Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine de Meyer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
MVI ambities opstellen doe je samen
PIANOo-congres 2017 MVI ambities opstellen doe je samen SHEET ALGEMEEN PIANOo Bart van Oort #pcongres
2
Voorstelronde Wie ben je en wat voor rol heb je? Inkoper
Inkoopadviseur Beleidsmedewerker (Milieu) Budgethouder Projectleider (hoofd)Verantwoordelijk voor opstellen actieplan? Wie is aan zet?
3
PROCEs
4
Lessen Project Verandering tot stand brengen
Uniek, hele organisatie moet mee Meer kansen en bedreigingen Onzekerheid over loop van project Start en finish Tijdelijke organisatie Om het scherp te stellen voor de organisatie waar je mee bezig bent. E
5
Lessen Tijdelijke organisatie Eigenaar/ projectleider TBV’s
Deelnemers uit verschillende afdelingen
6
Lessen En dan… Wat is het doel? Actieplan is eerste stap toch!?
Projectbeschrijving? Projectplan? Projectplan: Producten die worden geleverd Planning Kwaliteitseisen Hoe beginnen?
7
Duurzaam gww
8
Duurzaam gww Doel om discussie rondom duurzaamheid te structureren en het bewustzijn te bevorderen. Concreet handen en voeten geven. Structuur => onderdeel van werkproces, borgen Bewustzijn en discussie => kennis opdoen en delen Concreet handen en voeten => praktisch uitvoerbaar
9
Duurzaam gww (lessen) Impact / kansen bepalen
Wat ga je concreet doen (verzamelen en dan prioriteren) Welke ruimte is er wel/niet Standaard en maatwerk Wat is de maatlat? Verkenningsfase, te veel onzekerheden, risico’s Maatregelen, op welke thema’s invloed, binnen welke projecten gedaan? => voorbeeldboekje Welke belemmeringen zijn er of welke voorzieningen missen we?
10
Duurzaam gww (Doelen en acties)
Waardecreatie (moet iets opleveren) Monitoren met maatlat en definities Belonen intern en extern Opleiden en begeleiden => proactief Kennis delen binnen platform Exposure Borgen in programma’s/beleid Uniformiteit qua instrumentarium Verankeren bedrijfsproces Samen gelijkwaardig en knelpunten tackelen Juiste momentum met stakeholders Samenwerking in de keten
11
PDCA
12
Aan de slag (PLAN) Plan: Is het een project?
Heeft iemand al officieel opdracht? Opdracht helder? (actieplan, implementatie…) Wie is opdrachtgever? Projectomschrijving Wat? Waarom? Met wie? Wat heb je nodig?
13
Aan de slag (PLAN) Deelgenoten
Zoek enthousiaste mensen, maak mensen deelgenoot Lobbyen en later van bovenaf Afbakenen Lijst van inkooppakketten: selectie maken => veel €’s, meeste exposure/afbreukrisico, laag hangend fruit m.b.t. een thema Maak mensen weer deelgenoot Commitment vanuit de organisatie regelen (MT) Welke ruimte is er? Akkoord met doelen? Later meer ruimte vragen
14
PROJECTOMSCHRIJVING Opdracht:… Opdrachtgever:…
Wat:…(kies enkele doelen) Afbakening:…(waar begin je, wat doe je niet) Waarom:… (met welke boodschap krijg je anderen mee?) Wie:…(enthousiaste mensen) Wat heb je nodig?
15
AAN DE SLAG (DO) Haakjes inventariseren (koppelen wat er al is)
Groepjes die al met zaken bezig zijn Inkopen die al goed gaan Enthousiaste mensen Kennis delen Toekomstbeeld eigen laten maken Belemmeringen en voorzieningen inventariseren Niet in blijven hangen Verzamelen en dan prioriteren (impact vergroten en kansen bepalen)
16
AMBITIES Doel: Welke acties kun je daaraan koppelen?
Wie gaat er over? Wie is enthousiast hier voor? Welke belemmeringen zijn er / kunnen ontstaan of welke voorzieningen moeten er zijn? Hoe pak je dat aan?
17
Belemmeringen….kansen
Waarom lukt het niet? Mist kennis mbt contractvormen Verkeerde omschrijving in aanbesteding Geen beleid of niet concreet genoeg, dus geen drive (verandering wordt niet toegejuicht door sommige) Afhankelijk van afdelingen (budgethouder, etc.) Ze hebben de tools niet Vind er evaluatie/terugkopperling plaats? Is het werkproces er op ingericht? Moment kiezen (fase) waar in te grijpen en met welk middel Hoe ga je het implementeren?
18
TIPS Hou het proces open en flexibel om tot een beschrijving te komen, verkenningsfase Het zijn geen belemmeringen, het zijn kansen om te benutten waar je wilt zijn (backcasting) Producten die je levert moeten praktisch en aantrekkelijk zijn en standaard optie (foolproof) Maatlat/ambities bepalen op basis van criteria en ervaringen/beleid; wat je al doet Haakjes; inkoopbeleid terug laten komen in ander beleid
19
BACKCASTING
20
INGREDIENTEN ter inspiratie
Voorbeeldenboekje Expertise delen (in huis halen, delen intern) Juiste vraag stellen; prov NB Meerdere teams met teamplannen; strategisch, tactisch, operationeel Zeepkistsessies om te inspireren Brede database opzetten, monitoren en iets mee doen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.