Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Ruzie maken… een vak apart !?
Ida Dom kinderpsychologe gedragstherapeute
2
Ruzie ? verschil van mening OF tegenstrijdige belangen
heel verschillende stijlen en verschijningsvormen de luidste roeper is niet de grootste overtreder !!
3
Risico’s ? Uitbarsting van opgekropte emoties en/of opgebouwde irritaties Escalatie en ‘oude koeien uit de sloot’ Fysiek of verbaal geweld Het verkeerde voorbeeld
4
Hoe reageren – de valkuilen
de ‘detective’ de scheidsrechter de ontploffing de preek
5
balans tussen begrip - begrenzing
Hoe dan wel ? balans tussen begrip - begrenzing
6
Conflicthantering - stappenplan
om onderlinge ruzies op een constructieve en respectvolle manier op te lossen om kinderen te leren nadenken over een conflictsituatie aandachtspunten des te jonger het kind, des te meer sturing nodig aandacht hebben voor ongelijkheid tussen kinderen als volwassene een paar fundamentele regels bewaken vb - je doet elkaar geen pijn en maakt geen dingen stuk - je laat de ander uitspreken
7
Conflicthantering Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren
Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
8
Conflicthantering zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen
Praat-omgeving scheppen zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen troosten indien nodig Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
9
Conflicthantering Echt naar elkaar luisteren
Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren via open vragen beide verhalen beluisteren en ieders standpunt verwoorden/samenvatten je bent niet op zoek naar ‘de waarheid’ ! Ôplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
10
Conflicthantering Oplossingen bedenken
Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken zo veel mogelijk alternatieven bedenken laat de kinderen werken ! je mag evt suggesties doen Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
11
Conflicthantering Oplossing kiezen
Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen samen bepalen wat er dient te gebeuren haalbaar én voor beide partijen OK inbreng én expliciet akkoord van alle partijen Uitvoering en evaluatie doen én nadien evalueren feliciteren !
12
Alternatieven ? Kiezen voor begrenzen Wat als het blijft gebeuren ?
Kinderen leren kritiek te geven Gezinsvergaderingen
13
Kiezen voor begrenzen ≠ oplossing Ruziënde partijen uit elkaar en/of
Voorwerp van conflict verwijderen Jij beslist dat het NU moet ophouden. ≠ oplossing = een stop
14
Wat als het blijft gebeuren ?
Overleg met anderen (dichtbij en wat verder af) Ga met je kinderen een gesprek aan. Tracht niet te veroordelen “je hebt hier zeker een goede reden voor….” Ga samen op onderzoek “wat gebeurt er vlak voor je …. ? “ “hoe is dat dan voor jou ?” “er is iets waardoor het toch elke keer weer … “ Het gedrag is NIET tegen jou gericht !!
15
Hoe kinderen leren elkaar kritiek te geven ?
Ik-boodschap bv. Ik vind niet leuk dat… Ik voel me dan… Ik zou willen dat … (voorstel voor ander gedrag)
16
Gezinsvergaderingen !! Vertrek en blijf stilstaan
Oefenen in een veilig nest (gezin/klas/leefgroep/…) Bijeenkomst van alle gezinsleden Op een vooraf afgesproken moment Samen agendapunten bepalen mogelijke structuur BRAVO KRITIEK VOORSTEL !! Vertrek en blijf stilstaan bij wat voor kinderen belangrijk is
17
Mama vs. Papa ? Want…. kinderen leren van het alledaagse
voor-leven van volwassenen in de buurt MAAR…. opvoeden is hoogstpersoonlijk: elk met een eigen rugzak elk met z’n gevoeligheden twee kanten van eenzelfde weegschaal, houden elkaar in evenwicht
18
balans tussen begrip - begrenzing
Opvoeden is… balans tussen begrip - begrenzing
19
Mama vs. Papa ? (2) meestal niet zozeer over opvoedingsdoelen, maar over manier waarop en tijdstip in ontwikkeling MAAR ondermijn elkaar niet !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.