De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Managementgame 7/11/2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Managementgame 7/11/2016."— Transcript van de presentatie:

1 Managementgame 7/11/2016

2 Vandaag Inleiding Marcel van der Lugt Competentie/Leerdoel/Toetsing
Spelen van de game, wie, wanneer? Tips van studenten van digitale mediastrategie Bizzgames, uitleg van de game Joost Schouten Afsluiting Marcel van der Lugt, uitdelen van competitieboek Poppodium

3 Competentie/Leerdoel/toetsing
MIC-Competentie = Ondernemen en publishing Leerdoelen: Het nemen van gefundeerde beleidsbeslissingen op het gebied van marketing en financiën op basis van gegevens over de markt, financiële situatie, personele bezetting en media-inzet Het kunnen interpreteren, analyseren en concluderen van gegevens uit een businessgame (simulatie van de praktijk). Toetsing: Een reflectieverslag van de managementgame maakt onderdeel uit van je groepsportfolio.

4 Game in ondernemerschap

5 Spelen van de game De ondernemersteams per klas spelen elke week tegen elkaar in een virtuele markt. Ieder team is manager van een poppodium. Er zijn 4 rondes. Per klas een winnaar!! Week 45 oefenronde plus toewijzing codes per team Week 46 nabespreking oefenronde en spelen eerste ronde in de klas Week 47, 48 en 49 speel je rondes als team op een locatie naar vrije keuze. Elke vrijdag om uur worden de rondes afgesloten. Begeleiders van de game zijn Marcel (303 en 304) en Eric (301 en 302) Zie volgende sheet voor data en tijden (roostering)

6 Roostering Klas Week 45 Week 46 301 7/11 15.20-17.00 16/11 12.00-13.40
7/ 16/ 302 8/ 15/ 303 11/ 18/ 304

7 Tips van medestudenten
Lees het competitieboek ‘Poppodium’ Maak gebruik van het werkboek vanaf de testronde Vraag aan je docent hoe de personeelsplanning werkt Bestudeer de resultaten en feedback uit de game goed! Maak gebruik van het spreadsheet (zie mediaondernemerschap.hvamic.nl, MO05/Start-up 2 )

8 En nu Bizzgames

9 06 9

10 Poppodium Strategic Business Game
Ontwikkeld vanuit de praktijk Geen droge managementtheorie Student wordt manager Benchmark vergelijking met Top 3 concurrentie Online toegankelijk 06 10

11 Doelstelling Poppodium
Manage je eigen Poppodium Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod Zakelijk aanpak gericht op continuïteit Neem elke ronde op elkaar afgestemde beslissingen Bereik de hoogste “performance”-score Imago voor 60% marketing, inkoopbeleid, personeelstevredenheid en winst Programmering voor 40% bereik, diversiteit, regiofunctie, consistentie 06 11

12 Taken van managementteam
Bepaal uitstraling en hoofdmuziekgenre Houd rekening met stakeholders: Bezoekers Personeel Subsidieverstrekkers (gemeente en provincie) Sponsoren Programmeer 39 avonden per kwartaal (= spelronde) Neem beslissingen op het gebied van marketing, horeca, personeel, financiën en veiligheid 07

13 Maak een goede taakverdeling. Zo ga je efficiënt om met de tijd en
kun je de hoeveelheid informatie beter verwerken. 08

14 Begin met het lezen van het handboek! Hierin staat een beschrijving
van het Poppodium, de genres, doelgroepen, bands en werkzaamheden. 08 14

15 benchmarks en feedback van de startsituatie. Analyseer deze goed!
Veel van deze informatie staat ook op de spelsite. Hier vind je de resultaten, benchmarks en feedback van de startsituatie. Analyseer deze goed! 09

16 In elke ronde wordt een bepaald onderwerp extra belicht. Bijvoorbeeld
subsidiëring of sponsoring. Dit kun je vinden in de ronde-informatie. 10

17 en wereldmuziek. De keuze die je hier maakt geldt voor de gehele game.
In ronde 1 maak je een keuze uit de verschillende genres zoals dance, rock, pop en wereldmuziek. De keuze die je hier maakt geldt voor de gehele game. 08 17

18 Je genrekeuze is bepalend voor je programmering en marketing.
Elk genre heeft zijn eigen soort publiek, maar met elk genre kun je winnen. Je genrekeuze is bepalend voor je programmering en marketing. 08 18

19 Programmeer elk kwartaal 39 avonden die passen bij je genre en imago.
Houdt hierbij rekening met de verschillende programmeringseisen. 10 19

20 Tips voor de programmering
Programmeer alle 39 avonden per kwartaal (= spelronde) Maak geen zelfde weekboekingen Houd rekening met de diversiteit (gemeente) Houd rekening met de regionaliteit (provincie) Houd rekening met de risicobands 07

21 die goed passen bij de uitstraling en de doelgroep van je Poppodium.
Vanaf ronde 2 kan je bij Marketing verschillende communicatiekanalen inzetten die goed passen bij de uitstraling en de doelgroep van je Poppodium. 11

22 In ronde 3 maak je hier ook actief een keuze voor de sponsoren,
die goed passen bij het imago en de doelgroep van je Poppodium. 11 22

23 Op basis van de programmering moet er goed worden ingekocht.
Elk genre heeft zijn voorkeur. Jazzliefhebbers drinken wijn en Rockers liever bier. 12

24 Voor de personeelstevredenheid is een goede inplanning van personeel en
training belangrijk. Vergeet ook de extra beveiliging bij risicobands niet! 12 24

25 Je hebt inkomsten van bijv
Je hebt inkomsten van bijv. tickets, subsidies en uitgaven aan gages, MarCom en inkoop. Vanaf ronde 2 beslis je over Financiën en kun je geld lenen of aflossen. 12 25

26 Bij de verwerking van een ronde werken je beslissingen op de verschillende
onderdelen door in je performance score. Deze bepaalt je plek op de ranglijst. 12 26

27 De ranglijst en de opbouw van je performancescore staan weer klaar op de spelsite. Vergelijk deze resultaten met de Top 3 van je concurrentie. 09 27

28 Bedankt voor de aandacht en succes!
18


Download ppt "Managementgame 7/11/2016."

Verwante presentaties


Ads door Google