Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman de Groot Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Google Analytics Statistieken over je website
Gratis, betrekkelijk eenvoudig te installeren Hoeveel bezoekers? Welke pagina’s bekijken ze? Waar komen ze vandaag? Allemaal reuze interessant. Maar.. wat kun je er nu echt uithalen?
2
Google Analytics
3
Google Analytics Sessies
Het aantal bezoeken op je website (standaard: 30 minuten) Gebruikers Alle unieke bezoekers op je website. Herhalingsbezoeken tellen niet mee. Let op verschillende devices! Paginaweergaven Het totaal aantal bekeken pagina’s op je site. Herhalingsbezoeken tellen hier wel mee. Pagina’s/sessie Het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek. Gemiddelde sessieduur De gemiddelde tijd die een bezoek aan je site duurt. Bounce percentage Het percentage bezoeken waarbij slechts op één pagina wordt gekeken en niet wordt doorgeklikt naar een andere pagina. Dit wordt ook wel weigeringspercentage genoemd. Nieuwe sessies Aantal bezoeken van mensen die nog niet eerder op je site waren geweest.
4
Google Analytics Sessies <> Gebruikers Hoger = beter:
Pagina’s/sessie Gem. Sessieduur Lager = beter: Bouncepercentage
5
Google Analytics Wat moet/wil je uit Google Analytics halen?
Wat is je doelstelling voor je website? Kun je dit SMART maken? Hoe link je dit aan statistieken? Bijv. Welke pagina’s worden veel bekeken? Hoe verklaar je pieken en dalen in cijfers? Cijfers zijn altijd relatief
7
Datumbereik kiezen Bekijk trends op korte en lange termijn
Trends belangrijker dan absolute cijfers
8
Datumbereik kiezen Bekijk trends op korte en lange termijn
Trends belangrijker dan absolute cijfers Vergelijk met vorig datumbereik (bijv. zelfde periode vorig jaar, of de voorgaande maand) Tip: houd een logboek bij met wijzigingen op je website en bepaal effecten!
9
Datumbereik kiezen
10
Filters en segmenten Filters Blokkeer verkeer bijv:
Ip-adres, bijvoorbeeld om je eigen activiteit te blokkeren Verwijzende websites, om ‘linkspam’ te voorkomen Via Beheerdersomgeving Kunnen niet met terugwerkende kracht
11
Filters en segmenten Filters – Voorbeeld Linkspam
12
Filters en segmenten Filters – Voorbeeld Linkspam
13
Filters en segmenten Segmenten
Aangepaste weergave van statistieken, bijv. Bezoekers via organisch zoekverkeer Bezoekers uit een bepaald land Etc Direct in rapporten Worden direct doorgerekend
14
Dimensies & Statistieken
Dimensie is het ‘hoofdkenmerk’ van een rapport, bijv. ‘Plaats’ of ‘Pagina’
15
Secundaire dimensies Niveau dieper: combineer dimensies
16
Secundaire dimensies & segment
Nog een niveau dieper: combineer dimensies en pas segment toe
17
Google Analytics 5 hoofdrapporten: Realtime Doelgroep Acquisitie
Gedrag Conversies
18
Realtime
19
Realtime Wat gebeurt er NU op je website?
Zie direct het resultaat van bijvoorbeeld een tweet of een advertentie Zie live hoe mensen over je site klikken (één bezoeker is dan ineens ideaal!) Voorbeeld Marketingblog
20
Rapport: Doelgroep Gaat over mensen Belangrijkste rapporten:
Overzicht Demografie & Interesses Geo Mobiel Benchmarking Voorbeeld Webshop
21
Rapport: Acquisitie Gaat over herkomst van bezoekers
Belangrijkste rapporten: Overzicht Alle verkeer: Kanalen Bron / medium Verwijzingen Voorbeeld Marketingblog
22
Rapport: Acquisitie Zelf campagnes aanmaken
Bekijk resultaten van bijv. campagne, of advertentiebanner op een andere website Gebruik de Campaign URL Builder Voorbeeld theater-evenement website.nl?utm_source=l1&utm_medium=app&utm_campaign=partner
23
Rapport: Gedrag Gaat over gedrag van bezoekers
Belangrijkste rapporten: Site-content Alle pagina’s Bestemmingspagina’s Uitstappagina’s Zoekopdrachten op de site Voorbeeld Marketingblog
24
Rapport: Conversies Gaat over behaalde doelen & transacties
Verschil tussen doelen & e-commerce Belangrijkste rapporten: Doelen E-commerce Multi-channel trechters Voorbeeld marketingsoftware
25
Voorbeelden uit de praktijk
“Hoeveel mensen bezoeken onze website?” Wordt vaak gevraagd door management / baas. NB: Absolute aantallen zeggen niet veel, trends wel! Rapport: Doelgroep -> Overzicht
26
Voorbeelden uit de praktijk
“Komen wel de juiste mensen op onze website?” Wat is ‘juist’? Let bijvoorbeeld op: Bouncepercentage, pagina’s per sessie Locatie, als je gebonden bent aan een plaats Bestemmingspagina’s Veel gelezen pagina’s: voorbeeld marketingblog
27
Voorbeelden uit de praktijk
“Wat levert de website op?” Ook voor niet-ecommerce websites! Stel doelen in, bijv: Doelpagina’s, zoals ‘thank-you-pagina’s’ Tijd op site, aantal bekeken pagina’s E-commerce: bepaal opbrengst! Voorbeeld webshop
28
Voorbeelden uit de praktijk
“Waar komen onze bezoekers vandaan?” Helpt je met bepalen succesvolle strategieën Rapport acquisitie: kanalen Vergelijk conversiepercentages! Welke zoektermen gebruiken mensen? (moeilijk te bepalen tegenwoordig!) Via welke pagina’s komen mensen binnen? Voorbeeld: Webshop
29
Voorbeelden uit de praktijk
“Hoe kunnen we het aantal conversies verhogen?” Stel doelen in Bepaal de trechter (kun je ook instellen in GA) Bepaal per stap van de trechter de uitstappercentages en andere kerncijfers Waar zit de uitval? Hoe kun je dit verbeteren? Trechter instellen Voorbeeld van trechter
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.