De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

V-Demo L&I 4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "V-Demo L&I 4."— Transcript van de presentatie:

1 V-Demo L&I 4

2 Vakvisie en curriculum
Een ‘open mind’ bij leerlingen creëren Nieuwsgierig maken Leren naar het ‘waarom’ te vragen Coachen Probleem- en opdracht gestuurd onderwijs aanbieden Basis: Quest-idee stageschool, “cultur of visible and artful thinking” (Richhart en Perkings) Uitgangspunt zijn kerndoelen, eindtermen en exameneisen voor de vakken CKV en KUA. Nadruk bij KUA op analyse en kritisch denken (“What makes you say so?”) Voor deze opdracht: onderwerp: hofcultuur, accent: commedia dell’arte, invalshoek: kunst & esthetica en vermaak (theaterspektakel voor de ‘kleine man’)

3 Sterkte en zwakte analyse
Zelf nieuwsgierig Geduldig Experimenteer graag Open voor leerlingen en docenten Kennisstand is ok Veel geleerd op het ILO Snel afgeleid Onzeker Dan onrustig Nooit goed genoeg Duits

4 Didactische tekst Komt,... Goede literatuur gevonden
Visuele ondersteuning door afbeeldingen en bewegend beeldmateriaal

5 Toetsen en evalueren 2007 examen: Veel vragen over de commedia dell’arte Checken of naar mijn les de leerlingen in staat zijn dezelfde vragen te beantwoorden

6 Hogere denkvaardigheden voor leerlingen
Analytisch: ILO-UvA begrippenlijst voor kunstanalyse 2.0 Kenmerken vaststellen Onderscheiden van overeenkomsten en verschillen Verbanden zien Vergelijkingen maken Kritisch: Essentiele en incidentele informatie beoordelen Nauwkeurigheid van informaties beoordelen Betrouwbaarheid van een bron beoordelen De kracht van een argument bepalen

7 Moet leiden tot: Uitvoerende processen: Samenvatten Vragen formuleren
Besluiten nemen (The Parallel Curriculum’ 2009, Burns 1993)

8 Commedia dell’arte V-Demo
Quiz Wie van de drie?

9 http://www. youtube. com/watch

10 1. Oorsprong

11 “Commedia dell’arte’ betekend geïmproviseerde ‘typentoneel’.
Het was een echt volkse theatervorm, die vanaf ongeveer 1550 door beroepsacteurs werd beoefend, die in kleine troepen de markten en kermissen afreisden. Als beroepstheater stond de ‘Commedia dell’arte’ tegenover de ‘Commedia Erudita’ of het ‘geleerde’ theater, dat in de scholen en aan de Italiaanse hoven werd gespeeld door gelegenheidsacteurs. Hoewel in Italië begonnen was deze vorm van theater zeer populair in Frankrijk en verspreid ook in de rest van Europa. Deze verspreiding heeft invloed op de elementen van de commedia.

12 1. Opdracht Bekijk het volgende fragment en neem de begrippenlijst voor kunstanalyse ter hand. Om de beurt krijgt ieder leerling een aspect waarop hij tijdens het kijken moet letten. Aan de hand van de in de lijst genoemde aspecten en extra aanwijzingen gaan wij samen het fragment analyseren. Schrijf je bevindingen op. (verdiepingsopdracht 1 voor thuis)

13 Mogelijke antwoorden lesfragment
Gebaren en mimiek overdreven. Heel fysiek! Timing is op elkaar afgestemd. Er worden rekwisieten en attributen gebruikt. De speelstijl is slapstick of niet realistisch. De acteurs zijn geschminkt en dragen een soort masker. Er wordt jongleert. De acteurs hebben een accent of praten in verschillende talen. Zij praten haard.

14 Mogelijke antwoorden verdiepingsopdracht
Heel fysiek! Er worden rekwisieten en attributen gebruikt. De speelstijl is slapstick. De acteurs zijn geschminkt en dragen een soort masker en kostuums. Er wordt het publiek bij betrokken. De acteurs hebben een accent of praten in verschillende talen. Zij maken veel grappen. Het zijn losse stukjes theater. De muziek ondersteunt wat op het toneel gebeurt.(Drum bij bepaalde bewegingen te horen)

15 2. Kenmerken van de commedia

16 2. Opdracht Lees en bestudeer de volgende tekst goed!
Onderstreep belangrijke stukjes of vat in je eigen woorden samen. Schrijf minimaal 3 kenmerken van de commedia dell’arte in je eigen woorden op. (15 minuten) Geef voor ieder kenmerk een voorbeeld uit de van jou geanalyseerd fragment of een van de andere. Geef aan waarom je dit voorbeeld geeft.(Waarom is dit typisch voor de Commedia dell’arte?) Vergelijk en wissel jou kenmerken en voorbeelden met die van je buurman/vrouw uit. (5 minuten)

17 Mogelijke antwoorden Improvisatie (geen vast script, alleen scenario)
Losse stukjes aan elkaar. Acteur reageert op publiek Stereotype karakters met eerst een eigen dialect Acteurs gebruiken verschillende talen in het fragment Herkenbaar gebruik van maskers en attributen Acteurs dragen kostuums en soms ook een soort masker Mengsel van dans, theater, muziek en acrobatiek – fysiek theater! Publiek wordt erbij betrokken (Fragment A) Vaak dezelfde plot als uitgangspunt (liefdesverhaal, maar ook eigentijdse gebeurtenissen) Niet in de fragmenten te herkennen, wel belangrijk kenmerk!

18 3.Stereotypen uit de commedia

19 De personages belichamen universele en onveranderlijke karakters, die de toeschouwer met behulp van hun masker en kostuum kon herkennen. Wie is hier afgebeeld? Arlecchino Pulcinella of een zanni Pantalone Mehnert, Henning. Commedia dell’arte. Stuttgart Reclam, 2003.

20 De zanni en hun ‘lazzi’ (grappen)
Screenshot: youtube

21 3. Opdracht Quiz: Wie van de drie? (Geen idee wat dat is? Bekijk de linkhttp:// Je krijgt straks drie fragmenten te zien. De drie makers van de fragmenten beweren dat ze zijn geïnspireerd door de commedia dell’arte. Maar wie van de drie gebruikt de meeste aspecten van de oorspronkelijke commedia dell’arte? Om dit te achterhalen bedenk je voor ieder fragment minimaal 3 vragen die je aan de maker kunt stellen. Schrijf naast de vraag ook het aspect of de extra aanwijzing waarop je vraag berust. Voor je eigen fragment bedenk je 3 antwoorden/kenmerken die je kunt geven.

22 Fragmenten Wie van de drie?
1. ? 3. ? 2. ?

23 Wie van de drie? – Opdracht 4
Screenshot: 1. 3. 2. Screenshot: youtube


Download ppt "V-Demo L&I 4."

Verwante presentaties


Ads door Google