chiel verkocht het schip aan David Visser, die er een in board Lombardini 11pk diesel in liet bouwen. Verder liet hij, nadat hij de houten mast overboord had gezeild, een aluminium mast plaatsen. David verkocht op 1 mei 2009 het schip aan mij. In 2010, precies 40 jaar nadat ze haar naam verloor, kreeg ze haar naam weer terug! Toepasselijker kon het ook niet want de naam van mijn zus Renta BirGITta. Leuk detail is dat ik in 1999 al, met Chiel de Zeeuw, heb gesproken over de aankoop van het schip, echter ‘Britt Marie’ in 1999/ 2000 wilde ik mijn toenmalige schip ‘Resolute’, een D klasse uit 1924 (zie VKSJ boek), inruilen. Dat was toen helaas geen optie! ‘Git’ Zomer 2010
4
2010/2011, Git blijft dit jaar lekker in het water liggen, voornamelijk tegen het opentrekken Kap&Zeil uit Woerden maakt dekkleed op maat met lucht happers en uit 3 delen! De strenge winter van 2011 met bijna weer een 11 stedentocht! Steigers zijn niet meer nodig, je kunt zo naar de boot lopen of schaatsen natuurlijk. Git ligt ‘warm’ en droog in de verenigingshaven van Almere haven!
5
In het voorjaar is van 2012 is het dek aangepakt en opnieuw gerubberd door Ton, een absolute vakman werkzaam bij de Botterwerf in Spakenburg. Tevens het onderwaterschip gebreeuwd en gekit. Juli 2012, René Westerhuis, reporter van de´Spiegel der Zeilvaart´ en ‘Zeilen’, vaart mee en maakt later foto’s. 25 graden en windje 4, onder vol tuig knallen op het Gooimeer! September 2012, 6 a 7 Bft, 19 graden een dubbel rif en mijn vader op de dijk. Had 6mR Azaїs met haar 4-koppige bemanning en vol tuig eigenlijk wel een eerlijke kans…. Dit zijn de dagen waar ik het voor doe!
6
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
2013/2014 is het jaar dat Git Wit werd. Zowel het onderwater als het boven waterschip is afgebrand en afgekrabd. Op de spiegel en een klein stukje aan bakboord was de romp nog in uitstekende staat. Bovenwater is ze geplamuurd, gegrond (3x) en vervolgens 3x met Epifanes hoogglans afgelakt. Onderwater 2x primer en 3 x Hempel blauw Anti fouling. Kajuit berghout en potdeksel kaal gehaald en 7x gelakt met Epifanes blanke lak. Kajuitdak wit geschilderd. Ze is weer om door een ringetje te halen en dus voor het eerst WIT een kleur die haar lijnen nog beter tot haar recht laten komen en er hopelijk voor gaat zorgen dat ze in de zomer wat minder open trekt dan met de donkerdere, blank gelakte romp. Spiegel door Ton vervangen. Ondanks dat ze vroeg te water ging, weer veel te weinig gevaren….. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
7
Haar tewaterlating april 2014 en O, O wat is ze mooi
Haar tewaterlating april 2014 en O, O wat is ze mooi! Ook haar Rol Reefsysteem is inmiddels vervangen door een zwaarder type Furlex.
8
‘15 De liefde van je leven zou je niet moeten verkopen, maar toch heb ik uit pure liefde, respect en waardering voor deze oude dame besloten dit te doen. Ze verdient meer aandacht en tijd met haar eigenaar dan ze nu krijgt, veeleisend als ze soms kan zijn. Ik wil haar dus overdragen aan de volgende die op haar past en zorgt dat ze nog jaren een lust voor het oog blijft, waarbij we over tientallen jaren nog haar verhalen kunnen vertellen. Dat verdient ze!
9
1961
10
1961
11
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
1961 Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
12
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
‘16. Na een paar weken in Bunschoten, waar het dakje van de roef ter hoogte van de mast, de kielbalk en wat spanten verstevigd zijn door Timmer Ton, gaan we weer naar Almere. Grote beurt aan de motor waarna we de startmotor hebben vervangen, die af en toe haperde. Inmiddels oktober en maar 4 keer gevaren…. De keiharde waarheid dat het nu toch maar moet gaan gebeuren… Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.