De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop TPR Storytelling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop TPR Storytelling"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop TPR Storytelling
TPRS en leesvaardigheid

2 Wie zijn wij?

3 Kennismaken

4 Doel workshop Na de workshop weet u:
Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken

5 Programma: Deel 1: TPRS en lezen (30 min) Deel 2: cirkelen (40 min)
Pauze (15 min) Deel 3: embedded reading (75 min) Pauze (10 min) Deel 4: leeskilometers maken (20 min) Afsluiting (15 min)

6 Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze
Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

7 Teaching Proficiency through Reading and Storytelling
3 pijlers: Begrijpelijke input Herhaling Context

8 100 % begrijpelijke input Betekenis vaststellen 2008.igem.org

9 Herhaling

10 Context Onverwacht Persoonlijk Interessant

11 Teaching Proficiency through Reading and Storytelling
TPRS: R voor Reading Functies: herhalen doelconstructies kweken grammaticaal bewustzijn motiveren om zelf te gaan lezen

12 TPRS en lezen Verhaal vragen gaat vooraf aan lezen!
Nadruk op begrijpelijkheid (vertaling) Vergroten intrinsieke motivatie (PQA) Herhaling doelvocabulaire (cirkelen) Aanstippen grammatica in context

13 TPRS en lezen 4 stappen: Vertaal per alinea, als groep of om beurten.
Stel vragen over de feiten in het verhaal (cirkelen) Stel vragen over feiten die niet in het verhaal staan Maak het verhaal persoonlijk, door PQA of een parallelverhaal Resultaat: leerlingen beleven een succeservaring!

14 Persoonlijk maken - PQA
Vraag leerlingen naar hun interesses, voorkeuren aan de hand van het verhaal. Vergelijk de leerlingen met de personages Laat leerlingen een volkomen ongeloofwaardige rol spelen door abnormale vragen te stellen, maar doe alsof het de meest normale zaak van de wereld is! Waarom? Versterken intrinsieke motivatie

15 Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze
Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

16 Deel 2: Cirkelen

17 Cirkelen Repetitieve input 3 stappen: 2 soorten vragen:
Mededeling doen Vraag met bekend antwoord Vragen naar onbekende info 2 soorten vragen: Begripsvragen (b) Uitbreidingsvragen (c)

18 Cirkelen - Ladder W-vragen met onbekend antwoord
W-vragen met bekend antwoord Of-vragen Ja/nee/eigen naam vragen

19 Activiteit - voorbeeld
Peter eet een broodje. Begripsvragen: Eet Peter een broodje? Eet Peter een broodje of koopt hij een broodje? Wat eet Peter? Uitbreidingsvragen: Waar eet Peter een broodje? Met wie eet Peter een broodje?

20 Activiteit II: nu jullie
Opdracht: 1. Gebruik de voorbeeldtekst of je eigen tekst. 2. Selecteer 2 zinnen uit de tekst. 3. Bedenk hierbij 2 cirkelvragen. 4. Bedenk vervolgens bij dezelfde zinnen uitbreidingsvragen per zin. 5. Deel je vragen met je buurman of buurvrouw.

21 Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

22 Pauze 15 min

23 Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze
Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

24 Deel 3: Embedded reading
Raketlezen

25 Embedded reading Raketlezen/stapellezen 3 of meer teksten, oplopend in
moeilijkheid, dezelfde hoofdlijn Pluspunten: Herhaling Differentiatie Behandeling teksten: cirkelen en pqa

26 Embedded reading Bottom up Top down
Toepasbaar op diverse soorten teksten: Korte verhalen Songteksten Gedichten Examenteksten Strips

27 Hoe maak ik een stapeltekst?
Bottom up: Begin met skelet/basisverhaal: Beginzin Beschrijving Actie toevoegen Spannende zin toevoegen 2-5 details/info toevoegen Kopieer en plak info in nieuwe verhaal Nieuwe verhaal uitbreiden met info/details Stappen herhalen tot niveau/niveau+1

28 Hoe maak ik een stapeltekst?
Top down: Doeltekst kiezen niveau+1 Verkorten met ¼ tot 1/3 Bestaande zinnen vereenvoudigen d.m.v. weglaten zinsdelen, descriptoren Overgebleven zinnen verduidelijken/vereenvoudigen

29 Embedded reading-voorbeeld
Assepoester wilde naar het bal. Ze had een jurk en schoenen nodig. Haar goede fee gaf ze aan haar. Assepoester ging naar het bal en rockte erop los.

30 Activiteit: nu jullie Tekst bottom up omvormen tot 3 trapsraket
Vorm tweetallen Neem het skelet uit de handout als basis (niveau 1) Voeg 2-5 details of aanvullende info toe (niveau 2) Breid het verhaal nog verder uit d.m.v. bijzinnen, extra beschrijvingen etc. (niveau 3)

31 Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

32 Embedded reading-voorbeeld
Zie hand-out pagina 6: Assepoester wilde naar het bal

33 Activiteit: nu jullie Eigen tekst top down omvormen tot 3 trapsraket
Neem je eigen tekst als basis (niveau 3) Snoei de tekst terug met ¼ tot 1/3 (niveau 2) Kort de tekst nog verder in door de zinnen te vereenvoudigen, bijzinnen weg te laten, beschrijvingen te schrappen. Vereenvoudig de bestaande zinnen waar nodig (niveau 1) Deel je niveau 1 tekst met je buurman/vrouw

34 Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

35 Pauze 10 min

36 Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze
Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

37 Deel 4: Leeskilometers maken
Extensief lezen Leesprogramma (VFR) Easy readers Motivatie: Begrip: cognates Belevingswereld leerlingen Keuzevrijheid leesmateriaal

38 Deel 4: Leeskilometers maken
Combineren vaardigheden: stap 3 = schrijven (Stil) tempolezen: keuze uit materiaal maken tekst lezen in beperkte tijd (10 min); vervolgens 3 of 4 hoofdpunten tekst noemen, samenvatten

39 Leeskilometers maken VOOR: TIJDENS: Verhaal vragen Cirkelen
Persoonlijk maken (PQA)

40 Leeskilometers maken NA: - Verhaal navertellen - Verhaal uitbeelden
- Eigen verhaal schrijven - Verhaal tekenen - Video verhaal maken - Liedje/rap maken

41 Pobre Ana/Pauvre Anne/Poor Anne
Niveau: A1 Belevingswereld leerlingen Cognates Incl. werkbladen, liedjes-cd, dvd, powerpoint Verwerkingsactiviteit: voorbeeld:

42 Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze
Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

43 Afsluiting Vragen? Evaluatieformulier Coaching Certificaat
Materialen aanschaffen Delen: Digischool

44 Doel workshop Na de workshop weet u:
Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken

45


Download ppt "Workshop TPR Storytelling"

Verwante presentaties


Ads door Google