Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef de Koning Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
De docent (en hiermee de student) voelt zich herkend, gezien en gehoord
2
Aanleiding Onderzoek HAN 2014:
Huidig inwerkaanbod onvoldoende afgestemd op behoefte Weinig betrokkenheid en ondersteuning vanuit organisatie bij inwerken Reden voor DO eind 2015: ontwerp een centraal inwerktraject voor nieuwe docenten
3
Inventarisatie behoefte docenten (2015 – 2016)
Grote verschillen in inwerken alle nivo’s Tijd om in te werken Didactiek Facilitering praktische zaken vooraf Begeleiding coaches / mentoren Centrale HAN intro Cultuur
4
Ontwerpsessies Brede vertegenwoordiging
Drie inhoudelijke sessies begeleid door Zestor Doel en reikwijdte centraal inwerkprogramma helder Prioritering in uitwerken onderdelen Ambassadeurs voor inwerkprogramma
5
Doel van het inwerkprogramma
Betrokken docent die zich verbonden voelt met de HAN; die vanuit deze betrokkenheid verbinding maakt met de student; en hiermee de kwaliteit van het onderwijs vergroot. De docent (en hiermee de student) voelt zich herkend, gezien en gehoord
6
Onderliggende waarden voor verbinding:
Vertrouwen en feedback Openheid om elkaar te leren kennen Samenwerking Veilige omgeving om te leren Ruimte om te experimenteren en innoveren
8
Inrichting van inwerkprogramma
Fasering (wat/wanneer) Inhoud (onderwerpen/thema’s) Methodiek (werkvormen/werkwijze) Organisatie (mensen/tijd/geld)
9
Ontwerp Fase 0: - Een goed begin Fase 1: - Warm welkom Fase 2:
- Je weg vinden Fase 3: Oriënteren, ervaren en ontwikkelen Fase 4: - Binden en boeien
10
Werving met oog voor geheel Selectie Organiseer het inwerkprogramma
Fase 0 – Een goed begin Verwachtingen helder Werving met oog voor geheel Selectie Organiseer het inwerkprogramma
11
Persoonlijke ontvangst Starterspakket Aandacht, aandacht, aandacht
Fase 1 – Warm welkom Persoonlijke ontvangst Starterspakket Aandacht, aandacht, aandacht
12
Praktische informatie op papier Kennismaken met je collega’s
Fase 2 – Je weg vinden Praktische informatie op papier Kennismaken met je collega’s Wegwijs binnen instituut/faculteit Wegwijs binnen de HAN
13
Fase 3 - Oriënteren, ervaren en ontwikkelen
Mentor als maatje Lesbezoeken bij collega’s en van collega’s Docentcoach voor feedback Training, intervisie en coaching
14
Professionalisering van de docent / HBO-didactiek
Fase 4 - Binden en boeien R&O gesprek Professionalisering van de docent / HBO-didactiek A la carte opleidingsaanbod In gesprek over cultuur
16
Implementeren en borgen
Start binnen de FEM, najaar 2016 Vanaf 2e semester overige faculteiten meenemen
17
Implementeren en borgen, vragen:
Hoe kunnen we het draagvlak verder uitbouwen? Wie gaan het programma binnen de faculteiten trekken? Welke mensen zijn nodig voor doorontwikkeling, implementatie en borging Hoe ziet de rol van de HR-adviseur eruit bij het inwerkproces? Hoe bewaken we het centrale aspect?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.