Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De marketing van kennis
Dr. Karel Jan Alsem
2
Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen
Kennis als product
3
Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen
4
Imago marketing P.R. 13 Klanten 11 Consumenten 10 Reclame 203
Plaats 9 Strategie 9 Management 8 Doelgroep 7 Distributie 7 Marketing-Mix 7 Snelle jongens 7 Klantorientatie 6 Reclame 203 Verkoop 114 Producten 46 Markt 36 Prijs 32 Marktonderzoek 30 Promotie 29 Commercieel 19 De 4 P's 16 Geld 16 Onderzoek 14 economie = vraag vs aanbod Vraag = wat wil klant = extern Aanbod = wat leveren wij = intern Raakvlakken = tqm, hrm.
5
Merken: vs. 5 44 51 % voorkeur (blinde test) 12 65 23 % voorkeur
(met fles) = ‘branded’ Geen voorkeur Bron: Chernatony & McDonald 1994
6
Wat is marketing? Cultuur Strategie Tactiek
7
Marketing als cultuur
8
Dus ‘Ik heb wat moois: ‘added value’ Verbinden aan doelgroepen, leidend tot Waardering en merkversterking Dus ook Parelprincipe
9
Marketingstrategie en -tactiek
Personeel Internal branding Motivatie Verantwoor- delijkheid Product/Dienst Onderwijs Onderzoek/kennis Huisvesting Klantgerichtheid Voorzieningen Merknaam Prijs Prijs/kosten Overige kosten en opofferingen Promotie Logo en huisstijl Reclame Slogan Internet en andere media Public Relations & Publiciteit Plaats Locaties Bereikbaarheid Regio Positionering Marketingstrategie en -tactiek ??
10
Personeel Do we all ? Uitstraling Naar buiten Personen en activiteit
In de zorgorganisatie Filter Merkpositionering Do we all ?
11
Alles begint dus met een heldere positionering!
De grootste uitdaging voor een merk is het ‘hebben’ van een onderscheidend en relevant woord c.q. gevoel (Bewerking van citaat uit Ries en Trout, 1981, Positioning, the battle for your mind)
12
Doelgroepen (Customers) Concurrenten (Competitors)
3C Model Merk (Company) Identiteit en sterk punt Positionering (‘branding’) Doelgroepen (Customers) Behoeften en merkpercepties Concurrenten (Competitors) Andere breinpositie
13
“Veiligheid” / “Degelijkheid”
Waar denkt u aan bij de volgende merken? “Vriendschap” “Glashelder” ??? “Veiligheid” / “Degelijkheid”
15
Maar ook: sterke mindshare
Dominantie in zichtbaarheid helpt!
16
Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen
17
Merkniveaus
18
Onderwijs Onderzoek Bedrijfspraktijk
19
Marketingstrategie en -tactiek
Personeel Internal branding Motivatie Verantwoor- delijkheid Product/Dienst Onderwijs Onderzoek/kennis Huisvesting Klantgerichtheid Voorzieningen Merknaam Prijs Prijs/kosten Overige kosten en opofferingen Promotie Logo en huisstijl Reclame Slogan Internet en andere media Public Relations & Publiciteit Plaats Locaties Bereikbaarheid Regio Positionering Marketingstrategie en -tactiek ??
20
Communicatiestrategie Hanzehogeschool
Corporate Onderwijs(voorlichting) Sociale media En steeds vaker ook: Onderzoek!
21
Rol onderzoek bij merk Hanze
Hanze niet alleen onderwijs- maar ook onderzoeksinstelling Voor en met de praktijk: onderzoek dat ‘moves the world’ (?)
22
Communicatiestrategie onderzoek
Vertel erover Maar ook: Laat het vooral zien! (parels)
23
Sterke heartshare: de 4 merkwetten
24
Nieuwsmedia
25
In het nieuws: wat is nieuwswaardig?
Actuele onderwerpen Fases in het onderzoek (hapklare brokken) Regio-gebonden zaken (beving, krimp, werkloosheid) Datgene wat je nog niet weet (bijzondere ontdekking tijdens het onderzoek) Het afwijkende (wij doen het anders) Science Guide, Bessensap
26
Opdracht: onderzoeksmarketingplan
Kies een doelgroep Wat wil je in de markt zetten? (merkniveau) Wat is de boodschap/positionering? Hoe ga je dat doen?
27
Conclusies Communiceer het onderzoek vanuit Hanze waarden
Focus in doelgroep en boodschap Laat de parels spreken
28
Ik wens ons veel succes met het versterken van ons mooie merk!
Karel Jan Alsem Professor of Applied Sciences in Marketing
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.