Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Wouters Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
3
Ruben Israël - Luxor Theater Mathijs Bouwman - Peppered
Haarlem 29 mei 2017 Online First Offline Second Ruben Israël - Luxor Theater Mathijs Bouwman - Peppered Tijden zijn veranderd. Daarover willen wij het vandaag hebben. Wij zijn… Meenemen in marketing van Luxor met nadruk op veranderingen en vernieuwingen. Op 1 specifieke vernieuwing gaat Mathijs in het tweede deel in.
4
Luxor Theater
5
Luxor is de de eerste aanraking van de Rotterdammer met podiumkunsten, Luxor is toonaangevend op het gebied van cabaret, musicals en (internationale) theaterconcerten. Luxor is Rotterdams en wil haar publiek optimaal en toonaangevend gastvrij ontvangen en verrassen.
6
Luxor Theater bestaat in 2017 100 jaar
Luxor Theater bestaat in jaar. Oude Luxor Theater 900 stoelen; Nieuwe Luxor Theater 1500 stoelen
7
Luxor Theater Rotterdam
200 producties 450 voorstellingen bezoekers € omzet
8
Verwachtingen Overtreffen
Marketingstrategie Verwachtingen Overtreffen Luxor wil de verwachtingen van bezoekers, maar ook artiesten, medewerkers, stakeholders en leveranciers overtreffen. Door excellente service en zeer persoonlijke service en communicatie. En dit met de beste mensen (marketeers) en de nieuwste middelen.
9
Marketingafdeling
11
3 MARKETEERS 1 ONLINE MARKETEER 1 DATABASE MARKETEER
DE AFDELING 3 MARKETEERS 1 ONLINE MARKETEER 1 DATABASE MARKETEER 1 JUNIOR MARKETEER 1 STAGIAIRE MARKETING 1 STAGIAIRE VORMGEVING Op dit moment zijn marketeers, junor marketeer en stagiaires veel tijd kwij aan het maken van posters, flyers etc. De Dbase marketeer is bijna full-time bezig met maken selecties en maken en versturen service ings en voorstellingsgerelateerde ings.
12
Marketing Luxor
13
Van voorstellingsgericht tot Luxor gericht.
15
Offline vs Online Meenemen door een aantal middelen die Luxor gebruikt… Hiervoor zijn de cijfers (budgetten, responses) gebruikt van het jaar Ook is het publieksonderzoek 2016 hierin meegenomen met een representatieve streekproef van bijna 2000 respondenten.
16
Postering, Geveldoeken, Digitale Schermen: offline outdoor
17
3,9% Voor welk % bezoekers zet Outdoor meest aan tot Koop van Kaarten?
In het publieksonderzoek wordt gevraagd welk communicatiemiddel het meest aanzet tot aankoop van kaarten.
18
42,7% Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan Outdoor?
Dit is gebaseed op het voorstellingsmarketingbudgetvan Luxor, dat ⅓ op het budget van Luxor drukt en ⅔ op het budget van de producenten.
19
Omdat de verhouding opbrengst kosten volledig uit balans is, gebruiken wij Outdoor ook als Corporate Branding; wij betalen alleen mee aan campagnes wanneer het in Luxor stijl is...
20
De seizoensbrochure: dit jaar in Luxor 100 jaar stijl...
21
Voor welk % bezoekers zet de Seizoensbrochure meest aan tot Koop van Kaarten?
21,1%
22
Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan de Seizoensbrochure?
10,3%
23
€ 1.260.970,20 (16% recette) maar... Wat levert Seizoensbrochure /
Voorverkoopperiode op? € ,20 (16% recette) maar...
24
€ 731.186,20 (9%) (-/- top 10) Wat levert Seizoensbrochure /
Voorverkoopperiode echt op? € ,20 (9%) (-/- top 10) Heb je de brochure wel nodig voor de top 10 voorstellingen, die je makkelijk uitverkoopt. Daarnaast is voorverkoopperiode niet alleen op brochure aan te rekenen; ook ings, website, socials etc.
25
De website. In 3 jaar tijd van 50% online kaartverkoop naar meer dan 90% online kaartverkoop door...
26
Voor welk % bezoekers zet Website meest aan tot Koop van Kaarten?
25,5%
27
Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan de Website?
11,9%
28
Echt goede content maken.
29
1.064.701 bereik 426.000 weergaven 5.700 likes 3.497 gedeeld
833 reacties Wat was het resultaat van deze zelf geproduceerde Facebook Film?
30
Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan dit Facebook Filmpje?
0,49%
31
Facebook Ads.
32
Voor welk % bezoekers zet de Facebook meest aan tot Koop van Kaarten?
4,9%
33
Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan Facebook?
2,2%
34
Wat is het resultaat van Facebook Ads?
2016 investering: € 6.146,50 conversie: € ,00 Wat is het resultaat van Facebook Ads? 2017 tot nu toe investering: € ,97 conversie: € ,25 Extreme conversie dit jaar is grotendeels te danken aan bekendmaking van exclusieve voorstelling van Waardenberg & de Jong en de dames van Toren C, via o.a. Facebook waarin fans elkaar taggen en delen en gepromote Facbook Ads en aan De Marathon.
35
Google Adwords
36
“25 %” Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan Adwords?
$ in 2016 Google Grants; maar wordt wel daadwerkelijk ingezet...
37
Wat is het resultaat van Google Adwords?
investering: $ # conversies: 4.970 Waarde kunnen we nu nog niet meten… Maar gemiddelde transactieprijs is 80 euro = ongeveer
38
De ings: pre service mails (upsell diners); after service (wat vond u ervan + tip voor volgend bezoek; wekelijkse e-nieuwsbrief naar mensen; diverse vooral voorstellingsgerelateerde ings, maar ook doelgroepgerichte; weinig gediversificeerd.
39
Voor welk % bezoekers zetten E-mailings van Luxor het meest aan tot Koop van Kaarten?
21,2%
40
Welk % van het marketingbudget besteedt Luxor aan E-mailings?
0,0%
41
Wat is het resultaat van E-mailings?
2016 after service mails € weeknieuwsbrief € direct s € Wat is het resultaat van ings?
42
In 2006 waren dit de nieuwsberichten; Grootste hit van het jaar was Rood van Marco Borsato
43
Dit was ook het jaar dat ik als hoofd marketing van het Stadstheater samen met Peppered en LVP de eerste recommendation ing eruit stuurde; later volgende ook gepersonaliseerde direct mailings met theater advies; het draaien van de selectie voor de ing naar personen duurde toen 1 nacht; er werden meer dan kaarten op verkocht.
44
In 2017 was dit het nieuws. Grootste hit tot nu toe is Ed Sheeran met Shape of You. Na vertrek uit het Stadshteater bleef het lang stil op het gebied van geautomatiseerde e-marketing.We hebben 11 jaar liggen slapen en geven nog steeds dezelfde budgetten aan dezelfde middelen uit. Luxor, Rotterdamse Schouwburg en De Doelen hebben samen met Peppered geinvesteerd in Cruise Control…. Mathijs zal hier meer over vertellen
45
Welke data is waardevol en bruikbaar? Hoe data te loggen?
AANDACHTSGEBIEDEN Online marketing? Welke data is waardevol en bruikbaar? Hoe data te loggen? Welke kanalen en campagnes? Opschalen en automatiseren Online marketing, eigenlijk: de manier waarop de grote organisaties inmiddels gebruik weten te maken van data, het creëren van een persoonlijk klantprofielen en het teruggeven van een persoonlijke ervaring.
46
En ook vooral: hoe kunnen we het voor de sector mogelijk maken?
AANDACHTSGEBIEDEN En ook vooral: hoe kunnen we het voor de sector mogelijk maken? Online marketing, eigenlijk: de manier waarop de grote organisaties inmiddels gebruik weten te maken van data, het creëren van een persoonlijk klantprofielen en het teruggeven van een persoonlijke ervaring.
47
PARTNERS Online marketing, eigenlijk: de manier waarop de grote organisaties inmiddels gebruik weten te maken van data, het creëren van een persoonlijk klantprofielen en het teruggeven van een persoonlijke ervaring.
48
UITDAGINGEN RONDOM DATAGESTUURDE MARKETING
Dat heeft een een module opgeleverd die deze antwoorden bundelt tot een oplossing.
49
Resultaat van drie jaar dingen onder water bouwen.
52
Uit de pilots bleek dus echt wel dat hier iets groots moest zitten
Uit de pilots bleek dus echt wel dat hier iets groots moest zitten. Maar, hoe zouden de campagnes zig in werkelijkheid gedragen? Over een langere periode en zonder dat andere marketingcampagnes even worden afgeremd
53
Hoe gedragen de campagnes zich buiten de testperiode?
Veel meer en andere marketingcampagnes, Marathon, vanwege profiel Luxor veel meer nieuw publiek en mogelijk eenmalig publiek, etc.
54
Welke periode hebben de pageview reminder en shopping cart-mail gelopen?
27 jan - 4 apr
55
Hoeveel mensen ontvingen een of meerdere campagnes?
20.315
56
Hoeveel mensen ontvingen bewust geen enkele campagne?
1.958
57
Gemiddeld aantal tickets dat gekocht werd door mensen die niks ontvingen.
0,53
58
Gemiddeld aantal tickets dat gekocht werd door mensen die campagnes ontvingen.
1,03
59
Gerealiseerde stijging kaartverkoop door pageview reminder en shopping cart-mail
+ 93%
60
Gemiddelde omzet per persoon uit groep die geen campagne ontving.
€ 18,86
61
Gemiddelde omzet per persoon uit groep die wél campagnes ontving.
€ 36,58
62
Gerealiseerde stijging omzet door pageview reminder en shopping cart-mail
+ 94%
63
SCHIETEN MET HAGEL > > PERSONA > > PERSOONLIJK
Enkele voorbeelden van wat mogelijk is. De kracht die al die dagelijks koopsignalen kunnen opleveren, die we nu nog niet oogsten. Mensen die met een vlaggetje staan te zwaaien dat ze interesse hebben.
64
Minder Offline ondersteunt Online Facebook Ads ipv Papieren Ads
Het is 2017 dus... Minder Offline ondersteunt Online Facebook Ads ipv Papieren Ads Online Commercials ipv TV Echt goede content ipv Standaard 1-op-1 (e-)marketing ipv Bulk Samenvattend kunnen we stellen dat we in de theatersector veel nieuwe marketingtechnieken uitproberen maar er nog niet structureel mee aan de slag gaan. En waarom? In Luxor zal er in goed overleg met de producenten minder geld uitgegeven worden aan offline en meer aan online. Meer budget naar Facbook Ads, Online Commercials en echt goede content. We hebben ook gezien dat e-marketing voor 21% van de bezoekers het meest aanzet tot koop en “standaard” ings euro opbrengt; met Cruise Control kan dit bedrag minimaal verdubbelen, wat blijkt uit de testen. Wanneer we elke gast met de juiste content, op het juiste moment, met de juiste frequentie, met de juiste voorstelling, op de juiste tijd en dag gaan benaderen, levert dit veel meer op en zijn we er veel minder tijd aan kwijt en kunnen onze marketeers zich nog beter richten op hun specialiteiten.
65
Laten we het stenen tijdperk verlaten en meer inzetten op online, waarbij offline ondersteunt en completeert.
66
Online First Offline Second Ruben Israël - ruben@luxortheater.nl
Haarlem 29 mei 2017 Online First Offline Second Ruben Israël - Mathijs Bouwman - Online First Offline second:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.