Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kunstnijverheid en de Orient
In Engeland: wereldtentoonstelling 1851 Owen Jones mn Grammar of Ornament In Nederland: wereldtentoonstelling 1883 TAC Colenbrander
2
Algemene exameneisen Probleemstellingen
1 A. Waarom en met welk doel richten westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op niet- westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? B. Waarom en met welk doel richten niet westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? 2 Welke opvattingen over niet-westerse culturen worden zichtbaar in beeldende kunst, vormgeving en architectuur van het Westen en aan welke veranderingen zijn deze opvattingen onderhevig? 3 Hoe zijn en worden niet- westerse culturen ge(re)presenteerd in tentoonstellingen en reisverslagen en welke veranderingen worden in die (re)presentaties zichtbaar? 4 A. Hoe en waardoor hebben niet westerse culturen invloed gehad op westerse beeldende kunst, vormgeving en architectuur en welke rol spelen reizen en tentoonstellen daarin? B. Hoe en waardoor hebben westerse culturen invloed gehad op niet westerse beeldende 5 Waarin verschillen opvattingen over kunst en kunstenaarschap uit verschillende culturele tradities van elkaar? 6 In hoeverre spelen concepten als culturele identiteit, globalisering en hybridisering een rol in hedendaagse beeldende kunst, vormgeving en architectuur?
3
Stofbeperking probleemstellingen
Context Nabije Oosten Het Nabije Oosten en de veranderende beeldvorming van de Oriënt*; de 'dreigende & fascinerende', 'bijbelse', 'betoverende', 'sensuele' en 'onbedorven' Oriënt. De relatie met representatie van de werkelijkheid in de Islamitische cultuur t.o.v. de westerse kunst. Europese kunstnijverheid en de Oosterse sierkunst, met speciale aandacht voor The Grammar of Ornament van de de Engelse architect Owen Jones en de keramische ontwerpen van de Nederlandse architect T.A.C. Colenbrander. Het beeld van het Nabije Oosten in tentoonstellingen waaronder de wereldtentoonstelling van 1851 en 1883. Waarom en met welk doel architecten en vormgevers zich in de tweede helft van de negentiende eeuw richtten op het Nabije Oosten en hoe in hun werk oosterse invloeden zichtbaar zijn. Hoe door de crisis in de kunstnijverheid in Europa in de 19e eeuw de blik gericht werd op oosterse sierkunst. Welke opvatting over de Oriënt spreekt uit het werk van kunstenaars, vormgevers en architecten en aan welkeveranderingen hun opvattingen onderhevig waren. Hoe in wereldtentoonstellingen het Nabije Oosten gepresenteerd werd.
4
Arts en Crafts: herwaardering vakmanschap van de pre-industriele samenleving
5
Wereldtentoonstelling 1851
Crystal Palace te Londen, architect Joseph Paxton
6
Wordt gerekend tot architectuur van realisme, na de industriele revultie een soor ingenieurs-architectuur
7
Na de brand van 1936
9
'The Art Journal illustrated catalogue‘, The industry of all nations
10
Meubels, van Michael Thonet, op de wereldtentoonstelling
11
Westerse industriele producten staken schamel af bij oosters handwerk
Westerse industriele producten staken schamel af bij oosters handwerk. Geen eenheid, zonder karakter. Owen Jones uitgave: Alhambra (dus VOOR de WWT) Was hoofdopzichter wereldtentoonstelling
12
The Grammar of Ornament Oudheid – Renaissance
13
Wereldtentoonstelling 1883 te Amsterdam de Internationale Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling
15
De invloed van het Nabije Oosten was te zien aan de architectuur van het “Koloniale Paviljoen”: bogen zoals in o.a. de architectuur van de moskee in Spanje te zien.
16
Nieuwe Kunst: Nederlandse kunst rond 1900
De vernieuwingen die zich omstreeks 1900 in de Nederlandse kunstnijverheid en architectuur voordeden, vatten we tegenwoordig samen onder de term Nieuwe Kunst. De Nieuwe Kunst is een van de vele varianten van de internationale Art Nouveau, een stijlbeweging die definitief afrekende met de negentiende eeuw waarin het navolgen van historische stijlen hoogtij vierde.
17
T.A.C. Colenbrander, aardewerken kasteel, model Pagode, Plateelbakkerij Rozenburg, den Haag, 1887, h. 44,8 cm, coll. Gemeentemuseum Den Haag T.A.C. Colenbrander, aardewerken kasteel, model Pagode, Plateelbakkerij Rozenburg, den Haag, 1887, h. 44,8 cm, coll. Gem,eentemuseum Den Haag
19
Dag en nacht
20
In de kamer bij v Mesdag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.