Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndreas Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Geloof in de samenleving en de rol van de overheid
CDAV- Brabant 8 oktober 2016 Museum voor Religieuze Kunst in Uden Sophie van Bijsterveld
3
Alexis de Tocqueville (1805 – 1859)
4
Deel 1 van het meesterwerk
5
De barmhartige samaritaan
6
De verloren zoon
8
Geloof werkt in op de cultuur
Geloof en cultuur werken in op de democratie De democratie werkt in op geloof en cultuur
9
De Nederlandse Verzuiling
10
Secularsering in Nederland
11
Secularisering
12
Geloof leek lang privé vanwege
Samenvallen waarden geloof met algemene waarden samenleving Geseculariseerde samenleving Verzorgingsstaat: overheid ‘vulde’ het publieke domein; rest was/leek ‘privé’ Maatschappelijk klimaat van tolerantie Gevolg: overheid kon doen alsof zij blind was voor geloof
13
Discussies in samenleving en politiek
Discussie over waarden en normen? Wat betekent vrijheid eigenlijk (‘vrije meningsuiting’)? Is er een Leitkultur? Hoe om te gaan met orthodox christendom? Hoe om te gaan met de (orthodoxe) islam? Moeten christendom en islam gelijk behandeld worden?
14
Mijn stelling De overheid weet niet goed om te gaan met de islam omdat zij verleerd is om te gaan met het christendom.
15
Voorbeelden van issues
Smalende godslastering Winkeltijden (zondag) Zondagswet Bijzonder onderwijs Gewetensbezwaren SGP-standpunt Behoud christelijk religieus erfgoed Mantelzorg/Wmo Aanbesteding jeugd- en jongerenwerk Bouw/financiering moskeeën Imamopleiding Hoofddoekjes Omgang salafisme? Haat-imams? Handen schudden Integratie Islamitische feestdagen Ritueel slachten Religieuze jongensbesnijdenis Burka
16
Combinatie van uiteenlopende ontwikkelingen
Afgenomen draagvlak in samenleving Verminderd begrip van religieus geloof (controverse valt op in binnen- en buitenland; het ‘degelijke’ wordt niet waargenomen) Ideologisch: ‘geloof uit het publieke domein’ Angst voor islam / ‘welkom’ aan islam / wens tot ‘Nederlandse islam’ Verkeerd begrip van staatsrechtelijke principes
17
Overheid in democratische rechtsstaat (I)
Moet positieve maatschappelijke krachten bevorderen, ook als het om godsdienst gaat Moet negatieve maatschappelijke krachten afremmen, ook als het om godsdienst gaat
18
Overheid in democratische rechtsstaat (II)
Moet aan individuen vrijheid laten binnen de grenzen van de wet: Ruimte laten aan (religieuze) minderheidsopvattingen wanneer waarden aan het veranderen zijn (Bijv gewetensbezwaarde ambtenaren) Beperkingen mogelijk bij (uitdrukking) aan waarden die niet ‘passen’ binnen de Nederlandse samenleving (burka kan dus wel probleem zijn; hoofddoekje in beginsel niet)
19
Overheid in democratische rechtsstaat (III)
Moet waar het de democratische rechtsstaat zelf betreft: Waken tegen ondermijning democratische rechtsstaat (verbieden organisaties? Waakzaamheid AIVD) Krachten koesteren die de ‘culturele’ ondergrond van de democratische rechtsstaat vormen. ‘De democratische rechtsstaat bestaat bij de gratie van vooronderstellingen die hij zelf niet kan verwezenlijken’.
20
Toekomstbeeld Méér dynamiek op het lokale vlak
Méér differentiatie in relaties kerken - overheid Méér samenwerking tussen kerk en overheid Méér (semi-)contractuele relaties Méér communicatie en praktische coördinatie
21
Discussies in samenleving en politiek
Discussie over waarden en normen? Wat betekent vrijheid eigenlijk (‘vrije meningsuiting’)? Is er een Leitkultur? Hoe om te gaan met orthodox christendom? Hoe om te gaan met de (orthodoxe) islam? Moeten christendom en islam gelijk behandeld worden?
22
En de samenleving en cultuur?
Er is een grens aan wat de overheid kan De houding van mensen moet van binnenuit komen Die houding wordt komt niet exclusief voort uit het geloof, maar wordt wel gevoed door religieus geloof Hoe gaan (christelijk) geloof en de (christelijke) kerk de toekomst in?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.