Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Janssen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Toelichting mobiliteitsplan en herinrichting B. De Borrekenslaan
27 juni 2017
2
Agenda Inleiding (door burgemeester Sophie De Wit)
Mobiliteit & Openbare Werken (door schepen Bart Lambrecht) Intergemeentelijk mobiliteitsplan Snelheidsinformatieborden Gemeentelijk mobiliteitsplan Toekomst A12 Voetpadplannen Borrekenslaan Rioleringsproject Borrekenslaan
3
Intergemeentelijk mobiliteitsplan
Opgemaakt door Aartselaar en 5 Rupelgemeenten Eerste versie in 2001 Update in 2009 – 2010 Nooit gemeentelijk mobiliteitsplan aan gekoppeld Algemene beleidslijnen die als kapstok dienen Zaken die nooit gerealiseerd zijn: zone 30 in woonwijken, geen parkeren meer in schoolomgeving,… Kamstructuur op A12 als basis voor mobiliteit in Rupelstreek Kamstructuur ook basis voor vrachtroutenetwerk
4
Intergemeentelijk mobiliteitsplan
5
Intergemeentelijk mobiliteitsplan
6
Snelheidsinformatieborden
Dit gemeentebestuur investeerde euro in 20 snelheidsinformatieborden, de “smileys” In alle belangrijke straten 1 of 2 gehangen Ook in Borrekenslaan Nut van snelheidsinformatieborden: Sensibiliseren op snelheid Houden gemiddelde snelheden bij Houden totaal aantal voertuigen bij
7
Snelheidsinformatieborden
Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 27/05/’15 – 19/09/’15
8
Snelheidsinformatieborden
Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 01/01/’17 – 17/03/’17
9
Snelheidsinformatieborden
Gemiddelde snelheid: 9,26% rijdt te snel, waarvan: 7,26% tussen 51 km/u en 60 km/u, 2% meer dan 60 km/u -> Enkel B. Van Ertbornstraat heeft minder snelheidsovertreders (9,16%) -> V85 doet het goed in Borrekenslaan Maximale snelheid gemeten: 87 km/u (op gemeten voertuigen) -> Enkel Oudestraat heeft lagere maximaal gemeten snelheid (83 km/u)
10
Snelheidsinformatieborden
Conclusies snelheidsinformatieborden voor Borrekenslaan: Stijging tijdens schoolperiode tegenover zomervakantie Doorgaand verkeer hoofdzakelijk door woon-werkverplaatsingen en scholen? Aanzienlijk lagere intensiteit dan andere vergelijkbare straten (oa Hoevelei, G. Gezellestraat, Kapellestraat, B. Van Ertbornstraat,…) Groot verschil met B. Van Ertbornstraat (gemiddeld 2419 voertuigen per dag) en Kontichsesteenweg (3643) Enkel in Leugstraat en Carillolei rijden er minder auto’s, van alle straten met snelheidsinformatieborden
11
Gemeentelijk mobiliteitsplan
Als quasi enige gemeente in Vlaanderen geen eigen mobiliteitsplan Enkel grote kapstok van intergemeentelijk plan, maar verder geen duidelijke visie op Aartselaarse mobiliteit Gans 2016 gewerkt aan mobiliteitsplan, voorjaar 2017 allerhande procedures doorlopen
12
Gemeentelijk mobiliteitsplan
13
Gemeentelijk mobiliteitsplan
Mobiliteitsplan mét participatietraject Verplicht van Vlaanderen, invulling zelf te bepalen Aartselaar koos voor voorkeursparticipatie van Vlaanderen bij verbreden en verdiepen van een mobiliteitsplan, namelijk actieve betrokkenheid van een representatieve klankbordgroep 20 Aartselarenaren, o.a. afgevaardigden van elke adviesraad in Aartselaar (voor wijk Bruynenbaert: wijkraadvoorzitter) Open oproep in het gemeentelijk infoblad 3x gemeenteraadscommissie Mobiliteit over gehouden Bespreking op gemeenteraad Vlaanderen lovend over mobiliteitsplan en participatietraject
14
Gemeentelijk mobiliteitsplan
Mobiliteitsplan mét verschillende onderdelen: gemotoriseerd verkeer, vrachtverkeer, trage weggebruikers, parkeerbeleid, handhaving, omleidingen bij evenementen, etc. Belangrijk voor gemeente: wegencategorisering per weg Wat zijn onze hoofdwegen Welke straten krijgen voorrang Waar worden fietspaden aangelegd Welk snelheidsregime Hoe verloopt doorstroming
15
Gemeentelijk mobiliteitsplan
Hoofdweg: A12 en N177 (weg in beheer van Vlaams Gewest) Alle Aartselaarse wegen: 3 categorieën: Wegen type I Hoofdwegen die uitkomen op A12 Verbinden buurgemeenten met A12 Aparte fietspaden Snelheidsregime 70 km/u (niet in Aartselaar) of 50 km/u Wegen type II Ontsluiten wijken of KMO naar hoger wegennet Fietsinfrastructuur aanwezig (fietspad of fietssuggestiestrook) Snelheidsregime 50 km/u (soms 30 km/u, bv dorpscentrum) Wegen type III Louter woonstraten, doorgaand verkeer wordt geweerd Zone 30
16
Gemeentelijk mobiliteitsplan
17
Gemeentelijk mobiliteitsplan
18
Gemeentelijk mobiliteitsplan
Invoering nog deze zomer van: Zone 30 Voorrangsregelingen (hogere categorie heeft voorrang op lagere categorie) -> Voorrangsregelingen in Borrekenslaan veranderen NIET Projectgroep van ambtenaren, specialisten en lokale politie startte in april voor de communicatie en de concrete invulling (bestelling en plaatsen van borden)
19
A12 Weg in beheer van het Vlaams Gewest
Streefbeeldstudie in 2006: te duur Deze Vlaamse regering: A12 opgenomen in het regeerakkoord Momenteel studie lopende naar hervorming van A12 Uitgangspunten: A12 komt geen verkeerslichten meer tegen 2 belangrijkste kruispunten in Aartselaar: A12 ongelijkgronds Afwikkeling van N177 en zijstraten gebeurt daar boven 2 lokale kruispunten in Aartselaar eventueel supprimeren Goede uitwisseling A12 en N177 via invoegstroken en terugkeerlussen Oversteekbaarheid voor fietsers, voetgangers en gebruikers openbaar vervoer moet gegarandeerd blijven Aanpassing verkeerslichten reeds onderzocht Realisatie met geld uit slimme kilometerheffing voor vrachtwagens
20
A12
21
A12 Overleg van deze morgen: Planning studie: 100 werkdagen
Aartselaar, Schelle, Hemiksem en Niel worden betrokken via stuurgroep Verschillende scenario’s uitgetekend en onderzocht op macroniveau en vervolgens op microniveau. Na schrappen van enkele scenario’s worden overgebleven scenario’s intensiever op microniveau onderzocht (belangrijk voor Borrekenslaan) A12 blijft 90 km/u, N177 wordt op lange termijn 50 km/u. Zijbanen op kruispunten zullen langer groen licht krijgen Op korte termijn: onderzoek naar aanpassing verkeerslichten, opstelstroken en eventueel groene golf op A12
22
Aanleg voetpaden Oorspronkelijk: 2x euro voorzien in meerjarenplanning: voor aanleg accommodatie voor zachte weggebruikers in Borrekenslaan Op vorige bewonersvergadering in 2015 nog niet uitvoerig aangekaart, want: In afwachting van antwoord hogere overheid of we rioleringssubsidies zouden krijgen Antwoord hogere overheid: geen subsidies voor riolering Borrekenslaan Ondertussen: wél subsidies voor nieuwe riolering Borrekenslaan Na oorspronkelijk antwoord hogere overheid (geen rioleringssubsidies): dossier voor aanleg voetpad en fietssuggestiestrook in gang gezet
23
Aanleg voetpaden Waarom voetpad noodzakelijk in Borrekenslaan?
Voetgangers mengen met autoverkeer bij 50 km/u mag verkeerskundig niet. Fietsers en auto’s mengen kan wel mits geen te hoge verkeersintensiteit Intergemeentelijk mobiliteitsplan van 2001: Alle wegen en straten behoren tot voetpadennetwerk Zeker in kernen maximale kwaliteit Voetpaden bij voorkeur minimum 1,5 meter breed GRS: Borrekenslaan heeft belangrijke verbindende functie voor alle weggebruikers Omzendbrief RO/98/2 Vlaamse overheid: voetpaden in bebouwde kom gewenst. Ondertussen: verplicht Auto’s parkeren nu volledig op berm in plaats van op straat Gebrek aan voetpad levensgevaarlijk in bocht naar Kontichsesteenweg
24
Aanleg voetpaden Waarom fietssuggestiestrook nuttig in Borrekenslaan?
Fietsers en auto’s mengen kan wel bij 50 km/u, mits geen te hoge verkeersintensiteit Fietssuggestiestrook geeft duidelijke plaats aan de fietser Fietssuggestiestrook vernauwt visueel de straat, met lagere gemiddelde snelheden als gevolg Fietssuggestiestrook heeft verder geen officieel statuut, waardoor ook andere vervoersmodi er gebruik van kunnen maken of er op geparkeerd kan worden
25
Aanleg voetpaden
26
Aanleg voetpaden Na oorspronkelijk antwoord hogere overheid (geen rioleringssubsidies): dossier voor aanleg voetpad en fietssuggestiestrook in gang gezet Stedenbouwkundige vergunning vereist omdat het niet over renovatie gaat, maar over nieuwe aanleg. Wettelijke procedure gevolgd 10 bezwaren ingediend, gemotiveerd weerlegd door stedenbouwkundige administratie Stedenbouwkundige vergunning toegekend, maar 1 beroep bij deputatie tegen vergunning
27
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Vernietiging stedenbouwkundige vergunning (september 2016 beslissing overgemaakt aan Aartselaar) Omwille van twee redenen: Procedurele fout: gemeenteraad moest apart gemeenteraadspunt goedkeuren over de ‘zaak der wegen’ (art VCRO) Situatie met fietssuggestiestrook niet optimaal: nog enkele zaken uit te klaren
28
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook uitspraken over procedure
29
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
30
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
31
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
32
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
33
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
34
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
35
Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan
36
Aanleg voetpaden Betreffende de rooilijnen en eigendomskwestie:
37
Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien:
38
Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien:
39
Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien:
40
Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien: Slotadvies van de provincie, binnengekomen februari 2017:
41
Rioleringsproject
42
Rioleringsproject Bomenbeheersplan Barones De Borrekenslaan: alle bomen rooien en vervangen door nieuwe rond circa 2023 Oorspronkelijke planning: 2015: start rioleringsproject Antwerpsesteenweg / Boomsesteenweg 2015 – 2016: voetpaden Borrekenslaan 2017: start rioleringsproject Kontichsesteenweg 2017 – 2018: start rioleringsproject F. Van den Berghelaan / G. De Smetlaan 2018: start rioleringsproject Wolffaertshoflaan 2023 – 2024: start rioleringsproject en vernieuwing bomen Borrekenslaan
43
Rioleringsproject Bij opmaak rioleringsdossier F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan besloot rioolbeheerder Pidpa toch subsidiedossier in te dienen, waarin meteen ook B. De Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan in vervat zaten Kans op goedkeuring was quasi nihil door gewijzigd subsidiereglement en vaak jarenlang wachten op eindoordeel Onze speculatie: tegen 2023 toch wat subsidies voor aanleg Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan Voorjaar 2017: onverwacht nieuws dat we subsidies kregen voor ganse project! (daardoor kostprijs circa 4 straten voor de prijs van 2)
44
Rioleringsproject Gevolgen subsidietoekenning:
Normaliter eerst straten naar waar de riolering afwatert. Dus Borrekenslaan eerst (na aanleg N177 en Kontichsesteenweg), en pas daarna F. Van den Berghelaan, G. De Smetlaan en Wolffaertshoflaan Maar: van VMM al uitzondering gekregen gelet op slechte staat van F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan Alle straten (inclusief Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan) moeten ten laatste in 2021 worden heraangelegd
45
Rioleringsproject Gevolgen gemeentelijke planning:
F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan blijven qua uitvoering in Barones De Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan worden vooruitgeschoven naar 2021, inclusief bomenvernieuwing Geen nut meer om voor die tijd voetpaden aan te leggen in Borrekenslaan, beter alles in één beweging en mét subsidies
46
Rioleringsproject Gevolgen voor u als bewoner:
Op korte termijn nog niets Bij werken aan oprit: Uitstellen Pidpa contacteren om gescheiden riolering al aan te leggen Circa 1,5 a 2 jaar voor start rioleringswerken: uitnodiging infovergadering door Pidpa en afkoppelingsdeskundige over afkoppelingen riolering en aanleg gescheiden riolering conform de Vlaamse wetgeving
47
Rioleringsproject Hoe richten we de weg in?
Optie 1: huidige profiel behouden
48
Rioleringsproject Hoe richten we de weg in? Optie 1
49
Rioleringsproject Hoe richten we de weg in?
Optie 2: oorspronkelijk concept met dubbele bomenrij
50
Rioleringsproject Hoe richten we de weg in?
Optie 3: combinatie van beiden, dubbele bomenrij enkel aan kruispunten
51
Borrekenslaan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.