Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
WERKPLEKLEREN - DUAAL LEREN
2
Duaal leren Wat is duaal leren? Projecten 2016 – 2017 What’s new?
Toelichting incentives voor bedrijven en jongeren Toelichting decreet duaal Nieuwe projecten
3
Duaal Leren is de meest intensieve vorm van werkplekleren: Minimaal zestig procent van de competenties of meer wordt verworven op de werkvloer De leerling genereert een (economische) meerwaarde De leerling krijgt een vergoeding in functie van zijn rendement Op korte termijn uitgetest en toegepast in arbeidsmarktgerichte richtingen in het (deeltijds) beroeps- en technisch onderwijs en BuSO en Syntra leertijd Focus op arbeidsmarktrijpe jongeren (of jongeren die met voorbereidingstraject via het duaal leren hun onderwijskwalificatie kunnen halen)
9
binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken
Spoor 4 (01/2016 – 06/2017): binnen de huidige onderwijsregelgeving maximale opportuniteiten zoeken om bepaalde modules van het leerplan op de werkvloer aan te leren
10
Doelstelling Samen met onderwijsinstellingen, leerlingen en ondernemingen bepalen welke samenwerkingsvormen en ondersteuningstools nodig zijn om een antwoord te bieden op het nieuwe concept duaal leren
11
Looptijd project: 01/2016 – 06/ Hoe kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen samen leerplannen vertalen naar modules op de werkplek?
12
Plan van aanpak Initiatiefnemers: Stad Gent, TOFAM Oost-Vlaanderen, PlastiQ okt 2015: Gezamenlijke infosessie voor bedrijven uit de metaal en technologische sector en de kunststofverwerkende nijverheid / oproep dec 2015: project goedgekeurd jan – sept 2016: individuele bedrijfsbezoeken & gesprekken met de scholen
13
Bedrijven bezoeken ateliers
Scholen bezoeken werkvloeren Leerplannen worden bestudeerd
14
Wie kan wat aanbieden?
15
Veel opportuniteiten, maar ook …
Aanbod bedrijven Vraag scholen ? MATCH ? 2 trajecten: vertrekken vanuit bedrijf vertrekken vanuit school / opleiding
16
Traject vanuit bedrijf Traject vanuit school
VOLVO CARS EDUGO 23 lln lln KA Geraardsbergen Eastman KTA MoBi GE Scheppersinstituut Plastal RPC Promens
17
Planning Volvo Cars
18
Planning Se-n-Se KVT: Edugo
19
2. Hoe kunnen we bedrijven ondersteunen in hun engagement om leerlingen bepaalde competenties aan te leren? Digitale competentietool (360° evaluatie) Mentoropleiding TOFAM Oost-Vlaanderen en PlastiQ
20
Conclusie Digitale competentietool
=> Te tijdsintensief om winst op te leveren Door de school is heel veel tijd gestoken in het ‘verfijnen van de lessentabel en vertalen naar competenties’. De evaluatie moet toch nog gebeuren door een ‘toets’ op school, werd meer gehanteerd als ‘afvinklijst’ (wat is wel gezien en wat niet). Bedrijven: eindevaluatie moet verantwoordelijkheid van de school blijven.
21
Conclusie Mentoropleiding: module voor management (1 dag) en module voor mentoren (4 dagen)
=> Werd als zeer positief ervaren Vraag aan TOFAM om ze opnieuw te organiseren Wordt overgenomen in project duaal leren AGORIA (electromechanische technieken)
22
Conclusie Schooljaar 2017 – 2018: Se-n-se KVT
+3 bedrijven: NIKO, Amcor Flexibles, Tupperware -> extra specialiteiten / opleiding rijker Deel cursus herschrijven ism bedrijven: meer leerplandoelstellingen bereiken in bedrijven en ook kunnen toetsen
23
Meer groepsopleidingen in bedrijven (tijdens GIP werd vaak ‘onderwezen’ voor 1 leerling, indien voor de hele groep, is dit veel efficiënter en effectiever, ook ifv evaluatie) Evolueren naar permanente evaluatie (4 weken tijdswinst)? Maandag zijn leerlingen vrij, ev. dan ook naar bedrijven? Meer dan 28uur/week? Juni 2017: al meer leerlingen
24
Beleidsaanbevelingen (via Lerend Netwerk)
enorm tekort aan technische profielen: duaal leren versneld uitrollen binnen knelpuntberoepen? duaal leren is vooral geschikt voor 7e jaars een school mag idealiter géén samenwerkingsverband aangaan met slechts één specifiek bedrijf
25
Beleidsaanbevelingen
Geen verdringing met huidige deeltijds onderwijs: blijft nodig vanuit maatschappelijk-sociaal oogpunt Zowel het duale als het niet-duale traject moeten tot dezelfde competenties leiden én opletten dat de duaal lerenden er niet telkens als de sterkere uitkomen
26
Beleidsaanbevelingen
de verloning van de leerling is een belangrijk knelpunt: indien bedrijf moet betalen voor leerling, mag het output/productiviteit van de leerling verwachten bij een volledige uitrol moet de overheid de scholen voorzien van extra uren leerkracht
27
Beleidsaanbevelingen
Nood aan bewustmaking & informatiedeling: binnen de bedrijfswereld over wat duaal leren precies inhoudt (cf. het besef dat “de trein vertrekt”!) ook de scholen voelen de nood aan transparantere informatie over waarin duaal leren nu precies verschilt van − andere vormen van − werkplekleren, zoals stages
28
Conclusie het is opvallend dat zowel scholen als bedrijven geld en/of economische meerwaarde NIET als de voornaamste voorwaarden noemen om aan duaal leren te doen, maar dat beiden het doen vanuit een sterke visie & overtuiging
29
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
SIM – ME (vzw JES) INCLUSIEF (vzw TOPunt) De leerwerkplek van de toekomst (DIVERSCITY) De werkplek als leerplek (VOKA)
30
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
31
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Screening – Intake - Matching Vanuit een kwaliteiten- en motievenreflectie kan een jongere zijn loopbaanstrategie vorm gegeven Een positieve en bewuste keuze voor duaal leren Ontwikkeld in samenwerking met Centrum Leren en Werken
32
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Plaats de jongere aan het roer van zijn eigen traject. De jongere wordt benaderd als expert van zichzelf: hij kent zichzelf het best. De rol van de begeleider beperkt zich tot het creëren van de context waarbinnen de jongere zijn verhaal schrijft en het bieden van een realiteitscheck. Reflecteren moet je leren Geef jongeren de tijd en de taal om te reflecteren over hun motieven en kwaliteiten. Ga hiermee bij voorkeur al in de eerste graad secundair onderwijs en op verschillende momenten aan de slag.
33
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Leren doe je levensbreed Neem levensbrede ervaringen mee in de reflectie over de kwaliteiten en motieven van de jongere. Deze bieden een duidelijke meerwaarde voor zowel de jongere als de school. Matching met een leerwerkplek Kies er bewust voor om de jongere met zijn motieven, kwaliteiten en leerverwachtingen te matchen met een passende leerwerkplek. Het aanbod van leerwerkplekken dient voldoende uitgebreid te zijn opdat voor elke arbeidsrijpe jongere een matching met een stageplaats voorzien kan worden die tegemoet komt aan zowel de leernoden van de jongeren als de mogelijkheden van de werkgever.
34
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Kwaliteitsvolle registratie Voorzie registratiesysteem opdat kwaliteitsvolle informatie over jongeren kan gedeeld worden wanneer zij van leercontext veranderen. Extra ondersteuningsnoden Voorzie in het vernieuwde stelsel duaal leren een passend aanbod voor jongeren die met hun motieven en kwaliteiten op hun plaats zitten in duaal leren, maar die aan enkele attitudes en/if sleutelcompetenties dienen te werken vooraleer ze kunnen functioneren op de werkvloer. Dit aanbod dient losgekoppeld te worden van de welzijnstrajecten.
35
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Professionele trajectbegeleiders Een trajectbegeleider dient de competenties de hebben om te kunnen vertrekken vanuit het perspectief van de jongere en daarbij het loopbaanperspectief van deze jongere te zien. CONTACTPERSONEN Els Van Effelterre Jeroen Bels
36
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
37
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Vanuit Vzw Topunt - netoverschrijdende samenwerking tussen de 3 clb’s Screening, matching en coaching van jongeren binnen een vorm van duaal leren match met duaal leren, match met werkgever Coaching: Leerloopbaan-denken – competentiedenken Coaching: Oplossingsgerichte manier van coachen (obv Kickstart) Kloof onderwijs-arbeidsmarkt verkleinen (uniforme oplossings- en handelingsgerichte visie) Duaal leren - brede opvatting over werkplekleren (inclusief kansengroep) - ICF als gemeenschappelijke kader en taal -
38
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
partners: VDAB VOKA SBS vzw JES Vzw JONG Werkplekarchitecten Sectoroverleg: Eduplus+, Volta Vonx/Konekt Gentse scholen: CLW, De Rotonde, Edugo-Glorieux, Sint-Jozef, PIHS Onderwijscentrum Gent Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Universiteit Gent …
39
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Zorg voor een duidelijke rol voor het CLB bij de oriëntering naar duaal leren Zorg voor professioneel ondersteund maatwerk Zet screening in op een vroeger moment in het keuzeproces (ifv positief bewuste oriëntering mbv competentie-denken en loopbaandenken) Zorg voor een eerlijke en neutrale oriëntering
40
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Beleidsaanbevelingen: Ondersteun duidelijkheid, transparantie en kwaliteit van instrumenten Geef jongeren kansen door te monitoren aan de hand van processen in plaats van momentopnames Zorg voor kwaliteitsvolle en duidelijke rollen van de werkgever
41
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
De leerwerkplek van de toekomst
42
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Diverscity is het samenwerkingsverband tussen de VVSG en de drie overheidsvakbonden ACV-Openbare Diensten, ACOD-LRB en VSOA-LRB. Diverscity vervult een brugfunctie • tussen besturen en mandatarissen door het aanreiken van goede HRM- praktijken • tussen werkgevers (VVSG) en werknemersdelegaties (ACV-Openbare Diensten, ACOD-LRB, VSOA): via een platform tot constructieve samenwerking • tussen lokale besturen onderling
43
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Doel en opzet ESF-project Project Lokale besturen: de leerwerkplek van de toekomst (1): Vereenvoudiging van de documenten met een vermindering van de administratieve last Een betere begeleiding op de werkvloer en accuratere evaluatie van de jongeren Vertalen van de bestaande documenten naar de specifieke werkcontext bij een lokaal bestuur Welke taken kunnen uitgevoerd worden? Welke competenties kunnen aangeleerd worden en wat houdt dat concreet in?
44
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
Inhoudelijke uitwerking voorbeelddocumenten Uitgangspunten Eenvoudig hanteerbare instrumenten Afgestemd op de onderwijsdoelen en beroepskwalificatie Competentiegericht evalueren breed evalueren van leerlingen Hoe realiseren? Meten van kennis, vaardigheden en attitudes niet evident Nood aan duidelijke omschrijving van competenties Werken met schalen met omschrijving van gedrag Nood aan voortdurende feedback: duidelijk beschrijving van wat goed en niet goed is
45
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
3 instrumenten Activiteitenlijst => wat wordt er aangeleerd Evaluatieformulier => hoe verloopt het leerproces Feedbackblad => aangeven van zeer concrete werkpunten / positieve elementen Digitale versie van de activiteitenlijsten en evaluatiedocumenten:
46
Projecten Duaal leren 2016 - 2017
De werkplek als leerplek (VOKA)
47
Aantal scholen en Syntra Lesplaatsen
Opstart nieuwe scholen duaal leren Vanaf 1 september 2017 bieden 83 scholen, Centra voor Deeltijds Onderwijs en Syntra lesplaatsen duaal leren in 21 studierichtingen aan. Tabel: Aantal scholen die per provincie instappen in het proefproject ‘schoolbank op de werkplek’ Provincie Aantal scholen en Syntra Lesplaatsen Antwerpen 22 West-Vlaanderen 19 Oost-Vlaanderen 17 Vlaams-Brabant en Brussel 13 Limburg 12
48
Gent 2017-2018: Decoratie en schilderwerken duaal
CLW Gent CDO Glorieux Oostakker Elektrische installaties duaal bso (+ dbso) SYNTRA MVL Campus Gent Groen- en tuinbeheer duaal BuSO Sint-Jozef Beroepsschool OV3 Gent Kinderbegeleider duaal IVV Sint-Vincentius Gent
49
Gent 2017-2018: Lassen-constructie duaal Ruwbouw duaal bso (+ dbso)
CLW Gent CDO De Rotonde Gent CDO Glorieux Oostakker Ruwbouw duaal bso (+ dbso) SYNTRA MVL Campus Gent Slagerij duaal Zorgkundige duaal 7e spec. bso (+ dbso) SYNTRA MVL Campus Oudenaarde Gent
50
Overzicht incentives voor bedrijven en jongeren
Doelgroepverminderingen voor jongeren: RSZ-korting op leervergoeding jongere Start-en stagebonus: premie Startbonus voor jongeren Stagebonus voor werkgevers Doelgroepvermindering voor mentoren: RSZ-korting op loon mentor
51
Tewerkstellingsmaatregelen rechtstreeks naar jongeren gericht
Doelgroepvermindering voor leerlingen in alternerend leren Voor elke werkgever met vestiging in het Vlaams Gewest die een overeenkomst van alternerende opleiding met de jongere sluit Overeenkomst alternerende opleiding Stageovereenkomst ikv Syntra ondernemerschapstraject Leertijdovereenkomst ILW 1.000 euro per kwartaal zolang de leerovereenkomst loopt Bij indiensttreding na leerovereenkomst, recht op DGV voor laaggeschoolde of middengeschoolde jongeren
52
Tewerkstellingsmaatregelen rechtstreeks naar jongeren gericht
Doelgroepvermindering voor DBSO jongeren met een deeltijdse arbeidsovereenkomst ˂ 20 uur Voor elke werkgever met vestiging in het Vlaams Gewest Uitzondering ondernemingen die in aanmerking komen voor de sociale maribel maatregel Voor jongeren die: Opleiding volgen in DBSO Deeltijdse arbeidsovereenkomst ˂ 20 uur ivk niet-duale opleiding Bij VDAB geregistreerd zijn in Mijn Loopbaan Opleiding starten vanaf 1/07/2016 1.000 euro per kwartaal zolang de deeltijdse arbeidsovereenkomst ikv opleiding loopt Bij indiensttreding na opleiding, recht op DGV voor laaggeschoolde of middengeschoolde jongeren
53
Tewerkstellingsmaatregelen rechtstreeks naar jongeren gericht
Doelgroepverminderingen Voor laaggeschoolde jongeren Voor elke werkgever die laaggeschoolde jongeren aanwerft Jonger dan 25 jaar op de laatste dag van het kwartaal van aanwerving Geen diploma secundair onderwijs of geen studiegetuigschrift tweede jaar derde graad behaald hebben Bij VDAB geregistreerd zijn in Mijn Loopbaan met vermelding van de studiegegevens Niet meer voltijds leerplichtig zijn In dienst treden na 30/06/2016 Refertekwartaalloon is begrensd 8 kwartalen lang euro per kwartaal
54
Tewerkstellingsmaatregelen rechtstreeks naar jongeren gericht
Doelgroepverminderingen Voor middengeschoolde jongeren Voor elke werkgever die laaggeschoolde jongeren aanwerft Jonger dan 25 jaar op de laatste dag van het kwartaal van aanwerving Hoogstens diploma secundair onderwijs of studiegetuigschrift tweede jaar derde graad behaald hebben Bij VDAB geregistreerd zijn in Mijn Loopbaan met vermelding van de studiegegevens Niet meer voltijds leerplichtig zijn In dienst treden na 30/06/2016 Refertekwartaalloon is begrensd 8 kwartalen lang euro per kwartaal
55
Tewerkstellingsmaatregelen rechtstreeks naar jongeren gericht
Contact / meer info Doelgroepverminderingen: diensten/doelgroepverminderingen/jongeren
56
Startbonus voor jongeren
Premie voor jongeren (500 euro/500 euro/750 euro) Jongere onderworpen aan deeltijdse leerplicht Alternerende opleiding (DBSO/Syntra leertijd) Praktijkopleiding bij WG uit privé of openbare sector Opleidingsovereenkomst of arbeidsovereenkomst ILW/Syntra leerovereenkomst/BIO Overeenkomst Alternerende Opleiding Brugprojecten Deeltijdse arbeidsovereenkomst Duur overeenkomst: minimaal 4 maanden
57
Startbonus voor jongeren
Premie voor jongeren (500 euro/500 euro/750 euro) Jongere onderworpen aan deeltijdse leerplicht Alternerende opleiding (DBSO/Syntra leertijd) Praktijkopleiding bij WG uit privé of openbare sector Opleidingsovereenkomst of arbeidsovereenkomst ILW/Syntra leerovereenkomst/BIO Overeenkomst Alternerende Opleiding Brugprojecten Deeltijdse arbeidsovereenkomst Duur overeenkomst: minimaal 4 maanden Jongere moet slagen in opleidingsjaar Maximaal drie opleidingsjaren binnen één enkele opleidingscyclus Voor jongeren met hoofdverblijfplaats in het Vlaamse Gewest
58
Startbonus voor werkgevers
Premie voor WG (500 euro/500 euro/750 euro) Jongere onderworpen aan deeltijdse leerplicht Alternerende opleiding (DBSO/Syntra leertijd) Praktijkopleiding bij WG uit privé of openbare sector Opleidingsovereenkomst of arbeidsovereenkomst Duur overeenkomst: minimaal 4 maanden Minstens 3 maanden effectieve tewerkstelling van de jongere in het opleidingsjaar (obv Dimona) Maximaal drie opleidingsjaren binnen één enkele opleidingscyclus Jongere moet NIET slagen in opleidingsjaar Voor ondernemingen met vestigingsplaats in het Vlaamse Gewest
59
Contact/ meer info Start- en stagebonus:
1 initiële aanvraag (+ kopie contract) door jongere, werkgever en school samen in te dienen (mail of post) binnen 3 maand na start contract Bij verandering WG OF finaliteit: altijd een nieuwe initiële aanvraag indienen! Betaalaanvraag door jongere en werkgever apart in te dienen binnen 4 maand na einde schooljaar Tel: 02/
60
Mentorkorting RSZ-korting voor WG op loon van mentor (800 euro/kwartaal, max. 5 personen begeleiden) Werkgevers die opleidingen op de werkvloer organiseren voor jongeren of hun leerkrachten en die daarvoor een of meer werknemers als begeleider/opleider (mentor) inzetten Voorwaarden mentor: Een beroepservaring van minstens 5 jaar in het beroep dat geheel of gedeeltelijk aangeleerd wordt ikv de stage of opleiding, EN In het bezit zijn van ofwel Een getuigschrift ‘mentor’ uitgereikt door de bevoegde Gemeenschap, door een door de bevoegde Gemeenschap erkende instantie of door een door de Gemeenschap of door het bevoegd sectorfonds ingerichte of erkende opleidings- of onderwijsverstrekker Ervaringsbewijs “opleider/begeleider in bedrijven” Pedagogisch getuigschrift gerelateerd aan beroep/functie
61
Mentorkorting Inhoud mentoropleiding
Als doel hebben aan werknemers vaardigheden bij te brengen op het vlak van begeleiding, coachen en opleiding van personen die op de werkvloer een opleiding krijgen; Technieken aanleren om een opleidingsplan op te stellen, instructies te geven, afdoende te communiceren, vorderingen op te volgen, feedback te geven, bij te sturen, te evalueren
62
Mentorkorting Wie mag begeleid/opgeleid worden door mentor?
Minder dan 26 jaar met een IBO (VDAB) Minder dan 30 jaar in een instapstage Jongeren uit het DBSO met een ILW (inclusief JLW en ABO in de bouwsector), een DA, een IBO, BIO of een opleidingsovereenkomst in een brugproject Syntra-leerovereenkomst Minder dan 26 jaar met een stageovereenkomst in het kader van de ondernemersopleiding (Syntra) Jongeren met een overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) Stagiairs uit het voltijds TSO (inclusief BuSO-TSO in OV4) Stagiairs uit het voltijds of deeltijds BSO (incl. Buso OV2, OV3 en BuSO-BSO OV4 en inclusief HBO verpleegkunde Jongeren uit het DBSO in een voortraject of brugproject
63
Mentorkorting Wie mag begeleid/opgeleid worden door mentor?
Leerkrachten uit het voltijds TSO, BSO of DBSO Stagiairs van minder dan 26 jaar uit het volwassenenonderwijs Jongeren van minder dan 26 jaar dien een (onbetaalde) stage lopen in het kader van een syntra-opleiding Jongeren van minder dan 26 jaar die een bedrijfsstage lopen ikv een beroepsopleiding onder de verantwoordelijkheid van de VDAB
64
Contact/ meer info Mentorkorting E-mail: mentorkorting@vlaanderen.be
65
Decreet duaal leren Wijzigingsdecreet van Codex Secundair Onderwijs; deel V toevoeging Structuur: deel ‘duaal leren in het secundair onderwijs’: Opzet Structuur en organisatie Programmatie Leerlingen Arbeidsdeelname Financiering Monitoring Overlegfora Structuur: deel ‘aanloopfase’
66
Decreet duaal leren Opzet
Combinatie van schoolcomponent en werkplekcomponent Minstens 28u, waarvan momenteel minstens 14u werkplekcomponent Duaal leren = voltijds onderwijs, maar voldoet voor deeltijdse leerplicht
67
Decreet duaal leren Structuur en organisatie Programmatie
VlaReg bepaalt welke structuuronderdelen in bestaande aanbod in BSO/TSO duaal kunnen worden ingericht Elke aanbieder kan elk structuuronderdeel duaal aanbieden Opstart: tot en met eerste lesdag van oktober Inschuiven in bestaande studiegebieden/-domeinen Programmatie Afstemmen op matrix SO, maar met engagement van lokale ondernemingen en bespreking lokaal; Macro-doelmatigheid Vervolgonderwijs/toetreding tot arbeidsmarkt Keuzevrijheid Studiecontinuïteit Materiële infrastructuur Aantoonbare samenwerkingsmogelijkheden Afstemming overlegforum
68
Decreet duaal leren Leerlingen
Niet-bindend advies, gegeven door klassenraad, maar afwijkingen voor zij-instromers Samenstelling klassenraad: inclusief mentor (al dan niet schriftelijk) Flexibiliteit in traject nastreven Traject kan modulair opgezet worden Studiebekrachtigingen: ook bewijs van BK, bewijs van deelkwalificatie, bewijs van verworven competenties
69
Decreet duaal leren Kwaliteit: gezamenlijk toezicht onderwijsinspectie en SyntraVlaanderen (SVL) Onderwijsinspectie: coördinatie gehele leertraject en schoolcomponent SyntraVlaanderen: werkplekcomponent Monitoring Discimus, SVL en Mijn Loopbaan (VDAB) Overlegforum Provinciaal (met mogelijkheid tot regionale verdeling) Afstemming met verschillende partners
70
Decreet duaal leren Aanloopfase richting duaal leren
Aangeboden door CDO of Syntra Leerlingen zonder werkplek Leerlingen quasi arbeidsrijp Voorafgegaan door screening, bindend Afhankelijk van invulling: Externe organisator Aanbieder aanloopfase Aanloopstructuuronderdelen: idem qua indeling en programmatie als duaal Omzetting opleidingen leren en werken Doelstelling: verbeteren van arbeidsgerichte, loopbaangerichte en vaktechnische competenties.
71
Overgang leren en werken?
Decreet duaal leren Overgang leren en werken? brugproject -> aanloopfase POT -> NAFT
72
What’s new? Nieuwe website:
73
What’s new? Nieuw digitaal loket: app.werkplekduaal.be
74
Overzichtelijke infofiches
What’s new? Overzichtelijke infofiches Brochure Wegwijs – Overeenkomst Alternerende opleiding Vraag – Antwoord Worden omgevormd tot overzichtelijke en handige infofiches Binnenkort op de website:
75
What’s new? – Nieuwe projecten
Erasdu Erasmus duaal: = Project van Syntra Vlaanderen en de 4 grote onderwijskoepels Werkstage van 2 weken in het buitenland Voor jongeren in duaal leren, DBSO of leertijd Contactpersonen: SYNTRA Vlaanderen/SYNTRA: Ben Bruyndonckx OVSG: Diana Faifer Katholiek Onderwijs: Eddy Van Autreve GO!: Jens Vermeersch & Ellen Van den Stock POV: Adelheid Van Hauwermeiren
76
What’s new? Transnationaal project: Duaal leren als hefboom voor jeugdwerkgelegenheid in grootsteden (10/17-7/20) Promotor: Syntra Vlaanderen, ism vzw Jes en UA Klankbordgroep: Antwerp Management School, Dienst Werk Stad Antwerpen, Dienst Werk Stad Gent, Onderwijscentrum Gent, VDAB Antwerpen/Brussel/Gent, Tracé Brussel, Syntra Midden-Vlaanderen, Syntra AB, Syntra Brussel, VOKA Antwerpen-Waasland Transnationale partners: Duitsland en Polen
78
Duo+ De focus van Duoplus is :
Het versterken van de relatie schoolomgeving en de werkplekomgeving en het professionaliseren en ondersteunen van praktijkleerkrachten, trajectbegeleiders en werkplekbegeleiders. Het bevorderen van de samenwerking met mentoren, binnen de duale richting ‘lassen-constructie’. Samenwerkingsverband tussen ESF, Topunt en Agoria
79
Waarvoor staat Duo+? Brug onderwijs arbeidsmarkt adhv een expertgroep
Vorming voor mentoren, leerkrachten, trajectbegeleiders en werkplekbegeleiders + coaching van de begeleiders op school. Een handelingsgericht en oplossingsgericht coachingsmodel implementeren binnen mentorenopleidingen Instrumentarium verspreiden Oriënteringsproces coachen en formuleren van redelijke aanpassingen (samenwerken met InClusieF)
80
Output Inbedding van de oplossingsgerichte visie in de scholen en op de werkvloer Vlindereffect naar alle richtingen duaal die de scholen aanbieden Interne professionalisering – kwaliteitszorg (cfr. Nieuw leerlingendecreet)
81
Contactgegevens www.topuntgent.be/duo
Tineke Tonnard (coördinator) – Jutta Coppens (coördinator) – Eline Bohi (projectmedewerker) Sofie Pattyn (projectmedewerker)
82
Lokaal Actie Netwerk Samenwerking Onderwijscentrum Gent, RTC en Dienst Werk Verbindt school en werkplek Duurzame samenwerking Lokale uitbouw Klemtoon op concrete thema’s en noden
83
Lokaal Actie Netwerk - GENT
Pilootproject ism Tower Automotive Verloop: Vraag vanuit Tower Automotive (Mei 2017) Eerste kennismaking en rondleiding (Juni 2017) Bedrijfsvoorstelling aan de scholen en samenwerkingstraject uitstippelen (september 2017) Deelnemende scholen KTA GITO Groenkouter Edugo c. Glorieux Oostakker KTA Mobi Gent HTI Sint-Antonius TI Don Bosco Sint-Denijs-Westrem
84
Ben Van Daele – Ben.VanDaele@stad.gent
Ann De Cuyper –
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.