Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien Moens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Hoofdstuk 3 Globalisering van de economie
2
Paragraaf 1 China, een wereldmacht?
Natuurlijke landschappen Zuiden: berggebied Oosten: lössplateau Westen: Takla-Makanwoestijn Noordoosten: lage temperaturen Ongelijkmatige bevolkingsspreiding
3
Culturele diversiteit
Talen - Mandarijn - Kantonees - dialecten Minderheden - Tibetanen Chinese dierenriem - o.a. rat, konijn, tijger, draak - nieuwjaar: volksverhuizing
4
Van planeconomie naar vrijemarkteconomie
1949: volksrepubliek China - communistisch - leider: Mao Zedong - planeconomie: vijfjarenplannen - landbouw, zware industrie - geen succes 1976: nieuwe regering - Speciale Economische Zones - vrijemarkteconomie - economische groei - nog steeds veel staatscontrole
5
Een economische grootmacht
Explosieve economische groei Meer grondstoffen en energie nodig Chinese investeerders Groei neemt af
6
Paragraaf 2 Made en create in China
China en de wereldhandel Tweede economische grootmacht ter wereld Belangrijke handelspartner - Chinese markt: meer dan 1,3 miljard personen - goedkope artikelen uit China - meer export, minder import (positieve handelsbalans)
7
Honger naar grondstoffen en energie
Hongerige draak - verdergaande industrialisering - toename autoverkeer - bouw van huizen, kantoren en wegen China moet veel importeren - grondstoffen uit Afrika - veel investeringen in Afrika
8
Create in Afrika Lage arbeidskosten - goedkoop produceren - lage toegevoegde waarde Lonen stijgen Aankomende wereldmerken - Lenovo - Huawei Investeren in kennis en innovatie
9
Stijging van de welvaart
Sterke stijging van het bbp Vraag naar producten en diensten neemt toe
10
Paragraaf 3 Globalisering
China, aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven Grote omvang van de beroepsbevolking Lage loonkosten Opkomst nieuwe middenklasse Politiek stabiel
11
Globalisering 1. Nieuwe communicatie- en vervoersmiddelen - krimpende wereld: absolute afstand blijft hetzelfde, relatieve afstand verandert 2. Vrijere wereldhandel - minder tariefmuren - specialisatie - comparatief voordeel
12
Productie in verschillende landen - multinationale onderneming (MNO)
Multinationals Productie in verschillende landen - multinationale onderneming (MNO) • Locatiefactoren - kostenvoordelen - aanwezigheid van andere bedrijven - bevolking - infrastructuur - politiek - cultuur Hoe meer vestigingsvoordelen, hoe aantrekkelijker voor een MNO
13
Nieuwe wereldhandel Wereldhandel verandert Landen zijn afhankelijker van MNO’s Over vijftig jaar…?
14
Paragraaf 4 Economische kerngebieden
Economische gebieden in China • Landbouwgebieden - westen: nomadische veeteelt - oosten: intensieve akkerbouw Diensten en industrie - kustprovincies - Silicon Valley bij Beijing: Zhongguancun
15
Ontwikkeling van Speciale Economische Zones en open steden
SEZ - aangewezen gebied om economie te stimuleren - industriële productie - handelszone - lagere belastingen - soepelere regels - gericht op buitenlandse investeerders - handel, onderwijs Open steden - scharnierpunt - olievlekeffect Gehele oostkust: economisch kerngebied
16
Veranderingen in China
Shenzen - veel industrie - economische groei - lonen stijgen Fabrieken en investeringen verplaatsen zich - landinwaarts - naar andere landen Shenzen schakelt om naar een kenniseconomie
17
Economische kerngebieden in de wereld
Noordoosten van de VS Westkust van de VS Japan Europa - Zuiden van Groot-Brittannië - Randstad - Ruhrgebied - noorden van Italië Opkomende markten - snel industrialisatieproces - BRIC-landen - economische groei - nieuwe wereldheersers?
18
Paragraaf 5 Wereldsteden
Geschiedenis van Shanghai 21 miljoen inwoners Chang Jiang (Blauwe Rivier) Vanaf 1843: internationale havenstad Handelscentrum Vanaf 1900: industriestad Na 1949 vertrekken veel ondernemers Weinig gevolgen economische hervormingen
19
Groei Shanghai Aan de monding van de Chang Jiang 1990: Pudong, een SEZ - bedrijven en banken - uitgebreid wegennet en metronet - grootste haven ter wereld Explosieve bevolkingsgroei Uitbreiding bebouwde oppervlakte Financieel en commercieel centrum
20
Grote steden en middelgrote steden
Investeringen in infrastructuur en onderwijs - omvorming naar kenniseconomie Geografische verschuiving van de groei - centrale deel is in opkomst - productie - uitgebreide infrastructuur - Chengdu: nieuw centrum elektronische industrie en ICT
21
Kenmerken van wereldsteden
Globalisering is zichtbaar Hoofdkantoren van internationale ondernemingen Financiële instellingen Mainports - havens - vliegvelden Goede verbindingen met het achterland Niet hetzelfde als een megastad - meer dan 10 miljoen inwoners Grote aantrekkingskracht op mensen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.